Sida 1 av 1
Reflektioner efter en resa till Alperna i Model S
Postat: 22 feb 2016 11:19
av Jonas74
Hej.
Igår kom jag tillbaka efter en veckas semester i Alperna. Vi var en familj på fem personer som åkte en Model S 85D ner och jag är positivt överraskad. Här kommer några reflektioner:
Gott om bagage. Jag tog bort luckan i golvet och fick plats med alla skidkläderna i golvet. Övernattningsgrejerna i frunken (vi övernattade på vägen ner).
Takbox på taket drar inte så mycket extra ström. Jag har ett par Thule Wingbars som jag klämde fast min takbox på. Funkade utmärkt, även om ljudvolymen ökade.
Laddning på Superchargers funkade också väldigt bra. Aldrig kö och bara en eller två gånger hamnade jag på samma siffra som en annan bil (då får man mindre laddningshastighet).
Snyggaste laddstationen: Köge utanför Köpenhamn.
Godaste maten i närheten av laddstation: Braak i Tyskland (vi körde Rödby - Puttgarden)
Längsta sträckan mellan två laddare: 20 mil (Norra Alslev i Danmark till Braak i Tyskland).
Autopiloten och elstyrd baklucka skulle jag aldrig klara mig utan. Autopiloten för att den gör Autobahn till ett nöje. Elstyrd baklucka därför att den går att ställa in så bakluckan inte slår i takboxen.
Mest överraskande nöjet: Att vi kunde lyssna på Melodifestivalen på P4 Göteborg även i Österrike.
Kvaliteten på bilen: Jag älskar vår Tesla, men den har faktiskt några barnsjukdomar och bilen är inte helt hundra ihopskruvad. Vår ena bakruta har behövt justeras två gånger och gett bilen något högt vägljud. Höger dörrsida (interiören) har lossnat en gång. Inte riktigt premium.
Övrigt: Backkameran blir väldigt fort skitig.
/ Jonas, Billdal.
Re: Reflektioner efter en resa till Alperna i Model S
Postat: 22 feb 2016 11:25
av Jocce
Klart intressanta reflektioner, speciellt för mig som är i väntans dagar
Vart i Alperna var ni? Körde ni mycket på själva orten? Laddning där?
Hur mycket längre tid räknar du med att resan tog jämfört med om man kört förbränningsbil?
/Jocce
Re: Reflektioner efter en resa till Alperna i Model S
Postat: 22 feb 2016 13:44
av Jonas74
Vi körde till Hinterglemm (granne med Saalbach). Jag upplever att jag laddade ungefär tre timmar på vägen ner och tre timmar på vägen hem (gjorde 7 eller 8 stopp). Det positiva är faktiskt att man inte behöver fundera på var och när man ska äta eller vart man ska kissa/dricka kaffe, etc. Det negativa är att vi startade i Göteborg och var tvungen att ladda två gånger innan vi ens lämnat Sverige. Jag hade nästan inget batteri kvar när jag kom fram till lägenheten i Österrike. Tänkte att det alltid går att fira ner en förlängningskabel genom fönstret. Men det visade sig att ägaren redan hade förberett de flesta av sina parkeringar med eluttag. En natt på 220V ger i alla fall 12-15 mil. Och det är aldrig långt till närmaste Supercharger. Nu stod bilen på laddning hela tiden, så när vi startade hemresan var batteriet fullt.
Re: Reflektioner efter en resa till Alperna i Model S
Postat: 22 feb 2016 13:52
av Jonas74
Re: Reflektioner efter en resa till Alperna i Model S
Postat: 22 feb 2016 13:56
av Jonas74
Sorry att bilden hamnar på sidan, men här kan du se tiderna ungefär. För övrigt rekommenderar jag varmt Thule Wingbars till Tesla istället för Wispbars.
http://forumbilder.se/F8UM3/tesla-laddning
Re: Reflektioner efter en resa till Alperna i Model S
Postat: 22 feb 2016 15:28
av MartinE
Jonas74 skrev:(vi körde Rödby - Puttgarden)
Intressant redogörelse! Men hur funkar det egentligen med att ha en så bred bil som Teslan på en (förmodat knökfull) färja? De bilar jag kör med idag är inte alls lika breda, men det blir ändå nästan alltid problem att öppna dörren på ena sidan, eftersom det är så förbaskat trångt! Jag har faktiskt ställt in mig mentalt på att jag kommer att ta
landvägen, d v s genom Jylland, istället för färjan på min väg mot kontinenten när jag väl köpt min Model S!

Re: Reflektioner efter en resa till Alperna i Model S
Postat: 22 feb 2016 15:41
av dstr
MartinE skrev:Jonas74 skrev:(vi körde Rödby - Puttgarden)
Intressant redogörelse! Men hur funkar det egentligen med att ha en så bred bil som Teslan på en (förmodat knökfull) färja? De bilar jag kör med idag är inte alls lika breda, men det blir ändå nästan alltid problem att öppna dörren på ena sidan, eftersom det är så förbaskat trångt! Jag har faktiskt ställt in mig mentalt på att jag kommer att ta
landvägen, d v s genom Jylland, istället för färjan på min väg mot kontinenten när jag väl köpt min Model S!

Så bred är den inte. Jag upplevde inget speciellt mellan Gedser och Rostock.
Re: Reflektioner efter en resa till Alperna i Model S
Postat: 23 feb 2016 14:52
av Jonas74
Jag upplevde inga problem varken på färjan dit eller hem.
Re: Reflektioner efter en resa till Alperna i Model S
Postat: 23 feb 2016 14:55
av bylund
Ofta är det gott om plats. Många färjor tar ju även lastbilar. Ibland har de personbilsdäck med lågt i tak där det kan vara lite trängre. Viking Line Helsingfors-Tallinn tycket jag att det var lite väl trångt på, och även DFDS Seaways Dunkerque-Dover var ganska trång, men inte så illa som Viking Line.
Ska jag åka Helsingfors-Tallinn igen med Teslan så blir det nog Tallink eller Eckerölinjen nästa gång.
Re: Reflektioner efter en resa till Alperna i Model S
Postat: 23 feb 2016 15:14
av MartinE
OK - det låter någorlunda betryggande!
Men senast jag åkte Rostock-Gedser (i slutet av november) var det riktigt trångt.
Re: Reflektioner efter en resa till Alperna i Model S
Postat: 23 feb 2016 21:03
av HelectriC
Stena Line Göteborg-Fredrikshamn var inga problem med Teslan, helt ok med plats. Likadant med Fjordline Hirtshals-Bergen.
Re: Reflektioner efter en resa till Alperna i Model S
Postat: 28 feb 2016 18:53
av Olleman
Precis hemkommen från en veckas skidor i Saalbach och det var ett rent nöje att köra Teslan ner dit. Det bästa är att fast än man kört hela dagen så känner man sig inte helt slutkörd när man kommer fram i och med de naturliga stoppen på vägen. Vi gjorde också 6 laddstopp på vägen och det var lite festligt att på vägen ner så hade man följe med varandra vid SC och man stod och småpratade lite, riktigt trevligt
På vägen ner så körde vi västra sidan ner(Hannover, Kassel) men hem blev det östra sidan vilket var mycket bättre mindre trafik och inga vägarbeten.
Jag upplevde inga problem på färjan(Rödby-Puttgarden)att det var för trångt.
Re: Reflektioner efter en resa till Alperna i Model S
Postat: 28 feb 2016 19:58
av apkungen
Olleman skrev:Precis hemkommen från en veckas skidor i Saalbach och det var ett rent nöje att köra Teslan ner dit. Det bästa är att fast än man kört hela dagen så känner man sig inte helt slutkörd när man kommer fram i och med de naturliga stoppen på vägen. Vi gjorde också 6 laddstopp på vägen och det var lite festligt att på vägen ner så hade man följe med varandra vid SC och man stod och småpratade lite, riktigt trevligt
På vägen ner så körde vi västra sidan ner(Hannover, Kassel) men hem blev det östra sidan vilket var mycket bättre mindre trafik och inga vägarbeten.
Jag upplevde inga problem på färjan(Rödby-Puttgarden)att det var för trångt.
Gillar bilden med kabeln ut genom fönstret och utsikten bakom.
Re: Reflektioner efter en resa till Alperna i Model S
Postat: 29 feb 2016 21:15
av tla
Kul att se att man inte är den enda som har planerat ladda med en förlängningssladd ur fönstret på skidresan i alla fall

Perfekt timing på tråden, åker själv till Österrike på fredag med en 70D, återkommer förstås med feedback även från mitt håll när/om vi kommit tillbaka!
Re: Reflektioner efter en resa till Alperna i Model S
Postat: 01 mar 2016 09:41
av Olleman
tla skrev:Kul att se att man inte är den enda som har planerat ladda med en förlängningssladd ur fönstret på skidresan i alla fall

Perfekt timing på tråden, åker själv till Österrike på fredag med en 70D, återkommer förstås med feedback även från mitt håll när/om vi kommit tillbaka!
Den bästa SC på vägen ner hittade vi strax norr om Hamburg, i Braak där dom hade ett fantastiskt cafe/restaurang(Obs Endast kontanter!) om ni kör över Puttgarden.Om ni kommer det hållet så rekommenderar jag er att köra antingen över Schwerin eller lte längre ner över Magdeburg så ni kommer över på östsidan där trafiken är betydligt mindre och inga vägarbeten.
