Sida 1 av 2
tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 14 jan 2025 16:00
av victor_passe
hej, jag söker efter tips på vilka bilmodeller som kan uppfylla dessa krav:
- begagnad, max 10k mil, minst typ år 2020.
- 150-200k
- CCS
- minst 20mil verklig räckvidd även på vintern
- inte en mikro bil utan ska funka för 3 vuxna
- vettig krocksäkerhet
jag har identifierat dessa alternativ
- Renault Zoe R110 52 kWh (har dessa CCS?)
- MG ZS EV Luxury 45 KWH (kanske för kort räckvidd)
- Opel Mokka -E Ultimate 50 kWh (kanske är lite trång)
- Nissan Leaf 40kwh (kanske för kort räckvidd)
finns det några andra modeller jag missar eller har ni några åsikter om ovan?
Re: tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 14 jan 2025 16:08
av Vindens
victor_passe skrev: ↑14 jan 2025 16:00
hej, jag söker efter tips på vilka bilmodeller som kan uppfylla dessa krav:
- begagnad, max 10k mil, minst typ år 2020.
- 150-200k
- CCS
- minst 20mil verklig räckvidd även på vintern
- inte en mikro bil utan ska funka för 3 vuxna
- vettig krocksäkerhet
jag har identifierat dessa alternativ
- Renault Zoe R110 52 kWh (har dessa CCS?)
- MG ZS EV Luxury 45 KWH (kanske för kort räckvidd)
- Opel Mokka -E Ultimate 50 kWh (kanske är lite trång)
- Nissan Leaf 40kwh (kanske för kort räckvidd)
finns det några andra modeller jag missar eller har ni några åsikter om ovan?
Förvisso strax över ditt mil och angivet pristak men mycket bil för pengarna i en model 3.
Ett exempel:
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... rwd-240401 (strax under 220 inkl förmedlingsavgift)
Re: tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 14 jan 2025 16:14
av manneson
victor_passe skrev: ↑14 jan 2025 16:00
hej, jag söker efter tips på vilka bilmodeller som kan uppfylla dessa krav:
- begagnad, max 10k mil, minst typ år 2020.
- 150-200k
- CCS
- minst 20mil verklig räckvidd även på vintern
- inte en mikro bil utan ska funka för 3 vuxna
- vettig krocksäkerhet
jag har identifierat dessa alternativ
- Renault Zoe R110 52 kWh (har dessa CCS?)
- MG ZS EV Luxury 45 KWH (kanske för kort räckvidd)
- Opel Mokka -E Ultimate 50 kWh (kanske är lite trång)
- Nissan Leaf 40kwh (kanske för kort räckvidd)
finns det några andra modeller jag missar eller har ni några åsikter om ovan?
Skitbilar allihop, ingen av dom går 20 mil vintertid och de laddar segt.
Lägg till 50k och köp en Model 3, ID4, PS2 eller liknande.
Re: tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 14 jan 2025 16:38
av SwedishAdvocate
victor_passe skrev: ↑14 jan 2025 16:00
hej, jag söker efter tips på vilka bilmodeller som kan uppfylla dessa krav:
- begagnad, max 10k mil, minst typ år 2020.
- 150-200k
- CCS
- minst 20mil verklig räckvidd även på vintern
- inte en mikro bil utan ska funka för 3 vuxna
- vettig krocksäkerhet
[…
Osäker när det gäller CCS och minst 20 mil på vintern, men bättre beg. Hyundai Ioniq med det större batteriet verkar finnas för 200K listpris. Kanske billigare också.

Re: tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 14 jan 2025 16:48
av TiborBlomhall
victor_passe skrev: ↑14 jan 2025 16:00
hej, jag söker efter tips på vilka bilmodeller som kan uppfylla dessa krav:
- begagnad, max 10k mil, minst typ år 2020.
- 150-200k
- CCS
- minst 20mil verklig räckvidd även på vintern
- inte en mikro bil utan ska funka för 3 vuxna
- vettig krocksäkerhet
jag har identifierat dessa alternativ
- Renault Zoe R110 52 kWh (har dessa CCS?)
- MG ZS EV Luxury 45 KWH (kanske för kort räckvidd)
- Opel Mokka -E Ultimate 50 kWh (kanske är lite trång)
- Nissan Leaf 40kwh (kanske för kort räckvidd)
finns det några andra modeller jag missar eller har ni några åsikter om ovan?
