Hej gänget
Fick bytt mitt 12v batteri på verkstad när jag köpte min beg Tesla i april. Årsmod 19
Idag fick jag först upp i appen ( vilket också stämde när jag satte mig i bilen) "12 volts batteriet måste bytas snart "
Innan denna varning så körde jag hem bilen från träning då va det 4 grader ute. Väldigt fuktigt så jag körde stolsvärme fram x2.
25 grader i kupen
Elslingor för rutor
Avfuktning eller vad det står för framrutan.
Ca 73% kvar på det stora batteriet.
Satte bilen på ladd när jag kom hem och efter ca 1 tim fick jag upp meddelandet i appen.
Nu så står bilen frånkopplad på stora och lilla batt ( ja jag kmr in i frunk+dörrar) och det lilla laddas med ctek laddare.
Det sitter nu ett Varta B32 i bilen.
Tacksam för tips o tåd
Re: Dåligt 12 v batteri igen!?
Postat: 16 okt 2024 07:43
av agehall
Byt 12V-batteriet snarast. Det är det enda rådet jag kan ge. Det är på väg att ta slut och det blir bara jobbigt om du inte byter nu.
Re: Dåligt 12 v batteri igen!?
Postat: 16 okt 2024 08:04
av tor-ake
Det är inte normalt att ett batteri pajar efter bara 6 mån.
Mät spänningen på batteriet när bilen är igång. Ska vara mer än 13.8V annars är det något vaj på DC-DC-omvandlaren och du måste skapa ett ärende i appen.
Mät också spänningen när bilen sovit en natt och fortfarande sover, man måste lura den att frunken är stängd på något sätt.
Re: Dåligt 12 v batteri igen!?
Postat: 16 okt 2024 08:25
av Tordtesla
Hur mäter man ett batteri på "tomgång" på en tesla?
Räcker det att öppna dörren typ. Antar att laddkabel ska vara ur.
Re: Dåligt 12 v batteri igen!?
Postat: 16 okt 2024 09:20
av Tellus
Bilen sköter laddningen av 12 volt batteriet oavsett användningssätt eller förbrukare. (Om man inte monterat tredjeparts grejor)
Så ladda med extern laddare fyller ingen funktion.
Kommer meddelandet upp så är 12 volt batteriet dåligt eller något med laddningen defekt(mycket mindre sannolikt)
Ranger tog 1410kr för nytt batteri på vår 2019, tror det var första kostnaden utöver torkarblad och spolarvätska och kupé filter på 5 år. Fremont
Bilen hade inte varnat men bytte ändå i förebyggande syfte, mätte sedan upp det gamla som var i mycket bra skick. Så livslängden varierar stort. Men gissar att ditt batteri är defekt, kanske redan från start.
Re: Dåligt 12 v batteri igen!?
Postat: 16 okt 2024 09:51
av Elmil
En möjlighet är att det sitter någon eftermonterad utrustning i bilen, typ LED-ramp, som är felaktigt installerad. Om bilen inte vet om den extra lasten på 12V-systemet kommer den troligen förr eller senare tolka det som att batteriet är dåligt.
Re: Dåligt 12 v batteri igen!?
Postat: 16 okt 2024 10:17
av Tordtesla
Inget eftermonterat eller 3e parts.
Byta batteri kan jag numera göra sj på min tesla.
bra guide för alla
Frågan är bara om jag ska testa ett annat fabrikat o isf vad?
Frågan är om batteriet skulle laddats innan det sattes i? Tveksamt om bilverkstaden gjorde det
Det spelar ingen roll om det är nyladdat eller inte när det installeras i bilen. Det blir ändå laddat så fort det hamnar i bilen
Det som har betydelse är om batteriet har varit så urladdat under förvaringen att batteriet skadats. Men då hade det inte hjälpt att ladda det innan det sattes i heller.
Jag fick betala 1100 för varta batteriet. Betalar gärna mer än så bara det håller...
Det är minst 1 års garanti på startbatterier, reklamationsrätten är ju ännu längre, om du satte i det i bilen i April och det är fel på batteriet så bör du utan problem få ett nytt.
Re: Dåligt 12 v batteri igen!?
Postat: 16 okt 2024 19:59
av Tordtesla
Tor ake, återkom gärna hur jag kan mäta
Re: Dåligt 12 v batteri igen!?
Postat: 16 okt 2024 20:31
av tor-ake
För att mäta spänningen när dc-dc omvandlare går, öppna dörren, se till att klimatanläggning går, slå på sätesvärmaren.
Öppna frunken, ta bort plasten ovanpå batteriet och spolartanken mät på batteriet.
För att mäta när bilen sover, fäst multimeterns kablar på batteriet och stäng allt och låt bilen somna. Det kan ta en stund minuter-halvtimme men sedan klonkar det i kontaktorn.
Laddkabeln ska inte vara i.
Re: Dåligt 12 v batteri igen!?
Postat: 16 okt 2024 20:47
av Tordtesla
Tack
Återkommer när jag mätt.
Re: Dåligt 12 v batteri igen!?
Postat: 16 okt 2024 21:18
av Tordtesla
Första mätningen med stolsvärme,stereo,klima osv igång visade 14.65 volt.
Nu pelat ut kablarna till vindrutan där multimetern ligger o allt stängt och låst.
Nu är ju dock batteriet laddat över natten med en ctek laddare.
Det verkar inte vara nåt fel på batteriet (fulladdat 12V-batteri ska ligga på 12.7-12.8V i viloläge) och bilen laddar det som den ska, jag hade kört vidare och sett om varningen dök upp igen, att byta batteri lär vara bortkastade pengar.
När du varit där och mätt så antar jag att du känt på pol-skorna så att de sitter som de ska. De skulle ju kunna vara en källa till intermittenta fel om de inte ger full kontakt.
Det verkar inte vara nåt fel på batteriet (fulladdat 12V-batteri ska ligga på 12.7-12.8V i viloläge) och bilen laddar det som den ska, jag hade kört vidare och sett om varningen dök upp igen, att byta batteri lär vara bortkastade pengar.
Nja... Det vet jag inte om jag håller med om.
Det är bilen som ser till att spänningen är 12,7 - 12,8 V i viloläge. Har batteriet hög självurladdning så ser bilen till att ladda batteriet oftare bara. Men om det behöver laddas för ofta i viloläge så triggas varningen om att 12 V batteriet behöver bytas.
Jag tycker inte att vi kan avskriva batteriet som felkälla.
Det verkar inte vara nåt fel på batteriet (fulladdat 12V-batteri ska ligga på 12.7-12.8V i viloläge) och bilen laddar det som den ska, jag hade kört vidare och sett om varningen dök upp igen, att byta batteri lär vara bortkastade pengar.
Nja... Det vet jag inte om jag håller med om.
Det är bilen som ser till att spänningen är 12,7 - 12,8 V i viloläge. Har batteriet hög självurladdning så ser bilen till att ladda batteriet oftare bara. Men om det behöver laddas för ofta i viloläge så triggas varningen om att 12 V batteriet behöver bytas.
Jag tycker inte att vi kan avskriva batteriet som felkälla.
Jag är för dåligt bevandrad i exakt hur Tesla sköter det där men baserat på tor-ake:s inlägg om att mäta när bilen sover så trodde jag att bilen inte laddade batteriet när den sover och det har rätt spänning.
Men om bilen fortsätter hålla upp spänningen i batteriet i viloläge då finns det ju ingen anledning att mäta spänningen med det inkopplat då ska det ju kopplas ifrån och mätas utan att det är inkopplat i bilen. Och det kan man göra utan att det händer nåt.
Det verkar inte vara nåt fel på batteriet (fulladdat 12V-batteri ska ligga på 12.7-12.8V i viloläge) och bilen laddar det som den ska, jag hade kört vidare och sett om varningen dök upp igen, att byta batteri lär vara bortkastade pengar.
Nja... Det vet jag inte om jag håller med om.
