Hej! Har en MYP och bytte för första gången till vinterdäck. Köpt nya fälgar o däck, friktionsfria Pirelli 255/40/20. Rullar hem från däckverkstan o märker direkt att bilen vibrerar, går ojämnt. Dessutom tar bromspedalen inte direkt som förut med orginaluppsättningen Unerrurbine 21 tums. Någon som varit med om detta? De jag beställde fälg o däck av har sagt att det ska passa bilen.
Lite mer skumt är att det sitter rejält med balanseringvikter, så mycket som 17 st i rad på en av fälgarna... Normalt?
Största problemet är obalansen o bromsverkan..
Sen har jag dessutom fått tyskstuk på fälg/däck trots att jag frågade de jag köpt fälg o däck av om jag inte borde gå upp i bredd men de rekommenderade inte det. Nu sticker fälgen ut..Kan leva med det men det andra är.ett bekymmer. Ska såklart åka tillbaka till däckkrängningsfirman på måndag.. tyvärr är.inte fälgar o däck köpta där.
Vad tror ni? Dålig balansering, nåt annat? Nån som varit med om att bromspedalen inte tar direkt på samma sätt efter hjulskifte?
Re: Hjälp! Obalans däck, förändrad bromsverkan
Postat: 09 nov 2024 14:01
av manneson
Prova pumpa lite på bromspedalen när du står still, kanske hjälper?
Friktionsdäck "viker" ju sig när du bromsar, känns lite annorlunda.
Nya däck kan också behöva lite "inkörning", men det ska inte vibrera en massa, då är nått fel.
Hej! Har en MYP och bytte för första gången till vinterdäck. Köpt nya fälgar o däck, friktionsfria Pirelli 255/40/20. Rullar hem från däckverkstan o märker direkt att bilen vibrerar, går ojämnt. Dessutom tar bromspedalen inte direkt som förut med orginaluppsättningen Unerrurbine 21 tums. Någon som varit med om detta? De jag beställde fälg o däck av har sagt att det ska passa bilen.
Lite mer skumt är att det sitter rejält med balanseringvikter, så mycket som 17 st i rad på en av fälgarna... Normalt?
Största problemet är obalansen o bromsverkan..
Sen har jag dessutom fått tyskstuk på fälg/däck trots att jag frågade de jag köpt fälg o däck av om jag inte borde gå upp i bredd men de rekommenderade inte det. Nu sticker fälgen ut..Kan leva med det men det andra är.ett bekymmer. Ska såklart åka tillbaka till däckkrängningsfirman på måndag.. tyvärr är.inte fälgar o däck köpta där.
Vad tror ni? Dålig balansering, nåt annat? Nån som varit med om att bromspedalen inte tar direkt på samma sätt efter hjulskifte?
Jättemycket vikter tyder på obalanserad fälg från fabrik eller ett däck med inbyggd obalans eller en kombo.
Bromspedalen går inte riktigt förklara men om bilen vibrerar underfärd är det antingen obalans eller att hjulet inte sitter centrerat. (Eller fälgar som inte är runda, men det torde bara förekomma på beggade fälgar.)
Ta loss ett hjul och kontrollera att det sitter en navstyrning i fälgen. Diametern ska vara samma som navet på bilen så att fälgen centreras.
Re: Hjälp! Obalans däck, förändrad bromsverkan
Postat: 09 nov 2024 15:14
av andsod
Tack för dessa tips! Det ligger nog nåt i det du säger. De får kika på däckfirman måndag. De ringar du nämner, finns dessa enkelt att få tag på? Det var några plastringar som följde med. Oklart om de monterades.
När man tittar på bilen bakifrån så ser det nästan ut som att ett av hjulen är snett monterat. Ser nästan ut som det lutar innåt på högra sidan..Men kan vara synvilla.
Re: Hjälp! Obalans däck, förändrad bromsverkan
Postat: 09 nov 2024 16:36
av mikebike
Vad är det för fälgar?
Re: Hjälp! Obalans däck, förändrad bromsverkan
Postat: 09 nov 2024 16:44
av renes
På både modell 3 och S (de enda jag personligen bytt på) är det lätt hänt om man inte passar sig, att fälgen inte går in hela vägen utan blir hängande på navringen och därmed sitter snett. Då är ju inte heller muttrarna helt indragna, så rätt så farlig situation. I så fall skulle det förklara varför det ser ut som ett hjul sitter skevt.
Tar man av kåporna och känner med fingret i navhålet, så märks det rätt tydligt om det sitter fel.
Tack för dessa tips! Det ligger nog nåt i det du säger. De får kika på däckfirman måndag. De ringar du nämner, finns dessa enkelt att få tag på? Det var några plastringar som följde med. Oklart om de monterades.
När man tittar på bilen bakifrån så ser det nästan ut som att ett av hjulen är snett monterat. Ser nästan ut som det lutar innåt på högra sidan..Men kan vara synvilla.
Om det ser ut att luta, kör bilen sakta så hjulet snurrar att halvt varv.
Är det korrekt monterat kommer det se lika snett efter att ha snurrat ett halvt varv.
Sitter det inte rätt, kommer det luta utåt istället för inåt.
Iom vibration etc, prova efterdra alla hjulbultar och kör inte mer än nödvändigt, och inte fort innan det är kollat.
Hej! Har en MYP och bytte för första gången till vinterdäck. Köpt nya fälgar o däck […
Vad är det för fälgar och vilka dimensioner har dom?
Det har ju skrivits en del tidigare på forumet om problem med en firma i Stockholmsstrakten(?) som bland annat säljer tredjepartsfälgar till Teslas bilar. Kanske är dom som 'varit i farten' igen…
Nåt liknande dessa följde med. Kan det vara så att man missat montera dessa..
Samtidigt är det fortfarande konstigt att man balanserar fälgarna med så mycket vikter. Det gör man ju innan monteringen..
Man måste ju använda tillräckligt med vikter för att få det i balans.
Det går kolla fälgen först och montera däcket med lättaste sidan där fälgen är som tyngst för att ta ut en del av obalansen.
Att det är mycket vikter innebär inte att balanseringen inte är bra, den kan vara bra gjord. Mycket vikter kommer ofta från fälgar med inbyggd obalans eller däck med dito.
Är.lite märkligt att fälgmuttrarna oxå sticker ut så mycket nu. Gick inte.med teslas.sa dem.. se bild
ABS Wheels säljer mycket konstigt med tveksam kvalite, om det är där du köpt.
Borrningen för hjulmutter+kons ser alldeles för tight ut för teslas muttrar.
Är det ABS Wheels kvalitet finns det risk att de muttrarna går sönder vid demontering.
Re: Hjälp! Obalans däck, förändrad bromsverkan
Postat: 10 nov 2024 01:31
av andsod
Okej tack.
Nej det är inte ABS wheels. Fälgarna är.som.sagt Concaver cvr1som är en premiumfälg och ska funka till lite tyngre bilar (som Tesla). Köpta på en däckfirma i Skåne tillsammans med Pirelli Assimetrico ice zero.
Kommer nog byta dessa hjulmuttrar oavsett då aluminiumfärgen inte passar till fälgen. Blir nog svarta istället. Skulle inte göra nåt om de.är.något kortare men ändå säkra.
ET måttet (borrningen) hoppas jag ska vara rätt. Men påverkar väl inte obalansen direkt? Mer att fälgen inte tar i nånstans eller?
Re: Hjälp! Obalans däck, förändrad bromsverkan
Postat: 10 nov 2024 03:39
av repulsiv
Navringar är inte samma sak som spacers, och det är helt ok att navringar är av plast (fast jag föredrar alu)
Men så mycket balanseringsvikter på en ny fälg tyder på att fälgen eller däcket är dåligt, alt felaktigt monterat.
