Sida 1 av 1

Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Postat: 09 dec 2024 08:00
av TiborBlomhall
Bild

I slutet av november spekulerade media i att kinesiska batteritillverkaren CATL skulle kunna investera i eller rent av köpa upp krisande svenska Northvolt. Ända tills de dementerade ryktena, “en investering i Northvolt är inte prioriterat”.

En viktig anledning till CATL beslut kan vara att deras batterifabrik i Debrecen, Ungern har precis blivit färdigbyggd, har precis börjat provköras och ska börja leverera batterier om några månader. När full produktionstakt uppnås under 2026 kommer den ha samma kapacitet som Northvolt siktat på, 100 GWh batterier per år. Enligt lokal media ska nuvarande arbetsstyrka på 400 man öka till över tusen nästa år och 2 600 år 2026.

CATL siktar på att alla deras 13 batterifabriker runt om i världen ska bli koldioxidneutrala till nästa år, så även den i Debrecen. De kan dock inte uppnå det enbart via gröna energikällor utan tar även hjälp av trädplantering och andra koldioxidreducerande åtgärder. Fabriken ska även förbruka hälften så mycket vatten som brukligt, med hjälp av Industri 4.0 teknologi och adiabatisk kylning.



Source: https://teslaclubsweden.se/darfor-ar-ca ... northvolt/

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Postat: 09 dec 2024 11:22
av spacecoin
Relaterat - too little, 10 years too late:


Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Postat: 09 dec 2024 12:34
av AAKEE
Packade inte Brittishvolt-fabriken ihop helt (”också”)?

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Postat: 09 dec 2024 13:40
av spacecoin
AAKEE skrev: 09 dec 2024 12:34
Packade inte Brittishvolt-fabriken ihop helt (”också”)?
Ja, samma modus operandi. Italvolt är en till. Ser man ett mönster? Alla verkar heta *volt, och det är svenskar iblandade.

Obs: Köp inte en bil med kinesiska batterier. Dom kan avlyssna dig! Bättre med en tysk ICE.

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Postat: 09 dec 2024 16:18
av manneson
De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
(De har säkerligen massvis med kontrakt och "förköpt' kapacitet från diverse biltillverkare, men de har nog inte fått mkt nytt senaste året och säkert en del som omförhandlat/dragit sig ur.)

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Postat: 09 dec 2024 16:34
av spacecoin
manneson skrev: 09 dec 2024 16:18
De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
(De har säkerligen massvis med kontrakt och "förköpt' kapacitet från diverse biltillverkare, men de har nog inte fått mkt nytt senaste året och säkert en del som omförhandlat/dragit sig ur.)
Jag tror inte CATL har blivit världsledande genom att hålla på med kortsiktig taktik.

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Postat: 09 dec 2024 16:43
av Niklas Z
manneson skrev: 09 dec 2024 16:18
De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
Vad menar du med att efterfrågan på batterier är så låg? Försäljningen av elbilar 2024 verkar bli klart större än 2022. Menar du att det idag finns en så pass mycket större kapacitet att tillverka batterier, att det för en enskild fabrik blir svårare att hävda sig än 2022?

https://thedriven.io/2024/11/13/global- ... -slowdown/

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Postat: 10 dec 2024 10:52
av Sportbilsentusiasten
spacecoin skrev: 09 dec 2024 16:34
Jag tror inte CATL har blivit världsledande genom att hålla på med kortsiktig taktik.
Medhåll, man kan inte driva innovation genom kortsiktig planering.

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Postat: 10 dec 2024 10:58
av manneson
spacecoin skrev: 09 dec 2024 16:34
manneson skrev: 09 dec 2024 16:18
De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
(De har säkerligen massvis med kontrakt och "förköpt' kapacitet från diverse biltillverkare, men de har nog inte fått mkt nytt senaste året och säkert en del som omförhandlat/dragit sig ur.)
Jag tror inte CATL har blivit världsledande genom att hålla på med kortsiktig taktik.
Samtidigt är det ingen som överlever om de inte anpassar sig till rådande marknad.
Cellpriserna idag är 1/3 av vad de var 2022.
Då hade northvolt också mångmiljardkontrakt med tex BMW, som nu hävts. En stor anledning till deras konkurs.

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Postat: 10 dec 2024 11:02
av spacecoin
manneson skrev: 10 dec 2024 10:58
spacecoin skrev: 09 dec 2024 16:34
manneson skrev: 09 dec 2024 16:18
De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
(De har säkerligen massvis med kontrakt och "förköpt' kapacitet från diverse biltillverkare, men de har nog inte fått mkt nytt senaste året och säkert en del som omförhandlat/dragit sig ur.)
Jag tror inte CATL har blivit världsledande genom att hålla på med kortsiktig taktik.
Samtidigt är det ingen som överlever om de inte anpassar sig till rådande marknad.
Cellpriserna idag är 1/3 av vad de var 2022.
Då hade northvolt också mångmiljardkontrakt med tex BMW, som nu hävts. En stor anledning till deras konkurs.
Jag tror som sagt du har fel. NV gick omkull pga att de expanderade för snabbt och inte kunde leverera. Det var inte på grund av vikande priser eller efterfrågan. Scania stod ju och skrek att de inte fick tillräckligt.

Litiumpriset och även andra råvaror hade en tillfällig spike 2022, så vad det kostade då är inte relevant. Trenden är så klart sjunkande som med allt annat som skalar upp.

CATL fortsätter med fabrik #3 i EU:

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Postat: 10 dec 2024 11:08
av manneson
spacecoin skrev: 10 dec 2024 11:02
manneson skrev: 10 dec 2024 10:58
spacecoin skrev: 09 dec 2024 16:34
manneson skrev: 09 dec 2024 16:18
De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
(De har säkerligen massvis med kontrakt och "förköpt' kapacitet från diverse biltillverkare, men de har nog inte fått mkt nytt senaste året och säkert en del som omförhandlat/dragit sig ur.)
Jag tror inte CATL har blivit världsledande genom att hålla på med kortsiktig taktik.
Samtidigt är det ingen som överlever om de inte anpassar sig till rådande marknad.
Cellpriserna idag är 1/3 av vad de var 2022.
Då hade northvolt också mångmiljardkontrakt med tex BMW, som nu hävts. En stor anledning till deras konkurs.
Jag tror som sagt du har fel. NV gick omkull pga att de inte kunde leverera, inte på grund av vikande priser eller efterfrågan. Scania stod ju och skrek att de inte fick tillräckligt.

CATL fortsätter med fabrik #3 i EU:
Nja, Scania sa väl senast tvärtom, dvs att de fick tillräckligt med batterier från Northvolt.

Marknaden är ju snabbt på väg mot LFP, vilket den där fabriken visar.
Dessutom är den 50% ägd av Stellantis och de har "förköpt" kapacitet där.
Northvolt är/var "gammal" NMC AFAIK.

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Postat: 10 dec 2024 11:11
av spacecoin
Det här var vad du skrev:
manneson skrev: 09 dec 2024 16:18
De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
Uppenbarligen har du ändrat dig nu. Helt ok.

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Postat: 10 dec 2024 11:20
av manneson
spacecoin skrev: 10 dec 2024 11:11
Det här var vad du skrev:
manneson skrev: 09 dec 2024 16:18
De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
Uppenbarligen har du ändrat dig nu. Helt ok.
Ändrat vad? Menar du att en fabrik som finansieras av en biltillverkare med utsåld kapacitet är detsamma som en fabrik utan varken kapacitetskontrakt eller finansiering?

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Postat: 10 dec 2024 11:27
av spacecoin
manneson skrev: 10 dec 2024 11:20
spacecoin skrev: 10 dec 2024 11:11
Det här var vad du skrev:
manneson skrev: 09 dec 2024 16:18
De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
Uppenbarligen har du ändrat dig nu. Helt ok.
Ändrat vad? Menar du att en fabrik som finansieras av en biltillverkare med utsåld kapacitet är detsamma som en fabrik utan varken kapacitetskontrakt eller finansiering?
Du sa att CATL "hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad".
Sedan sa du att NV har NCM, och ingen vill ha det för LFP gäller.

Jag ser tyvärr inte att någon skulle vilja ha NV:s lapptäcke av maskiner och halvfärdiga processer.

Vidare, NV hade kontrakt och finansiering från tillverkare. (VW, BMW etc) även om det inte var en JV på samma sätt som Stellantis. VW hade 10%. Tyskarna drog sig ur först när det var uppenbart att det höll på att gå åt skogen.

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Postat: 10 dec 2024 11:43
av manneson
spacecoin skrev: 10 dec 2024 11:27
manneson skrev: 10 dec 2024 11:20
spacecoin skrev: 10 dec 2024 11:11
Det här var vad du skrev:
manneson skrev: 09 dec 2024 16:18
De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
Uppenbarligen har du ändrat dig nu. Helt ok.
Ändrat vad? Menar du att en fabrik som finansieras av en biltillverkare med utsåld kapacitet är detsamma som en fabrik utan varken kapacitetskontrakt eller finansiering?
Du sa att CATL "hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad".
Sedan sa du att NV har NCM, och ingen vill ha det för LFP gäller.

Jag ser tyvärr inte att någon skulle vilja ha NV:s lapptäcke av maskiner och halvfärdiga processer.

Vidare, NV hade kontrakt och finansiering från tillverkare. (VW, BMW etc) även om det inte var en JV på samma sätt som Stellantis. VW hade 10%. Tyskarna drog sig ur först när det var uppenbart att det höll på att gå åt skogen.
Som sagt 2022 såg marknaden annorlunda ut. Då sålde man allt man (potentiellt) kunde tillverka, oavsett kemi.

CATL om någon borde kunna kunna få styr på tillverkningen.

Precis, de hade. Det har dom inte längre, därför är de ointressanta.

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Postat: 10 dec 2024 11:47
av spacecoin
manneson skrev: 10 dec 2024 11:43
spacecoin skrev: 10 dec 2024 11:27
manneson skrev: 10 dec 2024 11:20
spacecoin skrev: 10 dec 2024 11:11
Det här var vad du skrev:
manneson skrev: 09 dec 2024 16:18
De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
Uppenbarligen har du ändrat dig nu. Helt ok.
Ändrat vad? Menar du att en fabrik som finansieras av en biltillverkare med utsåld kapacitet är detsamma som en fabrik utan varken kapacitetskontrakt eller finansiering?
Du sa att CATL "hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad".
Sedan sa du att NV har NCM, och ingen vill ha det för LFP gäller.

Jag ser tyvärr inte att någon skulle vilja ha NV:s lapptäcke av maskiner och halvfärdiga processer.

Vidare, NV hade kontrakt och finansiering från tillverkare. (VW, BMW etc) även om det inte var en JV på samma sätt som Stellantis. VW hade 10%. Tyskarna drog sig ur först när det var uppenbart att det höll på att gå åt skogen.
Som sagt 2022 såg marknaden annorlunda ut. Då sålde man allt man (potentiellt) kunde tillverka, oavsett kemi.

CATL om någon borde kunna kunna få styr på tillverkningen.

Precis, de hade. Det har dom inte längre, därför är de ointressanta.
Jag tror inte din grundanalys stämmer, men sak samma.

Tydligen är det hur som helst billigare att bygga en fabrik från grunden i Spanien än att trassla ut NV-röran.

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Postat: 10 dec 2024 18:16
av Sportbilsentusiasten
spacecoin skrev: 10 dec 2024 11:47
Tydligen är det hur som helst billigare att bygga en fabrik från grunden i Spanien än att trassla ut NV-röran.
Ja, att skala upp något som redan funkar (utgår från att CATL gör just det i Spanien) är enklare/billigare/lägre risk, än att ta över en verksamhet de inte känner till, som dessutom inte fungerar...alls.

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Postat: 10 dec 2024 19:03
av AAKEE
Sportbilsentusiasten skrev: 10 dec 2024 18:16
spacecoin skrev: 10 dec 2024 11:47
Tydligen är det hur som helst billigare att bygga en fabrik från grunden i Spanien än att trassla ut NV-röran.
Ja, att skala upp något som redan funkar (utgår från att CATL gör just det i Spanien) är enklare/billigare/lägre risk, än att ta över en verksamhet de inte känner till, som dessutom inte fungerar...alls.
Det är väl inte direkt förvånande att CATL inte visar intresse. De har säkert en långsiktig plan ochvdet är säkert enklare att fortsätta på den än att börja med ett havererat projekt.
Det är ju inte heller säkert att det är billigare?