Sida 1 av 1

Tesla Model 3 säkrast i krocktest mot lastbil

Postat: 05 dec 2024 08:00
av TiborBlomhall
Bild

Kinesiska DCAR Institute of Collision Safety testade 30 olika bilar: hur säkra de är när de krockar med en lastbil bakifrån. Den kanske läskigaste krocken av dem alla: att köra in i ett lastbilssläp och fastna under den.

Testet påminner om de 40% överlappande krockar som är sedvanliga hos EuroNCAP och andra testhus – men där krockas bilarna mot en krockbarriär. DCAR krockade istället bilarna mot ett lastbilssläp.

Av de 30 testade bilarna var det endast Tesla Model 3 som fick med beröm godkänt. På skrämmande många bilar vek sig A-stolpen så släpet brakade rätt in i passagerarens huvud. Model 3 stolpe höll, och räddade föraren och passageraren. Dörrarna gick att öppna efteråt. Minuspoäng utdelades dock för att Model 3 saknar automatisk SOS nödanrop efter olycka i Kina – vilket våra Model 3 i Europa är utrustade med.

Volvo S60 klarade sig ganska bra i testet, fick betyg “godkänt” trots att det konstaterades att främre passageraren troligtvis inte skulle ha överlevt olyckan.

Tack vare AI har testvideon översatts till engelska:

https://t.co/SrdfJpxh7u





Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... t-lastbil/

Re: Tesla Model 3 säkrast i krocktest mot lastbil

Postat: 05 dec 2024 08:08
av mikebike
A-stolparna är rejäla på Model 3 och Model Y. Såpass att de skymmer sikten vid övergångsställen och i andra situationer.

Re: Tesla Model 3 säkrast i krocktest mot lastbil

Postat: 05 dec 2024 08:10
av Maw
I Europa har lastbilarna underkörningsskydd så inte lika relevant här.

Re: Tesla Model 3 säkrast i krocktest mot lastbil

Postat: 05 dec 2024 08:22
av TiborBlomhall
Maw skrev: 05 dec 2024 08:10
I Europa har lastbilarna underkörningsskydd så inte lika relevant här.
Den testade lastbilen hade också underkörningsskydd.

Re: Tesla Model 3 säkrast i krocktest mot lastbil

Postat: 05 dec 2024 08:24
av expat
Ser ut som ett fejkat test. Krockbalken bara försvinner utan att bilarna trycks till sidan det minsta.
Kanske kinesiska kvalitetsbalkar :lol:
Efter att tittat lite nogrannare ser ju balken ut att ha cirka 1mm i godstjocklek.
Eller så kanske det bara är målat papper, eftersom skyddet var noll och intet

Re: Tesla Model 3 säkrast i krocktest mot lastbil

Postat: 05 dec 2024 08:52
av mikebike
mikebike skrev: 05 dec 2024 08:08
A-stolparna är rejäla på Model 3 och Model Y. Såpass att de skymmer sikten vid övergångsställen och i andra situationer.
Man kan ju inte få allt, och Tesla är inte ensamma om att ha feta A-stolpar.

Re: Tesla Model 3 säkrast i krocktest mot lastbil

Postat: 05 dec 2024 08:55
av tesla newbie
Här är hela videon:

Sedan handlar det inte bara om A-stolparna utan att Tesla lyckades få delar av deformationszonen att samverka med underkörningsskyddet för att på så vis ta ner hastigheten innan A-stolpen får kontakt med lastbilen. Mercedes Maybach, som sannolikt också har rejäla A-stolpar deformerades mycket mer:



Här är lite mer info om underkörningsskyddet som användes:

Re: Tesla Model 3 säkrast i krocktest mot lastbil

Postat: 05 dec 2024 09:07
av iAkita
Utifrån vad jag kan se har det ingenting med hur stark A-stolpen är. Det är dåligt att sitta högt när man kör in under en lastbil, och bra att sitta lågt. Model 3 och Hyundai Elantra är båda låga och klarar sig bra tack vare den låga taklinjen med kraftigt sluttande A-stolpar, som gör att fjädringen komprimeras och bilen (eller iallafall passagerarens huvud) "får plats" under lastbilen. Om lastbilen var 30 cm lägre bak hade resultatet antagligen sett helt annorlunda ut för dessa båda bilar.

