Sida 1 av 2

Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 00:29
av Malgomaj
MY är ju vad jag förstått den bästa säljande bilen just nu. När man läser på det här forumet förstår jag att värdeminskningen är rätt brutal. Hur kan det komma sig? Vill ingen köpa en beggad Tesla men massor av människor vill köpa en ny? Varför tror folk att en begagnad Tesla är ett dåligt köp och borde vara väldigt billig? Eller är det ett typiskt forumfenomen? Jag gick från V60 till XC90 till V90 till MY. Volvo är bättre bilar rent generellt men hela körupplevelsen är bättre med Teslan. Folk klagar över fastfrusna handtag men jag har fått byta alla handtag på samtliga Volvos också. Finns det forum där tex BMW och Mercedesägare klagar på enorm värdeminskning? Jag är mest nyfiken på varför det verkar som att Tesla har dåligt andrahandsvärde.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 06:01
av enoch85
Hade jag sålt min bil samma dag som jag köpte den hade jag gjort ca 50K+. Nu drygt 2 år senare så är den värd lika mycket som lånet.

Mercan jag hade gjorde inte samma värdeminskning.

Nedgången i mitt fall beror ju på att jag tajmade helt fel. Bokade i november 2021, och plockade ut i augusti 2022. Sen störtdök priserna kort efter.

Men, jag tänkte behålla min så länge det är rimligt. D.v.s. om TH inte får för sig att göra ägandet mycket dyrare efter 3 år då vagnskadegaranti går ut.

Re: Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 06:36
av Liqwid78
Det är inte svårt att förstått ditt intryck efter att ha läst inlägg i detta forum gällande värderingen. Men Tesla Y har likvärdig värde förändring än många andra bilar.
Just nu får man säker mindre betalt pga de extrema bra erbjudanden som man får om man köper ny.

Re: Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 06:42
av mussla
Det finns en del här på forumet som vill ge sken av att Tesla har dåligt andrahandsvärde.

Re: Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 06:48
av Dinsdale
Köper man en ny bil rasar den normalt sett i värde snabbt, säljer man efter tre år så handlar det väl om 50-60% eller något sådant. Det jag tror folk inte tänker på är att 1% på en bil som kostar 800 000 är betydligt mer i kronor och ören än vad 1% på en bil som kostar 300 000 kr är. Man förväntar sig kanske 50% värdetapp på tre år, men man förväntar sig inte att det innebär 400 000 kr. Trots att 50% av 800 000 är 400 000 så blir det ändå en chock.

Sen tar den absoluta majoriteten av alla bilköpare lån på bilen, man tittar alltså inte på inköpspriset utan enbart på månadskostnaden. Bilräntan på en begagnad bil ligger kanske uppåt 8%, om Tesla då erbjuder 0% ränta innebär det att du kan få en ny bil för samma, eller kanske tom lägre, månadskostnad som en begagnad. I det läget väljer nog många att istället köpa en ny, vilket (om inte räntan på begagnat sänks) pressar ner begagnatpriserna.

Re: Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 06:55
av Teslasemitruck
Det är normalt andrahandsvärde nu på grund av lågkonjuktur. Med låga räntor och höjt bensinpris kommer andrahandsvärdena stå sig bättre.

Re: Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 07:10
av TeslaLeo
Just nu är det fortfarande 0% ränta på nya. Det gör 1800-2500kr/mån i mindre kostnad beroende på vilken bil du köper, ungefär.

Därför är nog begagnade svårsålda just nu. Många väljer ju nytt istället. Därför går begagnat-priseena ner.

I övrigt är värdeminskningen i procent jämförbar med vilken bil som helst, utslaget över tid.

Re: Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 07:37
av mussla
Teslas 0%-ränta pressar hela marknaden oavsett märke. Det är därför det kommer kampanjer på låg ränta på begagnat från vissa återförsäljare. Ford Mach-e beg 0% på Hedin tex.

