Så kan konflikten få ett slut

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Så kan konflikten få ett slut

Inlägg av Fredrik j »

A76 skrev: 29 okt 2024 16:38
Fredrik j skrev: 29 okt 2024 16:13
A76 skrev: 29 okt 2024 15:28
Fredrik j skrev: 29 okt 2024 09:09
A76 skrev: 29 okt 2024 08:21

Jag har läst sammanfattningen. Och tvärtemot vad du påstår så bevisas det på intet sätt att den negativa föreningsrätten bara gäller privatpersoner. Det har debatterats i den andra tråden om strejken dessutom. Du griper efter halmstrån…
Vet inte varför jag skulle behöva greppa efter halmstrån. Om jag nu gör det gör ju du det i lika stor utsträckning. Men eftersom ingen av oss förmodligen är part i den här konflikten spelar det väl ingen roll? Vi diskuterar ju bara vad som gäller inom lagstiftningen.
Jag hittar det här:

” I den svenska arbetsrätten är den negativa föreningsrätten enbart skyddad i förhållande till staten genom skyddet i 2:17 RF. Det saknas specifikt skydd för den negativa föreningsrätten i MBL och FML, dessa bägge lagar omfattar dock ett skydd för den positiva föreningsrätten.”

Har du annan information? Den här uppsatsen är ju sen 2006…
Sidan 14-15. I rest my case..

https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf
Nej. Upp och hoppa igen.
Sidan 14-15 rör positiv föreningsfrihet, rätten att få tillhöra en förening. Rätten att slippa tillhöra en förening kallas negativ förenningsfrihet och beskrivs i §3.2.3 i dokumentet du länkade till.

Intressant är också 4.5...
Hmm, sidan 14 har ett stycke som heter 3.2.3 Föreningsfrihet. Den paragrafen fortsätter in på sidan 15. I den står tydligt att även aktiebolag innefattas i Föreningsfriheten. Det innebär att KA är valfritt.

4.5 rör om en kränkning skett då facket satte en arbetsgivare i blockad. EU tyckte så, Sveriges dåvarande regering inte. På inte sätt hade någon part synpunkter på föreningsfriheten, dvs om Gustafsson hade rätt att stå utan KA.

Tror du skall läsa lite noggrannare i fortsättningen..
Jag ska försöka läsa lite tydligare.

Nej, stycket 3.2.1 Föreningsfrihet på sidan 14 handlar om positiv föreningsfrihet.
Negativ föreningsfrihet berörs under 3.2.3 Negativ föreningsrätt.

Som jag tolkar fallet i 4.5 (man får väl vara noga med att skriva ut att det är min personliga tolkning) är att när det rör småföretagare så glider den personliga föreningsrätten för indvider och rätten för ett fåmansbolag ihop så att individens rättighet kränks. Men som du påpekar så har sverige en annan åsikt. VAd menar du med "sveriges dåvarande regering"? Skulle den nuvarande ha en annan åsikt menar du?

Uppsatsens slutsats är också intressant tycker jag:
"När det då gäller föreningsrätten i Sverige är det endast den positiva aspekten som skyddas
genom lagstiftning då parterna på arbetsmarknadens rätt att ingå i dessa föreningar har varit
det viktiga och är grunden för att den svenska modellen skall fungera. Den negativa aspekten
av föreningsrätten har på så sätt helt åsidosatts i lagstiftningshänseende och den har fått en
skuggroll i rättstillämpningen. Det är tydligt att den svenska modellen skyddar det kollektiva
och inte individualisten. Detta ändrades dock när domstolen för första gången gav den
negativa föreningsfriheten en plats i artikel 11 i Europakonventionen. Sverige och
arbetsdomstolen fick plötsligt en skyldighet att värna om individens negativa föreningsfrihet.
Men det märks också tydligt i Arbetsdomstolens domar att det inte finns något intresse att
döma bortom Europadomstolens praxis eller något intresse att utveckla den negativa
rättigheten. Inte heller verkar det finnas något intresse från Sveriges sida att lagstifta om den."
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

