Sida 1 av 1

Skillnad i restvärde om två år mellan Y och nya Y

Postat: 12 mar 2025 10:58
av lem
Det är ju ganska stor skillnad på pre nya Y och nya Y. Nypriset är ju ganska lika. Kommer restvärdet på gammel-Y rasa?

Nya Y är ju snygg! Som MS.

Vad tror Ni om skillnad som begagnad efter 1-3 år? 50.000 kronor?? Gamla Y finns det ju 14 på dussinet.

Re: Skillnad i restvärde om två år mellan Y och nya Y

Postat: 12 mar 2025 11:06
av manneson
Facelift brukar inte ge någon noterbar påverkan på priset.
Det som som styr priset är årsmodell, miltal och skick.

Re: Skillnad i restvärde om två år mellan Y och nya Y

Postat: 12 mar 2025 13:52
av Liqwid78
manneson skrev: 12 mar 2025 11:06
Facelift brukar inte ge någon noterbar påverkan på priset.
Det som som styr priset är årsmodell, miltal och skick.
Håller med.
Gamla Y 2025 och nya 2025. Dessa gamla Y kommer få en ofördelaktig värdering om man skulle jämföra årsmodell med likvärdig mil och skick.

Re: Skillnad i restvärde om två år mellan Y och nya Y

Postat: 12 mar 2025 15:05
av manneson
Liqwid78 skrev: 12 mar 2025 13:52
manneson skrev: 12 mar 2025 11:06
Facelift brukar inte ge någon noterbar påverkan på priset.
Det som som styr priset är årsmodell, miltal och skick.
Håller med.
Gamla Y 2025 och nya 2025. Dessa gamla Y kommer få en ofördelaktig värdering om man skulle jämföra årsmodell med likvärdig mil och skick.
Alla ”gamla” Y är årsm 2024 AFAIK.

Re: Skillnad i restvärde om två år mellan Y och nya Y

Postat: 12 mar 2025 15:37
av tor-ake
Om man tittar på kortare sikt brukar det vara så att om man tydligt kan se att modellen tillhör en äldre generation följer den gängse värdeminskning medan en bil som "ser ny ut" är värd lite mer, kanske upp till motsvarande ett helt års normal värdeminskning.

Men efter nästa facelift faller värdet tillbaka till det vanliga 50%/3år. "Vanliga människor" bryr sig inte om exakt hur plastbitar ser ut eller om sätena är ventilerade på en 5 år gammal bil.

Re: Skillnad i restvärde om två år mellan Y och nya Y

Postat: 12 mar 2025 16:00
av Liqwid78
manneson skrev: 12 mar 2025 15:05
Liqwid78 skrev: 12 mar 2025 13:52
manneson skrev: 12 mar 2025 11:06
Facelift brukar inte ge någon noterbar påverkan på priset.
Det som som styr priset är årsmodell, miltal och skick.
Håller med.
Gamla Y 2025 och nya 2025. Dessa gamla Y kommer få en ofördelaktig värdering om man skulle jämföra årsmodell med likvärdig mil och skick.
Alla ”gamla” Y är årsm 2024 AFAIK.
Det finns Y modeller tillverkade dec 2024 som betraktas som årsmodell 2025

Re: Skillnad i restvärde om två år mellan Y och nya Y

Postat: 12 mar 2025 16:17
av lem
tor-ake skrev: 12 mar 2025 15:37
Om man tittar på kortare sikt brukar det vara så att om man tydligt kan se att modellen tillhör en äldre generation följer den gängse värdeminskning medan en bil som "ser ny ut" är värd lite mer, kanske upp till motsvarande ett helt års normal värdeminskning.

Men efter nästa facelift faller värdet tillbaka till det vanliga 50%/3år. "Vanliga människor" bryr sig inte om exakt hur plastbitar ser ut eller om sätena är ventilerade på en 5 år gammal bil.
Det skulle alltså handla om ca 15-20% på ca 350kkr dvs ca 50 kkr i skillnad mellan gamla och nya Y?
Nästan 1500 kr/mån. Det är också pengar…

Re: Skillnad i restvärde om två år mellan Y och nya Y

Postat: 12 mar 2025 16:17
av lem
tor-ake skrev: 12 mar 2025 15:37
Om man tittar på kortare sikt brukar det vara så att om man tydligt kan se att modellen tillhör en äldre generation följer den gängse värdeminskning medan en bil som "ser ny ut" är värd lite mer, kanske upp till motsvarande ett helt års normal värdeminskning.

Men efter nästa facelift faller värdet tillbaka till det vanliga 50%/3år. "Vanliga människor" bryr sig inte om exakt hur plastbitar ser ut eller om sätena är ventilerade på en 5 år gammal bil.
Det skulle alltså handla om ca 15-20% på ca 350kkr dvs ca 50 kkr i skillnad mellan gamla och nya Y?
Nästan 1500 kr/mån. Det är också pengar…

Re: Skillnad i restvärde om två år mellan Y och nya Y

Postat: 12 mar 2025 17:22
av pejvic
lem skrev: 12 mar 2025 16:17
tor-ake skrev: 12 mar 2025 15:37
Om man tittar på kortare sikt brukar det vara så att om man tydligt kan se att modellen tillhör en äldre generation följer den gängse värdeminskning medan en bil som "ser ny ut" är värd lite mer, kanske upp till motsvarande ett helt års normal värdeminskning.

Men efter nästa facelift faller värdet tillbaka till det vanliga 50%/3år. "Vanliga människor" bryr sig inte om exakt hur plastbitar ser ut eller om sätena är ventilerade på en 5 år gammal bil.
Det skulle alltså handla om ca 15-20% på ca 350kkr dvs ca 50 kkr i skillnad mellan gamla och nya Y?
Nästan 1500 kr/mån. Det är också pengar…
Minst. Men den som köpt gamla Y kanske ägt den något längre, köpt med 0% ränta osv. Men det är alltid så med facelift på alla märken. Vet ej hur prissättning var 2016 på Model s tex vid faceliften men det är ju fortfarande idag stor skillnad i pris på en Nosecone S med samma mil som en faceliftad.

Står om två år det två likadana Y bredvid varandra med samma mil och färg och den ena är Juniper så kommer ingen vilja ge lika mkt för bubbelvarianten som Juniper. Tror snarare det är mer än 20% skillnad då.