Re: Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 07:46
av Carlsson
mussla skrev: 19 dec 2024 07:37
Teslas 0%-ränta pressar hela marknaden oavsett märke. Det är därför det kommer kampanjer på låg ränta på begagnat från vissa återförsäljare. Ford Mach-e beg 0% på Hedin tex.
Att andra erbjuder räntekampanj har inte bara med Tesla att göra. Det har mer med att de står med gamla bilar i lager och att de behöver få ut bilar för att klara utsläppsmål. Finns alltså många aspekter.

Ang. Värdeminskningen så är det inte brutal minskning. Vet inte varför folk säger att den är brutal. Värdeminskning på en tre år gammal MY ligger på cirka 50%. Inget brutalt med det, det är normalt.

Re: Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 07:51
av toppo
Tyvärr är det ju många privatpersoner som normalt köper begagnade bilar både fortsatt pressade av hög ränta men även skeptiska till elbilar. Jag möter många välutbildade som fortfarande kommenterar ”du måste ju stanna och ladda” som själva inte reflekterar över hur de kör bil.

För de som faktiskt är intresserade och vill köpa elbil är det många som väljer privatleasing istället för att köpa en tre år gammal bil då det är tryggare.

Re: Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 09:00
av mikebike
Carlsson skrev: 19 dec 2024 07:46
mussla skrev: 19 dec 2024 07:37
Teslas 0%-ränta pressar hela marknaden oavsett märke. Det är därför det kommer kampanjer på låg ränta på begagnat från vissa återförsäljare. Ford Mach-e beg 0% på Hedin tex.
Att andra erbjuder räntekampanj har inte bara med Tesla att göra. Det har mer med att de står med gamla bilar i lager och att de behöver få ut bilar för att klara utsläppsmål. Finns alltså många aspekter.

Ang. Värdeminskningen så är det inte brutal minskning. Vet inte varför folk säger att den är brutal. Värdeminskning på en tre år gammal MY ligger på cirka 50%. Inget brutalt med det, det är normalt.
Den har varit brutal, när Tesla sänkte priset med 100 000 över en natt, och rejäl när de sänkte med 50 000.
Sett över 3 år eller mer blir det inte lika extremt. Om man räknar bort bonusen landar jag nog på 50% (på knappt 3 år).

Re: Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 09:10
av dstr
Tesla har bra andrahandsvärde.

Mvh en som haft 4st.

Re: Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 09:13
av mikebike
dstr skrev: 19 dec 2024 09:10
Tesla har bra andrahandsvärde.

Mvh en som haft 4st.
Man kan ju säga att det varierat över tiden. Ett tag fick man i princip tillbaks pengarna, andra gånger gick värdet ned 100 000 över en natt.
Oavsett det så är det omöjligt att veta hur värdet står sig för en bil man köper nu.

Re: Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 09:58
av mussla
mikebike skrev: 19 dec 2024 09:00
Carlsson skrev: 19 dec 2024 07:46
mussla skrev: 19 dec 2024 07:37
Teslas 0%-ränta pressar hela marknaden oavsett märke. Det är därför det kommer kampanjer på låg ränta på begagnat från vissa återförsäljare. Ford Mach-e beg 0% på Hedin tex.
Att andra erbjuder räntekampanj har inte bara med Tesla att göra. Det har mer med att de står med gamla bilar i lager och att de behöver få ut bilar för att klara utsläppsmål. Finns alltså många aspekter.

Ang. Värdeminskningen så är det inte brutal minskning. Vet inte varför folk säger att den är brutal. Värdeminskning på en tre år gammal MY ligger på cirka 50%. Inget brutalt med det, det är normalt.
Den har varit brutal, när Tesla sänkte priset med 100 000 över en natt, och rejäl när de sänkte med 50 000.
Sett över 3 år eller mer blir det inte lika extremt. Om man räknar bort bonusen landar jag nog på 50% (på knappt 3 år).
50% på tre år låter som ett normalt andrahandsvärde. Man skulle till och med kunna säga att det är ett väldigt bra andrahandsvärde eftersom Tesla sänkte nybilspriserna med 150 000 kr under den perioden.

Jag förstår att elbilsbonusen påverkade i ditt fall (70k?), men utfallet för dig måste du väl vara nöjd med?

