Off Grid Byggaren skrev: ↑23 mar 2025 20:43
Batteriets faktiska energilagringsförmåga i praktiken skulle då vara den olåsta delen?
Verkar ju ofta benämnas buffert, när en del av batteriets kapacitet är låst. Det kanske kan jämföras med en deposition på banken?
Begreppet ”Buffert” används ofta fel liksom ”Tillgänglig” / Usable.
Man kan gärna googla ordet buffer och i batterisammanhang menar man egentligen precis det.
På en Tesla är egentligen allt tillgängligt och bufferten den delen av det som ska göra att man inte blir ståendes när bilen har fel omladdningsnivån.
Tillgängligt, för Audin ska 94.9kWh vara det som är tillgängligt. Resten är inte tillgängligt alls, oavsett om det är den låsta delen i topp eller i botten. När Audin strejkar är det mesta av de 5.1kWh kvar i batteriet, ej tillgängligt.
Off Grid Byggaren skrev: ↑23 mar 2025 20:43
Men det verkar olämpligt att tömma Lithiumbatterier ända till 0%
Exempel på text saxat från nätet:
Det är inte direkt olämpligt att tömma batterier till 0%.
0% är nivån där batteritillverkaren sagt att man dka sluta urladda (det är en specificerad cellspänning, normalt 2.5V). Batterierna är alltså tillverkade för att köras ned till 0%.
0% anger just den nedre ”lämpliga” gränsen.
Här är ett LG NMC 2170, närbesläktat med det vi har i model 3/Y LR/P:
Det har tappat ~20% när det levererat 9000Ah, dvs cirka 2000 cykler på att köras 100-0%
(2000 fulla cykler blir ~ 700.000-800.000km)
När det kördes 30-0% ser man att degraderingen ökar efter ~8000Ah, men det beror på att en ”ingrediens” i anoden tog slut, detta eftersom det blev 5900st 0-30-cykler för att leverera den energin. Om det vore väldigt dåligt skulle batteriet nog inte klara 5900 cykler ned till 0%.
När det gäller din googling (jag tog bort skiten

) så är det precis det jag säger i det första inlägget. Det är allt som oftast fel.
Tänk dig att du har 100 enkronor.
Du gjuter in fem av dem i husgrunden och bygger in fem i hustakets isolering.
Kvar har du 90 spänn tillgängligt, och de fem i taket resp. I golvet är inte tillgängliga.
När du har slut på de 90:- så kommer du inte åt de 10 du har låst ute från att användas.
Hade du behållt de tio kronorna i bakfickan som en reserv när de 90 råkar ta slut, hade du haft en buffer.
Samma är det med batterierna i bilarna.
Du och nätet får kalla det precis vad du vill (

) , men de delar som inte är tillgängliga är inte en buffer per princip.
Och när det gäller Tesla har de ingen låst del (utom i vissa speciella fall när bilen fått ett större batteri än Teslas spec, och de låst ute lite energi, alltid i topp genom att helt enkelt bara ladda till tex 4.1V per cell istället för 4.2V).
Tesla har en buffer, som är en buffer per princip.
På LFP-bilar är den t.o.m dynamisk, så att den ökas när bilens BMS inte fått de förutsättningar bilen behöver för att kunna räkna på hur mycket ström det är kvar i batteriet.