Sida 1 av 1

Krockkuddar

Postat: 18 dec 2024 21:51
av Tordtesla
Hej

Idag på vägen hem passerade jag en M3 som kört en väldigt lång sträcka i ett wireräcke.
Så pass att sidan va plåtren,båda hjulen ur vinkel samt rejäla glas frakturer( :lol: )
Dörrarna stod öppna så jag såg rätt in i bilen,såg inte en tillstymmelse till utlösta kuddar! Fronten va likaså rätt tillknycklad. Nu kan ni ju inte se bilen men borde inte kuddarna löst?? Vad krävs för att dem ska lösa ut om inte detta gjorde att

Re: Krockkuddar

Postat: 18 dec 2024 21:58
av Fredrik j
Tordtesla skrev: 18 dec 2024 21:51
Hej

Idag på vägen hem passerade jag en M3 som kört en väldigt lång sträcka i ett wireräcke.
Så pass att sidan va plåtren,båda hjulen ur vinkel samt rejäla glas frakturer( :lol: )
Dörrarna stod öppna så jag såg rätt in i bilen,såg inte en tillstymmelse till utlösta kuddar! Fronten va likaså rätt tillknycklad. Nu kan ni ju inte se bilen men borde inte kuddarna löst?? Vad krävs för att dem ska lösa ut om inte detta gjorde att
Det behövs g-krafter över ett gränsvärde.

Re: Krockkuddar

Postat: 18 dec 2024 22:04
av AAKEE
Fredrik j skrev: 18 dec 2024 21:58
Tordtesla skrev: 18 dec 2024 21:51
Hej

Idag på vägen hem passerade jag en M3 som kört en väldigt lång sträcka i ett wireräcke.
Så pass att sidan va plåtren,båda hjulen ur vinkel samt rejäla glas frakturer( :lol: )
Dörrarna stod öppna så jag såg rätt in i bilen,såg inte en tillstymmelse till utlösta kuddar! Fronten va likaså rätt tillknycklad. Nu kan ni ju inte se bilen men borde inte kuddarna löst?? Vad krävs för att dem ska lösa ut om inte detta gjorde att
Det behövs g-krafter över ett gränsvärde.
Och wire-räcken ska ge små.

+ att lång sträcka = låg G-kraft.

Re: Krockkuddar

Postat: 18 dec 2024 22:32
av Fredrik j
AAKEE skrev: 18 dec 2024 22:04
Fredrik j skrev: 18 dec 2024 21:58
Tordtesla skrev: 18 dec 2024 21:51
Hej

Idag på vägen hem passerade jag en M3 som kört en väldigt lång sträcka i ett wireräcke.
Så pass att sidan va plåtren,båda hjulen ur vinkel samt rejäla glas frakturer( :lol: )
Dörrarna stod öppna så jag såg rätt in i bilen,såg inte en tillstymmelse till utlösta kuddar! Fronten va likaså rätt tillknycklad. Nu kan ni ju inte se bilen men borde inte kuddarna löst?? Vad krävs för att dem ska lösa ut om inte detta gjorde att
Det behövs g-krafter över ett gränsvärde.
Och wire-räcken ska ge små.

+ att lång sträcka = låg G-kraft.
Precis. Kuddarna kan ju behövas senare i förloppet om man då kör in i något. Får ju inte fyras av för tidigt.

Re: Krockkuddar

Postat: 18 dec 2024 22:37
av Tordtesla
Ahaa då är jag med, så utlösning av kuddarna blir mer vid ett plötsligt stopp? Vid vilka hastigheter pratar man om vid en frontalkrock där airbag löser?

Re: Krockkuddar

Postat: 19 dec 2024 07:42
av AAKEE
Tordtesla skrev: 18 dec 2024 22:37
Ahaa då är jag med, så utlösning av kuddarna blir mer vid ett plötsligt stopp? Vid vilka hastigheter pratar man om vid en frontalkrock där airbag löser?
Det som styr är att G-kraften ska vara över ett visst värde tillräckligt lång tid.
Farten i sig nog utan betydelse.

Står du still och blir påkörd framifrån (frontalkrock) så din bil accelereras bakåt tillräckligt fort tillräckligt länge torde airbagarna i ratt och instrumentbräda utlösas också.

Precis som ngn skrev ska ju airbagarna tex hindra föraren från att slå huvudet och bröstkorg i ratten så de måste blåsas upp vid rätt tillfälle.
Om det tex skulle vara stopp i trafiken framför och du kör in i wireräcket först (som är gjort för att bromsa in mjukt) och sedan in i en stillastående bil så vill du ju inte att airbagen i ratten redan är skjuten och tömd när du kör in i den stillastående bilen.

