Sida 1 av 1
Ladd med ren el?
Postat: 01 mar 2016 21:37
av joel80
Priset i gör det själv-hallen hade gått upp, tack och lov kan man "få tillbaka" lite under tiden man tvättar! Hahaha..
Ska jag lägga in den här "laddplatsen" på uppladdat.nu tro?

2,50kr minuten... vågade inte ladda i mer än 10A. Så det blir lite dyrt per kwh... men man får en ren bil under tiden om man vill!

Re: Ladd med ren el?
Postat: 01 mar 2016 21:48
av Off Grid Byggaren
På bilden ser det ut att vara ett äldre eluttag 230 volt. Då finns det knappast skydd med jordfelsbrytare.
Verkar lite riskabelt att tvätta bilen och ladda samtidigt, det är ju inte så trevligt med elchock.
Vatten och el är en dålig kombination, jag skulle själv alltid dra ur laddkontakten först, innan jag vidrör en elbil.
Re: Ladd med ren el?
Postat: 01 mar 2016 21:52
av EnTraktor
Om man räknar att det tar 45 sekunder att plocka fram och ansluta sladden och 45 sekunder att koppla ur och plocka undan sladden så går det åt 90 sekunder att starta/stoppa laddningen, vilket ger en kostnad på 3.75 kr (2.50 kr/min).
Du måste alltså ladda minst ca 4 kWh = knappt 2h för att få tillbaka kostnaden för tiden det tar att ansluta och koppla ur sladden. Tvättar du kortare går du back på din rena el

Re: Ladd med ren el?
Postat: 01 mar 2016 21:56
av joel80
Jag satte i bilen först efter avspolningen med högtryck.. Den fick sitta i under shamponering och avspolning/torkning. Jag spolade aldrig rakt mot kontakten. Den klarar regn så den klarar stänk!
Att OKQ8 skulle ha uttag i tvätthallen utan jordfelsbrytare ser jag som mycket tveksamt! Tror inte det skulle gå igenom en säkerhetskontroll.
EnTraktor
Jag är snabb! Max 15 sek för att sätta i och 10sek för att ta ur! (Plus att jag tog ur den efter jag betalat, då man ju har några minuter på sig att använda koden för att ta sig ur!)
Stod där i ca 45min.. men satte i den efter avsploning som sagt.. så laddade i 30min.. ca 1kwh alltså.. Jag gick faan plus flera ören! (Framför allt gick jag plus då jag slapp köra nästan hela vägen hem på diesel då batteriet nästan var slut.. Så vinsten var egentligen betydligt större än enbart kilowatten!)
Re: Ladd med ren el?
Postat: 01 mar 2016 21:56
av Feddan
Det finns ett 3-fas-uttag i tvätthallen som jag brukar tvätta i, så jag har tänkt tanken men jag har låtit bli för jag tycker det verkar som att utmana ödet.
Re: Ladd med ren el?
Postat: 01 mar 2016 22:16
av LarsL
Off Grid Byggaren skrev:På bilden ser det ut att vara ett äldre eluttag 230 volt. Då finns det knappast skydd med jordfelsbrytare.
Verkar lite riskabelt att tvätta bilen och ladda samtidigt, det är ju inte så trevligt med elchock.
Vatten och el är en dålig kombination, jag skulle själv alltid dra ur laddkontakten först, innan jag vidrör en elbil.
Gö du så med disk och tvättmaskin också?
Re: Ladd med ren el?
Postat: 01 mar 2016 22:20
av joel80
Det där med att dra ur kontakten innan man drar ur bilen... det står i bruksanvisningen att man ska dra ur kontakten från bilen före man tar ur den ur kontakten. Gissar att det är för att det är snällare mot batteriet... Men att aldrig vidröra en elbil som laddar? Eh.. alltså...
Re: Ladd med ren el?
Postat: 01 mar 2016 22:28
av LarsL
Självklart ska du dra ur kontakten ur bilen först innan du drar ur den ur vägguttaget. Om du drar ur den vid vägguttaget bryter du ett fullt strömflöde för laddning 10-16A via en Schukel, det är inte bra alls. I typ1 kontakten är konstruerad för att bryta laddningen när den kopplas ifrån. Det är alltså där som brytningen ska ske, det är därför de här 4-5000kr kablarna finns.
Re: Ladd med ren el?
Postat: 01 mar 2016 22:31
av Off Grid Byggaren
joel80 skrev:
Att OKQ8 skulle ha uttag i tvätthallen utan jordfelsbrytare ser jag som mycket tveksamt! Tror inte det skulle gå igenom en säkerhetskontroll.
Kraven på jordfelsbrytare i GDS-hallar kom inte förrän april 2010. I bostäder, utomhus, campingplatser, etc. kom kravet 1994.
Starkströmsföreskrifterna gäller inte retroaktivt, de äldre "farliga" installationerna får tyvärr finnas kvar, om de är hela och oskadade. Ungefär som att det är ok att köra med en Volvo Amazon om den är besiktigad.
(Anledningen var att det skulle kosta för mycket per räddat liv)
Re: Ladd med ren el?
Postat: 01 mar 2016 22:41
av Off Grid Byggaren
LarsL skrev:Off Grid Byggaren skrev:På bilden ser det ut att vara ett äldre eluttag 230 volt. Då finns det knappast skydd med jordfelsbrytare.
Verkar lite riskabelt att tvätta bilen och ladda samtidigt, det är ju inte så trevligt med elchock.
Vatten och el är en dålig kombination, jag skulle själv alltid dra ur laddkontakten först, innan jag vidrör en elbil.
Gör du så med disk och tvättmaskin också?
Har jag en bil som står på gummihjul och som är ansluten i ett eluttag utan skydd med jordfelsbrytare och det är slaskigt ute använder jag den metoden för säkerhets skull.
Re: Ladd med ren el?
Postat: 02 mar 2016 00:17
av joel80
Off Grid Byggaren skrev:joel80 skrev:
Att OKQ8 skulle ha uttag i tvätthallen utan jordfelsbrytare ser jag som mycket tveksamt! Tror inte det skulle gå igenom en säkerhetskontroll.
Kraven på jordfelsbrytare i GDS-hallar kom inte förrän april 2010. I bostäder, utomhus, campingplatser, etc. kom kravet 1994.
Starkströmsföreskrifterna gäller inte retroaktivt, de äldre "farliga" installationerna får tyvärr finnas kvar, om de är hela och oskadade. Ungefär som att det är ok att köra med en Volvo Amazon om den är besiktigad.
(Anledningen var att det skulle kosta för mycket per räddat liv)
Åh faan.. det visste jag inte. Lite märkligt ändå! Uttagen var i allafall jordade..

