Värmepumpen är effektiv vid andra tillfällen också, när den kan arbeta effektivt dvs det finns någon energi att värmepumpa.
Skillnaden blir ju störst när värmepumpen är som effektivast.
Om du låter bilen stå ute när det är ordentligt kallt så att batteriet har svalnat finns ingen värmeenergi för värmepumpen att värmepumpa.
-Värmepumpen får inte ta värme ur batteriet i en model 3/Y om inte batteriet är varmare än ~ 11-12C .
-Är det kallare än ungefär -10C kan värmepumpen inte ta värme ur uteluften.
Vid de tillfällena blir det ingenting värmepumpat utan Tesla kör istället värmepumpen som en värmegenerator (Tesla kallar det ”Lossy mode” i patentet). Jag märkte av lossy mode som vibrationer i ratten på min 3, i min S vibrerar inte yoken men man hör det om man inte kör.
Lossy mode är alltså att man kör pumpens elmotor som en 1:1 värmekälla vilket motsvarar PTC-elementet i äldre Teslor.
Då är det ingen skillnad mellan en bil utan värmepump och med. Men det är inget fel på bilen eller värmepumpen utan helt enkelt att det inte finns någon värme värmepumpen kan hämta.
Som info så drog min 3 cirka 6kW i lossy mode i minus 30 parkerad med endast värmen på. Det innebär att bilen drar 60Wh/km i 100 km/h bara i värme.
Med batteriet varmt kan VP ta värme från batteriet trots att det är svinkallt ute.
Min M3P drog värme ur batteriet ned till 11-12C, sedan körde den lossy mode tills batteriet blivit 17-18C igen och sen gick värmepumpen effektivt ett tag. Tiden mellan 18-11C var inte jättelång, såklart beroende på utetempen men 15-30 minuter om det inte var alltför kallt.
Om jag precis laddat ordentligt med energi i garaget med 11kW så brukade batteriet bli ~ 30C
Med batteriet på 58C efter en Supercharging så finns det orderntligt med energi och värmepumpen COP blir högt.
Jag körde från Lycksele till Boden den 5 Januari med min S, det var -42C officiell temp på morgonen och -36C när jag laddade på SuC i Lycksele. Under de 30 milen gick tempen aldrig över -30C och det var -32C när jag kom fram.
Min S drog 217Wh/km och med original sommarhjul drar det ungefär 190-200Wh/km på en sån tur.
Innan värmen i batteriet ”tog slut” var förbrukningen strax över 200Wh/km.
Min S drar ned batteritempen till 5C och låter den gå upp till 8C innan värmepumpen anvönder värmen igen. Iom tre motorer som går så blir det antagligen mer spillvärme än tex en model 3 som bara driver på bakre motorn.