Sida 1 av 1
Genomsnittlig mätning av förbrukning
Postat: 12 mar 2025 08:50
av Flotten
Hur skall jag tolka den aktuella mätningen av kWh när jag kör min Tesla Model Y? Vi säger att jag förvärmt bilen innan starten och ser att det t.ex. gått 6 km av den totalt möjliga körsträckan genom förvärmningen, ingår denna förbrukning i den aktuella körningen och i totalen när förbrukningen i kWh visas? Bilen "tappar" laddningen i batteriet successivt vid kallare väderlek. Detta tapp inkluderas väl inte i körsträckan?
Re: Genomsnittlig mätning av förbrukning
Postat: 12 mar 2025 09:08
av mikebike
Förvärmning innan start borde inte räknas in, men hur är det med förvärmning inför SuC?
Det är ju ändå under resan.
Re: Genomsnittlig mätning av förbrukning
Postat: 12 mar 2025 09:38
av Elmil
mikebike skrev: ↑12 mar 2025 09:08
Förvärmning innan start borde inte räknas in, men hur är det med förvärmning inför SuC?
Det är ju ändå under resan.
All förbrukning under körning ingår. En körning påbörjas väl när bromspedalen trycks ned från parkeringsläge, och avslutas när föraren lämnar sätet? Så en pågående körning där man gör ett kort stopp och lägger i P avslutar inte den körturen så länge föraren sitter kvar, och förbrukningen under stoppet räknas då också in.
Re: Genomsnittlig mätning av förbrukning
Postat: 12 mar 2025 11:09
av Tellus
Elmil skrev: ↑12 mar 2025 09:38
mikebike skrev: ↑12 mar 2025 09:08
Förvärmning innan start borde inte räknas in, men hur är det med förvärmning inför SuC?
Det är ju ändå under resan.
All förbrukning under körning ingår. En körning påbörjas väl när bromspedalen trycks ned från parkeringsläge, och avslutas när föraren lämnar sätet? Så en pågående körning där man gör ett kort stopp och lägger i P avslutar inte den körturen så länge föraren sitter kvar, och förbrukningen under stoppet räknas då också in.
Om man stannar och lägger i P tror jag inte det räknas med.
När man lyfter rumpan? eller lämnar bilen? så startas ”aktuell resa” på nytt
(Ni var med på elbilforum24 om jag minns rätt?

,
jag hette Leaf där)
Re: Genomsnittlig mätning av förbrukning
Postat: 12 mar 2025 11:47
av Elmil
Tellus skrev: ↑12 mar 2025 11:09
Elmil skrev: ↑12 mar 2025 09:38
mikebike skrev: ↑12 mar 2025 09:08
Förvärmning innan start borde inte räknas in, men hur är det med förvärmning inför SuC?
Det är ju ändå under resan.
All förbrukning under körning ingår. En körning påbörjas väl när bromspedalen trycks ned från parkeringsläge, och avslutas när föraren lämnar sätet? Så en pågående körning där man gör ett kort stopp och lägger i P avslutar inte den körturen så länge föraren sitter kvar, och förbrukningen under stoppet räknas då också in.
Om man stannar och lägger i P tror jag inte det räknas med.
När man lyfter rumpan? eller lämnar bilen? så startas ”aktuell resa” på nytt
(Ni var med på elbilforum24 om jag minns rätt?

,
jag hette Leaf där)
Enklaste indikatorn är nog trippmätaren för aktuell resa som ju nollställs automatiskt då en ny resa påbörjas.
(

Nostalgi..

)
Re: Genomsnittlig mätning av förbrukning
Postat: 12 mar 2025 12:18
av Maw
Tellus skrev: ↑12 mar 2025 11:09
Elmil skrev: ↑12 mar 2025 09:38
mikebike skrev: ↑12 mar 2025 09:08
Förvärmning innan start borde inte räknas in, men hur är det med förvärmning inför SuC?
Det är ju ändå under resan.
All förbrukning under körning ingår. En körning påbörjas väl när bromspedalen trycks ned från parkeringsläge, och avslutas när föraren lämnar sätet? Så en pågående körning där man gör ett kort stopp och lägger i P avslutar inte den körturen så länge föraren sitter kvar, och förbrukningen under stoppet räknas då också in.
Om man stannar och lägger i P tror jag inte det räknas med.
När man lyfter rumpan? eller lämnar bilen? så startas ”aktuell resa” på nytt
(Ni var med på elbilforum24 om jag minns rätt?

,
jag hette Leaf där)
Så har jag också förstått att det fungerar med Tesla. Den räknar in den el som går åt nör bilen är i körläge D eller R när den räknar ut förbrukningen men inte det som går åt i körläge P.