Sida 1 av 1

Fler Kinesiska testbilar

Postat: 11 dec 2024 13:22
av Off Grid Byggaren
Vad är detta för nytt Kinesiskt bilmärke?

Testföraren var väldigt fåordig.
.
20241211_123754.jpg
20241211_123809.jpg
20241211_123947.jpg

Re: Fler Kinesiska testbilar

Postat: 11 dec 2024 13:50
av TiborBlomhall

Re: Fler Kinesiska testbilar

Postat: 11 dec 2024 13:55
av manneson
Ännu fler "premium" Kinabilar alltså.
När ska dom fatta att ingen vill ha det här?
Ska de få nått sålt behöver de vara budget, mkt billigare än västerländska märken, med 10 års garanti.
Det var ju så Kia etablerade sig tex.

Re: Fler Kinesiska testbilar

Postat: 11 dec 2024 14:41
av backe
manneson skrev: 11 dec 2024 13:55
Ännu fler "premium" Kinabilar alltså.
När ska dom fatta att ingen vill ha det här?
Ska de få nått sålt behöver de vara budget, mkt billigare än västerländska märken, med 10 års garanti.
Det var ju så Kia etablerade sig tex.
Du kommer bli överraskad inom några år när kinesiska bolagen har fabriker i Europa och har lika bra eller bättre bilar än västerländska märken men till lägre priser.

Xiaomi har producerat fler bilar på 9 månader i premiumklass än vad Tesla gjorde på 13 år, man producerar nu ca 24 000 bilar per månad. Inget "production hell" som Tesla gick igenom trots att Tesla producerat bilar i ca 15 år innan man släppte Model 3, det här är första försöket för Xiaomi.

Sen är det väl i stort sett samma sak med Tesla, dom måste vara billigare än motsvarande europeiska bilar för att sälja.

Re: Fler Kinesiska testbilar

Postat: 11 dec 2024 14:51
av manneson
backe skrev: 11 dec 2024 14:41
manneson skrev: 11 dec 2024 13:55
Ännu fler "premium" Kinabilar alltså.
När ska dom fatta att ingen vill ha det här?
Ska de få nått sålt behöver de vara budget, mkt billigare än västerländska märken, med 10 års garanti.
Det var ju så Kia etablerade sig tex.
Du kommer bli överraskad inom några år när kinesiska bolagen har fabriker i Europa och har lika bra eller bättre bilar än västerländska märken men till lägre priser.

Xiaomi har producerat fler bilar på 9 månader i premiumklass än vad Tesla gjorde på 13 år, man producerar nu ca 24 000 bilar per månad. Inget "production hell" som Tesla gick igenom trots att Tesla producerat bilar i ca 15 år innan man släppte Model 3, det här är första försöket för Xiaomi.

Sen är det väl i stort sett samma sak med Tesla, dom måste vara billigare än motsvarande europeiska bilar för att sälja.
Hur många köper kinesiska vitvarumärken? Hemelektronik? Nått annat överhuvudtaget kinesiskt?
De är mkt billigare, men ändå väljer folk fortfarande nästan uteslutande västerländska märken(som dock förstås tillverkas i Kina...).

Jag tror vi kommer se samma utveckling bland biltillverkarna. Det kommer fortsatt vara västerländska märken(många av dom uppköpta av kinesiska märken, likt Geely gjorde med Volvo och SAIC med MG). De kommer dock i stor utsträckning tillverkas antingen i Kina, eller i fabriker här ägda av de kinesiska märkena.

Re: Fler Kinesiska testbilar

Postat: 11 dec 2024 14:57
av MrRun
Jag fick en Déjà vu. ;)

viewtopic.php?p=819235#p819235

Re: Fler Kinesiska testbilar

Postat: 11 dec 2024 15:08
av spacecoin
manneson skrev: 11 dec 2024 14:51
Hur många köper kinesiska vitvarumärken? Hemelektronik? Nått annat överhuvudtaget kinesiskt?
Menar du att det är svårt för okända varumärken att etablera sig hos konsumenter, eller menar du specifikt att det gäller kinesiska märken? Eller menar du att det finns en specialregel för bilar?

