Sida 1 av 1
Kommentar om spindelleder på besiktning
Postat: 06 dec 2024 08:58
av lem
Undre spindellederna var glappa. De gav ingen etta eller tvåa men besiktningen tyckte jag skulle byta. Jag såg hur de glappade när han bände! Det är en tung bil…
Tesla har kostnadsberäknat detta till 1200 vilket verkar lågt??
Re: Kommentar om spindelleder på besiktning
Postat: 06 dec 2024 11:24
av kenjon
De kanske köper fett och spruta på Biltema...

Re: Kommentar om spindelleder på besiktning
Postat: 07 dec 2024 23:45
av repulsiv
sitter väl inte fettnipplar på dessa ? ..Och dessutom är det för sent när det börjar glappa.
Re: Kommentar om spindelleder på besiktning
Postat: 10 feb 2025 14:26
av lem
Var inne på Tesla Upplands Väsby. De ville ha 34’ för att fixa spindelleder och länkarmar.
Jag ställer bilen på isen vid värtan så får vårsolen fixa allt…
Re: Kommentar om spindelleder på besiktning
Postat: 10 feb 2025 14:59
av backe
Läste en artikel, kan ha varit från Danmark där det tydligen är mycket anmärkningar på Tesla på deras bilbesiktning. Där trodde man att slutkunden skulle tjäna på att bilen togs in på service ungefär som andra bilmärken, då skulle man upptäcka glapp och annat smått och gott under garantin, nu upptäcks det på besiktningen när garantierna har gått ut vilket i många fall kan bli ganska kostsamt.
Re: Kommentar om spindelleder på besiktning
Postat: 10 feb 2025 15:32
av AAKEE
lem skrev: ↑10 feb 2025 14:26
Var inne på Tesla Upplands Väsby. De ville ha 34’ för att fixa spindelleder och länkarmar.
Jag ställer bilen på isen vid värtan så får vårsolen fixa allt…
Det kostar sannolikt en bråkdel att låta göra det på ett annat ställe.
Gör en hjulinställning också, både för däcken och länkarmar/ spindellers skull.
Re: Kommentar om spindelleder på besiktning
Postat: 10 feb 2025 16:27
av manneson
backe skrev: ↑10 feb 2025 14:59
Där trodde man att slutkunden skulle tjäna på att bilen togs in på service ungefär som andra bilmärken, då skulle man upptäcka glapp och annat smått och gott under garantin, nu upptäcks det på besiktningen när garantierna har gått ut vilket i många fall kan bli ganska kostsamt.
Du menar att biltillverkarna själva skulle upptäcka och åtgärda brister gratis? Ha ha ha ha ha ha ha ha ha....
Re: Kommentar om spindelleder på besiktning
Postat: 10 feb 2025 17:19
av Maw
manneson skrev: ↑10 feb 2025 16:27
backe skrev: ↑10 feb 2025 14:59
Där trodde man att slutkunden skulle tjäna på att bilen togs in på service ungefär som andra bilmärken, då skulle man upptäcka glapp och annat smått och gott under garantin, nu upptäcks det på besiktningen när garantierna har gått ut vilket i många fall kan bli ganska kostsamt.
Du menar att biltillverkarna själva skulle upptäcka och åtgärda brister gratis? Ha ha ha ha ha ha ha ha ha....
Det har hänt mig vid några tillfällen. Något upptäcks på servicen som jag inte känner till och märkesverkstan erbjuder sig att ordna det på garantin. Varför skulle de inte göra det? De får ju betalt av tillverkaren…
Re: Kommentar om spindelleder på besiktning
Postat: 10 feb 2025 17:28
av AAKEE
Maw skrev: ↑10 feb 2025 17:19
manneson skrev: ↑10 feb 2025 16:27
backe skrev: ↑10 feb 2025 14:59
Där trodde man att slutkunden skulle tjäna på att bilen togs in på service ungefär som andra bilmärken, då skulle man upptäcka glapp och annat smått och gott under garantin, nu upptäcks det på besiktningen när garantierna har gått ut vilket i många fall kan bli ganska kostsamt.
Du menar att biltillverkarna själva skulle upptäcka och åtgärda brister gratis? Ha ha ha ha ha ha ha ha ha....
Det har hänt mig vid några tillfällen. Något upptäcks på servicen som jag inte känner till och märkesverkstan erbjuder sig att ordna det på garantin. Varför skulle de inte göra det? De får ju betalt av tillverkaren…
”Fristående verkstäder” som är auktoriserade, ja.
