Sida 1 av 2
Laddning av elbil.
Postat: 29 jan 2025 10:33
av Ralle
Tja! Äger en model 3 men till fråga. Har laddat min Tesla på jobbet i suc uttag med 4 ampere på och har nu fått en varning ifrån jobbet att ej göra detta då dom anser det vara lika med stöld av el som går på deras bekostnad. Hur ligger de till egentligen? Företaget i sig har ingen policy som säger emot att ”ladda” sin bil på arbetsplatsen. Jag är den ända som har elbil privat på företagen och får knappast några % under 8h arbete. Att använda motorvärmare till fossilbilarna är helt ok tydligen men att använda laddningskabel på 4ampere i suc uttag anser dom vara stöld. Någon som har koll på sånt här?
Re: Laddning av elbil.
Postat: 29 jan 2025 10:43
av Jaegaern
Det brukar vara känsligt så snart en avundsjuk person får nys om att det laddas gratis.
Det du kan göra är att fråga dem hur mycket användning av motorvärmare som tillåts och att du borde få använda precis samma. Men frågan kommer förmodligen dö och du blir utan laddning.
Företaget bestämmer helt hur elen de betalar för används.
Re: Laddning av elbil.
Postat: 29 jan 2025 10:45
av T4s
Ralle skrev: ↑29 jan 2025 10:33
Tja! Äger en model 3 men till fråga. Har laddat min Tesla på jobbet i suc uttag med 4 ampere på och har nu fått en varning ifrån jobbet att ej göra detta då dom anser det vara lika med stöld av el som går på deras bekostnad. Hur ligger de till egentligen? Företaget i sig har ingen policy som säger emot att ”ladda” sin bil på arbetsplatsen. Jag är den ända som har elbil privat på företagen och får knappast några % under 8h arbete. Att använda motorvärmare till fossilbilarna är helt ok tydligen men att använda laddningskabel på 4ampere i suc uttag anser dom vara stöld. Någon som har koll på sånt här?
Låter som en helskoj arbetsgivare du!

Varning utan samtal innan? Det handlar ju inte heller om mycket pengar.
Det är inte så att det är någon facklig personlighet som går ärenden?
Många arbetsgivare vänder på tankesättet och tänker: Aha, jag kan underlätta för min personal och erbjuda installation av laddbox samt laddning som en skattefri förmån.
Re: Laddning av elbil.
Postat: 29 jan 2025 10:45
av tor-ake
Företaget som äger uttagen och elabbonnemanget måste avgöra vad som är okej användning och inte.
4A är inte möjligt att ladda med, 5A är minsta, och personligen skulle jag strunta i att ladda med så låg effekt, det blir som du säger bara några enstaka kWh som går in i batteriet på en arbetsdag och en hel del spillvärme eftersom verkningsgraden är låg vid så låg laddeffekt.
Bespara dig besväret med sladden och ladda någon annanstans istället.
Re: Laddning av elbil.
Postat: 29 jan 2025 11:00
av Ralle
Avundsjuka är exakt de det handlar om. Och ja varning utan tillsägelse. Jag och arbetsgivaren har ej gått ihop på sistone och detta är väl typ av en makt grej av att varna mig. Anledning till att jag använder så låg ampere som möjligt är för att bibehålla batteri % så gott som de går under nu kallare temperaturer. Meningen är inte att ladda utan mest underhålla batteriet så jag slipper förlora %. Jag själv har dragit jämförelsen med en motorvärmare i Wh men nej motorvärmare OK men att i princip göra identiskt grej med laddaren som en motorvärmare är ej ok. Och jag snor el av företaget tydligen. Anledningen av frågan är för att berika mig själv med information om vad som gäller ifall arbetsgivaren drar ärendet längre.
Re: Laddning av elbil.
