Vilka risker med äldre elbil?
Postat: 22 feb 2025 12:51
Jag har en del bekanta som funderar på att köpa begagnad elbil (typ 4–10 år gammal) och på nätet verkar många vara rädda för dyra fel efter att garantin har gått ut. Det finns visst fog för detta som jag ser det, även om visa risker verkar överdrivas online. Därför har jag försökt nedan ranka riskerna enligt kombination av sannolikhet + kostnad. Hjälp mig gärna att justera/förbättra listan! Detta gäller nu elbilar generellt, i praktiken varierar det förstås mycket enligt modell, med andra ord behöver man kolla vilka fel som drabbar modellerna man är intresserad av.
1) PTC heater / Luftvärmepump
Dessa verkar för eller senare gå sönder på många modeller, och är tyvärr ofta förvånandsvärt dyra att fixa. Kombinationen kostnad + sannolikhet gör att jag rankar detta som problem #1.
2) Ombordladdare
Speciellt franska elbilar men också en del andra har haft mycket strul med ombordladdaren. Dyrt att fixa – dock så vill man väl hoppas att dessa problem ganska långt hinner åtgärdas under garantin. Möjligen övergående problem, så kanske skall denna rankas lägre framöver.
3) Diverse problem med hjulupphägningen
Elbilars tyngd och ibland underdimensionerade komponenter (?) gör att glapp och andra problem med hjulupphägningen är vanliga. Oftast relativt billigt att åtgärda.
4) Fuktinträngning / kondens högspänningsbatteri
Denna tycker jag är svårbedömd, men kan bli kostsamt på äldre elbilar. Kommer rost och smuts att göra fukt till ett problem? Eller är det enbart på enstaka äldre modeller där detta förekommit (bl.a. Model S)?
5) Degradering / svaga celler högspänningsbatteri
Batteribyten pga. degradering eller svaga celler är en risk som ofta överdrivs enligt mig, i alla fall i vårt klimat. Dock finns det nog vissa modeller där detta är en reell risk, främst äldre modeller men också ex. Volkswagen har visst haft problem med degradering på rätt nya modeller.
6) Bromsar
Risk för krångel då bromsarna (beroende på modell) ibland blir för inaktiva pga. regen, men oftast billigt att åtgärda. Lönar sig att hålla koll, speciellt på bakbromsarna.
7) Bucklor/skador på batterihöljet/underredet
Man vill ogärna skada batterihöljet då det kan leda till underkänd besiktning och vara mycket dyrt att åtgärda. Viktigt att inspektera vid köp av begagnad elbil. Ifall man vet när skadan uppstått så torde det generellt gå på försäkringen. Ovanligt men dyrt.
8) Skräm/dator/elektronik
Här är jag själv lite osäker: problem verkar vara ganska ovanliga, men diverse krångel har förekommit. Svårt bedöma hur dessa kommer att fungera när bilen börjar bli ordentligt gammal. Kan bli halvdyrt? Inkluderar strul med handtag i denna kategori, har varit oväntat vanligt.
9) Rost
Rost förekommer förstås som på alla bilar. Generellt upplever jag ändå att dagens bilar är väldigt rosttåliga, men det lönar sig att ha koll.
10) 12-volts batteri
Slits lätt ut på elbilar, men billigt att byta
11) Ökat däckslitage
Elbilars däck nöts något snabbare än fossilbilar pga. hög vikt / snabb acceleration / regen. Men alla däck nöts, även på fossilbilar – tilläggskostnaden torde vara liten.
12) Drive unit / motorproblem
Ovanligt att drive unit krånglar, men kan förekomma (bl.a. missljud) på vissa modeller. Dyrt att ågärda, men hamnar långt ner på listan då detta fungerar bra på de flesta modellerna.
1) PTC heater / Luftvärmepump
Dessa verkar för eller senare gå sönder på många modeller, och är tyvärr ofta förvånandsvärt dyra att fixa. Kombinationen kostnad + sannolikhet gör att jag rankar detta som problem #1.
2) Ombordladdare
Speciellt franska elbilar men också en del andra har haft mycket strul med ombordladdaren. Dyrt att fixa – dock så vill man väl hoppas att dessa problem ganska långt hinner åtgärdas under garantin. Möjligen övergående problem, så kanske skall denna rankas lägre framöver.
3) Diverse problem med hjulupphägningen
Elbilars tyngd och ibland underdimensionerade komponenter (?) gör att glapp och andra problem med hjulupphägningen är vanliga. Oftast relativt billigt att åtgärda.
4) Fuktinträngning / kondens högspänningsbatteri
Denna tycker jag är svårbedömd, men kan bli kostsamt på äldre elbilar. Kommer rost och smuts att göra fukt till ett problem? Eller är det enbart på enstaka äldre modeller där detta förekommit (bl.a. Model S)?
5) Degradering / svaga celler högspänningsbatteri
Batteribyten pga. degradering eller svaga celler är en risk som ofta överdrivs enligt mig, i alla fall i vårt klimat. Dock finns det nog vissa modeller där detta är en reell risk, främst äldre modeller men också ex. Volkswagen har visst haft problem med degradering på rätt nya modeller.
6) Bromsar
Risk för krångel då bromsarna (beroende på modell) ibland blir för inaktiva pga. regen, men oftast billigt att åtgärda. Lönar sig att hålla koll, speciellt på bakbromsarna.
7) Bucklor/skador på batterihöljet/underredet
Man vill ogärna skada batterihöljet då det kan leda till underkänd besiktning och vara mycket dyrt att åtgärda. Viktigt att inspektera vid köp av begagnad elbil. Ifall man vet när skadan uppstått så torde det generellt gå på försäkringen. Ovanligt men dyrt.
8) Skräm/dator/elektronik
Här är jag själv lite osäker: problem verkar vara ganska ovanliga, men diverse krångel har förekommit. Svårt bedöma hur dessa kommer att fungera när bilen börjar bli ordentligt gammal. Kan bli halvdyrt? Inkluderar strul med handtag i denna kategori, har varit oväntat vanligt.
9) Rost
Rost förekommer förstås som på alla bilar. Generellt upplever jag ändå att dagens bilar är väldigt rosttåliga, men det lönar sig att ha koll.
10) 12-volts batteri
Slits lätt ut på elbilar, men billigt att byta
11) Ökat däckslitage
Elbilars däck nöts något snabbare än fossilbilar pga. hög vikt / snabb acceleration / regen. Men alla däck nöts, även på fossilbilar – tilläggskostnaden torde vara liten.
12) Drive unit / motorproblem
Ovanligt att drive unit krånglar, men kan förekomma (bl.a. missljud) på vissa modeller. Dyrt att ågärda, men hamnar långt ner på listan då detta fungerar bra på de flesta modellerna.