DJI och Xiaomi verkar inte ha några problem t.ex när det gäller konsumentvaror som drönare och telefoner et.c..

Håller med om att en snabb väg in är att köpa något/några varumärken som i fallet Geely.

Att etablera ett varumärke är en 5-10-årsprocess om man inte har en USP.

Re: Fler Kinesiska testbilar

Postat: 11 dec 2024 15:24
av backe
manneson skrev: 11 dec 2024 14:51
backe skrev: 11 dec 2024 14:41
manneson skrev: 11 dec 2024 13:55
Ännu fler "premium" Kinabilar alltså.
När ska dom fatta att ingen vill ha det här?
Ska de få nått sålt behöver de vara budget, mkt billigare än västerländska märken, med 10 års garanti.
Det var ju så Kia etablerade sig tex.
Du kommer bli överraskad inom några år när kinesiska bolagen har fabriker i Europa och har lika bra eller bättre bilar än västerländska märken men till lägre priser.

Xiaomi har producerat fler bilar på 9 månader i premiumklass än vad Tesla gjorde på 13 år, man producerar nu ca 24 000 bilar per månad. Inget "production hell" som Tesla gick igenom trots att Tesla producerat bilar i ca 15 år innan man släppte Model 3, det här är första försöket för Xiaomi.

Sen är det väl i stort sett samma sak med Tesla, dom måste vara billigare än motsvarande europeiska bilar för att sälja.
Hur många köper kinesiska vitvarumärken? Hemelektronik? Nått annat överhuvudtaget kinesiskt?
De är mkt billigare, men ändå väljer folk fortfarande nästan uteslutande västerländska märken(som dock förstås tillverkas i Kina...).

Jag tror vi kommer se samma utveckling bland biltillverkarna. Det kommer fortsatt vara västerländska märken(många av dom uppköpta av kinesiska märken, likt Geely gjorde med Volvo och SAIC med MG). De kommer dock i stor utsträckning tillverkas antingen i Kina, eller i fabriker här ägda av de kinesiska märkena.
Samma sades av bakåtsträvare om märken som Samsung och LG för ett antal år sedan, verkar vara ganska mainstream nuförtiden.

Sen motverkas kineserna kraftigt av väst då man är livrädd för både prispress men även för spionage/kartläggning (med rätta).

Men som jag skrev, jag tror du kommer bli förvånad om några år. Förövrigt så kör VD för Ford en SU7 som sin daily. Sen är inte amerikanska vitvaror nån större hit i Europa heller, kanske därför Tesla måste konkurrera med pris också 👌

https://www.businessinsider.com/ford-ce ... ev-2024-10

Re: Fler Kinesiska testbilar

Postat: 11 dec 2024 15:43
av hksnismo
Blir svårsålt om inte priserna är galet låga, vilket dom inte kommer vara.

Re: Fler Kinesiska testbilar

Postat: 11 dec 2024 17:34
av repulsiv
manneson skrev: 11 dec 2024 13:55
Ännu fler "premium" Kinabilar alltså.
När ska dom fatta att ingen vill ha det här?
Ska de få nått sålt behöver de vara budget, mkt billigare än västerländska märken, med 10 års garanti.
Det var ju så Kia etablerade sig tex.
Du är medveten om att "alla" sa samma sak när de japanska biltillverkarna försökte etablera sej på premiummarknaden ?

När "toyota lexus" (som Lexus LS400 kallades först) lanserades toksågades den av ungefär de skälen, nu säljer man >800k bilar om året i det dyra segmentet.

Det klart att det finns en marknad för eldrivna premiumbilar också.

(Sen kan jag inte uttala mej hur premium bilarna ovan är förstås.)