Postat: 29 jan 2025 11:00
av Ralle
Avundsjuka är exakt de det handlar om. Och ja varning utan tillsägelse. Jag och arbetsgivaren har ej gått ihop på sistone och detta är väl typ av en makt grej av att varna mig. Anledning till att jag använder så låg ampere som möjligt är för att bibehålla batteri % så gott som de går under nu kallare temperaturer. Meningen är inte att ladda utan mest underhålla batteriet så jag slipper förlora %. Jag själv har dragit jämförelsen med en motorvärmare i Wh men nej motorvärmare OK men att i princip göra identiskt grej med laddaren som en motorvärmare är ej ok. Och jag snor el av företaget tydligen. Anledningen av frågan är för att berika mig själv med information om vad som gäller ifall arbetsgivaren drar ärendet längre.
Re: Laddning av elbil.
Postat: 29 jan 2025 11:14
av manneson
Knepigt. Rent lagligt är det AFAIK stöld att koppla in sig på någon annans eluttag utan tillåtelse.
Finns det något skriftligt gällande motorvärmarna? Om inte så kanske du kan luta dig mot att det varit muntligt ok och att du försökte göra motsvarande.
Men om det är gnälligt överlag kanske det är dags att söka nytt jobb.
Re: Laddning av elbil.
Postat: 29 jan 2025 11:15
av tor-ake
Om du stänger av sentry mode när bilen står parkerad på jobbet så förlorar du inga procent.
Rent tekniskt sett så är uppenbarligen brottet "olovlig energiavledning", påföljd böter eller fängelse i högst ett år.
Men då är frågan, vad står det i personalhandbok eller motsvarande om användningen av de uttagen?
Re: Laddning av elbil.
Postat: 29 jan 2025 11:23
av Ralle
Finns inget skrivet i deras policy ang användning av eluttag eller motorvärmare samt laddning av elbil. Har använt suc uttag över 1 år utan gnäll men sen när jag och arbetsgivaren var oense så drog han denna varning och jämförelse med stöld från ingenstans
Re: Laddning av elbil.
Postat: 29 jan 2025 11:25
av Xyborg
Rent krasst är det ju stöld av el. Men knappast i den grövre delen av skalan. Får du inte ladda så får du inte ladda, de kan dem bestämma. Sen kan man ju tycka att det var småaktigt av dem att inte bara be dig sluta, istället för att gå rakt på en varning. Men det är knappast värt fighten om du frågar mig. Släpp det och ladda någon annan stans helt enkelt.
Re: Laddning av elbil.
Postat: 29 jan 2025 11:35
av Nicke Nyfiken
Ralle skrev: ↑29 jan 2025 11:00
Avundsjuka är exakt de det handlar om. Och ja varning utan tillsägelse. Jag och arbetsgivaren har ej gått ihop på sistone och detta är väl typ av en makt grej av att varna mig. Anledning till att jag använder så låg ampere som möjligt är för att bibehålla batteri % så gott som de går under nu kallare temperaturer. Meningen är inte att ladda utan mest underhålla batteriet så jag slipper förlora %. Jag själv har dragit jämförelsen med en motorvärmare i Wh men nej motorvärmare OK men att i princip göra identiskt grej med laddaren som en motorvärmare är ej ok. Och jag snor el av företaget tydligen. Anledningen av frågan är för att berika mig själv med information om vad som gäller ifall arbetsgivaren drar ärendet längre.
Bilen ska inte tappa procent för att det är kallt.
Har man inte Sentry Mode igång kan bilen stå länge utan att laddnivån minskar. Min bil står orörd 7 dygn i sträck på jobbet varje månad och tappar max 1 % på den tiden.
Har du Sentry Mode igång?
Känner tyvärr väl igen agerandet från arbetsgivaren.
På mitt jobb fick samtliga (ca. 1700) anställda mejl från högsta chefen att elbilsladdning av privata bilar plötslig blivit förbjudet. Det var stöld och fog för uppsägning.
Som tur var fick hon sparken ca. 6 månader senare och den nya chefen ändrade omedelbart detta och fixade även att det sattes upp laddboxar på samtliga arbetsplatser runt om i landet där vi har verksamhet.
Re: Laddning av elbil.
Postat: 29 jan 2025 11:36
av tor-ake
En snabb fråga bara, vad är ett suc-uttag? Jag har antagit motorvärmaruttag med "suc" kanske innebär något annat hos er?
