Förbudet mot diesel- och bensinbilar i Stockholms city skulle ha införts vid årsskiftet. Nu stoppar Länsstyrelsen beslutet tills vidare sedan flera bolag som driver verksamhet i området har överklagat.
Länsstyrelsens besked innebär en inhibition, det vill säga miljözonen får inte börja gälla förrän ärendet slutligen har avgjorts.
Kan väl inte säga att jag är förvånad egentligen. Är för starka ekonomiska intressen inom miljözonen. Många turistbussar som släpper av passagerare utanför NK och Nobis hotell som båda ligger inom zonen. Också många dieseldrivna taxi-minibussar typ Mercedes V-klass som åker runt där. Man är troligen inte så pigg på att släppa av turisterna på Hamngatan och låta dem gå sista biten fram till NK. Att ställa om turist- och minibussar till el verkar inte vara ett alternativ.. Dock är väl sanningen att den inte finns så många 7- eller 8-sitsiga eldrivna minibussar på svenska marknaden. Är väl bara ID-buzz, MB EQV och någon Maxus modell.
Re: Elbilszonen i Stockholm har överklagats
Postat: 29 nov 2024 13:55
av jonasl
Ett aber måste ju vara att Klaratunneln mynnar rakt in i området. Kanske bra för mig som kör elbil och tar den vägen ibland, men numera finns rätt få andra vettiga vägar om man kommer från 73:an. Förr kunde man köra Söderledstunneln och vika av ner till Munkbroleden eller Skeppsbron alternativt köra centralbron och upp på Klarabergsgatan t.ex, men ingen av dem går längre.
Sen är jag skeptisk till hur det ska kontrolleras, gatorna med dubbdäcksförbud är det ju tämligen riskfritt att köra runt på med dubbade däck t.ex.
Ett aber måste ju vara att Klaratunneln mynnar rakt in i området. Kanske bra för mig som kör elbil och tar den vägen ibland, men numera finns rätt få andra vettiga vägar om man kommer från 73:an. Förr kunde man köra Söderledstunneln och vika av ner till Munkbroleden eller Skeppsbron alternativt köra centralbron och upp på Klarabergsgatan t.ex, men ingen av dem går längre.
Sen är jag skeptisk till hur det ska kontrolleras, gatorna med dubbdäcksförbud är det ju tämligen riskfritt att köra runt på med dubbade däck t.ex.
Kör man inte elbil får man väl köra ut på Sveavägen istället. Blir dock en omväg förstås. Misstänker att det inte blir så mycket kontroll. Möjligtvis att man skulle kunna låta parkeringsbolagen lappa ICE-bilar som står gatuparkerade inom zonen.
Re: Elbilszonen i Stockholm har överklagats
Postat: 29 nov 2024 15:33
av Jojo
Bra att detta miljömuppsprojekt läggs på is. Det är ett enbart ideologidrivet prestigeprojekt helt och hållet och har inget med miljönytta att göra. Det finns vettigare sätt att främja omställningen till förnybara energikällor inom individualtrafiken.
Re: Elbilszonen i Stockholm har överklagats
Postat: 29 nov 2024 15:44
av tesla newbie
Sedan undrar man hur motiverad miljözonen är. Man har huvudsakligen fokuserat på kväveoxidutsläpp som man menar överstiger WHO:s uppdaterade riktvärden. Den enda gata som kraftigt överstiger verkar ju dock vara Kungsgatan som ligger utanför miljözonen:
Jag är definitivt för en omställning av trafiken till eldrift, men är osäker om denna typ av zoner är bäst väg att gå. Undrar också om oppositionen har gjort någon sorts analys av vilka negativa konsekvenser detta får eller om de är emot bara för att vara emot
Kör man inte elbil får man väl köra ut på Sveavägen istället. Blir dock en omväg förstås. Misstänker att det inte blir så mycket kontroll. Möjligtvis att man skulle kunna låta parkeringsbolagen lappa ICE-bilar som står gatuparkerade inom zonen.
