CT laglig i Norge
Postat: 22 jan 2025 19:01
Tesla Cybertruck laglig på vägen i Norge
https://carup.se/bomben-tesla-cybertruc ... e_vignette
https://carup.se/bomben-tesla-cybertruc ... e_vignette
Tresitsig för 1,75 miljoner norskaHenkens skrev: ↑22 jan 2025 19:01Tesla Cybertruck laglig på vägen i Norge
https://carup.se/bomben-tesla-cybertruc ... e_vignette
'Intressant' att det här inte stoppar CT i Norge……] Tesla Cybertruck är inte förbjuden i Europa, men den har ännu inte blivit godkänd för vägbruk eftersom den inte uppfyller EU:s säkerhetskrav. Framför allt handlar det om brister i skyddet för oskyddade trafikanter, som fotgängare och cyklister, vilket delvis beror på bilens kantiga design och hårda kaross. […
Är inte skillnaden EU då?SwedishAdvocate skrev: ↑22 jan 2025 19:14'Intressant' att det här inte stoppar CT i Norge……] Tesla Cybertruck är inte förbjuden i Europa, men den har ännu inte blivit godkänd för vägbruk eftersom den inte uppfyller EU:s säkerhetskrav. Framför allt handlar det om brister i skyddet för oskyddade trafikanter, som fotgängare och cyklister, vilket delvis beror på bilens kantiga design och hårda kaross. […
Jo. Men jag antog att Norge hade några motsvarande regler när det gäller skydd för oskyddade trafikanter. Men tydligen inte…backe skrev: ↑22 jan 2025 19:15Är inte skillnaden EU då?SwedishAdvocate skrev: ↑22 jan 2025 19:14'Intressant' att det här inte stoppar CT i Norge……] Tesla Cybertruck är inte förbjuden i Europa, men den har ännu inte blivit godkänd för vägbruk eftersom den inte uppfyller EU:s säkerhetskrav. Framför allt handlar det om brister i skyddet för oskyddade trafikanter, som fotgängare och cyklister, vilket delvis beror på bilens kantiga design och hårda kaross. […
Det står att den är modifierad, förutom tresits så kanske den har extra skydd?SwedishAdvocate skrev: ↑22 jan 2025 19:18Jo. Men jag antog att Norge hade några motsvarande regler när det gäller skydd för oskyddade trafikanter. Men tydligen inte…backe skrev: ↑22 jan 2025 19:15Är inte skillnaden EU då?SwedishAdvocate skrev: ↑22 jan 2025 19:14'Intressant' att det här inte stoppar CT i Norge……] Tesla Cybertruck är inte förbjuden i Europa, men den har ännu inte blivit godkänd för vägbruk eftersom den inte uppfyller EU:s säkerhetskrav. Framför allt handlar det om brister i skyddet för oskyddade trafikanter, som fotgängare och cyklister, vilket delvis beror på bilens kantiga design och hårda kaross. […
Jag kan inte se några modifieringar runt hörnen och den övre kanten på DRL-lightbaren…backe skrev: ↑22 jan 2025 19:21Det står att den är modifierad, förutom tresits så kanske den har extra skydd?SwedishAdvocate skrev: ↑22 jan 2025 19:18Jo. Men jag antog att Norge hade några motsvarande regler när det gäller skydd för oskyddade trafikanter. Men tydligen inte…backe skrev: ↑22 jan 2025 19:15Är inte skillnaden EU då?SwedishAdvocate skrev: ↑22 jan 2025 19:14'Intressant' att det här inte stoppar CT i Norge……] Tesla Cybertruck är inte förbjuden i Europa, men den har ännu inte blivit godkänd för vägbruk eftersom den inte uppfyller EU:s säkerhetskrav. Framför allt handlar det om brister i skyddet för oskyddade trafikanter, som fotgängare och cyklister, vilket delvis beror på bilens kantiga design och hårda kaross. […
Kanske är den, men innan modifiering?SwedishAdvocate skrev: ↑22 jan 2025 19:27Jag kan inte se några modifieringar runt hörnen och den övre kanten på DRL-lightbaren…backe skrev: ↑22 jan 2025 19:21Det står att den är modifierad, förutom tresits så kanske den har extra skydd?SwedishAdvocate skrev: ↑22 jan 2025 19:18
Enligt den här norska artikeln så visar bilden överst i Carup-artikeln den godkända Cybertrucken…
https://www.tv2.no/broom/overrasker-sto ... /17382792/
Finns en bild till längre ner i den norska artikeln. Där tycker jag den ser omodifierad ut även under DRL:en…
Deras vd Per Eskeland vill dock inte avslöja de exakta detaljerna om vad man gjort för att få bilen godkänd och man har även varit sparsamma med bilder på den modifierade Cybertrucken.
– Just nu vill vi inte dela dessa detaljer. Det håller vi för oss själva tills vidare, säger han till Broom.
Skulle den räknas som C1 (lastbil med vikt under 7500 kg) så skulle det vara begränsning på max is 8 passagerare, fler medför att det är en buss (D kort krävs) så frågan är om den är registrerad som B1 eller B2 (husbil)
Max tre passagerare i den här enligt artikel, finns det någon typ som har det som krav?Transportsoren skrev: ↑23 jan 2025 08:21Skulle den räknas som C1 (lastbil med vikt under 7500 kg) så skulle det vara begränsning på max is 8 passagerare, fler medför att det är en buss (D kort krävs) så frågan är om den är registrerad som B1 eller B2 (husbil)
Det är antal bälten som styr för bil och lastbil.backe skrev: ↑23 jan 2025 09:09Max tre passagerare i den här enligt artikel, finns det någon typ som har det som krav?Transportsoren skrev: ↑23 jan 2025 08:21Skulle den räknas som C1 (lastbil med vikt under 7500 kg) så skulle det vara begränsning på max is 8 passagerare, fler medför att det är en buss (D kort krävs) så frågan är om den är registrerad som B1 eller B2 (husbil)
Det är tre sittplatser totalt, p.g.a. vikt enligt artikel.Transportsoren skrev: ↑23 jan 2025 11:20Det är antal bälten som styr för bil och lastbil.backe skrev: ↑23 jan 2025 09:09Max tre passagerare i den här enligt artikel, finns det någon typ som har det som krav?Transportsoren skrev: ↑23 jan 2025 08:21Skulle den räknas som C1 (lastbil med vikt under 7500 kg) så skulle det vara begränsning på max is 8 passagerare, fler medför att det är en buss (D kort krävs) så frågan är om den är registrerad som B1 eller B2 (husbil)
Kan vara något med vikt, 75 kg/passagerare (precis som för föraren) eller så har de missat att även mitten platsen bak har bälte...
Den första bilen, som är godkänd med tre sittplatser på grund av sin vikt, kommer att säljas för 1,75 miljoner norska kronor.