Re: Fler Kinesiska testbilar

Postat: 11 dec 2024 17:38
av SkipperO
manneson skrev: 11 dec 2024 14:51

Hur många köper kinesiska vitvarumärken? Hemelektronik? Nått annat överhuvudtaget kinesiskt?
De är mkt billigare, men ändå väljer folk fortfarande nästan uteslutande västerländska märken(som dock förstås tillverkas i Kina...)
Haha, jag. Har just storhandlat Xiaomi-prylar. Sjukt billigt, så värt att chansa tyckte jag. Sen tror jag att Xiaomi gör bra prylar. Får ta risken att kina håller koll på när jag kokar vatten. Får se om jag var dumsnål eller smart smålänning. 8-)

Re: Fler Kinesiska testbilar

Postat: 11 dec 2024 19:04
av Bjelke

Re: Fler Kinesiska testbilar

Postat: 11 dec 2024 22:17
av Sportbilsentusiasten
backe skrev: 11 dec 2024 15:24
manneson skrev: 11 dec 2024 14:51
backe skrev: 11 dec 2024 14:41
manneson skrev: 11 dec 2024 13:55
Ännu fler "premium" Kinabilar alltså.
När ska dom fatta att ingen vill ha det här?
Ska de få nått sålt behöver de vara budget, mkt billigare än västerländska märken, med 10 års garanti.
Det var ju så Kia etablerade sig tex.
Du kommer bli överraskad inom några år när kinesiska bolagen har fabriker i Europa och har lika bra eller bättre bilar än västerländska märken men till lägre priser.

Xiaomi har producerat fler bilar på 9 månader i premiumklass än vad Tesla gjorde på 13 år, man producerar nu ca 24 000 bilar per månad. Inget "production hell" som Tesla gick igenom trots att Tesla producerat bilar i ca 15 år innan man släppte Model 3, det här är första försöket för Xiaomi.

Sen är det väl i stort sett samma sak med Tesla, dom måste vara billigare än motsvarande europeiska bilar för att sälja.
Hur många köper kinesiska vitvarumärken? Hemelektronik? Nått annat överhuvudtaget kinesiskt?
De är mkt billigare, men ändå väljer folk fortfarande nästan uteslutande västerländska märken(som dock förstås tillverkas i Kina...).

Jag tror vi kommer se samma utveckling bland biltillverkarna. Det kommer fortsatt vara västerländska märken(många av dom uppköpta av kinesiska märken, likt Geely gjorde med Volvo och SAIC med MG). De kommer dock i stor utsträckning tillverkas antingen i Kina, eller i fabriker här ägda av de kinesiska märkena.
Samma sades av bakåtsträvare om märken som Samsung och LG för ett antal år sedan, verkar vara ganska mainstream nuförtiden.
Jag köper Sony och Panasonic TV, kameror mm, inte kinesprodukter.
Dyrare men klart bättre, tycker jag.
Undviker att sponsa en diktatur, men alla gör som de vill såklart.
Köper ofta kapitalvaror begagnat för att kunna få det JAG söker, till rimlig kostnad.
Jag har full respekt som vill köpa nya produkter och väljer kines-alternativ.

Re: Fler Kinesiska testbilar

Postat: 11 dec 2024 22:42
av backe
Sportbilsentusiasten skrev: 11 dec 2024 22:17
backe skrev: 11 dec 2024 15:24
manneson skrev: 11 dec 2024 14:51
backe skrev: 11 dec 2024 14:41
manneson skrev: 11 dec 2024 13:55
Ännu fler "premium" Kinabilar alltså.
När ska dom fatta att ingen vill ha det här?
Ska de få nått sålt behöver de vara budget, mkt billigare än västerländska märken, med 10 års garanti.
Det var ju så Kia etablerade sig tex.
Du kommer bli överraskad inom några år när kinesiska bolagen har fabriker i Europa och har lika bra eller bättre bilar än västerländska märken men till lägre priser.

Xiaomi har producerat fler bilar på 9 månader i premiumklass än vad Tesla gjorde på 13 år, man producerar nu ca 24 000 bilar per månad. Inget "production hell" som Tesla gick igenom trots att Tesla producerat bilar i ca 15 år innan man släppte Model 3, det här är första försöket för Xiaomi.

Sen är det väl i stort sett samma sak med Tesla, dom måste vara billigare än motsvarande europeiska bilar för att sälja.
Hur många köper kinesiska vitvarumärken? Hemelektronik? Nått annat överhuvudtaget kinesiskt?
De är mkt billigare, men ändå väljer folk fortfarande nästan uteslutande västerländska märken(som dock förstås tillverkas i Kina...).

Jag tror vi kommer se samma utveckling bland biltillverkarna. Det kommer fortsatt vara västerländska märken(många av dom uppköpta av kinesiska märken, likt Geely gjorde med Volvo och SAIC med MG). De kommer dock i stor utsträckning tillverkas antingen i Kina, eller i fabriker här ägda av de kinesiska märkena.
Samma sades av bakåtsträvare om märken som Samsung och LG för ett antal år sedan, verkar vara ganska mainstream nuförtiden.
Jag köper Sony och Panasonic TV, kameror mm, inte kinesprodukter.
Dyrare men klart bättre, tycker jag.
Undviker att sponsa en diktatur, men alla gör som de vill såklart.
Köper ofta kapitalvaror begagnat för att kunna få det JAG söker, till rimlig kostnad.
Jag har full respekt som vill köpa nya produkter och väljer kines-alternativ.
Jag försöker också undvika kinaprodukter så länge det är rimligt, men jag tror ändå att vi alla kommer bli förvånade om några år när ett antal kinamärken kommer vara mainstream och säkert riktigt bra.

Re: Fler Kinesiska testbilar

Postat: 12 dec 2024 06:43
av Sportbilsentusiasten
backe skrev: 11 dec 2024 22:42
Sportbilsentusiasten skrev: 11 dec 2024 22:17
backe skrev: 11 dec 2024 15:24
manneson skrev: 11 dec 2024 14:51
backe skrev: 11 dec 2024 14:41


Du kommer bli överraskad inom några år när kinesiska bolagen har fabriker i Europa och har lika bra eller bättre bilar än västerländska märken men till lägre priser.

Xiaomi har producerat fler bilar på 9 månader i premiumklass än vad Tesla gjorde på 13 år, man producerar nu ca 24 000 bilar per månad. Inget "production hell" som Tesla gick igenom trots att Tesla producerat bilar i ca 15 år innan man släppte Model 3, det här är första försöket för Xiaomi.

Sen är det väl i stort sett samma sak med Tesla, dom måste vara billigare än motsvarande europeiska bilar för att sälja.
Hur många köper kinesiska vitvarumärken? Hemelektronik? Nått annat överhuvudtaget kinesiskt?
De är mkt billigare, men ändå väljer folk fortfarande nästan uteslutande västerländska märken(som dock förstås tillverkas i Kina...).

Jag tror vi kommer se samma utveckling bland biltillverkarna. Det kommer fortsatt vara västerländska märken(många av dom uppköpta av kinesiska märken, likt Geely gjorde med Volvo och SAIC med MG). De kommer dock i stor utsträckning tillverkas antingen i Kina, eller i fabriker här ägda av de kinesiska märkena.
Samma sades av bakåtsträvare om märken som Samsung och LG för ett antal år sedan, verkar vara ganska mainstream nuförtiden.
Jag köper Sony och Panasonic TV, kameror mm, inte kinesprodukter.
Dyrare men klart bättre, tycker jag.
Undviker att sponsa en diktatur, men alla gör som de vill såklart.
Köper ofta kapitalvaror begagnat för att kunna få det JAG söker, till rimlig kostnad.
Jag har full respekt som vill köpa nya produkter och väljer kines-alternativ.
Jag försöker också undvika kinaprodukter så länge det är rimligt, men jag tror ändå att vi alla kommer bli förvånade om några år när ett antal kinamärken kommer vara mainstream och säkert riktigt bra.
Ja deras produkter är redan mycket bra.