Jag har sökt lite utan att riktigt hitta svar på mina frågor så jag gör ett försök att få svar på dom här.
1 - Har nån av er teslaägare någonsin fått batteritorsk? Berätta gärna omständigheterna och hur ni löste situationen.
2 - Tar batteriet skada av att laddas ur helt? Om så är fallet, var går gränsen när man senast ska ladda batteriet för att man ska bibehålla batteriets kondition/livslängd.
3 - Jag förstår att räckviddsindikatorn är dynamisk och att den ändras hela tiden beroende på hur man kör. Men hur korrekt är den, kan man lita till fullo på den? Om det står 50km och man vet att det är exakt 40km till nästa laddstation kan man då känna lugnet?
Re: Frågot kring batteritorsk / räckviddsindikator
Postat: 22 feb 2016 14:39
av lator
Björn Nyland har puttat sin bil en gång några meter för att komma åt laddning. Inget problem med batteriet efteråt.
Re: Frågot kring batteritorsk / räckviddsindikator
Postat: 22 feb 2016 14:44
av drakbane
Laddade fullt idag för första gången, 100%. Frun ska köra långt utan laddmöjlighter. 410 km säger den då, o med frun bakom ratten så tror jag att det stämmer mycket bra, svar får jag ikväll.
Att köra tomt är inga problem, inte för batteriet ivf, värre för den som ska ladda den sen, om sladdarna inte räcker.
Står det att man ska komma 40km så gör frun oftast de, om de inte är konstigt väder typ - 28 o stormmotvind. Man bör väl hålla kanske 100 max oxo.
/Sony Z3 Dual
Re: Frågot kring batteritorsk / räckviddsindikator
Postat: 22 feb 2016 14:44
av bylund
peken skrev:
Jag har sökt lite utan att riktigt hitta svar på mina frågor så jag gör ett försök att få svar på dom här.
1 - Har nån av er teslaägare någonsin fått batteritorsk? Berätta gärna omständigheterna och hur ni löste situationen.
2 - Tar batteriet skada av att laddas ur helt? Om så är fallet, var går gränsen när man senast ska ladda batteriet för att man ska bibehålla batteriets kondition/livslängd.
Ja, men bilen tillåter inte att du gör det. Den stänger ner med marginal, s k "bricking protection". Om du kör tomt och sedan struntar i att ladda kan du ju såklart lyckas tömma det tillslut ändå.
peken skrev:
3 - Jag förstår att räckviddsindikatorn är dynamisk och att den ändras hela tiden beroende på hur man kör. Men hur korrekt är den, kan man lita till fullo på den? Om det står 50km och man vet att det är exakt 40km till nästa laddstation kan man då känna lugnet?
Då kan man känna lugnet, om det inte är rejält uppför hela vägen dit. Det är bara att slå av på tempot så kommer man fram i det läget.
Re: Frågot kring batteritorsk / räckviddsindikator
Postat: 22 feb 2016 14:58
av e5m1r
Om du har navigator igång så ger den råd på max hadtighet och i energiappen på stora skärmen kan du se förväntad batteri kvar vid ankomst
Re: Frågot kring batteritorsk / räckviddsindikator
Postat: 22 feb 2016 15:17
av TiborBlomhall
peken skrev:
Jag har sökt lite utan att riktigt hitta svar på mina frågor så jag gör ett försök att få svar på dom här.
1 - Har nån av er teslaägare någonsin fått batteritorsk? Berätta gärna omständigheterna och hur ni löste situationen.
2 - Tar batteriet skada av att laddas ur helt? Om så är fallet, var går gränsen när man senast ska ladda batteriet för att man ska bibehålla batteriets kondition/livslängd.
Ja, batteriet tar skada av att laddas ur helt. Det är därför bilen aldrig tillåter det hända. När bilen stannar med "0%" batteri kvar finns det egentligen ca 5% laddning kvar i batterierna som bilen klarar sig i några dagar till på. Ägaren uppmanas samtidigt ladda bilen snarast på displayen. Läs mer på: http://teslaclubsweden.se/batterireserven-i-model-s/
peken skrev:
3 - Jag förstår att räckviddsindikatorn är dynamisk och att den ändras hela tiden beroende på hur man kör. Men hur korrekt är den, kan man lita till fullo på den? Om det står 50km och man vet att det är exakt 40km till nästa laddstation kan man då känna lugnet?
Räckviddsindikatorn i Tesla Model S är ganska så pålitlig. Slår du in resmålet i navigatorn förutsäger den redan innan avfärd hur mycket laddning du kommer att ha kvar på slutet av resan. Och den brukar gissa ganska så bra, kanske +-5%. Under resans gång kan man alltid se hur mycket man har kvar.
Så ditt exempel med 50/40km är hur lugnt som helst. Felmarginalen är mycket mindre än så.
Dessutom 1: när du når "0%" och "0km" har du fortfarande en liten reserv kvar i batteriet, se http://teslaclubsweden.se/batterireserven-i-model-s/
Dessutom 2: om du märker att du kommer få problem nå fram finns det ett enkelt knep att öka på räckvidden: sänk hastigheten (vilket även bilen påminner dig om ifall den ser att batterierna inte räcker till ditt navigationsmål)
Sammanfattat är räckviddsångest något bensinbilister inbillar sig att ha, pga bensinbilars opålitliga bränslemätare som ger upp precis under de sista vitala kilometrarna och visar bara --- när man som mest vill veta hur mycket till kan man åka innan soppatorsk.
Elbilar visar tvärtemot kilometrarna kvar extra noga precis på slutet av batteriladdningen. De flesta elbilar gissar kvarvarande räckvidd ganska bra. Teslas navigator gör ett extra bra jobb som räknar in topografi och temperatur och redan innan avfärd kan visa hur mycket laddning du kan förväntas ha kvar.
Re: Frågot kring batteritorsk / räckviddsindikator
Postat: 22 feb 2016 15:31
av peken
Tusen tack för era svar!
Re: Frågot kring batteritorsk / räckviddsindikator
Postat: 27 feb 2016 20:09
av Steffen
Navigatorn är dessutom lite extra försiktig och ju närmare målet du kommer dessto mer kräm märker du att du har kvar.
Skickat från min SM-T800 via Tapatalk
Re: Frågot kring batteritorsk / räckviddsindikator
Postat: 27 feb 2016 20:20
av danni
Att mata in vart man ska i navigatorn och sen slå över till trippvyn i energiappen tycker jag är väldigt hjälpsamt. Då kan man hela tiden i realtid följa bilens projektion av batteriåtgången för att slutföra resan, och då kan man i god tid bli varse ifall man behöver ta ner hastigheten för att lyckas komma fram.