Varför alltid ha bilen ansluten och i kallt väder
Postat: 07 jan 2025 11:51
Jag har under jullovet försökt förstå hur bilen (MY RWD 2024 med CATL-batteriet) beter sig då den står parkerad och ansluten till laddaren. Tesla rekommenderar i sin manual att alltid ha bilen ansluten så ofta man kan så att bilen kan "ta hand om batteriet". Och särskilt i avsnittet om "Bästa praxis vid kallt väder" nämns att man också ska hålla bilen ansluten.
Men enligt mina iaktagelser gör bilen ingenting förutom att ström tas från laddboxen när jag startar förvärmning eller schemalägger förkonditionering. Sätter jag mig i bilen så tas ström till klimatanläggningen. Slår jag av klimatanläggningen tas lite mindre ström, troligtvis till skärm och dator. Men lämnar jag bilen parkerad så förbrukas ingenting.
Senaste veckan har det varit temperaturer under -10, dygnet runt i nästan en vecka. Under dessa omständigheter har bilen varit ansluten. Jag har klickat "stoppa laddning" i appen och sedan kollat i zaptecs app om bilen tar någon ström. Vilket den aldrig gjort. Batteriet var -9 grader när jag kollade på morgonen.
Testade då istället att sätta laddgränsen under nuvarande SOC (för att testa så inte knappen "stoppa laddning" hindrar bilen från att ta ström). Ingen ström under natten då heller, och iskallt batteri på morgonen. Har även provat ladda upp till laddgräns, kolla förbrukning på laddboxen. Och därefter lämnat bilen över natten för att se om ytterligare kWh förbrukats under natten i laddboxen. Men inte då heller.
Jag har inget eko-läge igång (vare sig i bil eller laddbox), ingen smartladdning. Och inte stoppad laddning via boxen, utan jag låter bilen/tesla-appen styra.
Detta är inget problem i sig. Men jag är nyfiken på hur bilen fungerar och varför Tesla rekommenderar att hålla bilen ansluten. Förutom att det blir enklare när man väl slår på förvärmning, så slipper man springa ut och plugga in.
En annan intressant iaktagelse är jag aldrig sett den blåa snöflingan någon gång i min bil (köpt mars 24). Fram till igår då vädret plötsligt blev milt igen med 0 grader. Batteriet var -1 grad när jag körde till affären 10 minuter biltur, parkerade 30 min i varmt parkeringsgarage. Åkte hem. Ingen snöflinga. Senare på kvällen, cirka 3 timmar senare skulle jag starta laddning, då hade jag plötsligt snöflingan för första gången. Då borde batteriet rimligtvis varit någon plusgrad (fortfarande 0 grader ute). Varför fick jag inte snöflingan när batteriet var -9 tidigare i veckan? Har det med SOC att göra?
För info: Jag läser av batteritemp i service mode under HV Battery > Charging. Eller under Thermal > Cooling system
Men enligt mina iaktagelser gör bilen ingenting förutom att ström tas från laddboxen när jag startar förvärmning eller schemalägger förkonditionering. Sätter jag mig i bilen så tas ström till klimatanläggningen. Slår jag av klimatanläggningen tas lite mindre ström, troligtvis till skärm och dator. Men lämnar jag bilen parkerad så förbrukas ingenting.
Senaste veckan har det varit temperaturer under -10, dygnet runt i nästan en vecka. Under dessa omständigheter har bilen varit ansluten. Jag har klickat "stoppa laddning" i appen och sedan kollat i zaptecs app om bilen tar någon ström. Vilket den aldrig gjort. Batteriet var -9 grader när jag kollade på morgonen.
Testade då istället att sätta laddgränsen under nuvarande SOC (för att testa så inte knappen "stoppa laddning" hindrar bilen från att ta ström). Ingen ström under natten då heller, och iskallt batteri på morgonen. Har även provat ladda upp till laddgräns, kolla förbrukning på laddboxen. Och därefter lämnat bilen över natten för att se om ytterligare kWh förbrukats under natten i laddboxen. Men inte då heller.
Jag har inget eko-läge igång (vare sig i bil eller laddbox), ingen smartladdning. Och inte stoppad laddning via boxen, utan jag låter bilen/tesla-appen styra.
Detta är inget problem i sig. Men jag är nyfiken på hur bilen fungerar och varför Tesla rekommenderar att hålla bilen ansluten. Förutom att det blir enklare när man väl slår på förvärmning, så slipper man springa ut och plugga in.
En annan intressant iaktagelse är jag aldrig sett den blåa snöflingan någon gång i min bil (köpt mars 24). Fram till igår då vädret plötsligt blev milt igen med 0 grader. Batteriet var -1 grad när jag körde till affären 10 minuter biltur, parkerade 30 min i varmt parkeringsgarage. Åkte hem. Ingen snöflinga. Senare på kvällen, cirka 3 timmar senare skulle jag starta laddning, då hade jag plötsligt snöflingan för första gången. Då borde batteriet rimligtvis varit någon plusgrad (fortfarande 0 grader ute). Varför fick jag inte snöflingan när batteriet var -9 tidigare i veckan? Har det med SOC att göra?
För info: Jag läser av batteritemp i service mode under HV Battery > Charging. Eller under Thermal > Cooling system