Det är bilen som ser till att spänningen är 12,7 - 12,8 V i viloläge. Har batteriet hög självurladdning så ser bilen till att ladda batteriet oftare bara. Men om det behöver laddas för ofta i viloläge så triggas varningen om att 12 V batteriet behöver bytas.
Jag tycker inte att vi kan avskriva batteriet som felkälla.
Bilen kan inte underhålla 12V-batteriet i viloläge, då är högvoltsbatteriet helt bortkopplat och det är 12V-batteriet som driver det som behövs.
Det verkar inte vara nåt fel på batteriet (fulladdat 12V-batteri ska ligga på 12.7-12.8V i viloläge) och bilen laddar det som den ska, jag hade kört vidare och sett om varningen dök upp igen, att byta batteri lär vara bortkastade pengar.
Nja... Det vet jag inte om jag håller med om.
Det är bilen som ser till att spänningen är 12,7 - 12,8 V i viloläge. Har batteriet hög självurladdning så ser bilen till att ladda batteriet oftare bara. Men om det behöver laddas för ofta i viloläge så triggas varningen om att 12 V batteriet behöver bytas.
Jag tycker inte att vi kan avskriva batteriet som felkälla.
Jag är för dåligt bevandrad i exakt hur Tesla sköter det där men baserat på tor-ake:s inlägg om att mäta när bilen sover så trodde jag att bilen inte laddade batteriet när den sover och det har rätt spänning.
Men om bilen fortsätter hålla upp spänningen i batteriet i viloläge då finns det ju ingen anledning att mäta spänningen med det inkopplat då ska det ju kopplas ifrån och mätas utan att det är inkopplat i bilen. Och det kan man göra utan att det händer nåt.
Ja det är helt riktig att man måste koppla ifrån batteriet helt om man vill se om spänningen sjunker under normal vilospänning
Det är lite av en definitionsfråga vad man menar med att "sova". Det är helt riktigt att bilen inte laddar 12 V batteriet medan den sover. Men den fortsätter övervaka spänningen på 12 V batteriet. Sjunker spänningen under en viss nivå så vaknar bilen för att ladda batteriet och återgår sedan till att sova. Så batteriet kommer inte att hamna under normal vilospänning så länge det är inkopplat i bilen, även om bilen börjar sova.
Det verkar inte vara nåt fel på batteriet (fulladdat 12V-batteri ska ligga på 12.7-12.8V i viloläge) och bilen laddar det som den ska, jag hade kört vidare och sett om varningen dök upp igen, att byta batteri lär vara bortkastade pengar.
Nja... Det vet jag inte om jag håller med om.
Det är bilen som ser till att spänningen är 12,7 - 12,8 V i viloläge. Har batteriet hög självurladdning så ser bilen till att ladda batteriet oftare bara. Men om det behöver laddas för ofta i viloläge så triggas varningen om att 12 V batteriet behöver bytas.
Jag tycker inte att vi kan avskriva batteriet som felkälla.
Bilen kan inte underhålla 12V-batteriet i viloläge, då är högvoltsbatteriet helt bortkopplat och det är 12V-batteriet som driver det som behövs.
Batterispänningen övervakas även i viloläge och bilen väcks och laddar batteriet när det behövs. Sedan återgår den till viloläge eller "sova" som många säger.
Se sista delen på mitt föregående inlägg.
Re: Dåligt 12 v batteri igen!?
Postat: 17 okt 2024 10:12
av Teslared
Att bara mäta spänningen säger ju inte allt om att batteriet är ok. Det kan också gått ner i kapacitet och då måste man mäta under belastning för att vara säker.
Re: Dåligt 12 v batteri igen!?
Postat: 17 okt 2024 10:28
av Tellus
För att få reda på batteriets kapacitet räcker det inte med att kolla volten, som kan vara bra även på ett trasigt batteri.
Bäst är att koppla bort batteriet och göra belastningstest med exempelvis denna mojäng, så får man redan på hur många CCA som finns kvar att nykapaciteten.