Tesla är väl bara sig själv så incitamentet finns kanske inte?
Det är nog som med hjulinställning och Tesla.
De slänger ihop bilen på fabrik, och den insparade tiden vill de nog ha kvar.
Ägaren får ta smällen med snednötta däck och ökat slitage på länkarmar och spindelleder.
Re: Kommentar om spindelleder på besiktning
Postat: 10 feb 2025 18:08
av Maw
AAKEE skrev: ↑10 feb 2025 17:28
Maw skrev: ↑10 feb 2025 17:19
manneson skrev: ↑10 feb 2025 16:27
backe skrev: ↑10 feb 2025 14:59
Där trodde man att slutkunden skulle tjäna på att bilen togs in på service ungefär som andra bilmärken, då skulle man upptäcka glapp och annat smått och gott under garantin, nu upptäcks det på besiktningen när garantierna har gått ut vilket i många fall kan bli ganska kostsamt.
Du menar att biltillverkarna själva skulle upptäcka och åtgärda brister gratis? Ha ha ha ha ha ha ha ha ha....
Det har hänt mig vid några tillfällen. Något upptäcks på servicen som jag inte känner till och märkesverkstan erbjuder sig att ordna det på garantin. Varför skulle de inte göra det? De får ju betalt av tillverkaren…
”Fristående verkstäder” som är auktoriserade, ja.
Tesla är väl bara sig själv så incitamentet finns kanske inte?
Det är nog som med hjulinställning och Tesla.
De slänger ihop bilen på fabrik, och den insparade tiden vill de nog ha kvar.
Ägaren får ta smällen med snednötta däck och ökat slitage på länkarmar och spindelleder.
Ja, Tesla jobbar ju på sitt sätt och försöker i det längsta att smita undan, men alla tillverkare agerar inte så. Tvärt om kan man ofta få saker fixade på goodwill.
Re: Kommentar om spindelleder på besiktning
Postat: 10 feb 2025 18:21
av AAKEE
Maw skrev: ↑10 feb 2025 18:08
AAKEE skrev: ↑10 feb 2025 17:28
Maw skrev: ↑10 feb 2025 17:19
manneson skrev: ↑10 feb 2025 16:27
backe skrev: ↑10 feb 2025 14:59
Där trodde man att slutkunden skulle tjäna på att bilen togs in på service ungefär som andra bilmärken, då skulle man upptäcka glapp och annat smått och gott under garantin, nu upptäcks det på besiktningen när garantierna har gått ut vilket i många fall kan bli ganska kostsamt.
Du menar att biltillverkarna själva skulle upptäcka och åtgärda brister gratis? Ha ha ha ha ha ha ha ha ha....
Det har hänt mig vid några tillfällen. Något upptäcks på servicen som jag inte känner till och märkesverkstan erbjuder sig att ordna det på garantin. Varför skulle de inte göra det? De får ju betalt av tillverkaren…
”Fristående verkstäder” som är auktoriserade, ja.
Tesla är väl bara sig själv så incitamentet finns kanske inte?
Det är nog som med hjulinställning och Tesla.
De slänger ihop bilen på fabrik, och den insparade tiden vill de nog ha kvar.
Ägaren får ta smällen med snednötta däck och ökat slitage på länkarmar och spindelleder.
Ja, Tesla jobbar ju på sitt sätt och försöker i det längsta att smita undan, men alla tillverkare agerar inte så. Tvärt om kan man ofta få saker fixade på goodwill.
Precis, det är exakt det jag menar.
Flera andra märken är mån om kunderna, och mycket löser sig.
Tesla, inte lika mycket.
Re: Kommentar om spindelleder på besiktning
Postat: 10 feb 2025 18:28
av SwedishAdvocate
lem skrev: ↑10 feb 2025 14:26
Var inne på Tesla Upplands Väsby. De ville ha 34’ för att fixa spindelleder och länkarmar.
Jag ställer bilen på isen vid värtan så får vårsolen fixa allt…
AAKEE tipsade ju om annan verkstad. Du bor ju i Sthlm enl. din signatur. Hur mkt vill Grufman bil ha för att fixa det?…
Re: Kommentar om spindelleder på besiktning
Postat: 10 feb 2025 19:06
av AAKEE
lem skrev: ↑10 feb 2025 14:26
Var inne på Tesla Upplands Väsby. De ville ha 34’ för att fixa spindelleder och länkarmar.
