Sida 1 av 5

MY bäst i test

Postat: 19 okt 2024 15:25
av Freez
Teknikens värld har testat MY, 001 och G6.

https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... pressen.se

Tyvärr gick det inte ladda upp artikeln i pdf format då den var för stor.

Re: MY bäst i test

Postat: 19 okt 2024 17:19
av Maw
Freez skrev: 19 okt 2024 15:25
Teknikens värld har testat MY, 001 och G6.

https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... pressen.se

Tyvärr gick det inte ladda upp artikeln i pdf format då den var för stor.
Paywall 🤷‍♂️

Du kanske kan klippa in några screen shots?

Re: MY bäst i test

Postat: 19 okt 2024 17:38
av Freez
Bifogar sammanfattningen. Pdfn är på 6,7mb och går tyvärr inte att ladda upp.

Re: MY bäst i test

Postat: 19 okt 2024 19:21
av SwedishAdvocate
Freez skrev: 19 okt 2024 17:38
Bifogar sammanfattningen. Pdfn är på 6,7mb och går tyvärr inte att ladda upp. [...
Intressant att de presterar så dåligt i älgtestet. Och både Zeekr och Xpung fick tydligen underkänt(!)...

Re: MY bäst i test

Postat: 19 okt 2024 20:59
av spacecoin
Så G6 eller 001 är bästa bilen om man bortser från spekulationer kring andrahandsmarknaden? Egentligen finns det ju ingen ”bästa”. Jag gillar komfort så MY går bort för mig. Nästa bil blir sannolikt en tysk för min del. Jag tror dock inte det blir mindre värdetapp än dessa bilar i rena pengar.

Re: MY bäst i test

Postat: 19 okt 2024 22:33
av mikebike
spacecoin skrev: 19 okt 2024 20:59
Så G6 eller 001 är bästa bilen om man bortser från spekulationer kring andrahandsmarknaden? Egentligen finns det ju ingen ”bästa”. Jag gillar komfort så MY går bort för mig. Nästa bil blir sannolikt en tysk för min del. Jag tror dock inte det blir mindre värdetapp än dessa bilar i rena pengar.
Jag gillar funktion och utrymme/frunk. Verkar vara en svår kombination.
Både G6 och 001 fick anmärkningar på "spökvarningar" och vi vet ju hur Tesla presterar på det området.

Re: MY bäst i test

Postat: 19 okt 2024 22:44
av Arn
Komfort 5 av 10...

Ännu kan påstådda förbättringar av ljudnivå från användare inte verifieras i tester. För övrigt är väl detta test några månader gammalt som Expressen köpt från teknikens värld.

Re: MY bäst i test

Postat: 20 okt 2024 00:09
av Frunken
Skulle aldrig ta något annat än Tesla så länge mjukvaran suger. Orka sitta i en buggfest och eller otillräcklig mjukvara.

Re: MY bäst i test

Postat: 20 okt 2024 08:20
av Maw
Lite märkligt att de jämför MY RWD mot AWD med högsta utrustningen av de andra två.

Re: MY bäst i test

Postat: 20 okt 2024 08:47
av Freez
Maw skrev: 20 okt 2024 08:20
Lite märkligt att de jämför MY RWD mot AWD med högsta utrustningen av de andra två.
Kan hålla med men imponerande att man vinner testet ändå och är godkänd i älgtestet trots RWD. 001 och G6 underkänds. Artikeln i Teknikens värld är 29 sidor och ger en väldigt bra fördjupad genomgång av bilarna.

Re: MY bäst i test

Postat: 20 okt 2024 09:06
av Freez
Några citat.

”Om man vill vara riktigt fräck kan man ju säga att G6 är en kopia av Model Y...”

” Tesla Model Y är lite av elbilarnas elbil. Det är förvisso lite knappt med reglage men ”allt” ska funka via skärmen. Och det funkar. En dator på hjul säger en del. Visst, men den är riktigt bra som bil också säger jag. Kraftutvecklingen är över- lägsen de flesta andra elbilar, aldrig någon ojämn gång eller några småryck. Och i alla mätningar som vi gör så drar den minst per mil. Den bästa elbilen? Ja, enligt mig är den det.”

