Sida 1 av 2
Förslag på mobil laddkabel
Postat: 01 jan 2025 09:43
av Anderzzon
Vi har inte beställt till någon Typ 2 kabel till vår Polestar 4 som levereras nästa år. Då det inte heller ingår någon mobil ”laddare” för tex schuko och 3-fas funderade jag på om man skulle slå till på typ en sån här
Juice.
Den är ju dock snordyr och om man räknar antalet tillfället man laddar i vanliga vägguttag blir kostnaden per laddtillfälle i 1000-kr klassen, så den behöver ju hålla i minst 10+ år för att det ska kännas värt det.
Att ladda med en vanlig typ 2 gör vi ju betydligt oftare så alternativet är att köpa en separat Typ 2 kabel och sedan hitta en billigare mobil laddare eller helt skippa den.
Hur har andra gjort nu när även Tesla har slutat att skicka med schuko sladden? Eller finns det något mer prisvärt alternativ till Juice? Hittade
denna men är inget varumärke jag känner till.
Re: Förslag på mobil laddkabel
Postat: 01 jan 2025 10:11
av mikebike
Anderzzon skrev: ↑01 jan 2025 09:43
Vi har inte beställt till någon Typ 2 kabel till vår Polestar 4 som levereras nästa år. Då det inte heller ingår någon mobil ”laddare” för tex schuko och 3-fas funderade jag på om man skulle slå till på typ en sån här
Juice.
Den är ju dock snordyr och om man räknar antalet tillfället man laddar i vanliga vägguttag blir kostnaden per laddtillfälle i 1000-kr klassen, så den behöver ju hålla i minst 10+ år för att det ska kännas värt det.
Att ladda med en vanlig typ 2 gör vi ju betydligt oftare så alternativet är att köpa en separat Typ 2 kabel och sedan hitta en billigare mobil laddare eller helt skippa den.
Hur har andra gjort nu när även Tesla har slutat att skicka med schuko sladden? Eller finns det något mer prisvärt alternativ till Juice? Hittade
denna men är inget varumärke jag känner till.
Jag har en liknande den i länken, men betydligt billigare, ungefär 3000 kr.
Jag använder den just nu på landet. Huset vi köpte har en trefaskontakt mitt på ytterväggen. Spotpriset är 4:24.

Re: Förslag på mobil laddkabel
Postat: 01 jan 2025 10:23
av airdrive
Ja man lär ju kolla vilka behov man har. En box med trefashandske är riktigt användbar, de gånger det finns uttag, så man kan ladda på. För mig är sladden en möjlighet att kunna ha ett smidigt elbilsägande, så den får kosta lite.
Jula har nån men även andra. Har själv en NRGkick med både Schuko, 3-fas 16A samt 3fas 32A kontakt. Den är dyr också men inte lika dyr som juice... har hittills laddat 2250 kWh med den så den har ändå fått jobba lite. Motsvarande energi på publika stationer hade blivit bra mycket dyrare.
Egentligen bara trefashandsken jag har använt i nån nämnvärd omfattning men shoko är bra om man står vid nån stuga som ligger lite off. Då kan man ligga och småladda på 6A så ger det ändå lite över tid.
Re: Förslag på mobil laddkabel
Postat: 01 jan 2025 10:48
av FStaake
Slår ett slag för Metron.
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Har använt en som primär laddning i 4 år och sista två år till två bilar. Funkar utmärkt.
Kabeln är tunn och smidig.
Re: Förslag på mobil laddkabel
Postat: 01 jan 2025 11:34
av Anderzzon
Kändes väldigt dyr, man får alltså 3-fas och schuko för 6000 kr? Då behöver man ändå köpa en separat kabel för laddning på stan också.
Kan tillägga att vi har en laddbox hemma så lösningen jag letar efter är bara när man är på semester + när man laddar på språng av olika anledningar.
Re: Förslag på mobil laddkabel
Postat: 01 jan 2025 11:47
av Anderzzon
airdrive skrev: ↑01 jan 2025 10:23
Har själv en NRGkick med både Schuko, 3-fas 16A samt 3fas 32A kontakt. Den är dyr också men inte lika dyr som juice...
Tack, ska kolla på den. Verkar dock inte så mycket billigare än Juice. NRGkick med 3-fas, schuko och Typ 2, verkar landa på 1126€ men samma hos Juice landar på 1169€.
Re: Förslag på mobil laddkabel
Postat: 01 jan 2025 12:16
av Fredrik j
Det finns en del 220v laddkablar på blocket/marketplace. I takt med att dom inte längre följer med bilarna är det nog många som passar på att sälja kabeln som kom i tjänstebilen separat.
Re: Förslag på mobil laddkabel
Postat: 01 jan 2025 12:24
av Xyborg
Anderzzon skrev: ↑01 jan 2025 09:43
Vi har inte beställt till någon Typ 2 kabel till vår Polestar 4 som levereras nästa år. Då det inte heller ingår någon mobil ”laddare” för tex schuko och 3-fas funderade jag på om man skulle slå till på typ en sån här
Juice.
Den är ju dock snordyr och om man räknar antalet tillfället man laddar i vanliga vägguttag blir kostnaden per laddtillfälle i 1000-kr klassen, så den behöver ju hålla i minst 10+ år för att det ska kännas värt det.
Att ladda med en vanlig typ 2 gör vi ju betydligt oftare så alternativet är att köpa en separat Typ 2 kabel och sedan hitta en billigare mobil laddare eller helt skippa den.
Hur har andra gjort nu när även Tesla har slutat att skicka med schuko sladden? Eller finns det något mer prisvärt alternativ till Juice? Hittade
denna men är inget varumärke jag känner till.
Jag var i samma sits, tänkte först köpa en juice booster men den var så jäkla dyr. Vi köpte denna på Amazon. Har använt den vid besök hos föräldrarna som ju saknar egen laddbox, men gubben har 3-fasuttag i garaget. Den har fungerat fint för oss. Får även med adapter till både schuko och blått 1-fasuttag.
https://amzn.eu/d/3ldrHxC
Re: Förslag på mobil laddkabel
Postat: 01 jan 2025 12:32
av Maw
Xyborg skrev: ↑01 jan 2025 12:24
Anderzzon skrev: ↑01 jan 2025 09:43
Vi har inte beställt till någon Typ 2 kabel till vår Polestar 4 som levereras nästa år. Då det inte heller ingår någon mobil ”laddare” för tex schuko och 3-fas funderade jag på om man skulle slå till på typ en sån här
Juice.
Den är ju dock snordyr och om man räknar antalet tillfället man laddar i vanliga vägguttag blir kostnaden per laddtillfälle i 1000-kr klassen, så den behöver ju hålla i minst 10+ år för att det ska kännas värt det.
Att ladda med en vanlig typ 2 gör vi ju betydligt oftare så alternativet är att köpa en separat Typ 2 kabel och sedan hitta en billigare mobil laddare eller helt skippa den.
Hur har andra gjort nu när även Tesla har slutat att skicka med schuko sladden? Eller finns det något mer prisvärt alternativ till Juice? Hittade
denna men är inget varumärke jag känner till.
Vi köpte denna på Amazon. Har använt den vid besök hos föräldrarna som ju saknar egen laddbox, men gubben har 3-fasuttag i garaget. Den har fungerat fint för oss åtminstone. Får även med adapter till både schuko och blått en-fasuttag.
https://amzn.eu/d/3ldrHxC
Jag har en likadan med lång sladd och en äldre som är liknande. De har fungerat bra men på den äldre så slutade knappen för att ändra strömstyrka fungera efter ca två års daglig användning och förvaring utomhus, den fungerar dock fortfarande bra att ladda med.
Re: Förslag på mobil laddkabel
Postat: 01 jan 2025 13:46
av Xyborg
Maw skrev: ↑01 jan 2025 12:32
Xyborg skrev: ↑01 jan 2025 12:24
Anderzzon skrev: ↑01 jan 2025 09:43
Vi har inte beställt till någon Typ 2 kabel till vår Polestar 4 som levereras nästa år. Då det inte heller ingår någon mobil ”laddare” för tex schuko och 3-fas funderade jag på om man skulle slå till på typ en sån här
Juice.
Den är ju dock snordyr och om man räknar antalet tillfället man laddar i vanliga vägguttag blir kostnaden per laddtillfälle i 1000-kr klassen, så den behöver ju hålla i minst 10+ år för att det ska kännas värt det.
Att ladda med en vanlig typ 2 gör vi ju betydligt oftare så alternativet är att köpa en separat Typ 2 kabel och sedan hitta en billigare mobil laddare eller helt skippa den.
Hur har andra gjort nu när även Tesla har slutat att skicka med schuko sladden? Eller finns det något mer prisvärt alternativ till Juice? Hittade
denna men är inget varumärke jag känner till.
Vi köpte denna på Amazon. Har använt den vid besök hos föräldrarna som ju saknar egen laddbox, men gubben har 3-fasuttag i garaget. Den har fungerat fint för oss åtminstone. Får även med adapter till både schuko och blått en-fasuttag.
https://amzn.eu/d/3ldrHxC
Jag har en likadan med lång sladd och en äldre som är liknande. De har fungerat bra men på den äldre så slutade knappen för att ändra strömstyrka fungera efter ca två års daglig användning och förvaring utomhus, den fungerar dock fortfarande bra att ladda med.
Om två års daglig användning sliter ut den så är det nog lugnt för vår del. Den används kanske en gång i månaden. Så det borde bli 60 år innan vi kommer upp i samma mängd knapptryck

Re: Förslag på mobil laddkabel
Postat: 01 jan 2025 14:35
av renes
En reseladdare bör också ha inbyggd jordfelsbrytare typ B och det är inte alla modeller som har det.
Re: Förslag på mobil laddkabel
Postat: 01 jan 2025 15:31
av Anderzzon
renes skrev: ↑01 jan 2025 14:35
En reseladdare bör också ha inbyggd jordfelsbrytare typ B och det är inte alla modeller som har det.
Det har väl inte Teslas?
Re: Förslag på mobil laddkabel
Postat: 01 jan 2025 18:26
av mikebike
Maw skrev: ↑01 jan 2025 12:32
Xyborg skrev: ↑01 jan 2025 12:24
Anderzzon skrev: ↑01 jan 2025 09:43
Vi har inte beställt till någon Typ 2 kabel till vår Polestar 4 som levereras nästa år. Då det inte heller ingår någon mobil ”laddare” för tex schuko och 3-fas funderade jag på om man skulle slå till på typ en sån här
Juice.
Den är ju dock snordyr och om man räknar antalet tillfället man laddar i vanliga vägguttag blir kostnaden per laddtillfälle i 1000-kr klassen, så den behöver ju hålla i minst 10+ år för att det ska kännas värt det.
Att ladda med en vanlig typ 2 gör vi ju betydligt oftare så alternativet är att köpa en separat Typ 2 kabel och sedan hitta en billigare mobil laddare eller helt skippa den.
Hur har andra gjort nu när även Tesla har slutat att skicka med schuko sladden? Eller finns det något mer prisvärt alternativ till Juice? Hittade
denna men är inget varumärke jag känner till.
Vi köpte denna på Amazon. Har använt den vid besök hos föräldrarna som ju saknar egen laddbox, men gubben har 3-fasuttag i garaget. Den har fungerat fint för oss åtminstone. Får även med adapter till både schuko och blått en-fasuttag.
https://amzn.eu/d/3ldrHxC
Jag har en likadan med lång sladd och en äldre som är liknande. De har fungerat bra men på den äldre så slutade knappen för att ändra strömstyrka fungera efter ca två års daglig användning och förvaring utomhus, den fungerar dock fortfarande bra att ladda med.
Jag satte min på 8A första gången jag använde den och sedan har jag inte ändrat. Bara i bilen/appen.
Re: Förslag på mobil laddkabel
Postat: 01 jan 2025 23:13
av airdrive
Anderzzon skrev: ↑01 jan 2025 11:47
airdrive skrev: ↑01 jan 2025 10:23
Har själv en NRGkick med både Schuko, 3-fas 16A samt 3fas 32A kontakt. Den är dyr också men inte lika dyr som juice...
Tack, ska kolla på den. Verkar dock inte så mycket billigare än Juice. NRGkick med 3-fas, schuko och Typ 2, verkar landa på 1126€ men samma hos Juice landar på 1169€.
Sorry, ja får erkänna att jag bara kollade lite snabbt på länkarna.
Den jag har, är numera mjukvaran uppdaterad så man kan välja 1- 2- eller 3-fas direkt i appen om man kör 3-fasuttag. Några skärmdumpar:
Re: Förslag på mobil laddkabel
Postat: 01 jan 2025 23:34
av airdrive
Forts skärmdump pga Max 3 per inlägg
Re: Förslag på mobil laddkabel
Postat: 02 jan 2025 01:27
av nek0
Re: Förslag på mobil laddkabel
Postat: 02 jan 2025 08:00
av Macki
Jag fick en med en laddare och två typ2 till min Ford, har dock redan sålt den ena typ2 men har laddaren kvar ( har sparat både den från etron och ioniq 5 )
Där ingår 1fas och man kan byta ut kontakten men nog inte mot 3fas utan husvagskontakt typ, det får man forska i själv.