En airbag är inte uppblåst mer än fraktioner av en sekund.
Kolliderar man med fronten på bilen ska den skrynklas ihop och ta emot energi och göra stoppet mjukare. Det är först när bilen blivit en bra bit kortare som den som sitter bältad riskerar att slå kroppen/huvudet i ratten.

Bilen skjuter bara de airbags som är i riktning mot kollisionen dvs vid frontalkrock är det normalt de fram som går. Sidoairbags och krockskyddsgardiner går bara vid en kollision från den sida de sitter på.

Re: Krockkuddar

Postat: 19 dec 2024 08:20
av OvePaHornet
Nu kan jag inte Tesla, men jag har arbetat med flera tyska märken på skadesidan. Jag HOPPAS för er som åker Tesla, att det inte bara är G-krafter som utlöser airbags. Det sitter sensorer runtomkring på bilen som känner av om området blir ”intryckt” och då skjuter airbagsen inom det området.
En anekdot:
Det mest intressanta exemplet jag har är när jag jobbade på BMW. G30 (5-serie) hade precis lanserats, en bil hade kört in i något med fronten (hade inte ens gått in till kondensorn/kylarna, vilka sitter långt fram på den modellen, bara små skador på stötfångaren) och ALLA airbagsen hade gått fram. Samtidigt så stod där en 1-serie (kanske en 2008?) som hade kört in i en stolpe, såg ut som ett V i fronten och hade gått in till motorn. Inte EN ENDA airbag hade löst ut.
Det visar tydligt hur mycket som händer på ”säkerhetsfronten”…

Re: Krockkuddar

Postat: 19 dec 2024 09:23
av Tordtesla
Jag blev bara så fundersam o tankarna gick såklart hur funkar detta.
Att köra rätt in i ett träd/berg/annat totalstopp i ex 50 km/h skulle det då inte göra att airbagsen löses ut?

Re: Krockkuddar

Postat: 19 dec 2024 09:29
av Bjelke
Jag är (nästan) säker på att det sitter sensorer i bilen också, dvs förutom
G-sensor, men det är ju Tesla så……….. Dom har ju tagit bort andra ”onödiga”
sensorer (och diverse annat) förr så….
Hur gör dom vid krocktester (Ncap) ? Enbart krock mot saker, eller finns det även
krav på mekaniska sensorer också?

Re: Krockkuddar

Postat: 19 dec 2024 09:41
av Fredrik j
Det man vill detektera är en nära förestående retardation. När g-sensorer reagerar är ju retardationen redan ett faktum. Sensorer i bilens periferi kan ju skvallra om vad som är på väg att hända.
Många bilar har t.ex. sensorer som mäter lufttrycket inne i dörrarna. När trycket plötsligt stiger kan det vara ett tecken på att plåten börjat deformeras.
Men allt handlar i botten om att sprida ut g-belastningar över en längre sträcka/tid.

Re: Krockkuddar

Postat: 19 dec 2024 09:44
av tor-ake
Krocksäkerhet är ett ganska väl utforskat område, inget gemene man behöver gå omkring och oroa sig över. Organisationer som Euro NCAP utför och har utfört tester på alla nya bilar i årtionden.

Här är ett exempel på exemplariskt beteende, min frus BMW i3 som jag satte i baken på en annan BMW förra årets snösmocka.
Screenshot from 2024-12-19 09-31-55.png
Otroligt klantigt och ouppmärksamt av mig men bilen betedde sig exemplariskt. Trots den ganska dramatiska deformationen var det en "mjuk" smäll, gick kanske 30km/h och jag hann bromsa ned lite ytterligare från det, men inte mycket pga snö ovanpå blankis. Krockbalken bakom stötfångaren tog upp energin och skyddade resten av bilen, Werksta gjorde ett eminent jobb på bara fem dagar med att hitta delar, skruva bort allt som var krokigt och skruva dit nya balkar och lyktor och annat. Huvgångjärnen hade blivit krökta med, så huven gick inte att öppna.

Airbagarna löste inte ut, vilket var helt rätt för denna situation, hade bara orsakat ytterligare kapitalförstöring.

Re: Krockkuddar

Postat: 19 dec 2024 09:53
av tor-ake
Tordtesla skrev: 19 dec 2024 09:23
Jag blev bara så fundersam o tankarna gick såklart hur funkar detta.
Att köra rätt in i ett träd/berg/annat totalstopp i ex 50 km/h skulle det då inte göra att airbagsen löses ut?
Självklart. Varför tror du att det inte skulle lösa ut?

Euro NCAP testar i 64km/h mot en "mjuk" barriär, du kan kolla hur model 3 gjorde ifrån sig här:

Givetvis 5 guldstjärnor. De snålar på mycket men inte krocksäkerheten.

Re: Krockkuddar

Postat: 19 dec 2024 10:45
av Claes_B
Tordtesla skrev: 19 dec 2024 09:23
Jag blev bara så fundersam o tankarna gick såklart hur funkar detta.
Att köra rätt in i ett träd/berg/annat totalstopp i ex 50 km/h skulle det då inte göra att airbagsen löses ut?
Större G-krafter än totalstopp blir det ju inte, totalstopp i 50 kommer lösa kuddarna är jag rätt säker på. Men om deformationszonerna är såpass stora att retardationen inte skapar tillräcklig G-kraft i 50 då löser de ju inte ut. Man vill ju helst inte att en krockkudde ska lösa ut om det inte behövs för det är en risk det med. Så jobbar alla moderna biltillverkare.
Jag ska säga att jag känner mig väldigt trygg i min 3a säkerhetsmässigt, både den aktiva och passiva säkerheten får ju bra betyg i tester.

Re: Krockkuddar

Postat: 19 dec 2024 10:53
av mikebike
Fredrik j skrev: 19 dec 2024 09:41
Det man vill detektera är en nära förestående retardation. När g-sensorer reagerar är ju retardationen redan ett faktum. Sensorer i bilens periferi kan ju skvallra om vad som är på väg att hända.
Många bilar har t.ex. sensorer som mäter lufttrycket inne i dörrarna. När trycket plötsligt stiger kan det vara ett tecken på att plåten börjat deformeras.
Men allt handlar i botten om att sprida ut g-belastningar över en längre sträcka/tid.
"Precrasch" handlar mest om bältessträckare mm.

Re: Krockkuddar

Postat: 19 dec 2024 12:01
av Fredrik j
mikebike skrev: 19 dec 2024 10:53
Fredrik j skrev: 19 dec 2024 09:41
Det man vill detektera är en nära förestående retardation. När g-sensorer reagerar är ju retardationen redan ett faktum. Sensorer i bilens periferi kan ju skvallra om vad som är på väg att hända.
Många bilar har t.ex. sensorer som mäter lufttrycket inne i dörrarna. När trycket plötsligt stiger kan det vara ett tecken på att plåten börjat deformeras.
Men allt handlar i botten om att sprida ut g-belastningar över en längre sträcka/tid.
"Precrasch" handlar mest om bältessträckare mm.
Sidoairbags…

Re: Krockkuddar

Postat: 19 dec 2024 12:27
av mikebike
Fredrik j skrev: 19 dec 2024 12:01
mikebike skrev: 19 dec 2024 10:53
Fredrik j skrev: 19 dec 2024 09:41
Det man vill detektera är en nära förestående retardation. När g-sensorer reagerar är ju retardationen redan ett faktum. Sensorer i bilens periferi kan ju skvallra om vad som är på väg att hända.
Många bilar har t.ex. sensorer som mäter lufttrycket inne i dörrarna. När trycket plötsligt stiger kan det vara ett tecken på att plåten börjat deformeras.
Men allt handlar i botten om att sprida ut g-belastningar över en längre sträcka/tid.
"Precrasch" handlar mest om bältessträckare mm.
Sidoairbags…
Även där gäller att man inte vill smälla av engångskuddar i onödan, men det finns andra typer av kuddar som kan blåsas upp fler gånger för att passagerare skall få en gynnsam sittställning eller liknande. Jag läste om någon kudde i framsätets framkant till exempel.

Re: Krockkuddar

Postat: 19 dec 2024 13:05
av Fredrik j
mikebike skrev: 19 dec 2024 12:27
Fredrik j skrev: 19 dec 2024 12:01
mikebike skrev: 19 dec 2024 10:53
Fredrik j skrev: 19 dec 2024 09:41
Det man vill detektera är en nära förestående retardation. När g-sensorer reagerar är ju retardationen redan ett faktum. Sensorer i bilens periferi kan ju skvallra om vad som är på väg att hända.
Många bilar har t.ex. sensorer som mäter lufttrycket inne i dörrarna. När trycket plötsligt stiger kan det vara ett tecken på att plåten börjat deformeras.
Men allt handlar i botten om att sprida ut g-belastningar över en längre sträcka/tid.
"Precrasch" handlar mest om bältessträckare mm.
Sidoairbags…
Även där gäller att man inte vill smälla av engångskuddar i onödan, men det finns andra typer av kuddar som kan blåsas upp fler gånger för att passagerare skall få en gynnsam sittställning eller liknande. Jag läste om någon kudde i framsätets framkant till exempel.
Sidokrockkuddar (och framförallt gardiner) evakueras inte på samma sätt som t.ex. rattairbag utan håller sig uppblåsta längre. Därför löser dom i regel ut omedelbart.
Titta på euro ncap på YouTube t.ex.