Sida 1 av 1

Adaptiv fjädring M3P Highland

Postat: 09 nov 2024 11:15
av pefreli
Jag upplever ingen märkbar skillnad på lägena Sport och Standard när det gäller den adaptiva fjädringen i M3P.

Hur är er upplevelse av den adaptiva fjädringen och hur dessa lägen skiljer sig åt?

Re: Adaptiv fjädring M3P Highland

Postat: 09 nov 2024 17:52
av Chill
Vid aktiv körning tycker jag det är ganska stor skillnad, speciellt om man trycker på lite i kurvor eller rondeller.
Vid vanlig "mys" körning märker jag bara att det är lite stötigare och mer stum.

Re: Adaptiv fjädring M3P Highland

Postat: 09 nov 2024 18:52
av AAKEE
pefreli skrev: 09 nov 2024 11:15
Jag upplever ingen märkbar skillnad på lägena Sport och Standard när det gäller den adaptiva fjädringen i M3P.

Hur är er upplevelse av den adaptiva fjädringen och hur dessa lägen skiljer sig åt?
Eftersom det är vanliga spiralfjädrar (väl?) så ärcdet bara stötdämparen som kan ändra egenskaper. Fjäderns hårdhet är med/likadan hela tiden.

Så det lär bli mest märkbar skillnad först när man kör relativt aktivt (precis som chill skriver).

Skulle man ha komfort på och köra riktigt fort i svepande gupp skulle det säkert märkas (att den då har lite för mjuk dämpning) förutsatt att den inte är adaptiv och styvnar även i comfort vid behov.

Re: Adaptiv fjädring M3P Highland

Postat: 10 nov 2024 06:57
av El2an
AAKEE skrev: 09 nov 2024 18:52
pefreli skrev: 09 nov 2024 11:15
Jag upplever ingen märkbar skillnad på lägena Sport och Standard när det gäller den adaptiva fjädringen i M3P.

Hur är er upplevelse av den adaptiva fjädringen och hur dessa lägen skiljer sig åt?
Eftersom det är vanliga spiralfjädrar (väl?) så ärcdet bara stötdämparen som kan ändra egenskaper. Fjäderns hårdhet är med/likadan hela tiden.

Så det lär bli mest märkbar skillnad först när man kör relativt aktivt (precis som chill skriver).

Skulle man ha komfort på och köra riktigt fort i svepande gupp skulle det säkert märkas (att den då har lite för mjuk dämpning) förutsatt att den inte är adaptiv och styvnar även i comfort vid behov.
Alla bilar med adaptiv fjädring är de bara dämpare som skiljer,
Elbilsmagasinet tycker tex att id7 blir för mjuk/gungig i comfortläget.
Är 15-20 år sedan man kunde köpa till detta hos många bilar, på snöskoter kommer detta nu och 4 hjulingar har polaris haft det på flera år redan.