Re: Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 10:07
av Carlsson
mikebike skrev: 19 dec 2024 09:00
Carlsson skrev: 19 dec 2024 07:46
mussla skrev: 19 dec 2024 07:37
Teslas 0%-ränta pressar hela marknaden oavsett märke. Det är därför det kommer kampanjer på låg ränta på begagnat från vissa återförsäljare. Ford Mach-e beg 0% på Hedin tex.
Att andra erbjuder räntekampanj har inte bara med Tesla att göra. Det har mer med att de står med gamla bilar i lager och att de behöver få ut bilar för att klara utsläppsmål. Finns alltså många aspekter.

Ang. Värdeminskningen så är det inte brutal minskning. Vet inte varför folk säger att den är brutal. Värdeminskning på en tre år gammal MY ligger på cirka 50%. Inget brutalt med det, det är normalt.
Den har varit brutal, när Tesla sänkte priset med 100 000 över en natt, och rejäl när de sänkte med 50 000.
Sett över 3 år eller mer blir det inte lika extremt. Om man räknar bort bonusen landar jag nog på 50% (på knappt 3 år).
Fick ont i huvudet av ditt inlägg.
Värdeminskningen är brutal - och 50% på tre år. Hur kan du skriva det i samma inlägg?

MY har funnits i sen 2021. På tre år har modellen tappt ca 50% av sitt nybilsvärde. Vissa ägare tjänade en slant på sina bilar i början, det var brutalt, extremt, sen sänkte Tesla priser och absolut ville man sälja sin 2021 redan efter ett år, ja då sved det nog men ett normalt värdetapp för en bil med en prislapp på 800k (rundar upp) är 200k på ett år. Så jag tror inte att det var så sjukt som folk verkar tro. Och så här, tre år senare så ligger värdet på bilarna på normalkurvan TROTS Teslas sänkningar (som alltså knappt påverkar andrahandsvärdet på bilar innan sänkning). Att tro att andrahandsvärdet skulle vara högre på 2021 idag om Tesla inte sänkt priser är spekulativt och kommer aldrig kunna bekräftas.

Re: Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 11:02
av mikebike
Carlsson skrev: 19 dec 2024 10:07
mikebike skrev: 19 dec 2024 09:00
Carlsson skrev: 19 dec 2024 07:46
mussla skrev: 19 dec 2024 07:37
Teslas 0%-ränta pressar hela marknaden oavsett märke. Det är därför det kommer kampanjer på låg ränta på begagnat från vissa återförsäljare. Ford Mach-e beg 0% på Hedin tex.
Att andra erbjuder räntekampanj har inte bara med Tesla att göra. Det har mer med att de står med gamla bilar i lager och att de behöver få ut bilar för att klara utsläppsmål. Finns alltså många aspekter.

Ang. Värdeminskningen så är det inte brutal minskning. Vet inte varför folk säger att den är brutal. Värdeminskning på en tre år gammal MY ligger på cirka 50%. Inget brutalt med det, det är normalt.
Den har varit brutal, när Tesla sänkte priset med 100 000 över en natt, och rejäl när de sänkte med 50 000.
Sett över 3 år eller mer blir det inte lika extremt. Om man räknar bort bonusen landar jag nog på 50% (på knappt 3 år).
Fick ont i huvudet av ditt inlägg.
Värdeminskningen är brutal - och 50% på tre år. Hur kan du skriva det i samma inlägg?

MY har funnits i sen 2021. På tre år har modellen tappt ca 50% av sitt nybilsvärde. Vissa ägare tjänade en slant på sina bilar i början, det var brutalt, extremt, sen sänkte Tesla priser och absolut ville man sälja sin 2021 redan efter ett år, ja då sved det nog men ett normalt värdetapp för en bil med en prislapp på 800k (rundar upp) är 200k på ett år. Så jag tror inte att det var så sjukt som folk verkar tro. Och så här, tre år senare så ligger värdet på bilarna på normalkurvan TROTS Teslas sänkningar (som alltså knappt påverkar andrahandsvärdet på bilar innan sänkning). Att tro att andrahandsvärdet skulle vara högre på 2021 idag om Tesla inte sänkt priser är spekulativt och kommer aldrig kunna bekräftas.
Läs igen. Jag skriver inte att värdeminskningen är brutal.
Jag skriver att den var brutal vid ett tillfälle.

Re: Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 11:39
av backe
Kollar jag en 3 år gammal Volvo V90 B4 AWD Diesel Momentum Advanced SE så har dom tappat ca 20-30% vilket motsvarar 80-130 000 kr, så det är klart att 350 000 kr på en Tesla MY är mycket pengar.

Överlag så tror jag att bilar i den prisklassen har stått sig bättre än elbilar för +600k.

Sen är vi många som har gjort bra affärer på elbilar, särskilt om man bytte i pandemitider.

Re: Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 11:41
av Freez
Malgomaj skrev: 19 dec 2024 00:29
MY är ju vad jag förstått den bästa säljande bilen just nu. När man läser på det här forumet förstår jag att värdeminskningen är rätt brutal. Hur kan det komma sig? Vill ingen köpa en beggad Tesla men massor av människor vill köpa en ny? Varför tror folk att en begagnad Tesla är ett dåligt köp och borde vara väldigt billig? Eller är det ett typiskt forumfenomen? Jag gick från V60 till XC90 till V90 till MY. Volvo är bättre bilar rent generellt men hela körupplevelsen är bättre med Teslan. Folk klagar över fastfrusna handtag men jag har fått byta alla handtag på samtliga Volvos också. Finns det forum där tex BMW och Mercedesägare klagar på enorm värdeminskning? Jag är mest nyfiken på varför det verkar som att Tesla har dåligt andrahandsvärde.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skulle vilja påstå att de flesta bilar generellt har en hög värdeminskning framförallt första 3 åren. Inget unikt för Tesla. Dyrare bilar större tapp i kronor.

Dieslar står sig lite bättre för tillfället.

Re: Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 12:12
av manneson
mikebike skrev: 19 dec 2024 11:02
Carlsson skrev: 19 dec 2024 10:07
mikebike skrev: 19 dec 2024 09:00
Carlsson skrev: 19 dec 2024 07:46
mussla skrev: 19 dec 2024 07:37
Teslas 0%-ränta pressar hela marknaden oavsett märke. Det är därför det kommer kampanjer på låg ränta på begagnat från vissa återförsäljare. Ford Mach-e beg 0% på Hedin tex.
Att andra erbjuder räntekampanj har inte bara med Tesla att göra. Det har mer med att de står med gamla bilar i lager och att de behöver få ut bilar för att klara utsläppsmål. Finns alltså många aspekter.

Ang. Värdeminskningen så är det inte brutal minskning. Vet inte varför folk säger att den är brutal. Värdeminskning på en tre år gammal MY ligger på cirka 50%. Inget brutalt med det, det är normalt.
Den har varit brutal, när Tesla sänkte priset med 100 000 över en natt, och rejäl när de sänkte med 50 000.
Sett över 3 år eller mer blir det inte lika extremt. Om man räknar bort bonusen landar jag nog på 50% (på knappt 3 år).
Fick ont i huvudet av ditt inlägg.
Värdeminskningen är brutal - och 50% på tre år. Hur kan du skriva det i samma inlägg?

MY har funnits i sen 2021. På tre år har modellen tappt ca 50% av sitt nybilsvärde. Vissa ägare tjänade en slant på sina bilar i början, det var brutalt, extremt, sen sänkte Tesla priser och absolut ville man sälja sin 2021 redan efter ett år, ja då sved det nog men ett normalt värdetapp för en bil med en prislapp på 800k (rundar upp) är 200k på ett år. Så jag tror inte att det var så sjukt som folk verkar tro. Och så här, tre år senare så ligger värdet på bilarna på normalkurvan TROTS Teslas sänkningar (som alltså knappt påverkar andrahandsvärdet på bilar innan sänkning). Att tro att andrahandsvärdet skulle vara högre på 2021 idag om Tesla inte sänkt priser är spekulativt och kommer aldrig kunna bekräftas.
Läs igen. Jag skriver inte att värdeminskningen är brutal.
Jag skriver att den var brutal vid ett tillfälle.
I ditt huvud kanske. I verkligheten hade det ingen noterbar påverkan på begpriserna.
Begpriser följer nämligen inte nybilspriser, det är en helt annan marknad med andra köpare och prisutveckling som följer begmarknaden.

Re: Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 12:14
av manneson
backe skrev: 19 dec 2024 11:39
Kollar jag en 3 år gammal Volvo V90 B4 AWD Diesel Momentum Advanced SE så har dom tappat ca 20-30% vilket motsvarar 80-130 000 kr, så det är klart att 350 000 kr på en Tesla MY är mycket pengar.

Överlag så tror jag att bilar i den prisklassen har stått sig bättre än elbilar för +600k.

Sen är vi många som har gjort bra affärer på elbilar, särskilt om man bytte i pandemitider.
Är väl rätt logiskt att bilar med högre pris tappar mer när räntan går upp rejält.
Vore konstigt annars.

Re: Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 12:20
av mikebike
manneson skrev: 19 dec 2024 12:12
mikebike skrev: 19 dec 2024 11:02
Carlsson skrev: 19 dec 2024 10:07
mikebike skrev: 19 dec 2024 09:00
Carlsson skrev: 19 dec 2024 07:46


Att andra erbjuder räntekampanj har inte bara med Tesla att göra. Det har mer med att de står med gamla bilar i lager och att de behöver få ut bilar för att klara utsläppsmål. Finns alltså många aspekter.

Ang. Värdeminskningen så är det inte brutal minskning. Vet inte varför folk säger att den är brutal. Värdeminskning på en tre år gammal MY ligger på cirka 50%. Inget brutalt med det, det är normalt.
Den har varit brutal, när Tesla sänkte priset med 100 000 över en natt, och rejäl när de sänkte med 50 000.
Sett över 3 år eller mer blir det inte lika extremt. Om man räknar bort bonusen landar jag nog på 50% (på knappt 3 år).
Fick ont i huvudet av ditt inlägg.
Värdeminskningen är brutal - och 50% på tre år. Hur kan du skriva det i samma inlägg?

MY har funnits i sen 2021. På tre år har modellen tappt ca 50% av sitt nybilsvärde. Vissa ägare tjänade en slant på sina bilar i början, det var brutalt, extremt, sen sänkte Tesla priser och absolut ville man sälja sin 2021 redan efter ett år, ja då sved det nog men ett normalt värdetapp för en bil med en prislapp på 800k (rundar upp) är 200k på ett år. Så jag tror inte att det var så sjukt som folk verkar tro. Och så här, tre år senare så ligger värdet på bilarna på normalkurvan TROTS Teslas sänkningar (som alltså knappt påverkar andrahandsvärdet på bilar innan sänkning). Att tro att andrahandsvärdet skulle vara högre på 2021 idag om Tesla inte sänkt priser är spekulativt och kommer aldrig kunna bekräftas.
Läs igen. Jag skriver inte att värdeminskningen är brutal.
Jag skriver att den var brutal vid ett tillfälle.
I ditt huvud kanske. I verkligheten hade det ingen noterbar påverkan på begpriserna.
Begpriser följer nämligen inte nybilspriser, det är en helt annan marknad med andra köpare och prisutveckling som följer begmarknaden.
Jo, det påverkade direkt vad Carla och Riddermarks bjöd i alla fall, samt vad Tesla bjöd i inbyte. Andrahandsmarknaden blev helt iskall ett tag.
Naturligtvis följer begagnatpriserna nybilspriserna, särskilt när det gäller nyare begagnade bilar. Vem köper en ett år gammal bil för samma pris som en ny och vem köper en ett år gammal bil med 5% ränta när man kan köpa en ny med nollränta.

När Tesla sänkte priserna med 100 000 var min bil knappt ett år gammal och jag väntade på en MYP som ursprungligen skulle ha levererats 2 månader tidigare. Priset på min beställda bil sänktes med "bara" 50 000.

Re: Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 12:36
av manneson
mikebike skrev: 19 dec 2024 12:20
manneson skrev: 19 dec 2024 12:12
mikebike skrev: 19 dec 2024 11:02
Carlsson skrev: 19 dec 2024 10:07
mikebike skrev: 19 dec 2024 09:00

Den har varit brutal, när Tesla sänkte priset med 100 000 över en natt, och rejäl när de sänkte med 50 000.
Sett över 3 år eller mer blir det inte lika extremt. Om man räknar bort bonusen landar jag nog på 50% (på knappt 3 år).
Fick ont i huvudet av ditt inlägg.
Värdeminskningen är brutal - och 50% på tre år. Hur kan du skriva det i samma inlägg?

MY har funnits i sen 2021. På tre år har modellen tappt ca 50% av sitt nybilsvärde. Vissa ägare tjänade en slant på sina bilar i början, det var brutalt, extremt, sen sänkte Tesla priser och absolut ville man sälja sin 2021 redan efter ett år, ja då sved det nog men ett normalt värdetapp för en bil med en prislapp på 800k (rundar upp) är 200k på ett år. Så jag tror inte att det var så sjukt som folk verkar tro. Och så här, tre år senare så ligger värdet på bilarna på normalkurvan TROTS Teslas sänkningar (som alltså knappt påverkar andrahandsvärdet på bilar innan sänkning). Att tro att andrahandsvärdet skulle vara högre på 2021 idag om Tesla inte sänkt priser är spekulativt och kommer aldrig kunna bekräftas.
Läs igen. Jag skriver inte att värdeminskningen är brutal.
Jag skriver att den var brutal vid ett tillfälle.
I ditt huvud kanske. I verkligheten hade det ingen noterbar påverkan på begpriserna.
Begpriser följer nämligen inte nybilspriser, det är en helt annan marknad med andra köpare och prisutveckling som följer begmarknaden.
Jo, det påverkade direkt vad Carla och Riddermarks bjöd i alla fall. Andrahandsmarknaden blev helt iskall ett tag.
Naturligtvis följer begagnatpriserna nybilspriserna, särskilt när det gäller nyare begagnade bilar. Vem köper en ett år gammal bil för samma pris som en ny och vem köper en ett år gammal bil med 5% ränta när man kan köpa en ny med nollränta.

När Tesla sänkte priserna med 100 000 var min bil knappt ett år gammal.
Carla, Riddermark, Fordonsbolaget etc använder all möjlig skrämseltaktik för att få folk att dumpa sina bilar billigt och snabbt till dem. Inget nytt där.
Tittade du på deras inventory? Sänkte de priserna med 100k? Sänkte de något överhuvudtaget? Nej just det..

Nej, de följer efterfrågan. Vi hade alldeles nyss en period där man kunde sälja begagnat för mer än man betalt för en ny.
Båda de scenarion du nämner sker hela tiden. Det är ju detta bilhandlarna lever på.

Normalt tenderar ju beg respektive nyförsäljning följa varandra omvänt. Dvs när efterfrågan på beg är hög stiger priserna där, och då tenderar nybilsefterfrågan att vara låg och priserna sjunker där.
Men ibland, som tex 2022, så är efterfrågan hög på både beg och ny och då stiger de båda.
Det kan också vara tvärtom som det verkar vara nu. Både beg och ny har förhållandevis låg efterfrågan så priserna på båda sjunker.

Re: Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 12:39
av A76
En sak som spelar in i andrahandsvärdena är den extremt höga försäkringskostnaden…

Re: Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 12:45
av mussla
mikebike skrev: 19 dec 2024 12:20
När Tesla sänkte priserna med 100 000 var min bil knappt ett år gammal [...]
Hur mycket hade nybilspriserna för den stigit på det året innan sänkningen kom?

Re: Varför så dåligt andrahandsvärde?

Postat: 19 dec 2024 12:58
av SwedishAdvocate
A76 skrev: 19 dec 2024 12:39
En sak som spelar in i andrahandsvärdena är den extremt höga försäkringskostnaden…
Undrar hur mycket av den försäkringskostnaden som beror på att folk bara accepterar de kostnader som anges av div. internetformulär istället för att förhandla med bolagen via en telefon…  ;)

Se t.ex:
viewtopic.php?p=807617#p807617