Ja, Zoe 52 kWh har CCS. Inte äldre modeller med mindre batterier dock!
OBS att Nissan Leaf har ingen CCS, utan CHAdeMO ladduttag, så den motsvarar inte dina krav.
Du kan även ta en titt på Hyundai Ioniq 38 kWh och VW e-Up 38 kWh. Båda har lite kortare räckvidd än du vill men är riktigt bra bilar.
Med din kravlista skulle jag nog välja en Mokka-e. Jag upplevde den inte som trång men om du gör det så har MG ZS EV definitivt plats för tre vuxna.
Re: tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 14 jan 2025 17:37
av manneson
TiborBlomhall skrev: ↑14 jan 2025 16:48
victor_passe skrev: ↑14 jan 2025 16:00
hej, jag söker efter tips på vilka bilmodeller som kan uppfylla dessa krav:
- begagnad, max 10k mil, minst typ år 2020.
- 150-200k
- CCS
- minst 20mil verklig räckvidd även på vintern
- inte en mikro bil utan ska funka för 3 vuxna
- vettig krocksäkerhet
jag har identifierat dessa alternativ
- Renault Zoe R110 52 kWh (har dessa CCS?)
- MG ZS EV Luxury 45 KWH (kanske för kort räckvidd)
- Opel Mokka -E Ultimate 50 kWh (kanske är lite trång)
- Nissan Leaf 40kwh (kanske för kort räckvidd)
finns det några andra modeller jag missar eller har ni några åsikter om ovan?
Ja, Zoe 52 kWh har CCS. Inte äldre modeller med mindre batterier dock!
OBS att Nissan Leaf har ingen CCS, utan CHAdeMO ladduttag, så den motsvarar inte dina krav.
Du kan även ta en titt på Hyundai Ioniq 38 kWh och VW e-Up 38 kWh. Båda har lite kortare räckvidd än du vill men är riktigt bra bilar.
Med din kravlista skulle jag nog välja en Mokka-e. Jag upplevde den inte som trång men om du gör det så har MG ZS EV definitivt plats för tre vuxna.
Zoe med CCS laddar dock i typ2-fart. Runt 25kw, så rätt meningslöst.
Som sagt, utöka budgeten. För 25% mer får du 300% mer bil.
Re: tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 14 jan 2025 20:01
av Sportbilsentusiasten
manneson skrev: ↑14 jan 2025 16:14
victor_passe skrev: ↑14 jan 2025 16:00
hej, jag söker efter tips på vilka bilmodeller som kan uppfylla dessa krav:
- begagnad, max 10k mil, minst typ år 2020.
- 150-200k
- CCS
- minst 20mil verklig räckvidd även på vintern
- inte en mikro bil utan ska funka för 3 vuxna
- vettig krocksäkerhet
jag har identifierat dessa alternativ
- Renault Zoe R110 52 kWh (har dessa CCS?)
- MG ZS EV Luxury 45 KWH (kanske för kort räckvidd)
- Opel Mokka -E Ultimate 50 kWh (kanske är lite trång)
- Nissan Leaf 40kwh (kanske för kort räckvidd)
finns det några andra modeller jag missar eller har ni några åsikter om ovan?
Skitbilar allihop, ingen av dom går 20 mil vintertid och de laddar segt.
Lägg till 50k och köp en Model 3, ID4, PS2 eller liknande.
medhåll !
Lägg med ID.3 om du ska hålla kostnaden nere
Re: tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 14 jan 2025 21:05
av nicklas11
TiborBlomhall skrev: ↑14 jan 2025 16:48
victor_passe skrev: ↑14 jan 2025 16:00
hej, jag söker efter tips på vilka bilmodeller som kan uppfylla dessa krav:
- begagnad, max 10k mil, minst typ år 2020.
- 150-200k
- CCS
- minst 20mil verklig räckvidd även på vintern
- inte en mikro bil utan ska funka för 3 vuxna
- vettig krocksäkerhet
jag har identifierat dessa alternativ
- Renault Zoe R110 52 kWh (har dessa CCS?)
- MG ZS EV Luxury 45 KWH (kanske för kort räckvidd)
- Opel Mokka -E Ultimate 50 kWh (kanske är lite trång)
- Nissan Leaf 40kwh (kanske för kort räckvidd)
finns det några andra modeller jag missar eller har ni några åsikter om ovan?
