Sida 1 av 1

Ingen regenerering

Postat: 13 dec 2024 14:46
av frgusto
Upptäckte imorse att när man släpper gasen frirullar bilen helt utan regenerering. Höll på att köra in i bilen framför för man är så van vid att använda bara en pedal.
Har kollat under pedaler och styrning, men har ingen sådan inställning för regenerering. Det är inte heller så att den är låg, det är ingen alls.
Bilen är inte fulladdad (39%) och det är inte särskilt kallt (0C).

Det är en MS -21

Re: Ingen regenerering

Postat: 13 dec 2024 14:57
av datmbn
Det var väl 5-7 grader kallt i natt och med ett batteri på minussidan blir det inte mycket till regenerering

Re: Ingen regenerering

Postat: 13 dec 2024 15:00
av AAKEE
Lithiumbatterier får inte laddas vid minusgrader.

Tesla kör ingen laddning och noll regen när batteritempen är under +3 grader.

Re: Ingen regenerering

Postat: 13 dec 2024 15:23
av frgusto
Har mest kört Zoe förut och den regenererar alltid.
Men då förstår jag, tackar!

Re: Ingen regenerering

Postat: 13 dec 2024 15:24
av Maw
Märkligt att Tesla inte använder de mekaniska bromsarna för att få OPD även när batteriet är för kallt för regenerering. Som TS skriver så kan det bli en obehaglig eller rentav farlig överraskning när den broms man är van vid inte fungerar.

Re: Ingen regenerering

Postat: 13 dec 2024 15:39
av mikebike
Maw skrev: 13 dec 2024 15:24
Märkligt att Tesla inte använder de mekaniska bromsarna för att få OPD även när batteriet är för kallt för regenerering. Som TS skriver så kan det bli en obehaglig eller rentav farlig överraskning när den broms man är van vid inte fungerar.
Det finns ju sådan mjukvara, men den är inte implementerad i Europa. Inte godkänt?

Re: Ingen regenerering

Postat: 13 dec 2024 16:06
av Maw
mikebike skrev: 13 dec 2024 15:39
Maw skrev: 13 dec 2024 15:24
Märkligt att Tesla inte använder de mekaniska bromsarna för att få OPD även när batteriet är för kallt för regenerering. Som TS skriver så kan det bli en obehaglig eller rentav farlig överraskning när den broms man är van vid inte fungerar.
Det finns ju sådan mjukvara, men den är inte implementerad i Europa. Inte godkänt?
Det verkar vara godkänt för Polestar så Tesla borde kunna ta efter och göra likadant :)

Re: Ingen regenerering

Postat: 13 dec 2024 18:11
av AAKEE
Maw skrev: 13 dec 2024 15:24
Märkligt att Tesla inte använder de mekaniska bromsarna för att få OPD även när batteriet är för kallt för regenerering. Som TS skriver så kan det bli en obehaglig eller rentav farlig överraskning när den broms man är van vid inte fungerar.
Den funktionen finns hos tesla sen 1-1.5 år men är inte aktiv i sverige (varför ej, vet inte - regler kanske). Se nedan:
IMG_2425.jpeg
Att tesla har tagit bort regensettingen på nyare bilar beror till väldigt stor sannolikhet på att EPA-testkraven kräver att man ska testa range i sämsta inställningen som föraren kan göra.
Plaid måste tex testas i Plaid mode och ej chill.

Finns det en inställning där man kan minska regen så måste testet köras i det sämsta läget.
(Tesla är tydlig med att regen ska vara på standard dvs högsta setting i de äldre bilar det är valbart under ”räckviddstips för att maximera räckvidden.)

Re: Ingen regenerering

Postat: 13 dec 2024 18:22
av AAKEE
Maw skrev: 13 dec 2024 16:06
mikebike skrev: 13 dec 2024 15:39
Maw skrev: 13 dec 2024 15:24
Märkligt att Tesla inte använder de mekaniska bromsarna för att få OPD även när batteriet är för kallt för regenerering. Som TS skriver så kan det bli en obehaglig eller rentav farlig överraskning när den broms man är van vid inte fungerar.
Det finns ju sådan mjukvara, men den är inte implementerad i Europa. Inte godkänt?
Det verkar vara godkänt för Polestar så Tesla borde kunna ta efter och göra likadant :)
Det är troligen så att man aktivt valt bort det (förbrukning/rangetest?)