A76 skrev: 28 okt 2024 21:54
De beter sig som en maffia! Betala för vårt beskydd annars ”dödar” vi dig. Föreningsfrihet är grundlagsskyddat!
Snarare "Om du är dum mot oss är vi dum mot dej, våra vänner också"
Regeringen kan inte besluta om obligatoriskt KA. Det krävs grundlagsändring..
Vilken del av grundlagen skulle det bryta mot menar du ?
Är det anständigt när det drabbar tredje man, nej inte enligt min åsikt. Och därmed borde sympatistrejker för icke inblandade fackförbund förbjudas!
Men snälla, vad tror du en strejk är TÄNKT att göra ? den är tänkt att orsaka problem för företaget i fråga, och det gör man ofta genom att den orsakar företagets kunder problem så dom ställer krav på företaget.

Exempel: Om busschaffisar strejkar, tror du det skulle vara effektivt om det INTE orsakade problem för alla resenärer ?
Jag syftar på alla inblandade fackförbund! IFM förlorar mest. De har inte uppnått en enda sak av vad de trodde med sin strejk.
Jaså ?

Dom har strulat till det en jäkla massa för tesla, dom har fått teslas kunder irriterade och dom har fått massor av medialjus på sig.
Därmed har de förlorat. Medlemmar, medel i strejkkassan, anseende, den svenska modellen.. Jag tror att IFM:s agerande leder till om inte slutet för den svenska modellen så åtminstone nästintill. EU kommer sätta ner foten, sanna mina ord.
Tror du verkligen att de flesta svenskar tänker så ? :D

De flesta tycker nog tesla agerar som bortskämda barnungar och stöder strejken, du kan ju inte göra din bedömning från en massa bortskämda sektmedlemmar på nåt fanboyforum.

Och strejkkassan.. den har dom samlat pengar i sen 1700frösihjäl, och den är tänkt att användas för just detta.. det gråter knappast någon på if metall över, speciellt som den knappt naggas i kanten av detta.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

repulsiv skrev: 29 okt 2024 21:19
A76 skrev: 28 okt 2024 21:54
De beter sig som en maffia! Betala för vårt beskydd annars ”dödar” vi dig. Föreningsfrihet är grundlagsskyddat!
Snarare "Om du är dum mot oss är vi dum mot dej, våra vänner också"
Regeringen kan inte besluta om obligatoriskt KA. Det krävs grundlagsändring..
Vilken del av grundlagen skulle det bryta mot menar du ?
Är det anständigt när det drabbar tredje man, nej inte enligt min åsikt. Och därmed borde sympatistrejker för icke inblandade fackförbund förbjudas!
Men snälla, vad tror du en strejk är TÄNKT att göra ? den är tänkt att orsaka problem för företaget i fråga, och det gör man ofta genom att den orsakar företagets kunder problem så dom ställer krav på företaget.

Exempel: Om busschaffisar strejkar, tror du det skulle vara effektivt om det INTE orsakade problem för alla resenärer ?
Jag syftar på alla inblandade fackförbund! IFM förlorar mest. De har inte uppnått en enda sak av vad de trodde med sin strejk.
Jaså ?

Dom har strulat till det en jäkla massa för tesla, dom har fått teslas kunder irriterade och dom har fått massor av medialjus på sig.
Därmed har de förlorat. Medlemmar, medel i strejkkassan, anseende, den svenska modellen.. Jag tror att IFM:s agerande leder till om inte slutet för den svenska modellen så åtminstone nästintill. EU kommer sätta ner foten, sanna mina ord.
Tror du verkligen att de flesta svenskar tänker så ? :D

De flesta tycker nog tesla agerar som bortskämda barnungar och stöder strejken, du kan ju inte göra din bedömning från en massa bortskämda sektmedlemmar på nåt fanboyforum.

Och strejkkassan.. den har dom samlat pengar i sen 1700frösihjäl, och den är tänkt att användas för just detta.. det gråter knappast någon på if metall över, speciellt som den knappt naggas i kanten av detta.
Hear! Hear!

Jävligt bra skrivet måste jag säga! Respekt!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar