450 miles motsvarar ca 72 mil i den hårdare EPA-cykeln. Troligen 75-80 WLTP? Bra för en 5+ meter lång 7-sitsig SUV.
Lucid Motors began manufacturing its Gravity SUV last week, and now the EPA has finalized the vehicle’s all-electric range, which is 450 miles on a full charge.
Re: Lucid gravity
Postat: 02 mar 2025 09:02
av HelectriC
Gravity verkar som en riktigt schysst bil, men med rädsla för att göra en ”Fisker” och sitta med en närmast osäljbar och värdelös bil, så tror jag inte jag vågar köpa en oavsett hur konkurrenskraftigt priset blir. Och med tanke på allmänna elbilshatet, så lär det ju inte gå bättre i närmaste framtiden för små nisch-tillverkare. Tyvärr
Gravity verkar som en riktigt schysst bil, men med rädsla för att göra en ”Fisker” och sitta med en närmast osäljbar och värdelös bil, så tror jag inte jag vågar köpa en oavsett hur konkurrenskraftigt priset blir. Och med tanke på allmänna elbilshatet, så lär det ju inte gå bättre i närmaste framtiden för små nisch-tillverkare. Tyvärr
Känns inte riktigt rättvist att jämföra med Fisker, den hann knappt lanseras innan bolaget imploderade.
Lucid har ändå sålt bilar i flera år, man har PIF i ryggen och två egna fabriker i två olika världsdelar och mer eller mindre världsledande teknik/effektivitet. Man har väl t.o.m. licensierat ut sin teknologi till åtminstone en biltillverkare.
Dom följer Teslas mönster men bättre finansiering och snabbare utvecklingskurva. Man följer även sin egen plan mer eller mindre.
Gravity verkar som en riktigt schysst bil, men med rädsla för att göra en ”Fisker” och sitta med en närmast osäljbar och värdelös bil, så tror jag inte jag vågar köpa en oavsett hur konkurrenskraftigt priset blir. Och med tanke på allmänna elbilshatet, så lär det ju inte gå bättre i närmaste framtiden för små nisch-tillverkare. Tyvärr
Känns inte riktigt rättvist att jämföra med Fisker, den hann knappt lanseras innan bolaget imploderade.
Lucid har ändå sålt bilar i flera år, man har PIF i ryggen och två egna fabriker i två olika världsdelar och mer eller mindre världsledande teknik/effektivitet. Man har väl t.o.m. licensierat ut sin teknologi till åtminstone en biltillverkare.
Dom följer Teslas mönster men bättre finansiering och snabbare utvecklingskurva. Man följer även sin egen plan mer eller mindre.
Exakt, finns inget alls gemensamt med fisker. Denna bil utklassar de flesta bilar på allt, de ska bara få igång produktionen lite mer samt få ner priserna.
Gravity verkar som en riktigt schysst bil, men med rädsla för att göra en ”Fisker” och sitta med en närmast osäljbar och värdelös bil, så tror jag inte jag vågar köpa en oavsett hur konkurrenskraftigt priset blir. Och med tanke på allmänna elbilshatet, så lär det ju inte gå bättre i närmaste framtiden för små nisch-tillverkare. Tyvärr
Känns inte riktigt rättvist att jämföra med Fisker, den hann knappt lanseras innan bolaget imploderade.
Lucid har ändå sålt bilar i flera år, man har PIF i ryggen och två egna fabriker i två olika världsdelar och mer eller mindre världsledande teknik/effektivitet. Man har väl t.o.m. licensierat ut sin teknologi till åtminstone en biltillverkare.
Dom följer Teslas mönster men bättre finansiering och snabbare utvecklingskurva. Man följer även sin egen plan mer eller mindre.
Vad har Lucid som USP?
Jag ser inte riktigt något, de är bara en i mängden. Blir kämpigt.
Gravity verkar som en riktigt schysst bil, men med rädsla för att göra en ”Fisker” och sitta med en närmast osäljbar och värdelös bil, så tror jag inte jag vågar köpa en oavsett hur konkurrenskraftigt priset blir. Och med tanke på allmänna elbilshatet, så lär det ju inte gå bättre i närmaste framtiden för små nisch-tillverkare. Tyvärr
Känns inte riktigt rättvist att jämföra med Fisker, den hann knappt lanseras innan bolaget imploderade.
Lucid har ändå sålt bilar i flera år, man har PIF i ryggen och två egna fabriker i två olika världsdelar och mer eller mindre världsledande teknik/effektivitet. Man har väl t.o.m. licensierat ut sin teknologi till åtminstone en biltillverkare.
Dom följer Teslas mönster men bättre finansiering och snabbare utvecklingskurva. Man följer även sin egen plan mer eller mindre.
Vad har Lucid som USP?
Jag ser inte riktigt något, de är bara en i mängden. Blir kämpigt.
Gravity verkar som en riktigt schysst bil, men med rädsla för att göra en ”Fisker” och sitta med en närmast osäljbar och värdelös bil, så tror jag inte jag vågar köpa en oavsett hur konkurrenskraftigt priset blir. Och med tanke på allmänna elbilshatet, så lär det ju inte gå bättre i närmaste framtiden för små nisch-tillverkare. Tyvärr
Känns inte riktigt rättvist att jämföra med Fisker, den hann knappt lanseras innan bolaget imploderade.
Lucid har ändå sålt bilar i flera år, man har PIF i ryggen och två egna fabriker i två olika världsdelar och mer eller mindre världsledande teknik/effektivitet. Man har väl t.o.m. licensierat ut sin teknologi till åtminstone en biltillverkare.
Dom följer Teslas mönster men bättre finansiering och snabbare utvecklingskurva. Man följer även sin egen plan mer eller mindre.
Vad har Lucid som USP?
Jag ser inte riktigt något, de är bara en i mängden. Blir kämpigt.
Mer effektiva, laddar snabbare och har bättre prestanda än Tesla är en ganska bra början ändå. Sen verkar alla biltestare tycka att dom är mer premium än Tesla också, vilket iofs inte är så svårt.
De initiala resterna av Gravity har varit extremt positiva, blir kul att se när dom testar produktionsexemplar och inte förserie.
Re: Lucid gravity
Postat: 02 mar 2025 13:09
av HelectriC
Får bara hoppas 3miljoner förlust per bil just nu blir något annat snart, annars blir det nog Fisker av hela satsningen. Att enbart erbjuda lyx-elbilar är nog lite kämpigt i längden. Missförstå mig rätt, jag vill gärna att dom lyckas, men jag vågar inte hoppa på ännu en elbil som hänger i en tunn tråd.
Får bara hoppas 3miljoner förlust per bil just nu blir något annat snart, annars blir det nog Fisker av hela satsningen. Att enbart erbjuda lyx-elbilar är nog lite kämpigt i längden. Missförstå mig rätt, jag vill gärna att dom lyckas, men jag vågar inte hoppa på ännu en elbil som hänger i en tunn tråd.
Vad är skillnaden mot Tesla? Förutom att dom tog mycket längre tid på sig att nå dit Lucid är nu och inte hade riktigt starkt kapital i ryggen.
Så länge du tar väldigt stora investeringar i fabriker och utveckling så kommer förluster/bil vara väldigt stor, men har du ekonomisk backning för det och följer din plan spelar det mindre roll.
Får bara hoppas 3miljoner förlust per bil just nu blir något annat snart, annars blir det nog Fisker av hela satsningen. Att enbart erbjuda lyx-elbilar är nog lite kämpigt i längden. Missförstå mig rätt, jag vill gärna att dom lyckas, men jag vågar inte hoppa på ännu en elbil som hänger i en tunn tråd.
Vad är skillnaden mot Tesla? Förutom att dom tog mycket längre tid på sig att nå dit Lucid är nu och inte hade riktigt starkt kapital i ryggen.
Så länge du tar väldigt stora investeringar i fabriker och utveckling så kommer förluster/bil vara väldigt stor, men har du ekonomisk backning för det och följer din plan spelar det mindre roll.
Får bara hoppas 3miljoner förlust per bil just nu blir något annat snart, annars blir det nog Fisker av hela satsningen. Att enbart erbjuda lyx-elbilar är nog lite kämpigt i längden. Missförstå mig rätt, jag vill gärna att dom lyckas, men jag vågar inte hoppa på ännu en elbil som hänger i en tunn tråd.
Vad är skillnaden mot Tesla? Förutom att dom tog mycket längre tid på sig att nå dit Lucid är nu och inte hade riktigt starkt kapital i ryggen.
Så länge du tar väldigt stora investeringar i fabriker och utveckling så kommer förluster/bil vara väldigt stor, men har du ekonomisk backning för det och följer din plan spelar det mindre roll.
En viktig skillnad är att Tesla gjorde motsvarande resa för drygt 10 år sedan. Konkurrensen har hårdnat en smula sedan dess
Får bara hoppas 3miljoner förlust per bil just nu blir något annat snart, annars blir det nog Fisker av hela satsningen. Att enbart erbjuda lyx-elbilar är nog lite kämpigt i längden. Missförstå mig rätt, jag vill gärna att dom lyckas, men jag vågar inte hoppa på ännu en elbil som hänger i en tunn tråd.
Vad är skillnaden mot Tesla? Förutom att dom tog mycket längre tid på sig att nå dit Lucid är nu och inte hade riktigt starkt kapital i ryggen.
Så länge du tar väldigt stora investeringar i fabriker och utveckling så kommer förluster/bil vara väldigt stor, men har du ekonomisk backning för det och följer din plan spelar det mindre roll.
En viktig skillnad är att Tesla gjorde motsvarande resa för drygt 10 år sedan. Konkurrensen har hårdnat en smula sedan dess
Får bara hoppas 3miljoner förlust per bil just nu blir något annat snart, annars blir det nog Fisker av hela satsningen. Att enbart erbjuda lyx-elbilar är nog lite kämpigt i längden. Missförstå mig rätt, jag vill gärna att dom lyckas, men jag vågar inte hoppa på ännu en elbil som hänger i en tunn tråd.
Vad är skillnaden mot Tesla? Förutom att dom tog mycket längre tid på sig att nå dit Lucid är nu och inte hade riktigt starkt kapital i ryggen.
Så länge du tar väldigt stora investeringar i fabriker och utveckling så kommer förluster/bil vara väldigt stor, men har du ekonomisk backning för det och följer din plan spelar det mindre roll.
En viktig skillnad är att Tesla gjorde motsvarande resa för drygt 10 år sedan. Konkurrensen har hårdnat en smula sedan dess
Absolut, men strategin att satsa på en stor dyr sedan, en stor dyr SUV för att sedan gå på en mellanklass med lägre pris följer mönstret. Och som sagt, man följer en plan och har väldigt starka finansiärer i ryggen, så att dom ska gå i konkurs nu helt plötsligt känns väldigt oväntat skulle jag säga. Och utifrån mitt perspektiv så har Gravity en mycket större möjlighet att bli en succé än Air.
Mellanklassmodellen är inte så mycket mer än 18 månader bort som jag förstår det, så förhoppningsvis så klarar man ekonomin tills dess.
Jag tycker man har en skön teknisk approach och hoppas att man överlever, sen är det såklart inte säkert då det kostar mycket pengar att hålla ett sånt bolag igång.
Får bara hoppas 3miljoner förlust per bil just nu blir något annat snart, annars blir det nog Fisker av hela satsningen. Att enbart erbjuda lyx-elbilar är nog lite kämpigt i längden. Missförstå mig rätt, jag vill gärna att dom lyckas, men jag vågar inte hoppa på ännu en elbil som hänger i en tunn tråd.
Vad är skillnaden mot Tesla? Förutom att dom tog mycket längre tid på sig att nå dit Lucid är nu och inte hade riktigt starkt kapital i ryggen.
Så länge du tar väldigt stora investeringar i fabriker och utveckling så kommer förluster/bil vara väldigt stor, men har du ekonomisk backning för det och följer din plan spelar det mindre roll.
En viktig skillnad är att Tesla gjorde motsvarande resa för drygt 10 år sedan. Konkurrensen har hårdnat en smula sedan dess
Absolut, men strategin att satsa på en stor dyr sedan, en stor dyr SUV för att sedan gå på en mellanklass med lägre pris följer mönstret. Och som sagt, man följer en plan och har väldigt starka finansiärer i ryggen, så att dom ska gå i konkurs nu helt plötsligt känns väldigt oväntat skulle jag säga. Och utifrån mitt perspektiv så har Gravity en mycket större möjlighet att bli en succé än Air.
Mellanklassmodellen är inte så mycket mer än 18 månader bort som jag förstår det, så förhoppningsvis så klarar man ekonomin tills dess.
Jag tycker man har en skön teknisk approach och hoppas att man överlever, sen är det såklart inte säkert då det kostar mycket pengar att hålla ett sånt bolag igång.
Absolut, jag tror och hoppas också på Lucid
Re: Lucid gravity
Postat: 02 mar 2025 19:50
av spacecoin
Peter Rawlingson fick ju gå härom veckan förresten.
Peter Rawlingson fick ju gå härom veckan förresten.
Även om det är möjligt att han inte valde det helt själv så är det inget som kommunicerats officiellt att han fick gå? Det är dock rimligt att man har en VD som är bättre på att kommersialisera i den fas man är i.
Och han är kvar i bolaget som teknisk rådgivare, så det verkar inte som att man ville bli av med honom.
"Now that we have successfully launched the Lucid Gravity, I have decided it is finally the right time for me to step aside from my roles at Lucid," said Rawlinson.
Tycker bilderna visar med all tydlighet allt som är fel med traditionella stora SUV:ar.
Jag fattar inte. Säger du att du tycker att Cadillac Escalade IQ är traditionell SUV? Vad är det för skillnad på en stor SUV och andra stora bilar t ex pickup-trucks? En del människor vill ha stora bilar eller dyra bilar. Det är väl ok?
Jag tycker Gravity verkar vara en otroligt fin bil i lyx-familje-segmentet.
Re: Lucid gravity
Postat: 06 apr 2025 23:39
av tesla newbie
Min poäng är att Lucid med Gravity visar att en rymlig, eldriven SUV inte behöver ha en jättehuv och en vägg till front. Gravity har likvärdiga utrymmen med Escalade och har närapå identisk räckvidd med ett 80 kWh mindre batteri (120 kWh vs. 205 kWh). Och det endast genom bättre design och ”engineering”. Bilar som Escalade hoppas jag snart hör till en svunnen tid. Absurt tunga vilket ger onödigt höga partikelutsläpp från däcken och kräver enorma batteripack. Dessutom höga frontpartier som är livsfarliga för oskyddade trafikanter.
Min poäng är att Lucid med Gravity visar att en rymlig, eldriven SUV inte behöver ha en jättehuv och en vägg till front. Gravity har likvärdiga utrymmen med Escalade och har närapå identisk räckvidd med ett 80 kWh mindre batteri (120 kWh vs. 205 kWh). Och det endast genom bättre design och ”engineering”. Bilar som Escalade hoppas jag snart hör till en svunnen tid. Absurt tunga vilket ger onödigt höga partikelutsläpp från däcken och kräver enorma batteripack. Dessutom höga frontpartier som är livsfarliga för oskyddade trafikanter.
Aha, Du menar att Escalade är som t ex Cybertruck?
Re: Lucid gravity
Postat: 07 apr 2025 08:28
av tesla newbie
Escalade är väl ännu värre än Cybertruck som ändå har relativt låg front för att vara en pickup, men ja, jag tycker att Cybertruck är en idiotisk skapelse också och 99 procent av transportbehoven som den löser skulle lösas av en Lucid Gravity. Cybertruck visar väl ganska tydligt att Musk är helt ointresserad av bilars miljöpåverkan och vill bara göra ”coola” grejor. Cybertruck har vissa intressanta innovationer som 48 volt och steer by wire, men hade hellre sett dessa i Teslas övriga modeller. Tycker Lucid är betydligt mer innovativa än Tesla i dagsläget och tycker det är synd att deras bilar inte finns i Sverige