”Tesla Model Y vinner testet genom att ha högst lägstanivå, genom att vara trevligast att köra och slutligen genom att vara det absolut mest ekonomiska valet.”

”TESLA PLOCKAR hem ännu en seger, precis
som Volvo 240, 740 och V70 gjorde på sin tid”

”Om du vill ha en riktigt bra elbil för den här mängden pengar, men inte vill ha Tesla – då blir det faktiskt svårare.”

Bifogar även filhanteringstestet.

Re: MY bäst i test

Postat: 20 okt 2024 09:14
av mikebike
Arn skrev: 19 okt 2024 22:44
Komfort 5 av 10...

Ännu kan påstådda förbättringar av ljudnivå från användare inte verifieras i tester. För övrigt är väl detta test några månader gammalt som Expressen köpt från teknikens värld.
Nej, det är från senaste numret av TV.

Re: MY bäst i test

Postat: 20 okt 2024 09:18
av frippe
Freez skrev: 20 okt 2024 08:47
Maw skrev: 20 okt 2024 08:20
Lite märkligt att de jämför MY RWD mot AWD med högsta utrustningen av de andra två.
Kan hålla med men imponerande att man vinner testet ändå och är godkänd i älgtestet trots RWD. 001 och G6 underkänds. Artikeln i Teknikens värld är 29 sidor och ger en väldigt bra fördjupad genomgång av bilarna.
Med tanke på vilket liv det blev när Mercedes a-klass 1997 inte klarade älgtestet så har det varit märkbart tyst nu.

Re: MY bäst i test

Postat: 20 okt 2024 09:21
av Lurkern
Det viktigaste valet är ju att köpa en bil designad i USA och producerad i EU, så de hade fel Tesla med. Förutsatt att RWD tillverkas i Kina fortfarande.

Re: MY bäst i test

Postat: 20 okt 2024 09:32
av toppo
frippe skrev: 20 okt 2024 09:18
Freez skrev: 20 okt 2024 08:47
Maw skrev: 20 okt 2024 08:20
Lite märkligt att de jämför MY RWD mot AWD med högsta utrustningen av de andra två.
Kan hålla med men imponerande att man vinner testet ändå och är godkänd i älgtestet trots RWD. 001 och G6 underkänds. Artikeln i Teknikens värld är 29 sidor och ger en väldigt bra fördjupad genomgång av bilarna.
Med tanke på vilket liv det blev när Mercedes a-klass 1997 inte klarade älgtestet så har det varit märkbart tyst nu.
Att bilen får underkänt är inte samma sak som att bilen välter.

Re: MY bäst i test

Postat: 20 okt 2024 10:03
av frippe
toppo skrev: 20 okt 2024 09:32
frippe skrev: 20 okt 2024 09:18
Freez skrev: 20 okt 2024 08:47
Maw skrev: 20 okt 2024 08:20
Lite märkligt att de jämför MY RWD mot AWD med högsta utrustningen av de andra två.
Kan hålla med men imponerande att man vinner testet ändå och är godkänd i älgtestet trots RWD. 001 och G6 underkänds. Artikeln i Teknikens värld är 29 sidor och ger en väldigt bra fördjupad genomgång av bilarna.
Med tanke på vilket liv det blev när Mercedes a-klass 1997 inte klarade älgtestet så har det varit märkbart tyst nu.
Att bilen får underkänt är inte samma sak som att bilen välter.
Beror väl på hur långt man pressar den. Nu välte visserligen a-klassen redan vid 60, här avbröts det vid 65.

Re: MY bäst i test

Postat: 20 okt 2024 12:29
av MarkusL
mikebike skrev: 19 okt 2024 22:33
spacecoin skrev: 19 okt 2024 20:59
Så G6 eller 001 är bästa bilen om man bortser från spekulationer kring andrahandsmarknaden? Egentligen finns det ju ingen ”bästa”. Jag gillar komfort så MY går bort för mig. Nästa bil blir sannolikt en tysk för min del. Jag tror dock inte det blir mindre värdetapp än dessa bilar i rena pengar.
Jag gillar funktion och utrymme/frunk. Verkar vara en svår kombination.
Både G6 och 001 fick anmärkningar på "spökvarningar" och vi vet ju hur Tesla presterar på det området.
Ja, bra. I alla fall har jag max haft 10 omotiverade inbromsningar och ingen panikinbromsning utan en dutt på gasen har löst problemet. Men andra verkar ha problem har jag förstått.

Re: MY bäst i test

Postat: 20 okt 2024 12:32
av MarkusL

Re: MY bäst i test

Postat: 20 okt 2024 14:01
av mikebike
Lurkern skrev: 20 okt 2024 09:21
Det viktigaste valet är ju att köpa en bil designad i USA och producerad i EU, så de hade fel Tesla med. Förutsatt att RWD tillverkas i Kina fortfarande.
Det står att bilen är tillverkad i Tyskland och det är väl bara RWD LFP som varit Kinatillverkad i närtid?

Re: MY bäst i test

Postat: 20 okt 2024 14:04
av mikebike
MarkusL skrev: 20 okt 2024 12:32
Maw skrev: 20 okt 2024 08:20
Lite märkligt att de jämför MY RWD mot AWD med högsta utrustningen av de andra två.
Och i första bilden står det MY LR men acc-siffror etc är från SR.
Vardå?

Re: MY bäst i test

Postat: 20 okt 2024 14:07
av repulsiv
Frunken skrev: 20 okt 2024 00:09
Skulle aldrig ta något annat än Tesla så länge mjukvaran suger. Orka sitta i en buggfest och eller otillräcklig mjukvara.
Fast det är så jag känner varje gång jag sätter mig i min tesla, att jag är en betatestare och altl fungerar halvdant.

Att andra är ännu sämre(?) är inte mycket tröst.

Re: MY bäst i test

Postat: 20 okt 2024 14:09
av repulsiv
frippe skrev: 20 okt 2024 10:03
Beror väl på hur långt man pressar den. Nu välte visserligen a-klassen redan vid 60, här avbröts det vid 65.
Nu välter inte normala bilar, dom kasar bara.. Att en bil välter är extremt extraordinärt.

Re: MY bäst i test

Postat: 20 okt 2024 14:13
av mikebike
repulsiv skrev: 20 okt 2024 14:09
frippe skrev: 20 okt 2024 10:03
Beror väl på hur långt man pressar den. Nu välte visserligen a-klassen redan vid 60, här avbröts det vid 65.
Nu välter inte normala bilar, dom kasar bara.. Att en bil välter är extremt extraordinärt.
En elbil med sin låga tyngdpunkt är nog svårvält. De bilar som (nästan) välter brukar ha hög tyngdpunkt.
20241020_141259.jpg

Re: MY bäst i test

Postat: 20 okt 2024 15:08
av MarkusL
mikebike skrev: 20 okt 2024 14:04
MarkusL skrev: 20 okt 2024 12:32
Maw skrev: 20 okt 2024 08:20
Lite märkligt att de jämför MY RWD mot AWD med högsta utrustningen av de andra två.
Och i första bilden står det MY LR men acc-siffror etc är från SR.
Vardå?
Felläst av mig, står ju LR RWD, tänker att LR är awd

Re: MY bäst i test

Postat: 20 okt 2024 16:00
av frippe
repulsiv skrev: 20 okt 2024 14:09
frippe skrev: 20 okt 2024 10:03
Beror väl på hur långt man pressar den. Nu välte visserligen a-klassen redan vid 60, här avbröts det vid 65.
Nu välter inte normala bilar, dom kasar bara.. Att en bil välter är extremt extraordinärt.
Beror väl mycket på hur duktig föraren är. En testförare lär vara aningens bättre än ordinär medelmåtta bakom ratten.