Har Cybertruck verkligen det? Är det inte bara ett eluttag på 230 volt som finns på flaket?
Såg på årets elmässa att det börjar komma produkter, men väldigt högt pris fortfarande.
Nu kämpar ju de flesta elbilsägare med att fylla upp batteriet, att då tömma ur det igen känns inte så smart.
Möjligen om effektavgifterna i framtiden blir väldigt höga, då kanske det kan vara intressant. Men om inte bilen är hemma just då blir det ju ändå en hel månads effektavgift.
Jag tror det bästa är att kunna styra elbilsladdningen helt optimalt istället.
.
skulle tro det som bromsar de flesta entusiaster idag med V2x är hur det påverkar batterierna i bilarna.
Re: Hur blir det? V2G
Postat: 14 nov 2024 15:27
av fth
Jag tror dock inte CT har "riktig" V2G, dvs möjligheten att använda batteriet för att köpa/sälja el och/eller nättjänster, men jag kan ha fel, beskrivningarna fokuserar iaf på detta som "home backup" vid elavbrott och liknande.
skulle tro det som bromsar de flesta entusiaster idag med V2x är hur det påverkar batterierna i bilarna.
Det har gjort tusentals tester på batteripaketen och precis som med degradering är det inga bieffekter.
Minns inte exakt nu vilka som sammanställde tester men denna studie publicerades i år: https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
Apropå så har redan Vattenfall gjort en rolig konvertering av en BANDVAGN!
Den elektrifierade bandvagnen kan fungera som reservkraft och föra in effekt i systemet, tack vare Vehicle-to-Grid (V2G) funktionalitet. Den kan även fungera som en ”powerbank”, vilken kan ladda handmanövrerade maskiner, som till exempel borrmaskiner och handsågar. Tekniken som möjliggör det är V2L(Vehicle-to-Load), vilket är väldigt praktiskt och användbart för de operatörer som arbetar ute i fält.
skulle tro det som bromsar de flesta entusiaster idag med V2x är hur det påverkar batterierna i bilarna.
Det har gjort tusentals tester på batteripaketen och precis som med degradering är det inga bieffekter.
Minns inte exakt nu vilka som sammanställde tester men det går nog att hitta på nätet?
Jag tror inte det här stämmer. Det blir många discharge cycles med V2G/V2L om man har solceller.
skulle tro det som bromsar de flesta entusiaster idag med V2x är hur det påverkar batterierna i bilarna.
Det har gjort tusentals tester på batteripaketen och precis som med degradering är det inga bieffekter.
Minns inte exakt nu vilka som sammanställde tester men det går nog att hitta på nätet?
Jag tror inte det här stämmer. Det blir många discharge cycles med V2G/V2L om man har solceller.
skulle tro det som bromsar de flesta entusiaster idag med V2x är hur det påverkar batterierna i bilarna.
Det har gjort tusentals tester på batteripaketen och precis som med degradering är det inga bieffekter.
Minns inte exakt nu vilka som sammanställde tester men det går nog att hitta på nätet?
Jag tror inte det här stämmer. Det blir många discharge cycles med V2G/V2L om man har solceller.
Jag är fortfarande skeptisk. Det är ju inte som att dom testat det här på riktigt och över lång tid i olika use-cases. En studie är ingen studie som man säger om forskning.
Tyvärr är det en downside för biltillverkaren att tillåta V2X inom garantitiden. Det finns ingen upside för biltillverkaren om man inte hyr eller leasar batteriet. Det vore fantastiskt om det skulle komma V2X på bred front så klart för elnätet och för solels-producenter som jag.
Re: Hur blir det? V2G
Postat: 04 feb 2025 20:04
av Off Grid Byggaren
Nu har Tesla presenterat V2H på Amerikanska marknaden för Cybertruck.
Med en Powerwall och nya laddboxen så funkar det tydligen att plocka ut drygt 11 kW.
skulle tro det som bromsar de flesta entusiaster idag med V2x är hur det påverkar batterierna i bilarna.
Det har gjort tusentals tester på batteripaketen och precis som med degradering är det inga bieffekter.
Minns inte exakt nu vilka som sammanställde tester men det går nog att hitta på nätet?
Jag tror inte det här stämmer. Det blir många discharge cycles med V2G/V2L om man har solceller.