Bmw neue klasse 3 serie kommer under 2025 eller 2026. Enligt vad jag kan läsa kommer den vara prissatt ungefär som 3 serien är idag. Ingen billig bil men heller inte skitdyr. Hur brukar BMW göra med nya modeller? Är det topversionerna som kommer först?
Tror ni vi kommer se en eldriven 340 med 400 hk och M paket för en bit under miljonen? Eller en cab?
Tror detta kommer bli min nästa bil. Tittade länge på en i4 M50 men störde mig på att den inte var byggd som en ren elbil. Konsekvensen är att den blir väldigt tung och innerutrymmen fått stryka på foten. I övrigt en väldigt trevlig bil.
Re: Bmw neue klasse 3 serien
Postat: 20 okt 2024 12:16
av Lurkern
Tycker man sett typ 318, 320 och 330 först.
Får se om elbilarna slipper synergikrav från dödgrävardelen av koncernen.
BMW didn’t share all the specs of the VDX test vehicle, besides its insane 13,269 lb-ft of torque, and 25 percent increase in efficiency thanks to the integrated brake and energy recuperation. But they did share that the Heart of Joy is ten times faster than the strung-together ECUs on the market.
Heart of Joy was developed in just three short years and has currently been through more than 7,500 hours of testing, both at the hands of experienced engineers like Thalmeer and race drivers like Klingmann. The aim, of course, is to get future BMWs to drive more like BMWs, and not like, say, Kias, which uses the supplier-to-programming model for their EVs. The single computer also, conveniently, makes over-the-air updates much easier for BMW.
Re: Bmw neue klasse 3 serien
Postat: 25 feb 2025 12:25
av Lurkern
Låter som att de är på rätt väg. Chassi är något tyskarna är bra på.
Re: Bmw neue klasse 3 serien
Postat: 25 feb 2025 20:50
av backe
Några intressanta klipp kring det som tros kunna bli nya M3 men ocksr en uppvisning i vad man klarar av tekniskt. Sen ett klipp med gen6 batterier och nya drivlinor.
Re: Bmw neue klasse 3 serien
Postat: 30 apr 2025 15:02
av SwedishAdvocate
Ska tydligen även byggas i en Touring-version. Bilden nedan är dock inte officiell pressbild utan en datagenererad tredjepartsrendering. Gissar att det är den här bilsiten Carscoops som har beställt.
Notera att Neue klasse inte är en elbilsplattform. Det är en hybridplattform även för fossildrivlina precis som tidigare. Dock kan man anta att det är mer optimerat mot elbilar än tidigare.
Notera att Neue klasse inte är en elbilsplattform. Det är en hybridplattform även för fossildrivlina precis som tidigare. Dock kan man anta att det är mer optimerat mot elbilar än tidigare.
När man läser om den så verkar den ändå ganska dedikerad.
NEUE KLASSE – A NEW ERA OF ELECTRIC MOBILITY.
The Neue Klasse and its all-electric architecture for the BMW model portfolio of the future offer the BMW Group a unique opportunity to completely rethink automobile production in all its dimensions. The foundation stone for the Debrecen plant was laid on June 1, 2022. The plant of the future is an exemplary symbol of the strategic target image of production.
Notera att Neue klasse inte är en elbilsplattform. Det är en hybridplattform även för fossildrivlina precis som tidigare. Dock kan man anta att det är mer optimerat mot elbilar än tidigare.
Vanliga 3-serien (kommande G50) byggs fortsatt på CLAR. Så elbilarna och fossilbilarna må se liknande ut men byggs på helt olika plattformar.
Notera att Neue klasse inte är en elbilsplattform. Det är en hybridplattform även för fossildrivlina precis som tidigare. Dock kan man anta att det är mer optimerat mot elbilar än tidigare.
Det är väl en elbilsplattform primärt men med möjlighet att anpassa till fossil. CLAR ska väl leva kvar ett tag också.
