Sida 1 av 2
Äga Tesla på Gotland
Postat: 05 nov 2024 22:40
av patrikron
Finns det några gotlänningar här som har en Tesla och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Tänker främst hur det fungerar gällande service. Om jag förstått det rätt så skickar dom servicebilen till ön också? Men hur längre kan man få vänta då?
Funderar också på vad som skulle hända om bilen blir stående och servicebilen inte kan lösa problemet. Måste jag själv då stå för kostnaden att bärga den till närmaste servicecenter?
Är sugen på att köpa en Model Y, men är lite orolig gällande service och om det uppstår problem

Re: Äga Tesla på Gotland
Postat: 06 nov 2024 10:04
av tor-ake
Model Y har inget servicebehov i normalfallet. Och eftersom det inte saltas på Gotland (väl?) så behövs knappast bromsservice heller de första åren.
Det enda jag kan spontant tänka mig som skulle hejda din framfart är om du krockar bilen illa, har du kollat med Werksta på ön (
visby@werksta.se) hur de kan hjälpa dig i så fall (frakta bilen till Norrköping?)
Re: Äga Tesla på Gotland
Postat: 06 nov 2024 10:58
av chaffis75
tor-ake skrev: ↑06 nov 2024 10:04
Model Y har inget servicebehov i normalfallet. Och eftersom det inte saltas på Gotland (väl?) så behövs knappast bromsservice heller de första åren.
Det enda jag kan spontant tänka mig som skulle hejda din framfart är om du krockar bilen illa, har du kollat med Werksta på ön (
visby@werksta.se) hur de kan hjälpa dig i så fall (frakta bilen till Norrköping?)
Kanske naivt och tro att man aldrig kommer behöva hjälp av en verkstad men ja bäst är kanske att en gotländsk teslaägare svarar på ts fråga.
Re: Äga Tesla på Gotland
Postat: 06 nov 2024 11:20
av Lophornis
Det flesta felen kanske kan lösas av Tesla Ranger.
Re: Äga Tesla på Gotland
Postat: 06 nov 2024 11:40
av Arctic Drifter
Lophornis skrev: ↑06 nov 2024 11:20
Det flesta felen kanske kan lösas av Tesla Ranger.
Ok, jag har haft tre issues så långt på 9500 mil, två har kunnat lösas av Ranger. Så det har blivit SC ~30 mil bort för:
1. TPMS-sensor lagt av
2. Klimatanläggningen
Att byta den externa högtalaren kunde Rangern fixa.
Skulle jag få en plåtskada så är plåtverkstaden ~50 mil bort. Går bilen att köra har jag förstått det som att det blir min uppgift att ta den till och från plåtverkstaden.
Hade jag bott på Gotland och funderat på en Tesla så hade verkstadsbiten varit viktig för mig.
Förhoppningsvis är detta löst med någon lokal part på Gotland!
Jag undvek t.ex. Porsche för att jag ansåg det var för långt till verkstaden, sen köpte jag ändå en Tesla där närmste verkstad ligger lika långt bort med tron på denna Ranger. Och egentligen är inte avståndet problemet utan det är mest tiden det tar.
Re: Äga Tesla på Gotland
Postat: 06 nov 2024 11:42
av tor-ake
Jag tänker att det kan bli en lång väntan om det måste vara specifikt någon på Gotland, som inte har många Model Y till att börja med, och som dessutom fått ett driftsstopp som kräver verkstadshjälp, vilket också är väldigt ovanligt på model Y. OCH dessutom någon som är medlem på detta forum...
Man kan läsa i villkoren att roadside assistance täcker transport till SC upp till 80 mil vid driftstopp
som är ett garantiärende men att extrakostnader för färjor, vägtullar m.m. tillkommer. Är det inte ett garantiärende får man betala själv. Och transport tillbaka ingår inte heller, oavsett, så det får man antingen betala själv eller åka in till SC och hämta bilen själv.
https://digitalassets.tesla.com/tesla-c ... -sv-se.pdf
Re: Äga Tesla på Gotland
Postat: 06 nov 2024 13:29
av jonasl
Kan ju inte vara ett unikt problem med just Tesla, ganska få bilmärken har väl egen representation på "ön" numera?
Edit: Volvo, Nissan, Toyota, Ford verkar ha märkesverkstad fortfarande faktiskt!
Re: Äga Tesla på Gotland
Postat: 06 nov 2024 14:32
av patrikron
tor-ake skrev: ↑06 nov 2024 11:42
Jag tänker att det kan bli en lång väntan om det måste vara specifikt någon på Gotland, som inte har många Model Y till att börja med, och som dessutom fått ett driftsstopp som kräver verkstadshjälp, vilket också är väldigt ovanligt på model Y. OCH dessutom någon som är medlem på detta forum...
Man kan läsa i villkoren att roadside assistance täcker transport till SC upp till 80 mil vid driftstopp
som är ett garantiärende men att extrakostnader för färjor, vägtullar m.m. tillkommer. Är det inte ett garantiärende får man betala själv. Och transport tillbaka ingår inte heller, oavsett, så det får man antingen betala själv eller åka in till SC och hämta bilen själv.
https://digitalassets.tesla.com/tesla-c ... -sv-se.pdf
Hm okej, detta gör ju en lite tveksam. Så länge det är att bilen går att köra har jag inga problem att ta båten upp och ta mig själv till närmaste servicecenter. Problemet är ju om det är driftstopp och jag inte ens kan köra den.. Vet inte hur vanligt det är att man åker på såna problem?
Rangen har jag läst och hört kommer till ön iallafall, frågan är hur länge man får vänta. Och så länge det är ett garantiärende så borde det vara konstnadsfritt?
Re: Äga Tesla på Gotland
Postat: 06 nov 2024 14:36
av patrikron
jonasl skrev: ↑06 nov 2024 13:29
Kan ju inte vara ett unikt problem med just Tesla, ganska få bilmärken har väl egen representation på "ön" numera?
Edit: Volvo, Nissan, Toyota, Ford verkar ha märkesverkstad fortfarande faktiskt!
Jodå. Även VW och Kia mm
Re: Äga Tesla på Gotland
Postat: 06 nov 2024 14:38
av patrikron
Skulle det kunna gå på försäkringen om man skulle behöva bärga bilen till fastlandet tro?
Re: Äga Tesla på Gotland
Postat: 06 nov 2024 15:26
av bjornnilsson
Bor i Örnsköldsvik och har nyligen fått min bil åtgärdad efter en att bakstötfångaren blev repad av en annan bil på en parkering i somras. Skadeverkstaden för Tesla, som alla personer i norra Sverige är händvisad till är belägen i Sollefteå, 10 mil bort. Jag kommer troligtvis få milersättning, men behöver betala för 1/3 av kilometerkostnaden på hyrbilen, trots att jag inte var vållande (dvs det var någon annan som orsakade skadan, inte jag). Inte nog med att det tog mig en halvdag att lämna bilen och sedan en halvdag för att hämta den igen. Man ska alltså betala för omaket också.
Detta att man ska betala en tredjedel av kilometerkostnaderna på hyrbilen (trots att man inte är vållande) verkar vara någon form av standard. Men kostnaden går tydligen (enligt hyrbilsbolaget) att ta bort med rätt försäkring. Dvs det går att biffa upp försäkringen för denna typ av oförutsedda händelser. Jag kommer kolla upp detta när jag tecknar ny försäkring framöver nu när jag vet hur det fungerar. I och med att denna kostnad går att försäkra bort så är jag lite inne på dina tankar att det kanske går att få bärgare fram till skadeverkstaden och hem igen mot förhoppningsvis en småsumma på försäkringen. Det skulle lätt överväga förlorad arbetsinkomst för mig. Jag vet alltså inte om det finns som tillägg men hoppas..
Re: Äga Tesla på Gotland
Postat: 06 nov 2024 15:34
av SwedishAdvocate
tor-ake skrev: ↑06 nov 2024 10:04
Model Y har inget servicebehov i normalfallet. Och eftersom det inte saltas på Gotland (väl?) så behövs knappast bromsservice heller de första åren. […
Kan för lite för att uttala mig om bromsservice. Däremot så behövs det väl inte salt för att bromsarna på en Tesla ska kunna rosta ihop till den grad att skivor, belägg och ok behöver bytas. Gissar att det är så enkelt som att bara bromsa bort ytrosten på skivorna typ en gång i veckan för att undvika den här 'grand-slam'-reparationen på alla fyra hjulupphängningarna. Men utifrån vad jag kunnat se de senaste ~6 åren på det här forumet så är det ju långt ifrån alla elbilsägare (teslaägare?) som har tänkt på 'den här biten'…
Så antar att det här skulle kunna ses som ett tips…
Re: Äga Tesla på Gotland
Postat: 06 nov 2024 16:40
av mikebike
SwedishAdvocate skrev: ↑06 nov 2024 15:34
tor-ake skrev: ↑06 nov 2024 10:04
Model Y har inget servicebehov i normalfallet. Och eftersom det inte saltas på Gotland (väl?) så behövs knappast bromsservice heller de första åren. […
Kan för lite för att uttala mig om bromsservice. Däremot så behövs det väl inte salt för att bromsarna på en Tesla ska kunna rosta ihop till den grad att skivor, belägg och ok behöver bytas. Gissar att det är så enkelt som att bara bromsa bort ytrosten på skivorna typ en gång i veckan för att undvika den här 'grand-slam'-reparationen på alla fyra hjulupphängningarna. Men utifrån vad jag kunnat se de senaste ~6 åren på det här forumet så är det ju långt ifrån alla elbilsägare (teslaägare?) som har tänkt på 'den här biten'…
Så antar att det här skulle kunna ses som ett tips…
Ytrost är en sak, och orsakar inte dyra reparationer.
Kärvande ok är en annan sak, och vilken verkstad som helst klarar av att rengöra + smörja bromsok (om man gör det i tid).
Re: Äga Tesla på Gotland
Postat: 06 nov 2024 17:28
av d3marcus
Bromsar kan så klart vilken verkstad som helst byta - till halva priset av Teslas verkstad (egen erfarenhet).
Grundregeln som Teslaägare är att undvika Teslas verkstäder så långt det bara går. Men för garantiärenden är det ju svårare.
Re: Äga Tesla på Gotland
Postat: 06 nov 2024 17:41
av SwedishAdvocate
mikebike skrev: ↑06 nov 2024 16:40
SwedishAdvocate skrev: ↑06 nov 2024 15:34
tor-ake skrev: ↑06 nov 2024 10:04
Model Y har inget servicebehov i normalfallet. Och eftersom det inte saltas på Gotland (väl?) så behövs knappast bromsservice heller de första åren. […
Kan för lite för att uttala mig om bromsservice. Däremot så behövs det väl inte salt för att bromsarna på en Tesla ska kunna rosta ihop till den grad att skivor, belägg och ok behöver bytas. Gissar att det är så enkelt som att bara bromsa bort ytrosten på skivorna typ en gång i veckan för att undvika den här 'grand-slam'-reparationen på alla fyra hjulupphängningarna. Men utifrån vad jag kunnat se de senaste ~6 åren på det här forumet så är det ju långt ifrån alla elbilsägare (teslaägare?) som har tänkt på 'den här biten'…
Så antar att det här skulle kunna ses som ett tips…
Ytrost är en sak, och orsakar inte dyra reparationer. [Min u.]
Kärvande ok är en annan sak, och vilken verkstad som helst klarar av att rengöra + smörja bromsok (om man gör det i tid).
Som jag minns det finns det X antal anekdoter på forumet om bilar där ytrosten fått växa till sig så pass att man varit tvungen att byta skivorna – åtm. bak… Antar att man måste byta beläggen också då. Men oken kanske klarade sig… Är inte 100 på hur det gick med oken…
Re: Äga Tesla på Gotland
Postat: 06 nov 2024 17:42
av mikebike
SwedishAdvocate skrev: ↑06 nov 2024 17:41
mikebike skrev: ↑06 nov 2024 16:40
SwedishAdvocate skrev: ↑06 nov 2024 15:34
tor-ake skrev: ↑06 nov 2024 10:04
Model Y har inget servicebehov i normalfallet. Och eftersom det inte saltas på Gotland (väl?) så behövs knappast bromsservice heller de första åren. […
Kan för lite för att uttala mig om bromsservice. Däremot så behövs det väl inte salt för att bromsarna på en Tesla ska kunna rosta ihop till den grad att skivor, belägg och ok behöver bytas. Gissar att det är så enkelt som att bara bromsa bort ytrosten på skivorna typ en gång i veckan för att undvika den här 'grand-slam'-reparationen på alla fyra hjulupphängningarna. Men utifrån vad jag kunnat se de senaste ~6 åren på det här forumet så är det ju långt ifrån alla elbilsägare (teslaägare?) som har tänkt på 'den här biten'…
Så antar att det här skulle kunna ses som ett tips…
Ytrost är en sak, och orsakar inte dyra reparationer. [Min u.]
Kärvande ok är en annan sak, och vilken verkstad som helst klarar av att rengöra + smörja bromsok (om man gör det i tid).
Som jag minns det finns det X antal anekdoter på forumet om folk som låtit ytrosten få växa till sig så pass att man varit tvungen att byta skivorna – åtm. bak… Antar att man måste byta beläggen också då. Men oken kanske klarade sig… Är inte 100 på hur det gick med oken…
Jo, men skivor är billigare än ok.
Re: Äga Tesla på Gotland
Postat: 06 nov 2024 19:50
av jonasl
bjornnilsson skrev: ↑06 nov 2024 15:26
Detta att man ska betala en tredjedel av kilometerkostnaderna på hyrbilen (trots att man inte är vållande) verkar vara någon form av standard. Men kostnaden går tydligen (enligt hyrbilsbolaget) att ta bort med rätt försäkring. Dvs det går att biffa upp försäkringen för
Dessutom verkar priset som försäkringsbolagen får betala vara rätt uppblåst. Hade bilen på skadeverkstad för några år sen när jag blivit påkörd på huvudled - ingen tvekan om att den andre föraren var vållande. Hade hyrbil i ett par veckor och under den tiden hade vi en längre resa planerad så hyrbilen rullade en del, och det var ta mig tusan inte billigt trots att jag bara betalade en del av kostnaden.
Re: Äga Tesla på Gotland
Postat: 06 nov 2024 21:17
av SIR N
jonasl skrev: ↑06 nov 2024 19:50
bjornnilsson skrev: ↑06 nov 2024 15:26
Detta att man ska betala en tredjedel av kilometerkostnaderna på hyrbilen (trots att man inte är vållande) verkar vara någon form av standard. Men kostnaden går tydligen (enligt hyrbilsbolaget) att ta bort med rätt försäkring. Dvs det går att biffa upp försäkringen för
Dessutom verkar priset som försäkringsbolagen får betala vara rätt uppblåst. Hade bilen på skadeverkstad för några år sen när jag blivit påkörd på huvudled - ingen tvekan om att den andre föraren var vållande. Hade hyrbil i ett par veckor och under den tiden hade vi en längre resa planerad så hyrbilen rullade en del, och det var ta mig tusan inte billigt trots att jag bara betalade en del av kostnaden.
Nej, att man går skadefri även om man inte är vållande är bara en myt. Det kostar mycket tid, krångel och pengar oavsett om man är vållande eller ej.
Re: Äga Tesla på Gotland
Postat: 06 nov 2024 21:22
av spacecoin
SIR N skrev: ↑06 nov 2024 21:17
Nej, att man går skadefri även om man inte är vållande är bara en myt. Det kostar mycket tid, krångel och pengar oavsett om man är vållande eller ej.
Håller med. Jag skulle aldrig köpa en bil som jag inte kan få servad och lagad i min stad eller där i närheten. Max 5 mil. Men man kan känna olika.
Re: Äga Tesla på Gotland
Postat: 07 nov 2024 07:03
av Tellus
patrikron skrev: ↑06 nov 2024 14:38
Skulle det kunna gå på försäkringen om man skulle behöva bärga bilen till fastlandet tro?
Är det ett garantiärende som tesla täcker så ordnar dom bärgning.
Lyckligtvis så är både model 3 och Y (och nyare S/Y) väldigt driftsäkra och problemfria, i ett forum som denna kan det dock upplevas som många problem tas upp. Men även om det är låt säga 1 bil på 1000 eller 100 har problem så kan man få uppfattningen att varannan bil har fel om man läser för mycket här

Så till 95% chans kommer det bli helt problemfritt och servicefritt även på Gotland.
Re: Äga Tesla på Gotland
Postat: 07 nov 2024 08:14
av Sneseglarn
mikebike skrev: ↑06 nov 2024 16:40
SwedishAdvocate skrev: ↑06 nov 2024 15:34
tor-ake skrev: ↑06 nov 2024 10:04
Model Y har inget servicebehov i normalfallet. Och eftersom det inte saltas på Gotland (väl?) så behövs knappast bromsservice heller de första åren. […
Kan för lite för att uttala mig om bromsservice. Däremot så behövs det väl inte salt för att bromsarna på en Tesla ska kunna rosta ihop till den grad att skivor, belägg och ok behöver bytas. Gissar att det är så enkelt som att bara bromsa bort ytrosten på skivorna typ en gång i veckan för att undvika den här 'grand-slam'-reparationen på alla fyra hjulupphängningarna. Men utifrån vad jag kunnat se de senaste ~6 åren på det här forumet så är det ju långt ifrån alla elbilsägare (teslaägare?) som har tänkt på 'den här biten'…
Så antar att det här skulle kunna ses som ett tips…
Ytrost är en sak, och orsakar inte dyra reparationer.
Kärvande ok är en annan sak, och vilken verkstad som helst klarar av att rengöra + smörja bromsok (om man gör det i tid).
Både ytrost på skivorna och kärvande ok orsakas väl av att bromsarna inte används? En kraftig inbromsning då och då håller bromsarna i trim tänker jag.
Re: Äga Tesla på Gotland
Postat: 07 nov 2024 08:25
av pejvic
Sneseglarn skrev: ↑07 nov 2024 08:14
mikebike skrev: ↑06 nov 2024 16:40
SwedishAdvocate skrev: ↑06 nov 2024 15:34
tor-ake skrev: ↑06 nov 2024 10:04
Model Y har inget servicebehov i normalfallet. Och eftersom det inte saltas på Gotland (väl?) så behövs knappast bromsservice heller de första åren. […
Kan för lite för att uttala mig om bromsservice. Däremot så behövs det väl inte salt för att bromsarna på en Tesla ska kunna rosta ihop till den grad att skivor, belägg och ok behöver bytas. Gissar att det är så enkelt som att bara bromsa bort ytrosten på skivorna typ en gång i veckan för att undvika den här 'grand-slam'-reparationen på alla fyra hjulupphängningarna. Men utifrån vad jag kunnat se de senaste ~6 åren på det här forumet så är det ju långt ifrån alla elbilsägare (teslaägare?) som har tänkt på 'den här biten'…
Så antar att det här skulle kunna ses som ett tips…
Ytrost är en sak, och orsakar inte dyra reparationer.
Kärvande ok är en annan sak, och vilken verkstad som helst klarar av att rengöra + smörja bromsok (om man gör det i tid).
Både ytrost på skivorna och kärvande ok orsakas väl av att bromsarna inte används? En kraftig inbromsning då och då håller bromsarna i trim tänker jag.
Glöm bara inte att trycka i neutralen.
Många verkar ej tänka på det…
Re: Äga Tesla på Gotland
Postat: 07 nov 2024 09:03
av patrikron
Tellus skrev: ↑07 nov 2024 07:03
patrikron skrev: ↑06 nov 2024 14:38
Skulle det kunna gå på försäkringen om man skulle behöva bärga bilen till fastlandet tro?
Är det ett garantiärende som tesla täcker så ordnar dom bärgning.
Lyckligtvis så är både model 3 och Y (och nyare S/Y) väldigt driftsäkra och problemfria, i ett forum som denna kan det dock upplevas som många problem tas upp. Men även om det är låt säga 1 bil på 1000 eller 100 har problem så kan man få uppfattningen att varannan bil har fel om man läser för mycket här

Så till 95% chans kommer det bli helt problemfritt och servicefritt även på Gotland.
Du tror dom står för bärgning alltså även om det är tex Gotland?
Skönt att höra, man läser lite olika men min uppfattning är att för dom allra flesta så är det ett problemfritt ägande. Men man hör en del som har kompisar "som har problem hela tiden med sin tesla" och känns som många har den uppfattningen

Re: Äga Tesla på Gotland
Postat: 07 nov 2024 09:08
av mikebike
Sneseglarn skrev: ↑07 nov 2024 08:14
mikebike skrev: ↑06 nov 2024 16:40
SwedishAdvocate skrev: ↑06 nov 2024 15:34
tor-ake skrev: ↑06 nov 2024 10:04
Model Y har inget servicebehov i normalfallet. Och eftersom det inte saltas på Gotland (väl?) så behövs knappast bromsservice heller de första åren. […
Kan för lite för att uttala mig om bromsservice. Däremot så behövs det väl inte salt för att bromsarna på en Tesla ska kunna rosta ihop till den grad att skivor, belägg och ok behöver bytas. Gissar att det är så enkelt som att bara bromsa bort ytrosten på skivorna typ en gång i veckan för att undvika den här 'grand-slam'-reparationen på alla fyra hjulupphängningarna. Men utifrån vad jag kunnat se de senaste ~6 åren på det här forumet så är det ju långt ifrån alla elbilsägare (teslaägare?) som har tänkt på 'den här biten'…
Så antar att det här skulle kunna ses som ett tips…
Ytrost är en sak, och orsakar inte dyra reparationer.
Kärvande ok är en annan sak, och vilken verkstad som helst klarar av att rengöra + smörja bromsok (om man gör det i tid).
Både ytrost på skivorna och kärvande ok orsakas väl av att bromsarna inte används? En kraftig inbromsning då och då håller bromsarna i trim tänker jag.
Det är två olika åtgärder som behövs.
För att slipa skivorna lägger man i N i hög fart och bromsar "lagom" ett tag. Gärna i en lång nedförsbacke.
För att slippa kärvande ok är det bra att regelbundet trycka hårt på bromspedalen, och det kan man göra när bilen står still.
Re: Äga Tesla på Gotland
Postat: 07 nov 2024 09:56
av Tellus
patrikron skrev: ↑07 nov 2024 09:03
Tellus skrev: ↑07 nov 2024 07:03
patrikron skrev: ↑06 nov 2024 14:38
Skulle det kunna gå på försäkringen om man skulle behöva bärga bilen till fastlandet tro?
Är det ett garantiärende som tesla täcker så ordnar dom bärgning.
Lyckligtvis så är både model 3 och Y (och nyare S/Y) väldigt driftsäkra och problemfria, i ett forum som denna kan det dock upplevas som många problem tas upp. Men även om det är låt säga 1 bil på 1000 eller 100 har problem så kan man få uppfattningen att varannan bil har fel om man läser för mycket här

Så till 95% chans kommer det bli helt problemfritt och servicefritt även på Gotland.
Du tror dom står för bärgning alltså även om det är tex Gotland?
Skönt att höra, man läser lite olika men min uppfattning är att för dom allra flesta så är det ett problemfritt ägande. Men man hör en del som har kompisar "som har problem hela tiden med sin tesla" och känns som många har den uppfattningen
Ja, det är Teslas problem under garanti tiden, om dom inte friskrivit sig från Gotland, vilket jag inte tror man får.
Har du behov av bil så ingår också gratis lånebil när din bil är borta eller så kanske man får betala självkostnadspris, dvs vad det hade kostat att köra din egen bil.
https://via.tt.se/pressmeddelande/33405 ... erId=33197