Är.lite märkligt att fälgmuttrarna oxå sticker ut så mycket nu. Gick inte.med teslas.sa dem.. se bild
Det är ngt här som inte stämmer. Om däcken är 255mm breda och fälgarna är 9,5 tum (240mm) ska det inte bli så där mkt tyskstuk.
De slog mig med.
Känns som de blivit fel någonstans.
Re: Hjälp! Obalans däck, förändrad bromsverkan
Postat: 10 nov 2024 09:52
av Richardk
Jag ser tre möjliga felorsaker:
1. Felaktiga/saknade centreringsringar. Även om det sitter rätt centreringsringar så kan tex fasen vara fel och göra att dom inte sitter korrekt. Hur mycket sticker nav centrum ut på Model Y? På Tesla Palladium sticker det ut bara några mm vilket gör att vanliga centreringsringar inte funkar om dom har normal inre stor fas.
2. Eftersom det är så mycket vikter på däcket så bör man sätta vikterna i ett Y format mönster. Dvs man har vikter på två ställe istället för ett ställe. Googla för mer info.
...] ET måttet (borrningen) hoppas jag ska vara rätt. Men påverkar väl inte obalansen direkt? Mer att fälgen inte tar i nånstans eller?
ET ihop med fälgens bredd påverkar ju hjulets position i sidled. Det påverkar således även hur mycket hjul/däck sticker ut i hjulhuset. Om detta skiljer sig från Teslas originalfälgar så kan det ge blästring av karossidan och trösklar från däcken slitbana hos framhjulen. De första Model 3 som såldes i Sverige var känsliga för det. MYP har väl stänkskydd och plastinklädda trösklar. Men om ET i kombination med fälgbredd skiljer sig för mycket från Tesla original kan det nog bli blästring av karossen ändå…
Sen har jag dessutom fått tyskstuk på fälg/däck trots att jag frågade de jag köpt fälg o däck av om jag inte borde gå upp i bredd men de rekommenderade inte det. Nu sticker fälgen ut..Kan leva med det
Tyskstuket beror på två saker (möjligen 2.5 anledningar) främst att ET på fälgen verkar vara mot 22-hållet och att däcket är smalt mot fälgens bredd (plus ev fälgens utformming).
Fälgen du har kan levereras med allt mellan ET 40-22mm.
-Med 40mm får du samma utstick som original ET40
-Med 22mm får du 18mm mer utstick fram.
- Har du samma fälg runtom blir det 13mm mer utstick bak med ET22.
Vintertid kan det vara sunt att inte ha för låg siffra på ET, d utstickande hjul blästrar bilens sidor (på en ganska klen lack).
Med vinterdäck kan det vara bra att inte ha för breda däck när man kör i nysnö/snömodd/snöslask så ”255” är en rätt okey siffra mht din bil och dess vikt. Där har de rekommenderat rätt okey om du frågar mig.
Ett bredare däck hade ju inneburit ett det sett ut att sticka ut mer.
Jag kör exakt samma däcksdim på min Plaid runtom, faktiskt 100% utan att det blir tyskstuk på en 10” bred fälg bak).
255/40-20 Hakka10EV på 20x10”
Som det ser ut är fälgen gjord så att fälgkanten sticker ut en del, sannolikt för att det inte ska se bulligt ut med breda däck (fälgar skiljer sig en del på hur långt ut från däckets anliggningsyta som fälgkanten sitter).
ET måttet (borrningen) hoppas jag ska vara rätt. Men påverkar väl inte obalansen direkt? Mer att fälgen inte tar i nånstans eller?
ET är hur långt ut hjulet sitter jfört med tex skärmen. Det är inte borrningen som styr utan hur mycket av gjutningen som ligger an mot bromsskivan de svarvar bort.
Borrningen lär vara rätt om hjulen gick skruva dit. (Med passus för att center bore är fel och navring behövs, som det verkar).