Sida 1 av 1
3 års privatleasing går ut, hur har ni gjort? M3P.
Postat: 06 okt 2024 09:59
av AK72
Hej alla kunniga Teslaägare, kan lösa ut min snart (2021) 3-år gamla Model 3 performance för 356.000 som gått precis över 7000 mil. Eftersom jag är den enda ägaren och bilen dessutom är pedantiskt omhändertagen är den således i fint skick. Har dessutom laddat den efter alla konstens regler, endast 100% inför långresor.
Den är gråmetallic och har fått ny vinge och utbytt "högspänningsbatteri" eller vad de kallar det.
Hur hade ni gjort? Skall jag behålla den så blir det givetvis ett köp och försöka köra den så länge som möjligt.
Kollar man vad bilmarknaden erbjuder för tunt 350`är det inte mycket som erbjuds.
Tack på förhand.
/A
Re: 3 års privatleasing går ut, hur har ni gjort? M3P.
Postat: 06 okt 2024 10:34
av Tellus
Jag hade behållt den och sen bytt in den när model Y Juniper performance kommer, made in Germany
Re: 3 års privatleasing går ut, hur har ni gjort? M3P.
Postat: 06 okt 2024 22:16
av Electron
Japp håller med. Jag är i samma sits. Väntar på Juniper

Re: 3 års privatleasing går ut, hur har ni gjort? M3P.
Postat: 08 okt 2024 00:59
av vampyren
Juniper är ju inte sedan så om man nu vill ha en sportbil så är highland som gäller.
Jag har en beställning på Highland som jag är lite kluven över....Gillar Juniper för höjd och enklare påstigning och mer utrymme.
Men Highland är så snygg och skön att köra. Tror knappast Juniper kommer i samma klass.
De är såklart olika bilar. Svårt att bestämma mig själv

ilands problem hehe
Hur tänker ni....
Re: 3 års privatleasing går ut, hur har ni gjort? M3P.
Postat: 08 okt 2024 07:29
av Jimel
Om du känner att du litar på bilen så skulle jag nog behålla den, byta till Y som flera säger skulle aldrig jag göra, de är ju så fula

Re: 3 års privatleasing går ut, hur har ni gjort? M3P.
Postat: 08 okt 2024 09:45
av Arn
Jag köpte ut min M3 LR med 7500mul för 339k för ett halvår sedan. Lite högre pris för din del men den har ju gått färre mil och möjligt att du har lagt på någon extrautrustning?
Själv tänker jag byta till en MY framöver på grund av utrymmena, nollräntan är intressant på den utgående modellen men är egentligen får man ju en bil som inte noterbart skiljer sig från den man har idag. Juniper blir dyrare eftersom ränte rabatten lär utebli men håller kanske bättre andrahandsvärde samt att man får en moderna bil.
Sedan finns alternativ nummer 3 att man kör vidare med sin M3 något år och sedan byter till en begagnad MY. Just nu är begagnat priserna på MY väldigt höga men om något år när de har gått ner så skulle man kunna byta till en begagnad om man vill minimera värdeminskning på bilar.
Re: 3 års privatleasing går ut, hur har ni gjort? M3P.
Postat: 08 okt 2024 09:56
av holden
Jag tycker nog en M3P Highland skiljer sig markant från alla Y-modeller, lite som äpplen och päron.
Re: 3 års privatleasing går ut, hur har ni gjort? M3P.
Postat: 08 okt 2024 19:01
av Sportbilsentusiasten
Behåll, fin bil till lågt pris
Re: 3 års privatleasing går ut, hur har ni gjort? M3P.
Postat: 09 okt 2024 22:52
av Oryd
Behåll; tidiga 3P har ju USS, radar och spakar...
Och Gunpowder-fälgar.
Re: 3 års privatleasing går ut, hur har ni gjort? M3P.
Postat: 10 okt 2024 08:23
av Jaegaern
Jag tycker givetvis att du ska behålla. En ny bil är inte så mycket bättre och subjektivt sämre på andra punkter beroende på vad man tycker. Det är många hundratusen att lägga mellan.
En punkt väldigt många missar är att skillnaden mellan elbil och fossilbil i driftkostnad (exklusive drivmedel) första 3-4 åren är nästan noll. Alla har gratis service och underhåll behövs knappt. Det är efter 3-4 år som skillnaden i underhållskostnader verkligen börjar visa sig.
Re: 3 års privatleasing går ut, hur har ni gjort? M3P.
Postat: 10 okt 2024 12:10
av AK72
Oryd skrev: ↑09 okt 2024 22:52
Behåll; tidiga 3P har ju USS, radar och spakar...
Och Gunpowder-fälgar.
Detta är en stor uppsida mot de nya Teslorna, något som ofta glöms bort.
Re: 3 års privatleasing går ut, hur har ni gjort? M3P.
Postat: 10 okt 2024 14:15
av manneson
356k är ju en del slantar. Skall du finansiera det får du antagligen rätt kass ränta?
Och köper du kontant så missar du ju potentiella intäkter på kapitalet, dvs om du placerat dem istället.
Sedan tillkommer ju helförsäkring, vilket för många är rätt dyrt på en Model 3 nuförtiden.
Garantin löper snart ut samt det kanske är dags för nya däck snart... kort sagt kostnaderna tilltar betydligt.
Så.... jag hade nog provkört en Highland. Kan du tex nöja dig med en RWD så får du en mkt modernare och mer komfortabel bil, med 4 års garanti och behöver endast halvförsäkring i 3 år. Dessutom med väldigt låg ränta(du får ju också 30% avdrag på den, svårslaget)
Så totalkostnaden kan nog bli lägre med ny bil... och kom ihåg referallänk för lägre pris.