Ja, Zoe 52 kWh har CCS. Inte äldre modeller med mindre batterier dock!
OBS att Nissan Leaf har ingen CCS, utan CHAdeMO ladduttag, så den motsvarar inte dina krav.
Du kan även ta en titt på Hyundai Ioniq 38 kWh och VW e-Up 38 kWh. Båda har lite kortare räckvidd än du vill men är riktigt bra bilar.
Med din kravlista skulle jag nog välja en Mokka-e. Jag upplevde den inte som trång men om du gör det så har MG ZS EV definitivt plats för tre vuxna.
Zoe 52 kWh är lite lurig, då CCS var ett tillval. Skulle gissa att majoriteten inte har det...
Man får köra väldigt försiktigt om man ska komma 20 mil med Mokka-e på vintern. Vi leasar en som andrabil sedan 2,5 år. En lite tråkig bil med kass app och kvalitetskänsla, men den har rullat helt problemfritt i 5000 mil och den snabbladdar rätt ok. Peugeot e-2008 eller Citroen e-C4 är alternativ som byggdes på samma plattform och sålde bra mycket bättre, så det finns fler exemplar att välja på.
Re: tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 14 jan 2025 23:22
av Eldsig
nicklas11 skrev: ↑14 jan 2025 21:05
TiborBlomhall skrev: ↑14 jan 2025 16:48
victor_passe skrev: ↑14 jan 2025 16:00
hej, jag söker efter tips på vilka bilmodeller som kan uppfylla dessa krav:
- begagnad, max 10k mil, minst typ år 2020.
- 150-200k
- CCS
- minst 20mil verklig räckvidd även på vintern
- inte en mikro bil utan ska funka för 3 vuxna
- vettig krocksäkerhet
jag har identifierat dessa alternativ
- Renault Zoe R110 52 kWh (har dessa CCS?)
- MG ZS EV Luxury 45 KWH (kanske för kort räckvidd)
- Opel Mokka -E Ultimate 50 kWh (kanske är lite trång)
- Nissan Leaf 40kwh (kanske för kort räckvidd)
finns det några andra modeller jag missar eller har ni några åsikter om ovan?
Ja, Zoe 52 kWh har CCS. Inte äldre modeller med mindre batterier dock!
OBS att Nissan Leaf har ingen CCS, utan CHAdeMO ladduttag, så den motsvarar inte dina krav.
Du kan även ta en titt på Hyundai Ioniq 38 kWh och VW e-Up 38 kWh. Båda har lite kortare räckvidd än du vill men är riktigt bra bilar.
Med din kravlista skulle jag nog välja en Mokka-e. Jag upplevde den inte som trång men om du gör det så har MG ZS EV definitivt plats för tre vuxna.
Zoe 52 kWh är lite lurig, då CCS var ett tillval. Skulle gissa att majoriteten inte har det...
Man får köra väldigt försiktigt om man ska komma 20 mil med Mokka-e på vintern. Vi leasar en som andrabil sedan 2,5 år. En lite tråkig bil med kass app och kvalitetskänsla, men den har rullat helt problemfritt i 5000 mil och den snabbladdar rätt ok. Peugeot e-2008 eller Citroen e-C4 är alternativ som byggdes på samma plattform och sålde bra mycket bättre, så det finns fler exemplar att välja på.
Opel Corsa e är ju också samma Stellantis-plattform och kanske kommer nån mil närmare 200km på vintern. Den går dessutom för runt 150 på KVD.
Tyvärr har den ju samma kassa app och infotainment samt gräsligt trånga baksäte, men 3 personer kan man åka hyfsat. Och sambons Mokka-e har också rullat på bra trots sina brister.
//D
Re: tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 15 jan 2025 07:38
av Jimel
manneson skrev: ↑14 jan 2025 17:37
TiborBlomhall skrev: ↑14 jan 2025 16:48
victor_passe skrev: ↑14 jan 2025 16:00
hej, jag söker efter tips på vilka bilmodeller som kan uppfylla dessa krav:
- begagnad, max 10k mil, minst typ år 2020.
- 150-200k
- CCS
- minst 20mil verklig räckvidd även på vintern
- inte en mikro bil utan ska funka för 3 vuxna
- vettig krocksäkerhet
jag har identifierat dessa alternativ
- Renault Zoe R110 52 kWh (har dessa CCS?)
