Sida 1 av 3
Råd om Model Y
Postat: 02 feb 2025 21:10
av Clabbe79
Jag har idag en Model 3 LR 2020. Riktigt nöjd. Funderar på att byta ut vår Audi A6 mot en Model Y. De erbjuder nu 0% ränta på lagerbilar. Har tidigare bara köpt bilar utan finansiering. Mina funderingar:
- Köpa en lagerbil med bra finansierings erbjudande. Är det värt att betala extra för en Performance eller nöja sig med LR? Är det värt att lägga till utökad autopilot? Har enklaste autopiloten på Teslan idag så har inget att jämföra med
- Alternativ är att titta på en pre-owned med få mil med utökad autopilot men sämre garanti och mindre fördelaktig finansiering.
Någon som kan hjälpa mig reda ut funderingarna?
/Claes
Re: Råd om Model Y
Postat: 02 feb 2025 22:02
av Teslasemitruck
Clabbe79 skrev: ↑02 feb 2025 21:10
Jag har idag en Model 3 LR 2020. Riktigt nöjd. Funderar på att byta ut vår Audi A6 mot en Model Y. De erbjuder nu 0% ränta på lagerbilar. Har tidigare bara köpt bilar utan finansiering. Mina funderingar:
- Köpa en lagerbil med bra finansierings erbjudande. Är det värt att betala extra för en Performance eller nöja sig med LR? Är det värt att lägga till utökad autopilot? Har enklaste autopiloten på Teslan idag så har inget att jämföra med
- Alternativ är att titta på en pre-owned med få mil med utökad autopilot men sämre garanti och mindre fördelaktig finansiering.
Någon som kan hjälpa mig reda ut funderingarna?
/Claes
Min känsla är att kör på inkluderade autopiloten eller möjligtvis utökade. Fsd är en bit bort. Ja det är värt det om du själv värdesätter det och inte försäkringen sticker iväg. Sätt lånet på 60 månader så kan du sätta in pengarna på börsen samt om du säljer bilen kan köparen överta räntan.
Re: Råd om Model Y
Postat: 03 feb 2025 17:21
av Skyvandrare
Bytte ut vår Passat mot Y i våras. Jag valde en Y P isf Y LR då den gör precis samma jobb (räckvidd/bagagevolym/dragvikt) till precis samma försäkringspremie och är en hel del roligare. Så jag kan varmt rekommendera P.
Re: Råd om Model Y
Postat: 03 feb 2025 17:42
av frippe
Vi valde en LR, tyckte inte det var värt att gå på en P. Risken jag såg är att man bränner däck, om man nu ska ha något ut av att det är en P och inte en LR. Den acceleration en LR har är fullt tillräckligt för allt vardagligt, inklusive att rensa vid rödljusen om det upplevs som givande. Kör ofta på chillmode för övrigt också.
Om du kör mycket motorväg kan det vara värt en utökade AP. Annars kanske inte.
Summon får jag bara att fungera var tredje gång.
Att köpa nytt är alltid speciellt, men är det värt det stora initiala värdetappet alla nya bilar får. Det får ställas emot att få en annan finansieringslösning.
Det jag nog mest funderar över just nu är hur 2ahandsvärdet kommer stå sig på Teslor, finns flera frågetecken kring det, utöver all politisk diskussion. Så kan valet mellan ny eller begagnad påverkas av den frågan?
Re: Råd om Model Y
Postat: 03 feb 2025 22:20
av MY_piraya
Vi valde RWD , 98,% stadskörning. Vi behövde varken accelerationen i P eller den teoretiska längre räckvidden i LR.
Re: Råd om Model Y
Postat: 03 feb 2025 22:23
av Freez
MY_piraya skrev: ↑03 feb 2025 22:20
Vi valde RWD , 98,% stadskörning. Vi behövde varken accelerationen i P eller den teoretiska längre räckvidden i LR.
Samma här, supernöjd med RWD! Snart 5000 landsvägs mil.