Jag ställer bilen på isen vid värtan så får vårsolen fixa allt…
Delarna är inte jättedyra.
Vad skulle Tesla byta?
Det är inte svårt att göra själv, om man har hållit på lite.
(Hjulinställning för ~1500:- bör man dock låta ngn med rätt grejer göra)
Re: Kommentar om spindelleder på besiktning
Postat: 10 feb 2025 19:49
av BrooklynS
Tesla bytte samtliga länkarmar bak på min Y LR när bilen var inne för en annan grej. Teknikern hade märkt lite klonk och han bytte allt eftersom garantin strax skulle gå ut.
Det talar åtminstone för att det inte alltid är så cyniskt när det gäller Tesla.
Med vänlig hälsning,
Re: Kommentar om spindelleder på besiktning
Postat: 10 feb 2025 20:14
av Holve
Varför skulle man låta en bilverkstad kolla på bilen innan besiktningen?
Är det någon slags skam över att bilbesiktningen påpekar felet?
Bilbesiktningen är dessutom oberoende och har bra priser. Fri konkurrens är det på kontrollen oxå.
Kan ju vara bra att göra en för besiktning om man åker folkvagn. Deras korta garanti har ju gått ut när man besiktar första gången. Goodwill verkar vara svårt att få oxå. En kamrats backkamera tappade linsen och det skulle kosta 9000kr att byta.
Re: Kommentar om spindelleder på besiktning
Postat: 10 feb 2025 20:51
av fth
Jag fick också nedslag på länkarmar och spindelleder på min X vid senaste besiktningen.
Jag fick dom bytta (Tesla originaldelar) på tredjepartsverkstad utan problem, jag tror det kostade typ 5k. Den typen av rep behöver man absolut inte göra på Tesla SC.
/fth
Re: Kommentar om spindelleder på besiktning
Postat: 11 feb 2025 08:14
av Orjanforsberg
Håller med förra talare
Min spindelled gick sönder
Mekonomen bytte det för en bråkdel
Re: Kommentar om spindelleder på besiktning
Postat: 11 feb 2025 14:37
av lem
Det som retar mig var att Upplands Väsby ville byta rubbet (även övre länkarmar) för ca 35 papp och Melonomen (el o diesel i Nyköping) tyckte inte detta var nödvändigt och trodde sig kunna göra en korrekt hjulinställning.
F
Dessutom hade de inte nedre spindellederna vhemma trots bokat tid för byte.
Innerskärmen ville de skaffa en ny men här tyckte andra verkstaden ”det där fixar vi på något smart sätt ev. Med skruvförband.
Bilarna börjar bli gamla och det krävs lite mexikansk bush-mek om de skall gå att hålla igång till rimliga pengar!
Re: Kommentar om spindelleder på besiktning
Postat: 11 feb 2025 18:50
av Jaegaern
AAKEE skrev: ↑10 feb 2025 17:28
Maw skrev: ↑10 feb 2025 17:19
manneson skrev: ↑10 feb 2025 16:27
backe skrev: ↑10 feb 2025 14:59
Där trodde man att slutkunden skulle tjäna på att bilen togs in på service ungefär som andra bilmärken, då skulle man upptäcka glapp och annat smått och gott under garantin, nu upptäcks det på besiktningen när garantierna har gått ut vilket i många fall kan bli ganska kostsamt.
Du menar att biltillverkarna själva skulle upptäcka och åtgärda brister gratis? Ha ha ha ha ha ha ha ha ha....
Det har hänt mig vid några tillfällen. Något upptäcks på servicen som jag inte känner till och märkesverkstan erbjuder sig att ordna det på garantin. Varför skulle de inte göra det? De får ju betalt av tillverkaren…
”Fristående verkstäder” som är auktoriserade, ja.
Tesla är väl bara sig själv så incitamentet finns kanske inte?
Det är nog som med hjulinställning och Tesla.
De slänger ihop bilen på fabrik, och den insparade tiden vill de nog ha kvar.
Ägaren får ta smällen med snednötta däck och ökat slitage på länkarmar och spindelleder.
Det verkar vara lite hit-n-miss med Tesla. Jag upplever nästan enbart bra service där de meddelar att saker som inte går att åtgärda, tex vindljud som vi haft inne vår 3:a för flera gånger, krävde att de beställde ännu en ny gummibälg. De "skruvade ihop" bilen och åtgärdade andra punkter som den var inne för och meddelade att de kommer erbjuda ny tidsbokning när delarna de behöver kommit in.
Sen har vi ju förstås exemplet där min knapp för att stänga bagageluckan på vår nya Y är riktigt urkass. Den kräver 3-4 klick ibland för att stänga. De var förbi med mobil tekniker och berättade att de kunde byta om jag verkligen ville, men att den skulle fungera lika kass. "Jag måste trycka bestämt". Det var någon månad sedan då den fungerade hyfsat. Inbokad på ny mobil tekniker. Får se vad de säger.
Re: Kommentar om spindelleder på besiktning
Postat: 11 feb 2025 19:12
av Dinsdale
Jag har fått saker bytta på garanti/återkallelse när bilen ändå varit på service. Det var nån o-ring till motorn för bagageluckan har jag för mig. Bilen var inne pga annan åtgärd (som också gick på garanti).
Tycker Tesla varit lika schyssta som andra bilmärken med att byta saker på garanti om jag bara felanmält det. Skillnaden är väl att man med Tesla talar direkt med tillverkaren medans man hos andra märken istället talar med bilhandlaren.
Re: Kommentar om spindelleder på besiktning
Postat: 11 feb 2025 19:31
av AAKEE
Dinsdale skrev: ↑11 feb 2025 19:12
Skillnaden är väl att man med Tesla talar direkt med tillverkaren medans man hos andra märken istället talar med bilhandlaren.
Skillnaden tycker jag verkar vara att främst premiummärken står för att bilen ska hålla ett visst skick. Uppstår ett problem så är det inget snack. Blir det något som inte ser okey ut eller missfärgning så löser de det. Det verkar även vara vanligt på ”vanliga” bilar medan hos Tesla blir det ”Within Spec”.
Hos Tesla skyller ibland (ofta?) Tesla ifrån dålig kvalitet tex på låtsasskinnet på ratten med att folk ”har använt handkräm” och därmed gäller inte garantin.
Knarr i inredningen ingår inte i garantin som det verkar.
Re: Kommentar om spindelleder på besiktning
Postat: 16 feb 2025 07:46
av Jaegaern
AAKEE skrev: ↑11 feb 2025 19:31
Dinsdale skrev: ↑11 feb 2025 19:12
Skillnaden är väl att man med Tesla talar direkt med tillverkaren medans man hos andra märken istället talar med bilhandlaren.
Skillnaden tycker jag verkar vara att främst premiummärken står för att bilen ska hålla ett visst skick. Uppstår ett problem så är det inget snack. Blir det något som inte ser okey ut eller missfärgning så löser de det. Det verkar även vara vanligt på ”vanliga” bilar medan hos Tesla blir det ”Within Spec”.
Hos Tesla skyller ibland (ofta?) Tesla ifrån dålig kvalitet tex på låtsasskinnet på ratten med att folk ”har använt handkräm” och därmed gäller inte garantin.
Knarr i inredningen ingår inte i garantin som det verkar.
De kanske är tuffare på knarr i inredningen nu när det är så sällsynt på nya bilar, men min första Y och min 3:a har säkert haft 15 serviceärenden för att lösa sånt, allt på garanti.
Re: Kommentar om spindelleder på besiktning
Postat: 16 feb 2025 08:45
av Fredrik j
Dinsdale skrev: ↑11 feb 2025 19:12
Jag har fått saker bytta på garanti/återkallelse när bilen ändå varit på service. Det var nån o-ring till motorn för bagageluckan har jag för mig. Bilen var inne pga annan åtgärd (som också gick på garanti).
Tycker Tesla varit lika schyssta som andra bilmärken med att byta saker på garanti om jag bara felanmält det. Skillnaden är väl att man med Tesla talar direkt med tillverkaren medans man hos andra märken istället talar med bilhandlaren.
Vilket ju inte är någon självklar fördel. Återförsäljaren är ju ditt ombud mot tillverkaren och tjänar pengar även på garantireparationer.
Det är svårt för tillverkaren att hävda inom spec om återförsäljaren har haft många krånglande bilar.
Varför skulle det vara bättre att prata direkt med den som ska betala?
Re: Kommentar om spindelleder på besiktning
Postat: 25 feb 2025 07:29
av lem
Hämtade precis bilen hos Mekonomen el o diesel i Nyköping (borrvindskvarn). Nya undre bärarmar från SKF framvagnsinställning plus innerskämsrep för 14’. Tesla ville ha 34’. Mats är duktig och skulle gärna se att han blev Tesla kunnig i allt! Han fixade bakvagn att inte slita ner däck längre förra året.