Re: Laddning av elbil.
Postat: 29 jan 2025 12:11
av SwedishAdvocate
T4s skrev: ↑29 jan 2025 10:45
Ralle skrev: ↑29 jan 2025 10:33
Tja! Äger en model 3 men till fråga. Har laddat min Tesla på jobbet i suc uttag med 4 ampere på och har nu fått en varning ifrån jobbet att ej göra detta då dom anser det vara lika med stöld av el som går på deras bekostnad. Hur ligger de till egentligen? Företaget i sig har ingen policy som säger emot att ”ladda” sin bil på arbetsplatsen. Jag är den ända som har elbil privat på företagen och får knappast några % under 8h arbete. Att använda motorvärmare till fossilbilarna är helt ok tydligen men att använda laddningskabel på 4ampere i suc uttag anser dom vara stöld. Någon som har koll på sånt här?
…] Många arbetsgivare vänder på tankesättet och tänker: Aha, jag kan underlätta för min personal och erbjuda installation av laddbox samt laddning som en skattefri förmån.
@Ralle:
Nu är ju arbetsgivaren tydl. oense med dig om ngt… Det finns ingen möjlighet att ni 'röker fredspipa' om vad det nu är den här oenigheten består i?… Sen kanske företaget skulle kunna montera upp X antal laddboxar där du och andra anställda skulle kunna betala för elen om ni vill ladda?… Med typ ett avdrag för vad en 'session' i en motorvärmare kostar för alla dom som fortf. har ICE-bil, eftersom dom tydligen får den elen gratis.
Eller om man monterar en elmätare till det uttag du använder idag, och så dras kostnaden för den el som du använder från din lön… Eller om det finns ngn annan lösning.
Re: Laddning av elbil.
Postat: 29 jan 2025 12:17
av Ralle
Suc - vanligt eluttag
Re: Laddning av elbil.
Postat: 29 jan 2025 12:25
av Nicke Nyfiken
Ralle skrev: ↑29 jan 2025 12:17
Schuko heter det väl?
Re: Laddning av elbil.
Postat: 29 jan 2025 12:47
av AAKEE
Nicke Nyfiken skrev: ↑29 jan 2025 11:35
Bilen ska inte tappa procent för att det är kallt.
En liten sidnot utanför tråden men som kan vara relaterat:
Teslor visar *medvetet* lägre SOC när batteriet är kallare.
Bilen *mäter* samma SOC i kyla med kallt batteri men den SOC bilen visar beror på den energi som bilen anser att batteriet kan leverera mht batteritemperaturen. Och den varierar med batteritemperaturen.
(Utvikning förxden intresserade:
Nomimal Remaining är ett BMS-värde för energin ombord i batteriet som inte påverkas av temperaturen.
BMS har även ett värde för Expected Remaining, vilket är det BMS räknar med att det går ta ut ur batteriet. Expected Remaining kan vara högre än Nominal Remaining om batteriet är ordentligt varmt, tex efter supercharging.)
När batteriet är ca 25C visar bilen samma SOC som den nomimella.
När batteriet är ~15C visar bilen ~ 0.5% lägre SOC.
Vid ~. 7C skiljer det ~ 1%
Vid ~ 0C skiljer det ~ 2%
Vid ~ -10C skiljer det ~ 5%
Vid ~ -18C skiljer det ~ 10%
Värdena är tagna mest runt 30-50% men de få jag har med högre SOC skiljer inte nämnvärt.
Parkerar man i ute vinterkyla och batteriet svalnar kommer bilen visa en lägre SOC.
Man kan tex se det på den blå delen i laddningsslidern i appen:
Man får det väldigt tydligt med tex Scan My Tesla som läser av BMS:
Bilen visar 44%, men batteriet har egentligen 47.9%. Värms batteriet till 25C, visar bilen 48%.
Re: Laddning av elbil.
Postat: 29 jan 2025 13:11
av Nicke Nyfiken
AAKEE skrev: ↑29 jan 2025 12:47
Nicke Nyfiken skrev: ↑29 jan 2025 11:35
Bilen ska inte tappa procent för att det är kallt.