Själv är jag väldigt nyfiken på hur nya i3 och ix3 blir. Är fortfarande otroligt nöjd med min l4a och har inte hittat något att byta ut den med. Hoppas bara BMW inte sänker interiören som Audi gjort med a6an
Notera att Neue klasse inte är en elbilsplattform. Det är en hybridplattform även för fossildrivlina precis som tidigare. Dock kan man anta att det är mer optimerat mot elbilar än tidigare.
Det är väl en elbilsplattform primärt men med möjlighet att anpassa till fossil. CLAR ska väl leva kvar ett tag också.
Själv är jag väldigt nyfiken på hur nya i3 och ix3 blir. Är fortfarande otroligt nöjd med min l4a och har inte hittat något att byta ut den med. Hoppas bara BMW inte sänker interiören som Audi gjort med a6an
Jag tycker det känns tydligt att det inte ska vara en fossil plattform, även om formspråket ska trickla sig vidare till kommande ICE.
The BMW Group is to launch the next phase of its transformation in 2025. The Neue Klasse is based on a new, electric-only vehicle architecture with significantly improved efficiency values for uncompromising e-mobility. The future Gen 6 drive generation will produce lower costs, more power, new cell chemistry and new cell formats.
Re: Bmw neue klasse 3 serien
Postat: 02 maj 2025 23:19
av RareEarth
Felix Björklund har gjort flera reportage från BMW om Neue klasse i Ny Teknik:
” För att förtydliga. Det BMW visar upp är bara en bråkdel av vad Neue Klasse är. Arkitekturen är precis som tidigare flexibel och tillverkaren tänker sig att en modell baserad på den här plattformen ska kunna ha fossil-, laddhybrid-, batterielektrisk- eller vätgasdrift.”
Felix Björklund har gjort flera reportage från BMW om Neue klasse i Ny Teknik:
” För att förtydliga. Det BMW visar upp är bara en bråkdel av vad Neue Klasse är. Arkitekturen är precis som tidigare flexibel och tillverkaren tänker sig att en modell baserad på den här plattformen ska kunna ha fossil-, laddhybrid-, batterielektrisk- eller vätgasdrift.”
Det kanske är äpplen och päron vi jämför.
BMW skriver i klartext att den plattform som de första bilarna kommer på är endast elektrisk.
Men man skriver även att formspråket ska genomsyra hela modellprogrammet på sikt, även ICE.
Felix Björklund har gjort flera reportage från BMW om Neue klasse i Ny Teknik:
” För att förtydliga. Det BMW visar upp är bara en bråkdel av vad Neue Klasse är. Arkitekturen är precis som tidigare flexibel och tillverkaren tänker sig att en modell baserad på den här plattformen ska kunna ha fossil-, laddhybrid-, batterielektrisk- eller vätgasdrift.”
Det kanske är äpplen och päron vi jämför.
BMW skriver i klartext att den plattform som de första bilarna kommer på är endast elektrisk.
Men man skriver även att formspråket ska genomsyra hela modellprogrammet på sikt, även ICE.
Det där ju material från marknadsföringsavdelningen från 2022. Jag tror nog mer på en motorjournalist som pratat direkt med utvecklingschefen under ett besök i år.
Felix Björklund har gjort flera reportage från BMW om Neue klasse i Ny Teknik:
” För att förtydliga. Det BMW visar upp är bara en bråkdel av vad Neue Klasse är. Arkitekturen är precis som tidigare flexibel och tillverkaren tänker sig att en modell baserad på den här plattformen ska kunna ha fossil-, laddhybrid-, batterielektrisk- eller vätgasdrift.”
Det kanske är äpplen och päron vi jämför.
BMW skriver i klartext att den plattform som de första bilarna kommer på är endast elektrisk.
Men man skriver även att formspråket ska genomsyra hela modellprogrammet på sikt, även ICE.
Det där ju material från marknadsföringsavdelningen från 2022. Jag tror nog mer på en motorjournalist som pratat direkt med utvecklingschefen under ett besök i år.
Jag kan inte säga säkert att jag har rätt, men BMW borde ha någon dokumentation tillgänglig om man har styrt om skutan helt så sent i processen.