- MG ZS EV Luxury 45 KWH (kanske för kort räckvidd)
- Opel Mokka -E Ultimate 50 kWh (kanske är lite trång)
- Nissan Leaf 40kwh (kanske för kort räckvidd)
finns det några andra modeller jag missar eller har ni några åsikter om ovan?
Ja, Zoe 52 kWh har CCS. Inte äldre modeller med mindre batterier dock!
OBS att Nissan Leaf har ingen CCS, utan CHAdeMO ladduttag, så den motsvarar inte dina krav.
Du kan även ta en titt på Hyundai Ioniq 38 kWh och VW e-Up 38 kWh. Båda har lite kortare räckvidd än du vill men är riktigt bra bilar.
Med din kravlista skulle jag nog välja en Mokka-e. Jag upplevde den inte som trång men om du gör det så har MG ZS EV definitivt plats för tre vuxna.
Zoe med CCS laddar dock i typ2-fart. Runt 25kw, så rätt meningslöst.
Som sagt, utöka budgeten. För 25% mer får du 300% mer bil.
Fast varför ska man betala mer om man inte behöver mer?
Re: tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 15 jan 2025 07:42
av SwedishAdvocate
Eldsig skrev: ↑14 jan 2025 23:22
nicklas11 skrev: ↑14 jan 2025 21:05
Zoe 52 kWh är lite lurig, då CCS var ett tillval. Skulle gissa att majoriteten inte har det...
Man får köra väldigt försiktigt om man ska komma 20 mil med Mokka-e på vintern. Vi leasar en som andrabil sedan 2,5 år. En lite tråkig bil med kass app och kvalitetskänsla, men den har rullat helt problemfritt i 5000 mil och den snabbladdar rätt ok. Peugeot e-2008 eller Citroen e-C4 är alternativ som byggdes på samma plattform och sålde bra mycket bättre, så det finns fler exemplar att välja på.
Opel Corsa e är ju också samma Stellantis-plattform och kanske kommer nån mil närmare 200km på vintern. Den går dessutom för runt 150 på KVD.
Tyvärr har den ju samma kassa app och infotainment samt gräsligt trånga baksäte, men 3 personer kan man åka hyfsat. Och sambons Mokka-e har också rullat på bra trots sina brister.
//D
Opel Corsa-e har en syskonbil från Peugeot ifall man föredrar det designspråket…
Re: tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 15 jan 2025 10:53
av manneson
Jimel skrev: ↑15 jan 2025 07:38
manneson skrev: ↑14 jan 2025 17:37
TiborBlomhall skrev: ↑14 jan 2025 16:48
victor_passe skrev: ↑14 jan 2025 16:00
hej, jag söker efter tips på vilka bilmodeller som kan uppfylla dessa krav:
- begagnad, max 10k mil, minst typ år 2020.
- 150-200k
- CCS
- minst 20mil verklig räckvidd även på vintern
- inte en mikro bil utan ska funka för 3 vuxna
- vettig krocksäkerhet
jag har identifierat dessa alternativ
- Renault Zoe R110 52 kWh (har dessa CCS?)
- MG ZS EV Luxury 45 KWH (kanske för kort räckvidd)
- Opel Mokka -E Ultimate 50 kWh (kanske är lite trång)
- Nissan Leaf 40kwh (kanske för kort räckvidd)
finns det några andra modeller jag missar eller har ni några åsikter om ovan?
Ja, Zoe 52 kWh har CCS. Inte äldre modeller med mindre batterier dock!
OBS att Nissan Leaf har ingen CCS, utan CHAdeMO ladduttag, så den motsvarar inte dina krav.
Du kan även ta en titt på Hyundai Ioniq 38 kWh och VW e-Up 38 kWh. Båda har lite kortare räckvidd än du vill men är riktigt bra bilar.
Med din kravlista skulle jag nog välja en Mokka-e. Jag upplevde den inte som trång men om du gör det så har MG ZS EV definitivt plats för tre vuxna.
Zoe med CCS laddar dock i typ2-fart. Runt 25kw, så rätt meningslöst.
Som sagt, utöka budgeten. För 25% mer får du 300% mer bil.
Fast varför ska man betala mer om man inte behöver mer?
Han beskriver att han vill klara 20 mil på vintern, det gör han inte med någon av dom. Åtminstone inte motorväg.
Samt önskar man CCS betyder det vanligtvis att man vill kunna snabbladda(dvs inte att det tar 2-3 timmar att ladda).
