Sida 1 av 1
Batteri
Postat: 20 feb 2025 09:29
av leiflodde
Testar ställa frågan här då det Kanske finns någon som är bra på batteri?
Det jag är ute efter är ett ersätta ett lite mobilt elverk (nedan) med ett batteripack istället.
Batteripacket är tänkt att användas till en mobilröntgenutrustning där tillverkaren anger följande: Max. X-ray power: 750 W.
Säg att vi skulle behöva 3-4 timmars kontinuerlig drift/dag.
Någon som har erfarenhet av detta eller vet en bra leverantör?
Re: Batteri
Postat: 20 feb 2025 09:49
av manneson
Ingen elbil med V2L i närheten?
Re: Batteri
Postat: 20 feb 2025 10:46
av mikebike
Vi använder en 230 V 0,75 kWh power bank för att driva en "kuvös" under transport.
Worst case scenario = 3 kWh och då börjar det bli dyrt.
Denna klarar kravspecen:
https://ecoflow.se/products/ecoflow-del ... _NEALw_wcB
Re: Batteri
Postat: 20 feb 2025 12:00
av AAKEE
leiflodde skrev: ↑20 feb 2025 09:29
Testar ställa frågan här då det Kanske finns någon som är bra på batteri?
Det jag är ute efter är ett ersätta ett lite mobilt elverk (nedan) med ett batteripack istället.
Batteripacket är tänkt att användas till en mobilröntgenutrustning där tillverkaren anger följande: Max. X-ray power: 750 W.
Säg att vi skulle behöva 3-4 timmars kontinuerlig drift/dag.
Någon som har erfarenhet av detta eller vet en bra leverantör?
Du skulle behöva speca hur mycket effekt den drar, finns någon bätte spec än ”X-ray power” ?
Drar den 750W hela tiden?
Vi behöver veta input-effekten. Går på 230V/50hz?
Ska den användas ute i kyla?
Om det är 750W kontinuerligt och 4 h blir det 3kWh.
Då bör man ha minst 4kWh för att ha marginal.
Re: Batteri
Postat: 20 feb 2025 12:18
av fth
Enligt ovan så saknas det nog en hel del information för att kunna svara på den här frågan.
Vad innebär t.ex. "Max. X-ray power: 750 W"? Det låter som effekt ut från systemet, vilket rimligen innebär att det krävs högre, kanske betydligt högre, effekt in i systemet.
Vad innebär "kontinuerlig drift"? Som lekman så antar jag att den maximala effekten endast utnyttjas under bråkdel av tiden, under själva "fotograferingen", men detta kanske är en annan användning av röntgen än den "vanliga", inspektion av rör el dyl kanske? I så fall kanske effekten faktiskt är kontinuerlig, och då blir förstås kraven på batteriet betydligt högre.
Nästan oavsett svaren på frågorna ovan så finns det förstås sannolikt ett batteri som uppfyller kraven, prislapp, vikt, och storlek kommer dock att variera inom ett tämligen stort spann beroende på kraven.
Tittar man i sortimentet från en av dom största tillverkarna (EcoFlow) så bör man hamna i intervallet från ungefär "River 2 Pro" (800W/768Wh) för dryga 7000:- för "intermittent röntgenbild"-fallet, till ungefär "EcoFlow DELTA Pro 3" (4kW/4kWh) för knappa 40000:- för "kontinerlig strålning"-fallet.
/fth
Re: Batteri
Postat: 20 feb 2025 19:27
av Gustafsson
ett eller två 12 V AGM > 200 Ah med inverter från t.ex. Clas Ohlsson ?
Re: Batteri
Postat: 20 feb 2025 19:58
av AAKEE
Gustafsson skrev: ↑20 feb 2025 19:27
ett eller två 12 V AGM > 200 Ah med inverter från t.ex. Clas Ohlsson ?
Har Clas’O ens så stora batterier?
Ett 200Ah blybatteri blir tungt, jättetungt (64kg, ish

) …två stycken….
Vanliga blybatterier gillar inte att urladdas till mer än 50%. Jag tror ioffs man brukar speca AGM till att vara ok med 80% urladdning.
Men ett 12V/ 200Ah skulle leverera 1.9kWh vid 80%.
Det blir såklart förluster i invertern så man får inte all den energin till röntgenmaskinen, 1.6kWh kanske.
Re: Batteri
Postat: 20 feb 2025 20:33
av Gustafsson
Invertern från CO.
ett AGM på 92 Ah från batteriexperten väger 26 kg. Har inte kollat vad som kan passa.
ett 12 V 230 Ah kostar ca 4500:-
ville bara peka på en väg att titta närmare på. Har en sådan men mycket mindre lösning i samfälligheten, men då enbart för belysning
även litiumbatteri bör väga en del med nödvändig kapacitet. Men står batterierna i ett fordon gör det inte så mycket vad de väger. Portabelt blir det ju inte i meningen bärbart.
Ser att ett lithiumbatteri (renogy) 300 Ah 12 v väger 25 kg, 560 euro
Re: Batteri
Postat: 20 feb 2025 20:36
av Gustafsson
Gustafsson skrev: ↑20 feb 2025 20:33
Invertern från CO.
ett AGM på 92 Ah från batteriexperten väger 26 kg. Har inte kollat vad som kan passa.
ett 12 V 230 Ah kostar ca 4500:-
ville bara peka på en väg att titta närmare på. Har en sådan men mycket mindre lösning i samfälligheten, men då enbart för belysning
även litiumbatteri bör väga en del med nödvändig kapacitet. Men står batterierna i ett fordon gör det inte så mycket vad de väger. Portabelt blir det ju inte i meningen bärbart.