Här är en artikel från en annan journalist i år som jag tycker verkar uppfatta det som att det blir en dedikerad plattform med ett strukturellt batteripack, vet inte hur det skulle bli om man inte har något batteripack?
Felix Björklund har gjort flera reportage från BMW om Neue klasse i Ny Teknik:
” För att förtydliga. Det BMW visar upp är bara en bråkdel av vad Neue Klasse är. Arkitekturen är precis som tidigare flexibel och tillverkaren tänker sig att en modell baserad på den här plattformen ska kunna ha fossil-, laddhybrid-, batterielektrisk- eller vätgasdrift.”
Det kanske är äpplen och päron vi jämför.
BMW skriver i klartext att den plattform som de första bilarna kommer på är endast elektrisk.
Men man skriver även att formspråket ska genomsyra hela modellprogrammet på sikt, även ICE.
Det där ju material från marknadsföringsavdelningen från 2022. Jag tror nog mer på en motorjournalist som pratat direkt med utvecklingschefen under ett besök i år.
Jag kan inte säga säkert att jag har rätt, men BMW borde ha någon dokumentation tillgänglig om man har styrt om skutan helt så sent i processen.
Här är en artikel från en annan journalist i år som jag tycker verkar uppfatta det som att det blir en dedikerad plattform med ett strukturellt batteripack, vet inte hur det skulle bli om man inte har något batteripack?
Beslutet att inte ha en dedikerad plattform för elbilar togs före 2022. Så här sas det 2020 i intervju med Felix Björklund:
"Volkswagengruppen har tagit stort avstamp med inte mindre än tre nya plattformar dedikerade för elbilar. Därtill finns det fler som har satsat på separata plattor för just elbilar. Men så finns det de som inte vill gå hela vägen, vilket Ny Teknik har visat i en kartläggning.
En av dem är BMW som i det här avseendet skiljer sig från sina närmaste konkurrenter Audi och Mercedes-Benz.
– Vår tanke är att ha en arkitektur där vi kan få plats med all teknik. Vi kommer att ha en unik position i och med att vi inte behöver en specifik plattform, vi tror inte att det är nödvändigt, sa vd:n Oliver Zipse till Ny Teknik, när BMW öppnade sitt nya battericenter i slutet av förra året."
BMW didn’t share all the specs of the VDX test vehicle, besides its insane 13,269 lb-ft of torque, and 25 percent increase in efficiency thanks to the integrated brake and energy recuperation. But they did share that the Heart of Joy is ten times faster than the strung-together ECUs on the market.
Heart of Joy was developed in just three short years and has currently been through more than 7,500 hours of testing, both at the hands of experienced engineers like Thalmeer and race drivers like Klingmann. The aim, of course, is to get future BMWs to drive more like BMWs, and not like, say, Kias, which uses the supplier-to-programming model for their EVs. The single computer also, conveniently, makes over-the-air updates much easier for BMW.
Det blir väl snarare tvärt om? Elbilskomponenterna kommer användas i ICE-bilarna.
Felix Björklund har gjort flera reportage från BMW om Neue klasse i Ny Teknik:
” För att förtydliga. Det BMW visar upp är bara en bråkdel av vad Neue Klasse är. Arkitekturen är precis som tidigare flexibel och tillverkaren tänker sig att en modell baserad på den här plattformen ska kunna ha fossil-, laddhybrid-, batterielektrisk- eller vätgasdrift.”
Det kanske är äpplen och päron vi jämför.
BMW skriver i klartext att den plattform som de första bilarna kommer på är endast elektrisk.
Men man skriver även att formspråket ska genomsyra hela modellprogrammet på sikt, även ICE.
Det där ju material från marknadsföringsavdelningen från 2022. Jag tror nog mer på en motorjournalist som pratat direkt med utvecklingschefen under ett besök i år.
Jag kan inte säga säkert att jag har rätt, men BMW borde ha någon dokumentation tillgänglig om man har styrt om skutan helt så sent i processen.
Här är en artikel från en annan journalist i år som jag tycker verkar uppfatta det som att det blir en dedikerad plattform med ett strukturellt batteripack, vet inte hur det skulle bli om man inte har något batteripack?
Beslutet att inte ha en dedikerad plattform för elbilar togs före 2022. Så här sas det 2020 i intervju med Felix Björklund:
"Volkswagengruppen har tagit stort avstamp med inte mindre än tre nya plattformar dedikerade för elbilar. Därtill finns det fler som har satsat på separata plattor för just elbilar. Men så finns det de som inte vill gå hela vägen, vilket Ny Teknik har visat i en kartläggning.
En av dem är BMW som i det här avseendet skiljer sig från sina närmaste konkurrenter Audi och Mercedes-Benz.
– Vår tanke är att ha en arkitektur där vi kan få plats med all teknik. Vi kommer att ha en unik position i och med att vi inte behöver en specifik plattform, vi tror inte att det är nödvändigt, sa vd:n Oliver Zipse till Ny Teknik, när BMW öppnade sitt nya battericenter i slutet av förra året."
Så om jag förstår dig rätt så ska man ta det som BMW skriver med en nypa salt, men Felix Björklund är facit?
Det kanske är äpplen och päron vi jämför.
BMW skriver i klartext att den plattform som de första bilarna kommer på är endast elektrisk.
Men man skriver även att formspråket ska genomsyra hela modellprogrammet på sikt, även ICE.
Det där ju material från marknadsföringsavdelningen från 2022. Jag tror nog mer på en motorjournalist som pratat direkt med utvecklingschefen under ett besök i år.
Jag kan inte säga säkert att jag har rätt, men BMW borde ha någon dokumentation tillgänglig om man har styrt om skutan helt så sent i processen.
Här är en artikel från en annan journalist i år som jag tycker verkar uppfatta det som att det blir en dedikerad plattform med ett strukturellt batteripack, vet inte hur det skulle bli om man inte har något batteripack?
Beslutet att inte ha en dedikerad plattform för elbilar togs före 2022. Så här sas det 2020 i intervju med Felix Björklund:
"Volkswagengruppen har tagit stort avstamp med inte mindre än tre nya plattformar dedikerade för elbilar. Därtill finns det fler som har satsat på separata plattor för just elbilar. Men så finns det de som inte vill gå hela vägen, vilket Ny Teknik har visat i en kartläggning.
En av dem är BMW som i det här avseendet skiljer sig från sina närmaste konkurrenter Audi och Mercedes-Benz.
– Vår tanke är att ha en arkitektur där vi kan få plats med all teknik. Vi kommer att ha en unik position i och med att vi inte behöver en specifik plattform, vi tror inte att det är nödvändigt, sa vd:n Oliver Zipse till Ny Teknik, när BMW öppnade sitt nya battericenter i slutet av förra året."
Så om jag förstår dig rätt så ska man ta det som BMW skriver med en nypa salt, men Felix Björklund är facit?
Man ska givetvis ta det som marknadsföringsavdelningen skriver med en stor nypa salt, som alltid, men lita på det som höga chefer säger i intervjuer. Marknadsföringsfolket är kända för att överförenkla och ibland missförstå strategier och utvecklingsplaner.
Det där ju material från marknadsföringsavdelningen från 2022. Jag tror nog mer på en motorjournalist som pratat direkt med utvecklingschefen under ett besök i år.
Jag kan inte säga säkert att jag har rätt, men BMW borde ha någon dokumentation tillgänglig om man har styrt om skutan helt så sent i processen.
Här är en artikel från en annan journalist i år som jag tycker verkar uppfatta det som att det blir en dedikerad plattform med ett strukturellt batteripack, vet inte hur det skulle bli om man inte har något batteripack?
Beslutet att inte ha en dedikerad plattform för elbilar togs före 2022. Så här sas det 2020 i intervju med Felix Björklund:
"Volkswagengruppen har tagit stort avstamp med inte mindre än tre nya plattformar dedikerade för elbilar. Därtill finns det fler som har satsat på separata plattor för just elbilar. Men så finns det de som inte vill gå hela vägen, vilket Ny Teknik har visat i en kartläggning.
En av dem är BMW som i det här avseendet skiljer sig från sina närmaste konkurrenter Audi och Mercedes-Benz.
– Vår tanke är att ha en arkitektur där vi kan få plats med all teknik. Vi kommer att ha en unik position i och med att vi inte behöver en specifik plattform, vi tror inte att det är nödvändigt, sa vd:n Oliver Zipse till Ny Teknik, när BMW öppnade sitt nya battericenter i slutet av förra året."
Så om jag förstår dig rätt så ska man ta det som BMW skriver med en nypa salt, men Felix Björklund är facit?
Man ska givetvis ta det som marknadsföringsavdelningen skriver med en stor nypa salt, som alltid, men lita på det som höga chefer säger i intervjuer. Marknadsföringsfolket är kända för att överförenkla och ibland missförstå strategier och utvecklingsplaner.
Jag tror fortfarande att den nya gen6 som är neue klasse är elbil endast. Här går man igenom neue klasse och visar att gen6 är ett strukturellt batteripack som är själva golvet i bilen, man visar också gen5 som var gjort för plattformen innan som kunde vara både ice, hybrid eller bev.
Här är en ny artikel(mars 2025) där man verkar ha pratat med bl.a. Joakim Post i styrelsen, här framgår tydligt att det är en ren elbilsplattform om jag inte missuppfattar nånting.
Last March, BMW announced its Neue Klasse, the new all-electric architecture that will underpin its future EVs. As the company continues to trickle out details of the new technology, it invited a group of journalists to Munich last month to show off its newly developed battery cells, the Energy Master control module, and the Neue Klasse motors — all developed in-house.
Jag kan inte säga säkert att jag har rätt, men BMW borde ha någon dokumentation tillgänglig om man har styrt om skutan helt så sent i processen.
Här är en artikel från en annan journalist i år som jag tycker verkar uppfatta det som att det blir en dedikerad plattform med ett strukturellt batteripack, vet inte hur det skulle bli om man inte har något batteripack?
Beslutet att inte ha en dedikerad plattform för elbilar togs före 2022. Så här sas det 2020 i intervju med Felix Björklund:
"Volkswagengruppen har tagit stort avstamp med inte mindre än tre nya plattformar dedikerade för elbilar. Därtill finns det fler som har satsat på separata plattor för just elbilar. Men så finns det de som inte vill gå hela vägen, vilket Ny Teknik har visat i en kartläggning.
En av dem är BMW som i det här avseendet skiljer sig från sina närmaste konkurrenter Audi och Mercedes-Benz.
– Vår tanke är att ha en arkitektur där vi kan få plats med all teknik. Vi kommer att ha en unik position i och med att vi inte behöver en specifik plattform, vi tror inte att det är nödvändigt, sa vd:n Oliver Zipse till Ny Teknik, när BMW öppnade sitt nya battericenter i slutet av förra året."
Så om jag förstår dig rätt så ska man ta det som BMW skriver med en nypa salt, men Felix Björklund är facit?
Man ska givetvis ta det som marknadsföringsavdelningen skriver med en stor nypa salt, som alltid, men lita på det som höga chefer säger i intervjuer. Marknadsföringsfolket är kända för att överförenkla och ibland missförstå strategier och utvecklingsplaner.
Jag tror fortfarande att den nya gen6 som är neue klasse är elbil endast. Här går man igenom neue klasse och visar att gen6 är ett strukturellt batteripack som är själva golvet i bilen, man visar också gen5 som var gjort för plattformen innan som kunde vara både ice, hybrid eller bev.
Här är en ny artikel(mars 2025) där man verkar ha pratat med bl.a. Joakim Post i styrelsen, här framgår tydligt att det är en ren elbilsplattform om jag inte missuppfattar nånting.
Last March, BMW announced its Neue Klasse, the new all-electric architecture that will underpin its future EVs. As the company continues to trickle out details of the new technology, it invited a group of journalists to Munich last month to show off its newly developed battery cells, the Energy Master control module, and the Neue Klasse motors — all developed in-house.