Jämförelse M3 LR 2021 mot SR 2019
Postat: 22 nov 2024 23:07
Kör normalt sett än M3 LR 2021. Har haft bilen på verkstad och fått en lånebil M3 SR från 2019 som jag nu haft i närmare en vecka. Vill gärna skriva en recension där jag jämför bilarna.
1. Tycker faktiskt kromlisterna runt bilen är riktigt snygga på det äldre modellerna. Särskilt på svart bil. På en vit bil tror jag dock att svart är snyggare.n
2. Ingen påtaglig skillnad i ljudnivå även om det sitter Nokian R5 vinterdäck på lånebilen som bör vara tystare en sommardäcken som jag fortfarande har på min bil
3. Rattvärmen är oerhört saknad på lånebilen
4. Enorm skillnad i räckvidd. Lånebilen kommer maximalt 250 km jämfört med åtminstone 400 km med min vanliga. Har kollat energigrafen och lånebilen har ungefär 45kw batterikapacitet att jämföra med 73kw som kvarstår i min LR. Känns oerhört premium med den längre räckvidden.
5. Naturligtvis ingen smörjning med silikonlist på lånebilen. Hade en snöborste under passagerarsätet fram som jag skulle hämta imorse. Det skulle jag inte ha gjort. Dörren öppnades men gick sedan inte att stänga. Fick smått panik eftersom jag skulle till jobbet och tog fram hårtorken under några minuter och efter fem minuter så lyckades jag stänga dörren och åka vidare till jobbet. Tror att framdörrarna på min LR är annorlunda byggda så att de ska kunna öppnas och stängas lättare även om rutan fryser.
6. Hade 36% batteri i morse. Skulle pendla fyra mil till jobbet. Startade värmaren 10 minuter innan avfärd och den fick vara på ytterligare 5-10 minuter eftersom jag hade problem med framdörren på passagerarsidan. När jag åkte iväg hade jag ungefär 30 %. Enligt färddatorn skulle jag komma fram till jobbet med 16 % men mitt på motorvägen när jag hade 22 % kvar fick jag meddelande på displayen att jag nästan var för långt bort från tillgängliga laddare! Detta trots att jag hade matat in arbetsplatsen på navigatorn. Blev förstås nervös och stängde av värmen i kupén. Kom fram till jobbet med 16 % och åkte sedan iväg på lunchen en mil till närmsta Supercharger och kom fram dit med 10 % kvar i batteriet.
7. LR AWD är avsevärt mycket stabilare på vägen vid fullt gaspådrag
8. SR är definitivt inte slö. Prestandan 0-100 på 5,6 sekunder känns helt okej. Bilen är pigg vid accelerationer. När det gäller körglädje har jag inte provat bilen på riktigt kurviga vägar så vågar inte svara på om den bakhjulsdriven är körgladare i riktigt skarpa kurvor. Kanske någon annan kan svara på frågan.
9. Matrix strålkastarna på 21:an är långt överlägsna det vanliga ledstrålkastarna på 2019 årsmodell vid mörkerkörning
Sammantfattningsvis skulle jag alla dagar i veckan välja en LR AWD även framöver. Eller åtminstone LR RWD men ser flera fördelar med fyrhjulsdriftarna. Den långa räckvidden känns verkligen skön att ha. Visserligen har SR modellerna blivit betydligt bättre med tiden och fått utökat räckvidd men skulle ändå satsa på LR i första hand
1. Tycker faktiskt kromlisterna runt bilen är riktigt snygga på det äldre modellerna. Särskilt på svart bil. På en vit bil tror jag dock att svart är snyggare.n
2. Ingen påtaglig skillnad i ljudnivå även om det sitter Nokian R5 vinterdäck på lånebilen som bör vara tystare en sommardäcken som jag fortfarande har på min bil
3. Rattvärmen är oerhört saknad på lånebilen
4. Enorm skillnad i räckvidd. Lånebilen kommer maximalt 250 km jämfört med åtminstone 400 km med min vanliga. Har kollat energigrafen och lånebilen har ungefär 45kw batterikapacitet att jämföra med 73kw som kvarstår i min LR. Känns oerhört premium med den längre räckvidden.
5. Naturligtvis ingen smörjning med silikonlist på lånebilen. Hade en snöborste under passagerarsätet fram som jag skulle hämta imorse. Det skulle jag inte ha gjort. Dörren öppnades men gick sedan inte att stänga. Fick smått panik eftersom jag skulle till jobbet och tog fram hårtorken under några minuter och efter fem minuter så lyckades jag stänga dörren och åka vidare till jobbet. Tror att framdörrarna på min LR är annorlunda byggda så att de ska kunna öppnas och stängas lättare även om rutan fryser.
6. Hade 36% batteri i morse. Skulle pendla fyra mil till jobbet. Startade värmaren 10 minuter innan avfärd och den fick vara på ytterligare 5-10 minuter eftersom jag hade problem med framdörren på passagerarsidan. När jag åkte iväg hade jag ungefär 30 %. Enligt färddatorn skulle jag komma fram till jobbet med 16 % men mitt på motorvägen när jag hade 22 % kvar fick jag meddelande på displayen att jag nästan var för långt bort från tillgängliga laddare! Detta trots att jag hade matat in arbetsplatsen på navigatorn. Blev förstås nervös och stängde av värmen i kupén. Kom fram till jobbet med 16 % och åkte sedan iväg på lunchen en mil till närmsta Supercharger och kom fram dit med 10 % kvar i batteriet.
7. LR AWD är avsevärt mycket stabilare på vägen vid fullt gaspådrag
8. SR är definitivt inte slö. Prestandan 0-100 på 5,6 sekunder känns helt okej. Bilen är pigg vid accelerationer. När det gäller körglädje har jag inte provat bilen på riktigt kurviga vägar så vågar inte svara på om den bakhjulsdriven är körgladare i riktigt skarpa kurvor. Kanske någon annan kan svara på frågan.
9. Matrix strålkastarna på 21:an är långt överlägsna det vanliga ledstrålkastarna på 2019 årsmodell vid mörkerkörning
Sammantfattningsvis skulle jag alla dagar i veckan välja en LR AWD även framöver. Eller åtminstone LR RWD men ser flera fördelar med fyrhjulsdriftarna. Den långa räckvidden känns verkligen skön att ha. Visserligen har SR modellerna blivit betydligt bättre med tiden och fått utökat räckvidd men skulle ändå satsa på LR i första hand