Undantaget att det är sämre med höga bilar vid detta test verkar vara Mercedes G-klass, som är den enda SUV som verkar ha tillräckligt starka strukturer för att få ett överlevnadsbart resultat.

Re: Tesla Model 3 säkrast i krocktest mot lastbil

Postat: 05 dec 2024 09:20
av Maw
TiborBlomhall skrev: 05 dec 2024 08:22
Maw skrev: 05 dec 2024 08:10
I Europa har lastbilarna underkörningsskydd så inte lika relevant här.
Den testade lastbilen hade också underkörningsskydd.
De kanske i så fall borde börja med att göra tester av underkörningsskydden :lol:

Re: Tesla Model 3 säkrast i krocktest mot lastbil

Postat: 05 dec 2024 09:21
av tesla newbie
iAkita skrev: 05 dec 2024 09:07
Utifrån vad jag kan se har det ingenting med hur stark A-stolpen är. Det är dåligt att sitta högt när man kör in under en lastbil, och bra att sitta lågt. Model 3 och Hyundai Elantra är båda låga och klarar sig bra tack vare den låga taklinjen med kraftigt sluttande A-stolpar, som gör att fjädringen komprimeras och bilen (eller iallafall passagerarens huvud) "får plats" under lastbilen. Om lastbilen var 30 cm lägre bak hade resultatet antagligen sett helt annorlunda ut för dessa båda bilar.

Undantaget att det är sämre med höga bilar vid detta test verkar vara Mercedes G-klass, som är den enda SUV som verkar ha tillräckligt starka strukturer för att få ett överlevnadsbart resultat.
Visst är en lågbyggd bil att föredra i detta fall, men det är inte hela förklaringen till att Model 3 klarar sig bäst. Finns flertalet lågbyggda bilar i testet som det inte går så bra för. Som till exempel Lexus ES:



Även Nio ET5 och Zeekr 001 fick kraftig deformerat tak.
zeekr crash.JPG
nio crash.JPG
Så utifrån vad jag har sett så är det ingen slump att Volvo och Tesla klarade sig bäst.

Re: Tesla Model 3 säkrast i krocktest mot lastbil

Postat: 05 dec 2024 10:20
av Jaegaern
expat skrev: 05 dec 2024 08:24
Ser ut som ett fejkat test. Krockbalken bara försvinner utan att bilarna trycks till sidan det minsta.
Kanske kinesiska kvalitetsbalkar :lol:
Efter att tittat lite nogrannare ser ju balken ut att ha cirka 1mm i godstjocklek.
Eller så kanske det bara är målat papper, eftersom skyddet var noll och intet
Nja, det är bara plast på de kåporna, inte metall. Det splittras säkerligen i exakt samma tidpunkt som de får kontakt med balken. Tänk på att det är enorma krafter och relativt hög hastighet. Allt i den zonen på bilen är tänkt att ge efter så mycket som möjligt, medan de saktar in fordonet, utan att objektet når passagerarna.

Re: Tesla Model 3 säkrast i krocktest mot lastbil

Postat: 05 dec 2024 11:06
av expat
Jaegaern skrev: 05 dec 2024 10:20
expat skrev: 05 dec 2024 08:24
Ser ut som ett fejkat test. Krockbalken bara försvinner utan att bilarna trycks till sidan det minsta.
Kanske kinesiska kvalitetsbalkar :lol:
Efter att tittat lite nogrannare ser ju balken ut att ha cirka 1mm i godstjocklek.
Eller så kanske det bara är målat papper, eftersom skyddet var noll och intet
Nja, det är bara plast på de kåporna, inte metall. Det splittras säkerligen i exakt samma tidpunkt som de får kontakt med balken. Tänk på att det är enorma krafter och relativt hög hastighet. Allt i den zonen på bilen är tänkt att ge efter så mycket som möjligt, medan de saktar in fordonet, utan att objektet når passagerarna.
Titta på bilarna, de deformeras knappt förräns de når bakhjulen på lastbilen. Balken är till för att stoppa bilen innan kupen deformeras av lastbilens flak.