Du kan få den några hundralappar billigare som forum kompis
https://www.blocket.se/annons/skane/hem ... 1401482870
Re: Förslag på mobil laddkabel
Postat: 02 jan 2025 10:20
av Nect
Kör Juice Booster i 3-fas uttag som ”laddbox”. Funkar bra och den är rejäl. Överlevde ett varv i snöslungan med bara några synliga märken…
Kommer inte skaffa någon laddbox då Juicen är så enkel att använda och kan tas med om man nu skulle vilja det.
Re: Förslag på mobil laddkabel
Postat: 02 jan 2025 13:05
av Anderzzon
Efter lite funderande blir det nog så att vi skippar en mobil laddare och bara köper en typ 2 kabel med
spiral istället. Var lite inne på om man skulle köra en Metron med Tesla-knapp om man någon gång går tillbaka till Tesla men den blir nästan dubbelt så dyr.
Blir nog sedan att vi lånar farsans eller svärmors Tesla mobile connector när vi drar ner till Italien nästa gång. Fördelen med den är också att Tesla till skillnad mot många andra har en Italiensk adapter som är relativt billig. De gånger vi har bilat i Europa har det varit rätt ovanligt med 3-fas uttag så en 1-fas mobil laddare kommer räcka gott som komplement till snabbladdare och riktiga destinationsladdare.
Re: Förslag på mobil laddkabel
Postat: 02 jan 2025 18:24
av FStaake
Anderzzon skrev: ↑01 jan 2025 11:34
Kändes väldigt dyr, man får alltså 3-fas och schuko för 6000 kr? Då behöver man ändå köpa en separat kabel för laddning på stan också.
Kan tillägga att vi har en laddbox hemma så lösningen jag letar efter är bara när man är på semester + när man laddar på språng av olika anledningar.
Ok, jag utgick ifrån att det följde med en typ2-kabel.
Det kommer alltså inte med någon kabel alls?
Re: Förslag på mobil laddkabel
Postat: 02 jan 2025 18:31
av Anderzzon
Nej precis, tror Polestar tar 2500 för en 5 meters.
Re: Förslag på mobil laddkabel
Postat: 02 jan 2025 19:14
av renes
Anderzzon skrev: ↑01 jan 2025 15:31
renes skrev: ↑01 jan 2025 14:35
En reseladdare bör också ha inbyggd jordfelsbrytare typ B och det är inte alla modeller som har det.
Det har väl inte Teslas?
Jag vet inte, faktiskt. Men det borde den ha eftersom huset antagligen inte har det.
Re: Förslag på mobil laddkabel
Postat: 02 jan 2025 21:08
av Anderzzon
renes skrev: ↑02 jan 2025 19:14
Anderzzon skrev: ↑01 jan 2025 15:31
renes skrev: ↑01 jan 2025 14:35
En reseladdare bör också ha inbyggd jordfelsbrytare typ B och det är inte alla modeller som har det.
Det har väl inte Teslas?
Jag vet inte, faktiskt. Men det borde den ha eftersom huset antagligen inte har det.
En jordfelsbrytare kostar ju typ 2000 kr, tror inte det är många mobila laddare som har en sån inbyggd. Känns lite overkill till något man använder max en handfull gånger om året.
Re: Förslag på mobil laddkabel
Postat: 03 jan 2025 09:39
av tor-ake
Mobila laddare ska ha, och åtminstone Teslas UMC har, likströmsläckagedetektor inbyggt, en mjukvaruvariant av jfb typ B.
Den löser samma funktion men är inte godkänd för fast montage, det var det som blev Easees fall om jag förstår rätt.
Vi har diskuterat detta med läckström, stundtals hetsigt, för några år sedan om man letar i gamla forumtrådar.
Re: Förslag på mobil laddkabel
Postat: 03 jan 2025 20:08
av renes
Anderzzon skrev: ↑02 jan 2025 21:08
renes skrev: ↑02 jan 2025 19:14
Anderzzon skrev: ↑01 jan 2025 15:31
renes skrev: ↑01 jan 2025 14:35
En reseladdare bör också ha inbyggd jordfelsbrytare typ B och det är inte alla modeller som har det.
Det har väl inte Teslas?
Jag vet inte, faktiskt. Men det borde den ha eftersom huset antagligen inte har det.
En jordfelsbrytare kostar ju typ 2000 kr, tror inte det är många mobila laddare som har en sån inbyggd. Känns lite overkill till något man använder max en handfull gånger om året.
Om många har det vet jag inte, men min Metron har det i alla fall. Som jag använder dagligen, förresten. Lite reduntant faktiskt, eftersom matarledningen redan har en JFB typ B i elskåpet. Men när man är på annan ort är det mer meningsfyllt.