Re: 3 års privatleasing går ut, hur har ni gjort? M3P.
Postat: 10 okt 2024 19:00
av Oryd
AK72 skrev: ↑10 okt 2024 12:10
Oryd skrev: ↑09 okt 2024 22:52
Behåll; tidiga 3P har ju USS, radar och spakar...
Och Gunpowder-fälgar.
Detta är en stor uppsida mot de nya Teslorna, något som ofta glöms bort.

Re: 3 års privatleasing går ut, hur har ni gjort? M3P.
Postat: 10 okt 2024 19:10
av holden
Har både Highland och den äldre generationen, att det skulle vara ”en stor grej” med spakarna, parkeringssensorer och radar kan jag inte hålla med om - en åsikt som oftast förfäktas av teslas motsvarighet till pub footballers.
Re: 3 års privatleasing går ut, hur har ni gjort? M3P.
Postat: 11 okt 2024 06:51
av Electron
manneson skrev: ↑10 okt 2024 14:15
356k är ju en del slantar. Skall du finansiera det får du antagligen rätt kass ränta?
Och köper du kontant så missar du ju potentiella intäkter på kapitalet, dvs om du placerat dem istället.
Sedan tillkommer ju helförsäkring, vilket för många är rätt dyrt på en Model 3 nuförtiden.
Garantin löper snart ut samt det kanske är dags för nya däck snart... kort sagt kostnaderna tilltar betydligt.
Så.... jag hade nog provkört en Highland. Kan du tex nöja dig med en RWD så får du en mkt modernare och mer komfortabel bil, med 4 års garanti och behöver endast halvförsäkring i 3 år. Dessutom med väldigt låg ränta(du får ju också 30% avdrag på den, svårslaget)
Så totalkostnaden kan nog bli lägre med ny bil... och kom ihåg referallänk för lägre pris.
Du glömmer värdeminskningen i kalkylen……..
Re: 3 års privatleasing går ut, hur har ni gjort? M3P.
Postat: 11 okt 2024 08:27
av TorbenTorben
Electron skrev: ↑11 okt 2024 06:51
manneson skrev: ↑10 okt 2024 14:15
356k är ju en del slantar. Skall du finansiera det får du antagligen rätt kass ränta?
Och köper du kontant så missar du ju potentiella intäkter på kapitalet, dvs om du placerat dem istället.
Sedan tillkommer ju helförsäkring, vilket för många är rätt dyrt på en Model 3 nuförtiden.
Garantin löper snart ut samt det kanske är dags för nya däck snart... kort sagt kostnaderna tilltar betydligt.
Så.... jag hade nog provkört en Highland. Kan du tex nöja dig med en RWD så får du en mkt modernare och mer komfortabel bil, med 4 års garanti och behöver endast halvförsäkring i 3 år. Dessutom med väldigt låg ränta(du får ju också 30% avdrag på den, svårslaget)
Så totalkostnaden kan nog bli lägre med ny bil... och kom ihåg referallänk för lägre pris.
Du glömmer värdeminskningen i kalkylen……..
Japp, en ny lär bli nästan dubbelt så dyr som att behålla den gamla.
Re: 3 års privatleasing går ut, hur har ni gjort? M3P.
Postat: 11 okt 2024 11:59
av manneson
Electron skrev: ↑11 okt 2024 06:51
manneson skrev: ↑10 okt 2024 14:15
356k är ju en del slantar. Skall du finansiera det får du antagligen rätt kass ränta?
Och köper du kontant så missar du ju potentiella intäkter på kapitalet, dvs om du placerat dem istället.
Sedan tillkommer ju helförsäkring, vilket för många är rätt dyrt på en Model 3 nuförtiden.
Garantin löper snart ut samt det kanske är dags för nya däck snart... kort sagt kostnaderna tilltar betydligt.
Så.... jag hade nog provkört en Highland. Kan du tex nöja dig med en RWD så får du en mkt modernare och mer komfortabel bil, med 4 års garanti och behöver endast halvförsäkring i 3 år. Dessutom med väldigt låg ränta(du får ju också 30% avdrag på den, svårslaget)
Så totalkostnaden kan nog bli lägre med ny bil... och kom ihåg referallänk för lägre pris.
Du glömmer värdeminskningen i kalkylen……..
Nej, jag glömmer inte värdeminskningen. En ny RWD kostar ca 470k idag med referral.
Dvs endast ca 100k mer.
Hur man än räknar blir det spekulationer, eftersom man inte vet vilka saker som kommer gå sönder efter garantin är slut på nuvarande bil, eller hur världsekonomin, räntor etc ser ut om några år.
Jag skriver "kan nog bli lägre" eftersom anledningarna jag listade i första inlägget, samt ovan, i teorin kan täcka dessa 100k.
Sedan är känslan av en ny bil med garanti förstås en trygghet som är upp till var och en att fritt värdera.