En liten sidnot utanför tråden men som kan vara relaterat:
Teslor visar *medvetet* lägre SOC när batteriet är kallare.
Bilen *mäter* samma SOC i kyla med kallt batteri men den SOC bilen visar beror på den energi som bilen anser att batteriet kan leverera mht batteritemperaturen. Och den varierar med batteritemperaturen.
(Utvikning förxden intresserade:
Nomimal Remaining är ett BMS-värde för energin ombord i batteriet som inte påverkas av temperaturen.
BMS har även ett värde för Expected Remaining, vilket är det BMS räknar med att det går ta ut ur batteriet. Expected Remaining kan vara högre än Nominal Remaining om batteriet är ordentligt varmt, tex efter supercharging.)
När batteriet är ca 25C visar bilen samma SOC som den nomimella.
När batteriet är ~15C visar bilen ~ 0.5% lägre SOC.
Vid ~. 7C skiljer det ~ 1%
Vid ~ 0C skiljer det ~ 2%
Vid ~ -10C skiljer det ~ 5%
Vid ~ -18C skiljer det ~ 10%
Värdena är tagna mest runt 30-50% men de få jag har med högre SOC skiljer inte nämnvärt.
Parkerar man i ute vinterkyla och batteriet svalnar kommer bilen visa en lägre SOC.
Man kan tex se det på den blå delen i laddningsslidern i appen:
IMG_7330.jpeg
Man får det väldigt tydligt med tex Scan My Tesla som läser av BMS:
Bilen visar 44%, men batteriet har egentligen 47.9%. Värms batteriet till 25C, visar bilen 48%.
IMG_3046.jpeg
Tar jag min "kalla" bil som står utomhus utan förvärming och kör 20 minuter och sedan parkerar så är det minimal ändring av batteritemperaturen ens under vintern i de södra delarna av landet.
Att ni har ett helvete uppe i Norrland tvivlar jag inte på.
Du förstår vad jag menar.
Det krävs ganska kallt väder och lite längre körsträcka innan man parkerar, för att tappet av % ska blir påtagligt efter en arbetsdag.
Och som du skriver så finns energin kvar och blir tillgänglig när batteriet blir varmt.
Så det behövs inte någon "underhållsladdning" för att inte tappa energi när det är kallt, vilket var hela syftet med laddningen enligt TS.
Re: Laddning av elbil.
Postat: 29 jan 2025 13:18
av AAKEE
Nicke Nyfiken skrev: ↑29 jan 2025 13:11
AAKEE skrev: ↑29 jan 2025 12:47
Nicke Nyfiken skrev: ↑29 jan 2025 11:35
Bilen ska inte tappa procent för att det är kallt.
En liten sidnot utanför tråden men som kan vara relaterat:
Teslor visar *medvetet* lägre SOC när batteriet är kallare.
Bilen *mäter* samma SOC i kyla med kallt batteri men den SOC bilen visar beror på den energi som bilen anser att batteriet kan leverera mht batteritemperaturen. Och den varierar med batteritemperaturen.
(Utvikning förxden intresserade:
Nomimal Remaining är ett BMS-värde för energin ombord i batteriet som inte påverkas av temperaturen.
BMS har även ett värde för Expected Remaining, vilket är det BMS räknar med att det går ta ut ur batteriet. Expected Remaining kan vara högre än Nominal Remaining om batteriet är ordentligt varmt, tex efter supercharging.)
När batteriet är ca 25C visar bilen samma SOC som den nomimella.
När batteriet är ~15C visar bilen ~ 0.5% lägre SOC.
Vid ~. 7C skiljer det ~ 1%
Vid ~ 0C skiljer det ~ 2%
Vid ~ -10C skiljer det ~ 5%
Vid ~ -18C skiljer det ~ 10%
Värdena är tagna mest runt 30-50% men de få jag har med högre SOC skiljer inte nämnvärt.
Parkerar man i ute vinterkyla och batteriet svalnar kommer bilen visa en lägre SOC.
Man kan tex se det på den blå delen i laddningsslidern i appen:
IMG_7330.jpeg
Man får det väldigt tydligt med tex Scan My Tesla som läser av BMS:
Bilen visar 44%, men batteriet har egentligen 47.9%. Värms batteriet till 25C, visar bilen 48%.
IMG_3046.jpeg
Tar jag min "kalla" bil som står utomhus utan förvärming och kör 20 minuter och sedan parkerar så är det minimal ändring av batteritemperaturen ens under vintern i de södra delarna av landet.
Att ni har ett helvete uppe i Norrland tvivlar jag inte på.
Du förstår vad jag menar.
Det krävs ganska kallt väder och lite längre körsträcka innan man parkerar, för att tappet av % ska blir påtagligt efter en arbetsdag.
Och som du skriver så finns energin kvar och blir tillgänglig när batteriet blir varmt.
Så det behövs inte någon "underhållsladdning" för att inte tappa energi när det är kallt, vilket var hela syftet med laddningen enligt TS.
Förvärmer du bilen så (planerad avfärd eller bara startar värmen) värms batteriet till mellan 5-10C lite beroende på. Då visar batteriet kanske 1% lägre SOC än nominellt.
Dessutom ökar batteritempen ganska fort sv inte resistans och motorernas kylning så man måste inte åka så långt för att vara väl över 10C.
När bilen står svalnar batteriet betänkligt ol det är minusgrader. Det går rätt fort för batteriet att bli kallt. Kan återkomma med en bild på det men att batteriet är minusgrader om det är -10C efter en arbetsdag är normalt.
En skillnad på ~ 2-3% pga att batteriet svalnat är inte ovanligt efter en arbetsdag i ~ -10C
Re: Laddning av elbil.
Postat: 29 jan 2025 13:25
av Nicke Nyfiken
AAKEE skrev: ↑29 jan 2025 13:18
Nicke Nyfiken skrev: ↑29 jan 2025 13:11
AAKEE skrev: ↑29 jan 2025 12:47
Nicke Nyfiken skrev: ↑29 jan 2025 11:35
Bilen ska inte tappa procent för att det är kallt.
En liten sidnot utanför tråden men som kan vara relaterat:
Teslor visar *medvetet* lägre SOC när batteriet är kallare.
Bilen *mäter* samma SOC i kyla med kallt batteri men den SOC bilen visar beror på den energi som bilen anser att batteriet kan leverera mht batteritemperaturen. Och den varierar med batteritemperaturen.
(Utvikning förxden intresserade:
Nomimal Remaining är ett BMS-värde för energin ombord i batteriet som inte påverkas av temperaturen.
BMS har även ett värde för Expected Remaining, vilket är det BMS räknar med att det går ta ut ur batteriet. Expected Remaining kan vara högre än Nominal Remaining om batteriet är ordentligt varmt, tex efter supercharging.)
När batteriet är ca 25C visar bilen samma SOC som den nomimella.
När batteriet är ~15C visar bilen ~ 0.5% lägre SOC.
Vid ~. 7C skiljer det ~ 1%
Vid ~ 0C skiljer det ~ 2%
Vid ~ -10C skiljer det ~ 5%
Vid ~ -18C skiljer det ~ 10%
Värdena är tagna mest runt 30-50% men de få jag har med högre SOC skiljer inte nämnvärt.
Parkerar man i ute vinterkyla och batteriet svalnar kommer bilen visa en lägre SOC.
Man kan tex se det på den blå delen i laddningsslidern i appen:
IMG_7330.jpeg
Man får det väldigt tydligt med tex Scan My Tesla som läser av BMS:
Bilen visar 44%, men batteriet har egentligen 47.9%. Värms batteriet till 25C, visar bilen 48%.
IMG_3046.jpeg
Tar jag min "kalla" bil som står utomhus utan förvärming och kör 20 minuter och sedan parkerar så är det minimal ändring av batteritemperaturen ens under vintern i de södra delarna av landet.
Att ni har ett helvete uppe i Norrland tvivlar jag inte på.
Du förstår vad jag menar.
Det krävs ganska kallt väder och lite längre körsträcka innan man parkerar, för att tappet av % ska blir påtagligt efter en arbetsdag.
Och som du skriver så finns energin kvar och blir tillgänglig när batteriet blir varmt.
Så det behövs inte någon "underhållsladdning" för att inte tappa energi när det är kallt, vilket var hela syftet med laddningen enligt TS.
Förvärmer du bilen så (planerad avfärd eller bara startar värmen) värms batteriet till mellan 5-10C lite beroende på. Då visar batteriet kanske 1% lägre SOC än nominellt.
Dessutom ökar batteritempen ganska fort sv inte resistans och motorernas kylning så man måste inte åka så långt för att vara väl över 10C.
När bilen står svalnar batteriet betänkligt ol det är minusgrader. Det går rätt fort för batteriet att bli kallt. Kan återkomma med en bild på det men att batteriet är minusgrader om det är -10C efter en arbetsdag är normalt.
En skillnad på ~ 2-3% pga att batteriet svalnat är inte ovanligt efter en arbetsdag i ~ -10C
-10°...

Huga.
Tur jag bor i södra Sverige.

Re: Laddning av elbil.
Postat: 29 jan 2025 13:55
av AAKEE
Nicke Nyfiken skrev: ↑29 jan 2025 13:25
AAKEE skrev: ↑29 jan 2025 13:18
Nicke Nyfiken skrev: ↑29 jan 2025 13:11
AAKEE skrev: ↑29 jan 2025 12:47
Nicke Nyfiken skrev: ↑29 jan 2025 11:35
Bilen ska inte tappa procent för att det är kallt.
En liten sidnot utanför tråden men som kan vara relaterat:
Teslor visar *medvetet* lägre SOC när batteriet är kallare.
Bilen *mäter* samma SOC i kyla med kallt batteri men den SOC bilen visar beror på den energi som bilen anser att batteriet kan leverera mht batteritemperaturen. Och den varierar med batteritemperaturen.
(Utvikning förxden intresserade:
Nomimal Remaining är ett BMS-värde för energin ombord i batteriet som inte påverkas av temperaturen.
BMS har även ett värde för Expected Remaining, vilket är det BMS räknar med att det går ta ut ur batteriet. Expected Remaining kan vara högre än Nominal Remaining om batteriet är ordentligt varmt, tex efter supercharging.)
När batteriet är ca 25C visar bilen samma SOC som den nomimella.
När batteriet är ~15C visar bilen ~ 0.5% lägre SOC.
Vid ~. 7C skiljer det ~ 1%
Vid ~ 0C skiljer det ~ 2%
Vid ~ -10C skiljer det ~ 5%
Vid ~ -18C skiljer det ~ 10%
Värdena är tagna mest runt 30-50% men de få jag har med högre SOC skiljer inte nämnvärt.
Parkerar man i ute vinterkyla och batteriet svalnar kommer bilen visa en lägre SOC.
Man kan tex se det på den blå delen i laddningsslidern i appen:
IMG_7330.jpeg
Man får det väldigt tydligt med tex Scan My Tesla som läser av BMS:
Bilen visar 44%, men batteriet har egentligen 47.9%. Värms batteriet till 25C, visar bilen 48%.
IMG_3046.jpeg
Tar jag min "kalla" bil som står utomhus utan förvärming och kör 20 minuter och sedan parkerar så är det minimal ändring av batteritemperaturen ens under vintern i de södra delarna av landet.
Att ni har ett helvete uppe i Norrland tvivlar jag inte på.
Du förstår vad jag menar.
Det krävs ganska kallt väder och lite längre körsträcka innan man parkerar, för att tappet av % ska blir påtagligt efter en arbetsdag.
Och som du skriver så finns energin kvar och blir tillgänglig när batteriet blir varmt.
Så det behövs inte någon "underhållsladdning" för att inte tappa energi när det är kallt, vilket var hela syftet med laddningen enligt TS.