Ska man bort mot Strandvägen som jag så blir det en rätt jobbig omväg, man kommer ju ut åt fel håll på Sveavägen. Köra upp till Norrtull och Valhallavägen alternativt göra en u-sväng och köra Hamngatan-Strandvägen, inget känns något vidare i rusningstrafik.
Nåja, inget problem för mig personligen, brukar kombinera cykel och kollektivtrafik och kör ju dessutom redan elbil. Tror dock inte det kommer bli verklighet.
Kör man inte elbil får man väl köra ut på Sveavägen istället. Blir dock en omväg förstås. Misstänker att det inte blir så mycket kontroll. Möjligtvis att man skulle kunna låta parkeringsbolagen lappa ICE-bilar som står gatuparkerade inom zonen.
Ska man bort mot Strandvägen som jag så blir det en rätt jobbig omväg, man kommer ju ut åt fel håll på Sveavägen. Köra upp till Norrtull och Valhallavägen alternativt göra en u-sväng och köra Hamngatan-Strandvägen, inget känns något vidare i rusningstrafik.
Nåja, inget problem för mig personligen, brukar kombinera cykel och kollektivtrafik och kör ju dessutom redan elbil. Tror dock inte det kommer bli verklighet.
Går ju att köra Kungsgatan-Birger Jarlsgatan också
Bra att detta miljömuppsprojekt läggs på is. Det är ett enbart ideologidrivet prestigeprojekt helt och hållet och har inget med miljönytta att göra. Det finns vettigare sätt att främja omställningen till förnybara energikällor inom individualtrafiken.
Precis så är det.
Nuvarande styret i stockholm är ju en katastrof rent allmänt, det har gjorts så OTROLIGT många korkade beslut av rena prestigeskäl.
Re: Elbilszonen i Stockholm har överklagats
Postat: 30 nov 2024 09:17
av Fredrik j
Mycket märkligt självskadebeteende.
Det är väl bara en provokation? Oklart mot vem, av vem.
Re: Elbilszonen i Stockholm har överklagats
Postat: 30 nov 2024 10:00
av OfarligTesla
Förhoppningsvis slås överklagan ner inom kort, jag ser fram emot att miljözonen utvidgas så även området jag bor i omfattas (och på sikt hela innerstan). Finns ingen anledning att tillåta bilar som låter och släpper ut avgaser inom en stad när det finns alternativa bilar som inte gör det.
Täcks hela innerstan blir det också lätt att kontrollera, bara lägga på böter om man passerar biltullarna med en bil som inte är en elbil.
Re: Elbilszonen i Stockholm har överklagats
Postat: 30 nov 2024 11:52
av tor-ake
Jag vill varken säga bu eller bä om elbilszonen i sig, men för den som tror att det är svårt att genomföra så vill jag hävda att det inte alls är svårt. Många städer runt om i Europa har detta zon-system "ULEZ" och det kan vara lukrativt för staden och likaledes lukrativt för leverantören av systemet. Leverantören sätter helt enkelt upp kameror som övervakar alla infarter till zonen, och om fordonet inte är registrerat som en elbil - BAM! en fet faktura till ägaren.
Från leverantörshåll behöver man inte heller anstränga sig att samla in speciellt mycket data om elbilar till sin databas, man kan vältra över det ansvaret på bilägaren (t.ex. bilturister från ett annat land) mha formulär gömt någonstans på stadens hemsida och låta ett företag specialiserat på indrivning i hela europa/världen driva in fakturorna.
Ni som bilat till London, Gent, Bryssel har redan provat på detta fantastiska och användarvänliga system
Dubbdäck är ju trickigare att genomföra men om man verkligen ville skulle man ju kunna montera en kamera i knähöjd vid några strategiska trafikljus, när man rullar fram tar den först nummerplåten och sedan en bild på däcket. Inte svårt att träna en AI på vad som är dubbdäck och inte.