Ser att ett lithiumbatteri (renogy) 300 Ah 12 v väger 25 kg, 560 euro eu.renogy.com
Re: Batteri
Postat: 20 feb 2025 21:40
av repulsiv
Förutom det uppenbara som flera har sagt att apparatens förbrukning och ev startström är det man vill veta så ser jag även andra problem, kan du mata den med DC ? Om inte, hur stora krav finns det på perfekt sinus ? Hur störningskänslig ?
..En lösning på problemet är ju att helt enkelt använda en UPS, den är ju redan färdig med välspecat batteri och vanligen snygg sinus ut. Finns dessutom i många storlekar.
Re: Batteri
Postat: 21 feb 2025 18:19
av leiflodde
Tackar många snabba svar som vanligt.
Vi tittar på en Ford E-transit som tydligen skall ge 2,3 kW/230-volts, skall klara 24 riktiga mil enligt säljaren. 402 km WLTP stadskörning.
Vi har tittat på liknande som ECOFLOW och den är väl dubbelt så dyr som ett vanligt elverk men den kan vi ju ha som reservdunk till Forden
Hittade inga bättre specar än 750 W tyvärr. men vi kör kanske 100 st exponeringar/dag i 2 minuter därav fick jag ihop 200 minuter och visst lite standby i mellan men tror inte det är så mycket. Går idag på 230V/50hz och i skånsk jättekyla runt nollan.
Uppdraget är vanlig röntgen av rörledningar mm och tänker mig att ett (4kW/4kWh) bör kunna räcka för våra behov.
Vikten är inget större problem då vi har i en Ford Ranger eller bussar.
Kanske en ECOFLOW eller liknande är bästa alternative?
Re: Batteri
Postat: 21 feb 2025 21:06
av fth
leiflodde skrev: ↑21 feb 2025 18:19
Kanske en ECOFLOW eller liknande är bästa alternative?
Jag skulle iaf rekommendera det.
Ecoflow är ju rätt (väldigt) dyra om man bara tittar strikt på kronor per kWh, men dom har också generellt mycket gott anseende och betyg, service och support är tydligen också bra.
Om inte priset är den absolut viktigaste faktorn så tror jag man får en hel del bekvämlighet och slipper en hel del problem för dom pengarna.
/fth
Re: Batteri
Postat: 21 feb 2025 21:43
av mikebike
leiflodde skrev: ↑21 feb 2025 18:19
Tackar många snabba svar som vanligt.
Vi tittar på en Ford E-transit som tydligen skall ge 2,3 kW/230-volts, skall klara 24 riktiga mil enligt säljaren. 402 km WLTP stadskörning.
Vi har tittat på liknande som ECOFLOW och den är väl dubbelt så dyr som ett vanligt elverk men den kan vi ju ha som reservdunk till Forden
Hittade inga bättre specar än 750 W tyvärr. men vi kör kanske 100 st exponeringar/dag i 2 minuter därav fick jag ihop 200 minuter och visst lite standby i mellan men tror inte det är så mycket. Går idag på 230V/50hz och i skånsk jättekyla runt nollan.
Uppdraget är vanlig röntgen av rörledningar mm och tänker mig att ett (4kW/4kWh) bör kunna räcka för våra behov.
Vikten är inget större problem då vi har i en Ford Ranger eller bussar.
Kanske en ECOFLOW eller liknande är bästa alternative?
Det finns billiga energimätare som man sätter mellan stickpropp och vägguttag. Kjell & Co till exempel.
Re: Batteri
Postat: 22 feb 2025 10:23
av tor-ake
Att köra ett bensinelverk 3h/dag kräver en del bensin och olja om man använder det varje arbetsdag. Skulle tippa på minst 500 L bensin (per år) som man måste slabba och tanka. Samt betala 8500kr för. Oljebyte varannan månad så 300kr/år plus hantering av spillolja.
Om man kan ladda ecoflowen på natten blir det nånstans under 2000kr/år även med skånskt elpris.
Re: Batteri
Postat: 22 feb 2025 10:43
av airdrive
Japp och nya ecoflow har LFP-celler så dom är inte känsliga för cykling så man kan räkna med anständig livslängd.
Re: Batteri
Postat: 08 mar 2025 09:25
av PiCa
leiflodde skrev: ↑21 feb 2025 18:19
Tackar många snabba svar som vanligt.
Vi tittar på en Ford E-transit som tydligen skall ge 2,3 kW/230-volts, skall klara 24 riktiga mil enligt säljaren. 402 km WLTP stadskörning.
Vi har tittat på liknande som ECOFLOW och den är väl dubbelt så dyr som ett vanligt elverk men den kan vi ju ha som reservdunk till Forden
Hittade inga bättre specar än 750 W tyvärr. men vi kör kanske 100 st exponeringar/dag i 2 minuter därav fick jag ihop 200 minuter och visst lite standby i mellan men tror inte det är så mycket. Går idag på 230V/50hz och i skånsk jättekyla runt nollan.
Uppdraget är vanlig röntgen av rörledningar mm och tänker mig att ett (4kW/4kWh) bör kunna räcka för våra behov.
Vikten är inget större problem då vi har i en Ford Ranger eller bussar.
Kanske en ECOFLOW eller liknande är bästa alternative?
Har själv en Ecoflow Delta Max på 2kWh och kan helt klart rekommendera en liknande. Lätt att använda och bära med sig. Den är robust och har bra handtag.
Även om den jag har väger runt 23kg, men nyare varianter har, LFP-batterier och är betydligt lättare.
Finns egentligen bara en sak som jag saknar på den och det är någon form av inbyggd förvaringsplats för kablarna för AC- och DC-matning.