Re: Råd om Model Y
Postat: 03 feb 2025 22:27
av Nicke Nyfiken
MY_piraya skrev: ↑03 feb 2025 22:20
Vi valde RWD , 98,% stadskörning. Vi behövde varken accelerationen i P eller den teoretiska längre räckvidden i LR.
Är den "Teoretiska längre räckvidden" bara en skrivbordsprodukt? Eller vad menar du?
Kommer man inte längre på 79 kWh än på 60 kWh?
Re: Råd om Model Y
Postat: 04 feb 2025 07:39
av Tellus
Nicke Nyfiken skrev: ↑03 feb 2025 22:27
MY_piraya skrev: ↑03 feb 2025 22:20
Vi valde RWD , 98,% stadskörning. Vi behövde varken accelerationen i P eller den teoretiska längre räckvidden i LR.
Är den "Teoretiska längre räckvidden" bara en skrivbordsprodukt? Eller vad menar du?
Kommer man inte längre på 79 kWh än på 60 kWh?
RWD har lägre förbrukning och batteritypen tål 100% laddning bättre. 79/62kWh.
Re: Råd om Model Y
Postat: 04 feb 2025 08:08
av Liqwid78
RWD och är grym nöjda. Här min genomsnitt förbrukningen sedan feb 2023.
Vi kör till Norge en gång på vintern och roadtrip såsom Italien/Prag och i år Kroatien.
Annars är det 90% stadstrafik och landsvägar.
Re: Råd om Model Y
Postat: 04 feb 2025 08:49
av Anderzzon
Min största invändning mot Model Y är att den är så vanlig att det blir tråkigt. Innan vi bestämde oss för att gå bort från Tesla var jag därför helt inställd på att byta till en Performance nästa gång. Eftersom du tittar på den gamla årsmodellen så hade jag valt Performance alla dagar i veckan.
Re: Råd om Model Y
Postat: 04 feb 2025 10:13
av RareEarth
Tellus skrev: ↑04 feb 2025 07:39
Nicke Nyfiken skrev: ↑03 feb 2025 22:27
MY_piraya skrev: ↑03 feb 2025 22:20
Vi valde RWD , 98,% stadskörning. Vi behövde varken accelerationen i P eller den teoretiska längre räckvidden i LR.
Är den "Teoretiska längre räckvidden" bara en skrivbordsprodukt? Eller vad menar du?
Kommer man inte längre på 79 kWh än på 60 kWh?
RWD har lägre förbrukning och batteritypen tål 100% laddning bättre. 79/62kWh.
Skillnaden är väl ändå betydligt större än "teoretisk". Sen att man kanske klarar sig ändå med den kortare räckvidden är en annan sak.
Re: Råd om Model Y
Postat: 04 feb 2025 11:03
av Nicke Nyfiken
Tellus skrev: ↑04 feb 2025 07:39
Nicke Nyfiken skrev: ↑03 feb 2025 22:27
MY_piraya skrev: ↑03 feb 2025 22:20
Vi valde RWD , 98,% stadskörning. Vi behövde varken accelerationen i P eller den teoretiska längre räckvidden i LR.
Är den "Teoretiska längre räckvidden" bara en skrivbordsprodukt? Eller vad menar du?
Kommer man inte längre på 79 kWh än på 60 kWh?
RWD har lägre förbrukning och batteritypen tål 100% laddning bättre. 79/62kWh.
BYD 60 kWh
CATL 62 kWh
LG 79 kWh
Jag jobbpendlar 30 mil enkel väg på 110/120 km/h motorväg. Funkar inte så bra med en RWD med litet batteri, så för mig är skillnaden allt annat än "teoretisk". Pendlade med en Model 3 RWD i några månader och det sög fett att alltid behöva stanna och ladda både på väg till och från jobbet.
RWD är en finfin bil och räckvidden är säkert tillräcklig för mångas användarmönster, men att kalla räckvidsskillnaden teoretisk är tramsigt.
Re: Råd om Model Y
Postat: 04 feb 2025 11:08
av Tellus
RareEarth skrev: ↑04 feb 2025 10:13
Tellus skrev: ↑04 feb 2025 07:39
Nicke Nyfiken skrev: ↑03 feb 2025 22:27
MY_piraya skrev: ↑03 feb 2025 22:20
Vi valde RWD , 98,% stadskörning. Vi behövde varken accelerationen i P eller den teoretiska längre räckvidden i LR.
Är den "Teoretiska längre räckvidden" bara en skrivbordsprodukt? Eller vad menar du?
Kommer man inte längre på 79 kWh än på 60 kWh?
RWD har lägre förbrukning och batteritypen tål 100% laddning bättre. 79/62kWh.
Skillnaden är väl ändå betydligt större än "teoretisk". Sen att man kanske klarar sig ändå med den kortare räckvidden är en annan sak.
Följer man Teslas laddrekommendationer(80/100%) så är räckvidden längre på RWD med lilla batteriet vs AWD med stora batteriet.
Tankar man 10kWh så kommer man också längre med RWD
LR RWD är bäst om man vill ha längst räckvidd, 6% längre än AWD LR
Re: Råd om Model Y
Postat: 04 feb 2025 11:32
av mussla
Tellus skrev: ↑04 feb 2025 11:08
RareEarth skrev: ↑04 feb 2025 10:13
Tellus skrev: ↑04 feb 2025 07:39
Nicke Nyfiken skrev: ↑03 feb 2025 22:27
MY_piraya skrev: ↑03 feb 2025 22:20
Vi valde RWD , 98,% stadskörning. Vi behövde varken accelerationen i P eller den teoretiska längre räckvidden i LR.
Är den "Teoretiska längre räckvidden" bara en skrivbordsprodukt? Eller vad menar du?
Kommer man inte längre på 79 kWh än på 60 kWh?
RWD har lägre förbrukning och batteritypen tål 100% laddning bättre. 79/62kWh.
Skillnaden är väl ändå betydligt större än "teoretisk". Sen att man kanske klarar sig ändå med den kortare räckvidden är en annan sak.
Följer man Teslas laddrekommendationer(80/100%) så är räckvidden längre på RWD med lilla batteriet vs AWD med stora batteriet.
Tankar man 10kWh så kommer man också längre med RWD
LR RWD är bäst om man vill ha längst räckvidd, 13% längre än AWD LR
Jag antar att du menar att om man laddar LR 80% och Rwd 100% så kommer Rwd längre?
Rekommendationen 80% är för daglig laddning men skall man åka långt så laddar man ju 100%.
Re: Råd om Model Y
Postat: 04 feb 2025 11:32
av Teslasemitruck
Nicke Nyfiken skrev: ↑04 feb 2025 11:03
Tellus skrev: ↑04 feb 2025 07:39
Nicke Nyfiken skrev: ↑03 feb 2025 22:27
MY_piraya skrev: ↑03 feb 2025 22:20
Vi valde RWD , 98,% stadskörning. Vi behövde varken accelerationen i P eller den teoretiska längre räckvidden i LR.
Är den "Teoretiska längre räckvidden" bara en skrivbordsprodukt? Eller vad menar du?
Kommer man inte längre på 79 kWh än på 60 kWh?
RWD har lägre förbrukning och batteritypen tål 100% laddning bättre. 79/62kWh.
BYD 60 kWh
CATL 62 kWh
LG 79 kWh
Jag jobbpendlar 30 mil enkel väg på 110/120 km/h motorväg. Funkar inte så bra med en RWD med litet batteri, så för mig är skillnaden allt annat än "teoretisk". Pendlade med en Model 3 RWD i några månader och det sög fett att alltid behöva stanna och ladda både på väg till och från jobbet.
RWD är en finfin bil och räckvidden är säkert tillräcklig för mångas användarmönster, men att kalla räckvidsskillnaden teoretisk är tramsigt.
Modell 3 rwd Highland klarar nog dock det. Lfp batteriet är väldigt tåligt för stora cykler också.
Re: Råd om Model Y
Postat: 04 feb 2025 11:34
av Tellus
mussla skrev: ↑04 feb 2025 11:32
Tellus skrev: ↑04 feb 2025 11:08
RareEarth skrev: ↑04 feb 2025 10:13
Tellus skrev: ↑04 feb 2025 07:39
Nicke Nyfiken skrev: ↑03 feb 2025 22:27
Är den "Teoretiska längre räckvidden" bara en skrivbordsprodukt? Eller vad menar du?
Kommer man inte längre på 79 kWh än på 60 kWh?
RWD har lägre förbrukning och batteritypen tål 100% laddning bättre. 79/62kWh.
Skillnaden är väl ändå betydligt större än "teoretisk". Sen att man kanske klarar sig ändå med den kortare räckvidden är en annan sak.
Följer man Teslas laddrekommendationer(80/100%) så är räckvidden längre på RWD med lilla batteriet vs AWD med stora batteriet.
Tankar man 10kWh så kommer man också längre med RWD
LR RWD är bäst om man vill ha längst räckvidd, 13% längre än AWD LR
Jag antar att du menar att om man laddar LR 80% och Rwd 100% så kommer Rwd längre?
Rekommendationen 80% är för daglig laddning men skall man åka långt så laddar man ju 100%.
Japp.
Ändrade från 13% till 6% räckviddsökning, fälgarna lurade mig.
Re: Råd om Model Y
Postat: 04 feb 2025 11:38
av mussla
Tellus skrev: ↑04 feb 2025 11:34
mussla skrev: ↑04 feb 2025 11:32
Tellus skrev: ↑04 feb 2025 11:08
RareEarth skrev: ↑04 feb 2025 10:13
Tellus skrev: ↑04 feb 2025 07:39
RWD har lägre förbrukning och batteritypen tål 100% laddning bättre. 79/62kWh.
Skillnaden är väl ändå betydligt större än "teoretisk". Sen att man kanske klarar sig ändå med den kortare räckvidden är en annan sak.
Följer man Teslas laddrekommendationer(80/100%) så är räckvidden längre på RWD med lilla batteriet vs AWD med stora batteriet.
Tankar man 10kWh så kommer man också längre med RWD
LR RWD är bäst om man vill ha längst räckvidd, 13% längre än AWD LR
Jag antar att du menar att om man laddar LR 80% och Rwd 100% så kommer Rwd längre?
Rekommendationen 80% är för daglig laddning men skall man åka långt så laddar man ju 100%.
Japp.
Ändrade från 13% till 6% räckviddsökning, fälgarna lurade mig.
Det blir väl missvisande eftersom man laddar bägge bilarna till 100% vid långresa?
Re: Råd om Model Y
Postat: 04 feb 2025 11:55
av Tellus
mussla skrev: ↑04 feb 2025 11:38
Tellus skrev: ↑04 feb 2025 11:34
mussla skrev: ↑04 feb 2025 11:32
Tellus skrev: ↑04 feb 2025 11:08
RareEarth skrev: ↑04 feb 2025 10:13
Skillnaden är väl ändå betydligt större än "teoretisk". Sen att man kanske klarar sig ändå med den kortare räckvidden är en annan sak.
Följer man Teslas laddrekommendationer(80/100%) så är räckvidden längre på RWD med lilla batteriet vs AWD med stora batteriet.
Tankar man 10kWh så kommer man också längre med RWD
LR RWD är bäst om man vill ha längst räckvidd, 13% längre än AWD LR
Jag antar att du menar att om man laddar LR 80% och Rwd 100% så kommer Rwd längre?
Rekommendationen 80% är för daglig laddning men skall man åka långt så laddar man ju 100%.
Japp.
Ändrade från 13% till 6% räckviddsökning, fälgarna lurade mig.
Det blir väl missvisande eftersom man laddar bägge bilarna till 100% vid långresa?
De flesta åker inte långresa så ofta och då finns det snabbladdare här och var.
Därför tycker jag RWD är ett bra val om man inte är ute efter acceleration.
Re: Råd om Model Y
Postat: 04 feb 2025 11:57
av Nicke Nyfiken
Liqwid78 skrev: ↑04 feb 2025 08:08
image.jpg
RWD och är grym nöjda. Här min genomsnitt förbrukningen sedan feb 2023.
Vi kör till Norge en gång på vintern och roadtrip såsom Italien/Prag och i år Kroatien.
Annars är det 90% stadstrafik och landsvägar.
Förvånansvärt liten skillnad i snittförbrukning i jämförelse med min Performance.
Vi kör till fjällen ett par gånger varje vinter. Det blir ca 200 mil per resa, i övrigt är det 90% motorväg pga jag jobbpendlar mellan Malmö och Göteborg. Hade jag istälket kört mycket stadstrafik och landsväg hade snittförbrukningen varit betydligt lägre än de 186 Wh/km jag har nu. Dessutom kör jag på 21" Überturbine när det inte är vinter, som också drar upp förbrukningen betydligt.
Jag är uppriktigt förvånad att det inte är större skillnad i förbrukningen.
.
Re: Råd om Model Y
Postat: 04 feb 2025 11:59
av Freez
Liqwid78 skrev: ↑04 feb 2025 08:08
image.jpg
RWD och är grym nöjda. Här min genomsnitt förbrukningen sedan feb 2023.
Vi kör till Norge en gång på vintern och roadtrip såsom Italien/Prag och i år Kroatien.
Annars är det 90% stadstrafik och landsvägar.
Med ett inslag av gubbkörning och 19” går det komma ned ytterligare i förbrukning

Re: Råd om Model Y
Postat: 04 feb 2025 12:17
av mussla
Tellus skrev: ↑04 feb 2025 11:55
mussla skrev: ↑04 feb 2025 11:38
Tellus skrev: ↑04 feb 2025 11:34
mussla skrev: ↑04 feb 2025 11:32
Tellus skrev: ↑04 feb 2025 11:08
Följer man Teslas laddrekommendationer(80/100%) så är räckvidden längre på RWD med lilla batteriet vs AWD med stora batteriet.
Tankar man 10kWh så kommer man också längre med RWD
LR RWD är bäst om man vill ha längst räckvidd, 13% längre än AWD LR
Jag antar att du menar att om man laddar LR 80% och Rwd 100% så kommer Rwd längre?
Rekommendationen 80% är för daglig laddning men skall man åka långt så laddar man ju 100%.
Japp.
Ändrade från 13% till 6% räckviddsökning, fälgarna lurade mig.
Det blir väl missvisande eftersom man laddar bägge bilarna till 100% vid långresa?
De flesta åker inte långresa så ofta och då finns det snabbladdare här och var.
Därför tycker jag RWD är ett bra val om man inte är ute efter acceleration.
Ja, det håller jag med om. Det jag inte förstod var ditt resonemang att RWD skulle ha längre räckvidd än LR AWD.
RWD har en WLTP på 430km och LR AWD har en WLTP på 533km.
Re: Råd om Model Y
Postat: 04 feb 2025 12:30
av mikebike
Tellus skrev: ↑04 feb 2025 11:55
mussla skrev: ↑04 feb 2025 11:38
Tellus skrev: ↑04 feb 2025 11:34
mussla skrev: ↑04 feb 2025 11:32
Tellus skrev: ↑04 feb 2025 11:08
Följer man Teslas laddrekommendationer(80/100%) så är räckvidden längre på RWD med lilla batteriet vs AWD med stora batteriet.
Tankar man 10kWh så kommer man också längre med RWD
LR RWD är bäst om man vill ha längst räckvidd, 13% längre än AWD LR
Jag antar att du menar att om man laddar LR 80% och Rwd 100% så kommer Rwd längre?
Rekommendationen 80% är för daglig laddning men skall man åka långt så laddar man ju 100%.
Japp.
Ändrade från 13% till 6% räckviddsökning, fälgarna lurade mig.
Det blir väl missvisande eftersom man laddar bägge bilarna till 100% vid långresa?
De flesta åker inte långresa så ofta och då finns det snabbladdare här och var.
Därför tycker jag RWD är ett bra val om man inte är ute efter acceleration.
Eller greppet.
Jag har kört AWD sedan 2000 och har inga planer på att gå tillbaks till tvåhjulsdrivet.
Re: Råd om Model Y
Postat: 04 feb 2025 12:36
av Maw
mussla skrev: ↑04 feb 2025 12:17
Tellus skrev: ↑04 feb 2025 11:55
mussla skrev: ↑04 feb 2025 11:38
Tellus skrev: ↑04 feb 2025 11:34
mussla skrev: ↑04 feb 2025 11:32
Jag antar att du menar att om man laddar LR 80% och Rwd 100% så kommer Rwd längre?
Rekommendationen 80% är för daglig laddning men skall man åka långt så laddar man ju 100%.
Japp.
Ändrade från 13% till 6% räckviddsökning, fälgarna lurade mig.
Det blir väl missvisande eftersom man laddar bägge bilarna till 100% vid långresa?
De flesta åker inte långresa så ofta och då finns det snabbladdare här och var.
Därför tycker jag RWD är ett bra val om man inte är ute efter acceleration.
Ja, det håller jag med om. Det jag inte förstod var ditt resonemang att RWD skulle ha längre räckvidd än LR AWD.
RWD har en WLTP på 430km och LR AWD har en WLTP på 533km.
Med 19” fälgar som är standard även på LR AWD blir wltp 565 km så skillnaden är faktiskt ännu större.
Laddar man LR AWD till 80% hamnar man på 452 km wltp så det är falskt att man kommer längre med rwd och 100% laddning än awd med 80% som påstods tidigare i tråden.
Re: Råd om Model Y
Postat: 04 feb 2025 12:57
av Tellus
Freez skrev: ↑04 feb 2025 11:59
Liqwid78 skrev: ↑04 feb 2025 08:08
image.jpg
RWD och är grym nöjda. Här min genomsnitt förbrukningen sedan feb 2023.
Vi kör till Norge en gång på vintern och roadtrip såsom Italien/Prag och i år Kroatien.
Annars är det 90% stadstrafik och landsvägar.
Med ett inslag av gubbkörning och 19” går det komma ned ytterligare i förbrukning
Klistra gärna in denna utsökta förbrukning i förbrukningstråden

Re: Råd om Model Y
Postat: 04 feb 2025 13:03
av Tellus
Maw skrev: ↑04 feb 2025 12:36
mussla skrev: ↑04 feb 2025 12:17
Tellus skrev: ↑04 feb 2025 11:55
mussla skrev: ↑04 feb 2025 11:38
Tellus skrev: ↑04 feb 2025 11:34
Japp.
Ändrade från 13% till 6% räckviddsökning, fälgarna lurade mig.
Det blir väl missvisande eftersom man laddar bägge bilarna till 100% vid långresa?
De flesta åker inte långresa så ofta och då finns det snabbladdare här och var.
Därför tycker jag RWD är ett bra val om man inte är ute efter acceleration.
Ja, det håller jag med om. Det jag inte förstod var ditt resonemang att RWD skulle ha längre räckvidd än LR AWD.
RWD har en WLTP på 430km och LR AWD har en WLTP på 533km.
Med 19” fälgar som är standard även på LR AWD blir wltp 565 km så skillnaden är faktiskt ännu större.
Laddar man LR AWD till 80% hamnar man på 452 km wltp så det är falskt att man kommer längre med rwd och 100% laddning än awd med 80% som påstods tidigare i tråden.
Jag trodde 455km var mer än 452km.