Det beror kanske på var och med vad man arbetar eller vilka kontakter man har med myndigheter och företag. Där jag jobbar har GDPR inneburit en massa krångel och till mer arbete, svåra avvägningar, till viss del har vi tvingats återgå till pappershantering av handlingar osv. Gallringsregler har blivit hårdare och kommer i slutänden att försvåra för framtida forskning.spacecoin skrev: ↑07 nov 2024 10:35Ja, jag förstår vad du menar, även om jag kanske inte håller med om GDPR. Om något så har GDPR gjort att man kan få ut sina personuppgifter enklare. Sedan finns det många som använt GDPR som något slags "nä det vill vi inte göra"-argument, men jag trycker det är ganska grundlöst.Jerker skrev: ↑07 nov 2024 10:31Säkert! Som med införandet av GDPR. Här i Sverige har många blivit upprörda eftersom det har begränsat tillgången till information, men i många andra EU-länder har man blivit upprörd över att så mycket plötsligt ska bli tillgängligt för allmänheten.spacecoin skrev: ↑07 nov 2024 10:25Jo, jag minns att det debatterades och att det blev till att anpassa sig till den snällare EU-nivån i flera fall.Jerker skrev: ↑07 nov 2024 09:45Nej, katastrof är ett starkt ord, men vi fick försämra en del för att anpassa oss till EU. Jag minns ju det där väl men kan inte lyfta fram några konkreta exempel. Det är ~25 år sen.spacecoin skrev: ↑07 nov 2024 08:54
Jag tycker det är konstigt att säga att det var en katastrof för miljön i Sverige att gå med i EU. Har du exempel på några katastrofer om miljön i Sverige som du menar är EU-medlemskapets fel?
Global uppvärmning heter det, och det är Kina (som tillverkar allt åt oss) och USA som kan bestämma i vilken takt världen gör någonting åt det. EU kan påverka, men vad lilla Sverige tycker eller gör skiter alla i fullständigt nu för tiden.
Trots allt kina-hat här på forumet så är det oomstritt så att Kina gör den här omställningen i mycket snabbare takt än alla andra, och det bör vi uppskatta. USA gör inget alls det kommande fyra åren gissar jag.
Demokrati och kapitalismen är överlägset? I bland börjar man ju fundera…
Min poäng var att EU-medlemskapet för Sverige antagligen är netto-plus för miljön på ett europeiskt och globalt plan. Vad vi gör i Sverige spelar ingen roll på det hela taget för globala miljöproblem.
Sen vet jag att många har missuppfattat GDPR och övertolkar det.