Re: Tesla Model 3 säkrast i krocktest mot lastbil

Postat: 05 dec 2024 12:45
av tesla newbie
expat skrev: 05 dec 2024 11:06
Jaegaern skrev: 05 dec 2024 10:20
expat skrev: 05 dec 2024 08:24
Ser ut som ett fejkat test. Krockbalken bara försvinner utan att bilarna trycks till sidan det minsta.
Kanske kinesiska kvalitetsbalkar :lol:
Efter att tittat lite nogrannare ser ju balken ut att ha cirka 1mm i godstjocklek.
Eller så kanske det bara är målat papper, eftersom skyddet var noll och intet
Nja, det är bara plast på de kåporna, inte metall. Det splittras säkerligen i exakt samma tidpunkt som de får kontakt med balken. Tänk på att det är enorma krafter och relativt hög hastighet. Allt i den zonen på bilen är tänkt att ge efter så mycket som möjligt, medan de saktar in fordonet, utan att objektet når passagerarna.
Titta på bilarna, de deformeras knappt förräns de når bakhjulen på lastbilen. Balken är till för att stoppa bilen innan kupen deformeras av lastbilens flak.
Jo detta test är väl ganska specifikt för Kina. USA har t.ex. mycket hårdare regler när det gäller underkörningsskydd och kräver att skyddet ska kunna aktivera deformationszonen på bilen som kör på:

https://www.iihs.org/topics/large-truck ... -underride

Men ändå intressant att se ett annorlunda krocktest.

Re: Tesla Model 3 säkrast i krocktest mot lastbil

Postat: 05 dec 2024 20:19
av Jaegaern
expat skrev: 05 dec 2024 11:06
Jaegaern skrev: 05 dec 2024 10:20
expat skrev: 05 dec 2024 08:24
Ser ut som ett fejkat test. Krockbalken bara försvinner utan att bilarna trycks till sidan det minsta.
Kanske kinesiska kvalitetsbalkar :lol:
Efter att tittat lite nogrannare ser ju balken ut att ha cirka 1mm i godstjocklek.
Eller så kanske det bara är målat papper, eftersom skyddet var noll och intet
Nja, det är bara plast på de kåporna, inte metall. Det splittras säkerligen i exakt samma tidpunkt som de får kontakt med balken. Tänk på att det är enorma krafter och relativt hög hastighet. Allt i den zonen på bilen är tänkt att ge efter så mycket som möjligt, medan de saktar in fordonet, utan att objektet når passagerarna.
Titta på bilarna, de deformeras knappt förräns de når bakhjulen på lastbilen. Balken är till för att stoppa bilen innan kupen deformeras av lastbilens flak.
Du menar att balken ger vika? Jag tvivlar starkt på att något i detta test skulle vara fejkat. Men man kan alltid ha fel.

Re: Tesla Model 3 säkrast i krocktest mot lastbil

Postat: 06 dec 2024 08:15
av nx00
mikebike skrev: 05 dec 2024 08:08
A-stolparna är rejäla på Model 3 och Model Y. Såpass att de skymmer sikten vid övergångsställen och i andra situationer.
Då ska du köra ID3. Värre A-stolpe går inte hitta.

Bild

Re: Tesla Model 3 säkrast i krocktest mot lastbil

Postat: 06 dec 2024 09:11
av TiborBlomhall
nx00 skrev: 06 dec 2024 08:15
Då ska du köra ID3. Värre A-stolpe går inte hitta.
Nissan Leaf has entered the chat
2019_nissan_leaf_e+_01.jpg

Re: Tesla Model 3 säkrast i krocktest mot lastbil

Postat: 06 dec 2024 12:52
av mikebike
TiborBlomhall skrev: 06 dec 2024 09:11
nx00 skrev: 06 dec 2024 08:15
Då ska du köra ID3. Värre A-stolpe går inte hitta.
Nissan Leaf has entered the chat
2019_nissan_leaf_e+_01.jpg
:lol: