Sida 1 av 4

Räckvidsanalys

Postat: 09 nov 2024 08:48
av Orjanforsberg
Hej
Hur skall man tolka detta?
Bra eller dåligt
Och gärna lite förklaring 🤗

Re: Räckvidsanalys

Postat: 09 nov 2024 10:10
av AAKEE
Jag har inte sett att det jämförs med EPA-förbrukning innan. Har inte kollat så mycket om det går att byta referens. Men:

EPA är USA’s motsvarighet till WLTP.
Testen körs i huvudsak i +23C och tidigare EPA-räckvidder och förbrukning var ganska snålt tilltagna. Från årsmodell 2024 använder Tesla en ny testcykel som ger högre förbrukning och lägre räckvidd i testet. Verklig körning påverkas inte.

Rent generellt finns det inte riktigt någon relevans i att jämföra med EPA-räckvidden eftersom den mer är att betrakta som ett jämförelsevärde mellan olika bilar än en verklig räckvidd/förbrukning.

Re: Räckvidsanalys

Postat: 09 nov 2024 10:40
av Orjanforsberg
Så detta säger ingenting igentligen

Re: Räckvidsanalys

Postat: 09 nov 2024 11:11
av Elix747
EPA räckvidd är samma räckvidd som km på batteriet visar.
Du har kört med högre förbrukning är EPA certifieringen. Du har förbrukat 41 km på batterimätaren, men bara kört 31 verkliga km.
Kör man lugnt på sommaren så kan man köra snålare än EPA. Kör man fort eller om det är kallt, så blir det ofta sämre än EPA. Se det som en referens mot batterimätaren i ”km” enheter.

Hur går du upp denna graf? 3:e parts app?

Re: Räckvidsanalys

Postat: 09 nov 2024 12:48
av Orjanforsberg
Tack igen för fin förklaring 🌟

Re: Räckvidsanalys

Postat: 11 nov 2024 08:33
av Orjanforsberg
Anledningen att jag frågar så mycket om räckvidd
Är att jag är sjukt nöjd och missnöjd med bilen
Har en ms75d
Hur jag en laddar och kör snålt så klarar den max 20-25 mil
Tycker det är sjukt lite
Funderar på att byta till 100d
Eller nya m3 som som skall klara 70 mil singel

Re: Räckvidsanalys

Postat: 11 nov 2024 08:39
av Vindens
Orjanforsberg skrev: 11 nov 2024 08:33
Anledningen att jag frågar så mycket om räckvidd
Är att jag är sjukt nöjd och missnöjd med bilen
Har en ms75d
Hur jag en laddar och kör snålt så klarar den max 20-25 mil
Tycker det är sjukt lite
Funderar på att byta till 100d
Eller nya m3 som som skall klara 70 mil singel
Jag hade en ms 75d från 18 som avyttrades 1,5 år sedan.
Den klarade 30-35 mil utan problem vid snålkörning.

Det bästa är att du kollar energigrafen för att räkna på kvarstående batterikapacitet.
Det framgår i andra räckviddstrådar hur du räknar.

Re: Räckvidsanalys

Postat: 11 nov 2024 08:58
av Orjanforsberg
Du hjälpe mig med det för någon månad sedan
Och kom fram till att batteriet var bra
Fundera på att göra ett case till Tesla så de får undersöka
30 mil så hade jag varit mer nöjd

Re: Räckvidsanalys

Postat: 11 nov 2024 08:59
av Orjanforsberg

Re: Räckvidsanalys

Postat: 11 nov 2024 09:12
av Vindens
Orjanforsberg skrev: 11 nov 2024 08:58
Du hjälpe mig med det för någon månad sedan
Och kom fram till att batteriet var bra
Fundera på att göra ett case till Tesla så de får undersöka
30 mil så hade jag varit mer nöjd
Just det, såg tråden att du fick det uträknat till 68,5 kWh.
Energigrafen ska inte ljuga. Menar du 20-25 mil om du laddar full och kör långt?
Om det är många korta körningar kan det stämma att man endast får ut 20-25 vid kallare väderlek, speciellt om du inte kör range mode.
Sedan påverkas givetvis räckvidden av din snitthastighet och utomhustemperatur, såväl som hur varmt du har det i bilen.
Kanske bra början av att gå igenom alla dina inställningar för att se om något påverkar förbrukningen mer.
Vilken snittförbrukning brukar du ligga på vid normal körning?

Re: Räckvidsanalys

Postat: 11 nov 2024 09:26
av Orjanforsberg
Sant detta är korta körningar
Och runt 9 grader
Har satt den på chillmode och en till inställning som heter räckvidd…. Någonting som fördelat vridet och att den inte kopplar upp sig på mobilen hela tiden

Har 19 grader
Vet inte mera vad jag kan göra

Är det stor skillnad mellan 75 90 100 och LR?

Re: Räckvidsanalys

Postat: 11 nov 2024 09:42
av Vindens
Orjanforsberg skrev: 11 nov 2024 09:26
Sant detta är korta körningar
Och runt 9 grader
Har satt den på chillmode och en till inställning som heter räckvidd…. Någonting som fördelat vridet och att den inte kopplar upp sig på mobilen hela tiden

Har 19 grader
Vet inte mera vad jag kan göra

Är det stor skillnad mellan 75 90 100 och LR?
Det är nog inget fel på ditt batteri. Jag körde samma inställningar när jag ville ha låg förbrukning och räckviddsläge gör att bilen inte prioriterar uppvärmning av kupe och batteri för att få lägre förbrukning vid kortare körningar, förutom hur den fördelar effekt mellan motorerna. Vid många korta körningar spelar det ingen roll vilket batteri du har då räckvidden förkortas.
Såklart kommer du allt annat lika med en 100D, som ny har den väl en användarbart batteri på runt 95 kWh. En begagnad kanske har 85-87 kWh idag. Utifrån din snittförbrukning är det bara att räkna hur mycket längre du kommer. Kika på resor för att se i detalj.

Är det räckvidd du vill ha så är det antingen S raven eller nyare eller en M3 att föredra.

Re: Räckvidsanalys

Postat: 11 nov 2024 09:44
av Orjanforsberg
Misstänkte väl detta
Men om det står 70 mil på m3
Vad är riktiga mil
Och tack för svaren

Re: Räckvidsanalys

Postat: 11 nov 2024 09:54
av Vindens
Orjanforsberg skrev: 11 nov 2024 09:44
Misstänkte väl detta
Men om det står 70 mil på m3
Vad är riktiga mil
Och tack för svaren
Utifrån rapporterat förbrukning för RWD med lilla batteriet och om det stämmer på det större batteriet så hade jag antagit 55-60 mil på sommaren och 40-45 mil på vintern, om du skippar alltför många korta körningar dvs.
Här kanske någon batteriexpert eller någon som faktiskt har RWD long range Highland får komplettera.

Nya Highland är väldigt energieffektiv om inte annat och till vardags tror jag de flesta inte har någon räckviddsångest.
Är det maximal räckvidd du vill ha så är Highland RWD LR något som garanterat bör stilla din räckviddsångest :)

Re: Räckvidsanalys

Postat: 11 nov 2024 09:59
av Niklas Z
Orjanforsberg skrev: 11 nov 2024 09:26
Sant detta är korta körningar
Och runt 9 grader
Vid många korta körningar går mer energi åt till att jobba upp värmen i kupén, vilket ökar förbrukningen jämfört med långfärd. Men vid korta körningar är räckvidden knappast ett problem, förutsatt att man kan ladda hemma eller t ex på jobbet. Långfärdsräckvidden är som sagt större än räckvidden vid korta körningar.

Re: Räckvidsanalys

Postat: 11 nov 2024 09:59
av Orjanforsberg
Tack så mycket för ditt svar
Sedan är det nog omöjligt att sälja min nu
Utan att göra en brak förlust 🥲

Re: Räckvidsanalys

Postat: 11 nov 2024 10:24
av AAKEE
Orjanforsberg skrev: 11 nov 2024 09:26
Sant detta är korta körningar
Och runt 9 grader
Har satt den på chillmode och en till inställning som heter räckvidd…. Någonting som fördelat vridet och att den inte kopplar upp sig på mobilen hela tiden

Har 19 grader
Vet inte mera vad jag kan göra

Är det stor skillnad mellan 75 90 100 och LR?
Har du 68.5kWh batterikapacitet är nog 4kWh buffer.

Det är 64500 Wh att köra på från 100-0%.

Om bilen drar 220Wh/km blir det 29 mil.


Range mode sparar ström på tex batterivärme tror jag.

Du kan inte göra några större förändringar enkelt utom att köra saktare.

Om du inte ska byta bil är faktiskt hjulfrågan mest intressant. Vilken fälg har du, vilket däck har du och vilken dimension är det?

Till att börja med, pumpa däcken ~0.3bar över rekommenderat tryck.
(Är bilen luftfjädrad, kör på lägsta möjliga)

Min Plaid drar ungefär 200Wh/km i snitt med normal körning under en sommarmånad med original 21”.
Byter jag till mina väldigt lättrullande hjul drar bilen ~150-155Wh istället.

Det är en galen skillnad i räckvidd mellan stora snygga hjul och lättrullande med aerodynamik. 47 mil med 21”, 63 mil med 20” lättrullande.

Re: Räckvidsanalys

Postat: 11 nov 2024 10:28
av tor-ake
Orjanforsberg skrev: 11 nov 2024 09:59
Tack så mycket för ditt svar
Sedan är det nog omöjligt att sälja min nu
Utan att göra en brak förlust 🥲
Du får ju fråga dig hur mycket det är värt i kronor och ören att slippa plugga in kontakten så ofta? Om du gör korta körningar, ett fåtal mil om dagen och måste ladda 2-3 ggr i veckan, hur mycket är det värt att bara behöva ladda exempelvis 1ggr/vecka? En bil med bara större batteri, allt annat lika, måste ju ladda lika många kilowattimmar. Skillnaden är att det blir fler kWh per laddningstillfälle, och tar längre tid.

Exempel från verkligheten - både jag och min fru åker bil till jobbet, hennes bil klarar tre dagar och tar tre timmar att ladda, så i praktiken pluggar hon in varannan natt. Min bil klarar fem vändor och tar sex timmar att ladda, så jag måste plugga in cirka var fjärde dag. Hennes bil kostade cirka 200' och min bil kostade 500'. Räknar vi bara jobbresorna och en avskrivning på fem år så pluggar hon in kabeln 560ggr och jag pluggar in 280ggr.
Så man kan säga att jag har betalat 1070kr för att slippa eller omvänt att hon sparar 1070kr varje gång extra hon pluggar in kabeln, vilket tar max en minut och omaket att behöva parkera bilen tillräckligt nära laddkontakten.

Re: Räckvidsanalys

Postat: 11 nov 2024 10:32
av Orjanforsberg
Haha ja
Jag har 22 tummare på den
Får överväga att sälja dem 😌

Re: Räckvidsanalys

Postat: 11 nov 2024 10:34
av AAKEE
Orjanforsberg skrev: 11 nov 2024 08:33
Anledningen att jag frågar så mycket om räckvidd
Är att jag är sjukt nöjd och missnöjd med bilen
Har en ms75d
Hur jag en laddar och kör snålt så klarar den max 20-25 mil
Tycker det är sjukt lite
Funderar på att byta till 100d
Eller nya m3 som som skall klara 70 mil singel
Visst är du med på att en ny model 3 inte hår 70 mil i realiteten?
WLTP är ingen sanning gör praktisk räckvidd.

Förutom att man testar i +23C med AC avslagen och snittfart ~48km/h så kör man upp hela batteriet tills bilen stannar (inte orkar följa den rätt snälla testcykeln).

På en ny bil får du räkna bort 4.5% på räckvidden bara pga att du inte vill köra under 0% på displayen, redan med WLTP-testcykel.

I praktiken får du kanske ut 2/3 av WLTP-sträckan på en ny bil på landsväg.
Efter fyra år har du tappat 10% till.

Så din M3RWD LR kanske går 45 mil ny.
Efter fyra år går den~ 40 mil.
Vilket måste anpassas till laddare om man åker långt så i vissa fall blir det att ladda efter 35 mil oavsett.

Re: Räckvidsanalys

Postat: 11 nov 2024 10:39
av AAKEE
Orjanforsberg skrev: 11 nov 2024 10:32
Haha ja
Jag har 22 tummare på den
Får överväga att sälja dem 😌
22” och ett lite mindre batteri - Inte så man vinner räckviddstävlingar.

Skaffa en uppsättning hjul med låg luftmotstånd (som inte är så tunga fälgar), montera Michelin e-Primacy i tex 245/40-20. Kör med 3.4bar kalltryck.
19” går också, billigare men ser mindre coolt ut.

Du kommer få en chock över hur långt du kommer med en sån uppsättning.

Behöver inte se helt galet ut, du behöver inte aerodynamiken utan det räcker med rätt däck på rätt fälg.
IMG_0462.jpeg

Re: Räckvidsanalys

Postat: 11 nov 2024 10:41
av AAKEE
Orjanforsberg skrev: 11 nov 2024 10:32
Haha ja
Jag har 22 tummare på den
Får överväga att sälja dem 😌
Eller så behåller du hjulen och byter till en S med 100kWh batteri med.
De där hjulen orkar döda räckvidden på en sån med :lol:

Re: Räckvidsanalys

Postat: 11 nov 2024 10:44
av Orjanforsberg
😂😂😂

Re: Räckvidsanalys

Postat: 11 nov 2024 10:53
av Orjanforsberg
Lätt att jag köper 20 tum nu

Re: Räckvidsanalys

Postat: 11 nov 2024 10:59
av fth
Jag har både 20" Slipstream och 22" Turbine till min X90, jag får 15-20% längre räckvidd med 20".

Byt hjul är mitt råd ;)

/fth