Förvärmer du bilen så (planerad avfärd eller bara startar värmen) värms batteriet till mellan 5-10C lite beroende på. Då visar batteriet kanske 1% lägre SOC än nominellt.
Dessutom ökar batteritempen ganska fort sv inte resistans och motorernas kylning så man måste inte åka så långt för att vara väl över 10C.
När bilen står svalnar batteriet betänkligt ol det är minusgrader. Det går rätt fort för batteriet att bli kallt. Kan återkomma med en bild på det men att batteriet är minusgrader om det är -10C efter en arbetsdag är normalt.
En skillnad på ~ 2-3% pga att batteriet svalnat är inte ovanligt efter en arbetsdag i ~ -10C
-10°...

Huga.
Tur jag bor i södra Sverige.
Och jag som valde -10C för att vara inkluderande

-20C här i morse, -30C är inte jätteovanligt.
Re: Laddning av elbil.
Postat: 29 jan 2025 14:24
av AAKEE
Minus 20C ute på morgonen, batteriet laddas sent, bilen i garage.
Batteriet som varmast 16.75C precis innan avfärd.
Fem timmar efter parkering är batteriet -3.5C.
Re: Laddning av elbil.
Postat: 30 jan 2025 20:55
av DennisHalmstad
Ralle, Är det inte uttalat att man får ladda är det lika med stöld.
Tex. Om ditt företag har en dieseltank för arbetsmaskiner och en kollega åker och fyller upp sin privata bil, då är det ganska uppenbart att du med tveklöst skulle tycka det var stöld från företaget.
Det kvittar om värdet av hans tankning är 1000kr och din laddning är 20kr så är båda fallen stöld.
Kan inför lagen bli olika påföljder på grund av värdet givetvis men du kommer inte undan.
Sen tror jag inte man får ge skriftlig varning före muntlig men det är ju frågan om du vill ta den fighten.
Lobba för att bolaget sätter upp ett par ladduttag istället. Där de till och med kan debitera dig och tjäna lite på laddningen.
Poängtera att det kan vara en positiv tjänst att kunna erbjuda besökare som kommer behöva ladda.
Sen att du kanske ställer dig inkopplad varje dag och kanske bara laddar det lilla du känner för eller drar igång laddningen när du vill förvärma kan ingen säga något om sålänge det inte är "kö" med bilar som vill ladda.
Re: Laddning av elbil.
Postat: 31 jan 2025 00:37
av RareEarth
Juridiskt är det inte stöld. Den juridiska termen är olovlig energiavledning. Det är en annan straffskala än för stöld.
Moraliskt kan man tycka att det är stöld. Dock finns det uppenbarligen gråzoner. Är det t ex OK att ladda sin privata Ipad på jobbet? De flesta skulle nog tycka det.
Re: Laddning av elbil.
Postat: 31 jan 2025 11:28
av Bjelke
RareEarth skrev: ↑31 jan 2025 00:37
Juridiskt är det inte stöld. Den juridiska termen är olovlig energiavledning. Det är en annan straffskala än för stöld.
Moraliskt kan man tycka att det är stöld. Dock finns det uppenbarligen gråzoner. Är det t ex OK att ladda sin privata Ipad på jobbet? De flesta skulle nog tycka det.
Även elcyklar och liknande laddas ganska ofta på jobbet numera har jag sett,
även det verkar dom flesta tycka är Ok.
Re: Laddning av elbil.
Postat: 31 jan 2025 11:31
av manneson
Bjelke skrev: ↑31 jan 2025 11:28
RareEarth skrev: ↑31 jan 2025 00:37
Juridiskt är det inte stöld. Den juridiska termen är olovlig energiavledning. Det är en annan straffskala än för stöld.
Moraliskt kan man tycka att det är stöld. Dock finns det uppenbarligen gråzoner. Är det t ex OK att ladda sin privata Ipad på jobbet? De flesta skulle nog tycka det.
Även elcyklar och liknande laddas ganska ofta på jobbet numera har jag sett,
även det verkar dom flesta tycka är Ok.
Ja och folk tar med sig frukt etc hem.