Re: tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 15 jan 2025 11:03
av Flagada
Hyundai Ioniq 38kWh är nog ett bra tillskott till din lista, otroligt effektiv, går 24mil vintertid, nära sina WLTP siffror på sommaren, gott om plats för 4 vuxna, praktisk halvkombi.
Ligger några 2020 på blocket för 170-200k
Se till att köpa en med appkoppling (Bluelink) Ger förvärming utan ansluten till laddare mm.
Saknas på insteget Trend, finns på Premium och Premium Plus, säkert kännetecken är widescreen mittskärm utan sidoknappar, fanns som tillval även till Trend.
Re: tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 15 jan 2025 14:29
av SwedishAdvocate
Äldre ID.3 och ID.4 nämns i tråden. Så vitt jag vet så har de ingen förvärmning av batteriet inför snabbladdning i vintertemperaturer. Men det kanske är en faktor även för andra bilmodeller i tråden.
Fast å andra sidan så klarar väl äldre ID.3 och ID.4 20 mil på en laddning vintertid, så förvärmning av batteriet vid snabbladdning i vintertemp. kanske är mindre viktigt i just det här fallet…
Re: tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 15 jan 2025 14:47
av Jimel
manneson skrev: ↑15 jan 2025 10:53
Jimel skrev: ↑15 jan 2025 07:38
manneson skrev: ↑14 jan 2025 17:37
TiborBlomhall skrev: ↑14 jan 2025 16:48
victor_passe skrev: ↑14 jan 2025 16:00
hej, jag söker efter tips på vilka bilmodeller som kan uppfylla dessa krav:
- begagnad, max 10k mil, minst typ år 2020.
- 150-200k
- CCS
- minst 20mil verklig räckvidd även på vintern
- inte en mikro bil utan ska funka för 3 vuxna
- vettig krocksäkerhet
jag har identifierat dessa alternativ
- Renault Zoe R110 52 kWh (har dessa CCS?)
- MG ZS EV Luxury 45 KWH (kanske för kort räckvidd)
- Opel Mokka -E Ultimate 50 kWh (kanske är lite trång)
- Nissan Leaf 40kwh (kanske för kort räckvidd)
finns det några andra modeller jag missar eller har ni några åsikter om ovan?
Ja, Zoe 52 kWh har CCS. Inte äldre modeller med mindre batterier dock!
OBS att Nissan Leaf har ingen CCS, utan CHAdeMO ladduttag, så den motsvarar inte dina krav.
Du kan även ta en titt på Hyundai Ioniq 38 kWh och VW e-Up 38 kWh. Båda har lite kortare räckvidd än du vill men är riktigt bra bilar.
Med din kravlista skulle jag nog välja en Mokka-e. Jag upplevde den inte som trång men om du gör det så har MG ZS EV definitivt plats för tre vuxna.
Zoe med CCS laddar dock i typ2-fart. Runt 25kw, så rätt meningslöst.
Som sagt, utöka budgeten. För 25% mer får du 300% mer bil.
Fast varför ska man betala mer om man inte behöver mer?
Han beskriver att han vill klara 20 mil på vintern, det gör han inte med någon av dom. Åtminstone inte motorväg.
Samt önskar man CCS betyder det vanligtvis att man vill kunna snabbladda(dvs inte att det tar 2-3 timmar att ladda).
Det behöver inte betyda att man vill kunna snabbladda utan bara ha möjlighet att ladda på fler ställen. För mig var det så när jag hade en Zoe iaf.
Re: tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 15 jan 2025 14:48
av Jimel
SwedishAdvocate skrev: ↑15 jan 2025 14:29
Äldre ID.3 och ID.4 nämns i tråden. Så vitt jag vet så har de ingen förvärmning av batteriet inför snabbladdning i vintertemperaturer. Men det kanske är en faktor även för andra bilmodeller i tråden.
Fast å andra sidan så klarar väl äldre ID.3 och ID.4 20 mil på en laddning vintertid, så förvärmning av batteriet vid snabbladdning i vintertemp. kanske är mindre viktigt i just det här fallet…
Är det så jäkla viktigt med förvärmning? Tycker det bara är nice to have men alla är olika
Re: tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 15 jan 2025 15:02
av nicklas11
Jimel skrev: ↑15 jan 2025 14:48
SwedishAdvocate skrev: ↑15 jan 2025 14:29
Äldre ID.3 och ID.4 nämns i tråden. Så vitt jag vet så har de ingen förvärmning av batteriet inför snabbladdning i vintertemperaturer. Men det kanske är en faktor även för andra bilmodeller i tråden.