(Hoppas det var inkopplat bara...)
Får väl vara försiktig nästa gång.. Men just att kabeln och kontakten blir lite blöt ser jag inte som ett problem. Man ska självklart inte spruta högtryck rakt mot den, men den är ju konstruerad för att fungera även i regn/snö eller sånna förhållanden.
Re: Ladd med ren el?
Postat: 03 mar 2016 21:30
av LarsL
Off Grid Byggaren skrev:
(Anledningen var att det skulle kosta för mycket per räddat liv)
Detta säger ju allt om hur farligt det är egentligen... en artikel för 3-500kr/hus anses för dyr för att installera.
Re: Ladd med ren el?
Postat: 04 mar 2016 21:54
av joel80
Kanske är dyrare när det gäller t.ex tvätthallar/mackat och sånna byggnader. Kanske har lite större huvudsäkring än en vanlig villa?
Re: Ladd med ren el?
Postat: 04 mar 2016 22:19
av LarsL
Så nu har vi dragit ur kabeln i fel ände, den ände som inte är designad för att ryckas ut mer än 1000 gånger. Det här för att vi är rädda för att bilen är strömförande, trots att vi gladeligen plockar ur diskmaskinen mm utan att först plugga ur den. Så nu är ni säkra? Nä, men då ska jag komma och påminna om ett stort batteri på 400V som sitter mitt i bilen. Bilen blir alltså inte spänningslös bara för att den pluggas ut på samma sätt som en motorvärmare. Så mitt tips är att lossa den kabel som är gjord för att kopplas loss många gånger och som stänger ner strömmen kontrollerat.
Re: Ladd med ren el?
Postat: 05 mar 2016 02:03
av drakbane
+1
/TT o iPad
Re: Ladd med ren el?
Postat: 05 mar 2016 12:18
av Off Grid Byggaren
LarsL skrev:Off Grid Byggaren skrev:
(Anledningen var att det skulle kosta för mycket per räddat liv)
Detta säger ju allt om hur farligt det är egentligen... en artikel för 3-500kr/hus anses för dyr för att installera.
Vet inte vad våra politiker sätter för pris på oss, i en villa är det inte så kostsamt att få dit jordfelsbrytare. I större kommunala eller statliga fastigheter kan det bli mycket dyrt.
Om vi istället tittar på kommersiella bolag som försäkringsbolag, så för vissa typer av fastigheter som t ex. hästgårdar och lantbruk, tecknar de inte brandförsäkring om det saknas skydd med jordfelsbrytare idag.
Jordfelsbrytaren skyddar inte bara mot elchock utan även mot elbränder.
Nu ligger det ju inte en massa lik vid våra schuko eluttag så det är inte speciellt farligt. Elsäkerheten bygger på flera skydd, basskydd, felskydd och tilläggsskydd. Tanken är att det minst ska bli två fel innan något blir farligt.
En stor brist i schuko uttagen som man normalt aldrig märker något av, är att skyddsjordningens kontaktstift håller dåligt. De blir uttänjda, oxiderade och glappar, fast normalt används aldrig skyddsjordningen.
I Sverige har vi direktjordat lågspänningsnät, och om det skulle bli något jordfel i en elbil under laddning och bilen är ansluten till ett eluttag utan skydd av jordfelsbrytare är tanken att det då ska bli en snabb strömrusning på flera hundra ampere och inom 0,4 sekunder ska då säkringen lösa ut.
Laddar du hemma i ett shuckouttag som har en rejäl elinstallation fram till uttaget och skydd med jordfelsbrytare är det rätt säkert om du inte överbelastar uttaget. Om du istället ansluter dig till ett slitet äldre uttag i en GDS-hall är det större risker.
När bilen är nätansluten kan det även komma in spänningsspikar via elnätet som ska slå hål i isolationen. Är bilen urkopplad så är den inte längre direktjordad och det inbyggda högspänningsbatteriet är väl inkapslat, inga större risker med andra ord.
Jag har också sett att utrustning med kraftelektronik som fått in vatten kan bli helt förstörd vid jordfel med endast säkring som skydd. Med jordfelsbrytare kan det räcka att torka och rengöra noga.
Rätt skött fungerar annars elbilsladdning hur bra som helst. Jag gjorde en elbesiktning av en ishall i veckan, de hade en stor ismaskin med eldrift och ett jättebatteripack ca 20 kWh blybatterier. Den parkeras i ett varmgarage och laddas med en mini "SuC" och har använts dagligen i cirka 10 år. Allt (utom batterierna) funkar perfekt fortfarande.
Laddkabeln ska skötas som en kavaj, alltid vara ren och hel, lagas så fort det blir någon skada, rengöras om det blir smuts och kladd på den, hängas upp noga efter användning.