I tisdags var vi inbjudna till avtäckningen av den kinesiska biltillverkaren MG-s nya elbil Cyberster hos Hedins bil i Stockholm. MG Cyberster är en eldrivern liten tvåsitsig cabriolet med 77 kWh batterier, 50 mils WLTP räckvidd och 340 hästkrafter som gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder. Det finns även en fyrhjulsdriven dual motor version av den med samma batterikapacitet men 510 hästkrafter som gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder. Då minskar dock räckvidden till 44 mil. På något sätt är det skönt att tillverkare börjar “leka” med elbilar. Vågar marknadsföra bilar som inte är förnuftiga familjebilar. Utan som vågar vara opraktiska, roliga leksaker. För let’s face it, till och med Tesla Model S Plaid är sådär praktiskt femsitsig, med rejäla bagageutrymmen. Och tak. MG Cyberster försöker inte vara praktisk. Att den råkar ha ganska OK bagageutrymme är nog snarare att betrakta som en designmiss än avsedd produktutveckling. Coola saxdörrar var nog mycket viktigare för designteamet. Att lansera en tvåsitsig cabriolet på våra breddgrader är naturligtvis totalt galet. Det är kanske just därför det blir så “rätt”. Sk-t i förnuftet, liksom. Fast förnuftet ska nog heller inte titta på prislappen. Med ett frånpris på 799 990 kronor behöver förnuftet hållas på social distans avstånd vid inköp. Fyrhjulsdrivna versionen börjar från 849 990 kronor.
Fully charged har provkört. Inget för långa förare, tydligen.
Äsch, då går den bort. Så himla synd.
Jag tycker det är synd, jag är 196cm och kan tex inte sitta i en miata.
Men jag har haft ögonen på bilen sen MG läckte info om den för rätt länge sen.
Jag är (eller var iaf) 195 cm och hade en NA Miata i många år. Det finns mycket man kan göra i dem för att få lite mera plats, men en klassisk åtgärd är att minska sittdynans tjocklek. Det går också att montera stolen lägre och helt enkelt byta den mot en racingstol. Monterar man den så lågt det går så tjänar man 7-8 cm. Men jag hade inte moddat något alls.
Re: Äntligen en opraktisk elbil!
Postat: 26 okt 2024 08:54
av Jojo
När man tänker på det, så började väl allt med en rätt opraktisk elbil: en el-konverterad Lotus Elise, AKA Tesla Roadster, för drygt 15 år sedan. Nu är vi tillbaka på rutan ett, alltså
Jag är (eller var iaf) 195 cm och hade en NA Miata i många år. Det finns mycket man kan göra i dem för att få lite mera plats, men en klassisk åtgärd är att minska sittdynans tjocklek. Det går också att montera stolen lägre och helt enkelt byta den mot en racingstol. Monterar man den så lågt det går så tjänar man 7-8 cm. Men jag hade inte moddat något alls.
Jag har bara provsuttit och konstaterat att det här går inte, att modifiera för att få plats känns sådär.
Minns inte riktigt vilken generation det var, många år sen nu.
När man tänker på det, så började väl allt med en rätt opraktisk elbil: en el-konverterad Lotus Elise, AKA Tesla Roadster, för drygt 15 år sedan. Nu är vi tillbaka på rutan ett, alltså
Och just den får dom (Lotus själva då tex) gärna tillverka igen!