Fast å andra sidan så klarar väl äldre ID.3 och ID.4 20 mil på en laddning vintertid, så förvärmning av batteriet vid snabbladdning i vintertemp. kanske är mindre viktigt i just det här fallet…
Är det så jäkla viktigt med förvärmning? Tycker det bara är nice to have men alla är olika
Mokka-e (och dess kusiner) har inte heller förvärmning (vår Mokka-e GS-line har inte ens navigering..), vilket innebär att vintertid går en resas första snabbladdning riktigt långsamt (peakar på 30-35kW), men sedan är batteriet skapligt uppvärmt och kommande laddningar går snabbare.
Re: tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 15 jan 2025 17:00
av TiborBlomhall
Den förvärmning Agada pratar om är att kunna starta kupévärmen med app innan man går ut till bilen. De första gamla Hyundai Ioniq hade ingen app så man fick skrapa ruta och sätta sig i iskall bil på vintrarna.

Re: tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 15 jan 2025 17:38
av Trevlig
Jimel skrev: ↑15 jan 2025 14:47
Det behöver inte betyda att man vill kunna snabbladda utan bara ha möjlighet att ladda på fler ställen. För mig var det så när jag hade en Zoe iaf.
Vi har en Zoe och 22Kw laddaren AC är guld värd, snabbladdning måste man ju "passa" bilen. Edition one har Bose ljudet, sällsynt på de andra modellerna, Riveran har något fult sträck längst lacken.
Re: tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 15 jan 2025 21:58
av CrazyGang
victor_passe skrev: ↑14 jan 2025 16:00
hej, jag söker efter tips på vilka bilmodeller som kan uppfylla dessa krav:
- begagnad, max 10k mil, minst typ år 2020.
- 150-200k
- CCS
- minst 20mil verklig räckvidd även på vintern
- inte en mikro bil utan ska funka för 3 vuxna
- vettig krocksäkerhet
jag har identifierat dessa alternativ
- Renault Zoe R110 52 kWh (har dessa CCS?)
- MG ZS EV Luxury 45 KWH (kanske för kort räckvidd)
- Opel Mokka -E Ultimate 50 kWh (kanske är lite trång)
- Nissan Leaf 40kwh (kanske för kort räckvidd)
finns det några andra modeller jag missar eller har ni några åsikter om ovan?
Kia e-Soul
Du hittar en 64kWh från 2021 under 200k.
Vi har haft vår i tre år. Kanonbil!
- Går minst 25 mil motorväg vintertid, 33 mil på sommaren. 45 mil landsväg sommartid.
- Välfungerande app med alla funktioner (förvärm, laddning, navi etc)
- Rymmer 2 vuxna och tre barn, väldigt rymlig för den lilla storleken. Bagaget något begränsat men funkar i vardagen
- Taklast 75 kg, krok med 300kg möjlig från 2021
- 7 års/15k mil garanti om servicen sköts
- Helt ok infotainment
- Discoljus!
- Trefasladdning från MY 2021, annars 7,4 kW enfas
- Billig försäkring, halvdyr service, rimliga reservdelspriser
Re: tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 16 jan 2025 11:55
av manneson
CrazyGang skrev: ↑15 jan 2025 21:58
victor_passe skrev: ↑14 jan 2025 16:00
hej, jag söker efter tips på vilka bilmodeller som kan uppfylla dessa krav:
- begagnad, max 10k mil, minst typ år 2020.
- 150-200k
- CCS
- minst 20mil verklig räckvidd även på vintern
- inte en mikro bil utan ska funka för 3 vuxna
- vettig krocksäkerhet
jag har identifierat dessa alternativ
- Renault Zoe R110 52 kWh (har dessa CCS?)
- MG ZS EV Luxury 45 KWH (kanske för kort räckvidd)
- Opel Mokka -E Ultimate 50 kWh (kanske är lite trång)
- Nissan Leaf 40kwh (kanske för kort räckvidd)
finns det några andra modeller jag missar eller har ni några åsikter om ovan?
Kia e-Soul
Du hittar en 64kWh från 2021 under 200k.
Vi har haft vår i tre år. Kanonbil!
- Går minst 25 mil motorväg vintertid, 33 mil på sommaren. 45 mil landsväg sommartid.
- Välfungerande app med alla funktioner (förvärm, laddning, navi etc)
- Rymmer 2 vuxna och tre barn, väldigt rymlig för den lilla storleken. Bagaget något begränsat men funkar i vardagen
- Taklast 75 kg, krok med 300kg möjlig från 2021
- 7 års/15k mil garanti om servicen sköts
- Helt ok infotainment
- Discoljus!
- Trefasladdning från MY 2021, annars 7,4 kW enfas
- Billig försäkring, halvdyr service, rimliga reservdelspriser
eNiro är ju mer eller mindre samma bil, med lite annat utseende.
Båda är apfula enligt mig, men kan man stå ut med utseendet så duger de säkert.
Man ska dock se upp med service, Kia är tydligen stenhårda med att den är gjort till punkt och pricka annars gäller inte garantierna. Man får inte serva en dag för sent eller ha rullat enstaka mil för mkt, då är garantierna rökta.
Re: tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 16 jan 2025 12:41
av SwedishAdvocate
manneson skrev: ↑16 jan 2025 11:55
CrazyGang skrev: ↑15 jan 2025 21:58
victor_passe skrev: ↑14 jan 2025 16:00
hej, jag söker efter tips på vilka bilmodeller som kan uppfylla dessa krav:
- begagnad, max 10k mil, minst typ år 2020.
- 150-200k
- CCS
- minst 20mil verklig räckvidd även på vintern
- inte en mikro bil utan ska funka för 3 vuxna
- vettig krocksäkerhet
jag har identifierat dessa alternativ
- Renault Zoe R110 52 kWh (har dessa CCS?)
- MG ZS EV Luxury 45 KWH (kanske för kort räckvidd)
- Opel Mokka -E Ultimate 50 kWh (kanske är lite trång)
- Nissan Leaf 40kwh (kanske för kort räckvidd)
finns det några andra modeller jag missar eller har ni några åsikter om ovan?
Kia e-Soul […
eNiro är ju mer eller mindre samma bil, med lite annat utseende.
Båda är apfula enligt mig, men kan man stå ut med utseendet så duger de säkert.
Man ska dock se upp med service, Kia är tydligen stenhårda med att den är gjort till punkt och pricka annars gäller inte garantierna. Man får inte serva en dag för sent eller ha rullat enstaka mil för mkt, då är garantierna rökta.
Nu klarar visst både e-Soul och eNiro 20 mil vintertid, men gissar att eNiro har lägre luftmotstånd än e-Soul, vilket således ger längre räckvidd. Ifall det är en faktor…
Re: tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 17 jan 2025 12:25
av Tessi19
Flagada skrev: ↑15 jan 2025 11:03
Hyundai Ioniq 38kWh är nog ett bra tillskott till din lista, otroligt effektiv, går 24mil vintertid, nära sina WLTP siffror på sommaren, gott om plats för 4 vuxna, praktisk halvkombi.
Ligger några 2020 på blocket för 170-200k
Se till att köpa en med appkoppling (Bluelink) Ger förvärming utan ansluten till laddare mm.
Saknas på insteget Trend, finns på Premium och Premium Plus, säkert kännetecken är widescreen mittskärm utan sidoknappar, fanns som tillval även till Trend.
Håller med om bilens effektivitet osv.
Den ger dock inte plats till längre vuxna. Någonstans över 180cm, kanske 185 cm sitter man med huvudet mot taket i bak. Fram går nog upp till 195cm.
Re: tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 17 jan 2025 12:35
av frippe
Är e-Golfen helt föråldrad eller fortfarande funktionabel? Den tyckte jag var en trevlig elbil när jag provkörde den men har kanske sett utvecklingen springa ifrån den lite. Den borde ligga i denna prisklassen i alla fall.
Re: tips på begagnad elbil ~150k
Postat: 17 jan 2025 13:42
av manneson
frippe skrev: ↑17 jan 2025 12:35
Är e-Golfen helt föråldrad eller fortfarande funktionabel? Den tyckte jag var en trevlig elbil när jag provkörde den men har kanske sett utvecklingen springa ifrån den lite. Den borde ligga i denna prisklassen i alla fall.
För de priserna de begär finns det bättre bilar.
Den har väldigt litet batteri och seg laddning. Motorväg kommer man kanske 12-13 mil vintertid.