Initiala intryck Peugeot e-5008 standard range
Postat: 10 apr 2025 20:08
Nu har jag haft min Peugeot e-5008 GT Ultimate standard range i cirka en vecka och tänkte summera mina initiala intryck. Bilen ersatte en BMW i4 M50, som referens.
Positivt (utan inbördes ordning)
1. Stolarna. De är fantastiska! Gott om med inställningsmöjligheter, justerbart lårstöd och sidostöd och flera massageprogram att välja mellan. De klart bästa stolar jag suttit i.
2. Interiördesign och materialval. Sett till priset tycker jag Peugeot lyckats väldigt bra med sin interiördesign. Den är ergonomisk genomtänkt och känns modern och ombonad med jättefin ”backlit” ambientbelysning, och det finns gott om förvaring. Materialvalen är bra till mycket bra. Jag gillar verkligen textilen på mittkonsolen och instrumentbrädan och alcantaran och syntetlädret på stolarna känns som högsta klass. Jag skulle sammanfatta interiören som till stora delar premium, framförallt där fram, med en avskalad men ändå mjuk och inbjudande design. Lite klassiskt skandinavisk skulle jag säga.
3. User interface/infotainment. Det här blev den största överraskningen för mig. Det är jättebra! Kanske delvis för att jag hade låga förväntningar, men jag tror inte det. Såväl instrumentklustret som mittskärmen och en tredje liten skärm under mittskärmen (där man kan lägga in genvägar) är väldigt konfigurerbara. Det finns i princip ingen funktion eller skärmvy som inte kan konfigureras att vara mer än ett digitalt knapptryck bort. Mycket uppskattat, i alla fall av mig!
4. i-Cockpit. Det här är en vattendelare kan jag tänka mig, med en liten lågt placerad ratt som man tittar över för att se instrumentklustret. Men för just mig funkar Peugeots uppdaterade i-Cockpit jättebra. Den lilla och lite fyrkantiga ratten ger till och med intrycket av en direkt och ganska sportig och responsiv styrning, trots att den nog egentligen inte är det. Jag har haft HUD i mina fyra senaste bilar och saknat det när jag kört bilar utan. Så jag var lite orolig för det. Men Peugeots design där man tittar över ratten är en bra kompromiss. Det är inte lika bra som en HUD i och med att man måste fokusera om ögonen lite mer med Peugeots lösning, men klart bättre än vanliga lösningar. Säkerligen en smaksak dock.
5. Förbrukning. Den är förvånansvärt låg, sett till biltypen. Bilen är hög och ganska bred, ändå drar den ungefär lika mycket eller max 5% mer än min i4 M50 gjorde de 13 milen fram och tillbaka till jobbet, där det mestadels går i 110-125 km/h. I lägre hastigheter betydligt mindre än i4:an. Och i4 är ingen jättestor energislukare. När versionen med 98 kWh användbart batteri väl släpps kommer den bli ett räckviddsmonster i SUV klassen.
6. Utrymmen och bagage. Bilen är bara 1 cm längre än den BMW i4 jag körde innan och 22 cm kortare än Kia EV9. Ändå erbjuder den otroligt mycket utrymme. Jag fattar inte hur de lyckats får till det. Jag är 177 cm och sitter hyfsat bekvämt bakom mig själv i alla tre sätesraderna om jag ställer in andra raden så jag har några centimeters knäutrymme mot förarsätet. Fäller man mittsätet i andra raden (vilket i princip gör bilen till 6-sitsig) känns det inte heller allt för klaustrofobiskt i tredje raden. Jag upplevde inte att man satt mycket bättre i tredje raden på en Kia EV9, vilket förvånade mig. Dessutom har den 348 liter bagageutrymme med alla 3 sätesrader uppfällda. vilket är mer än Kia EV9. Dock måste man packa smart i låga mjuka väskor om man vill utnyttja hela utrymmet, då en del det är placerat under sittdynorna i den tredje sätesraden. Med tredje sätesraden fälld blir bagaget jättestort, och med andra raden fälld enormt och väldigt användbart, i och med att bakrutan inte sluttar så mycket som i många andra bilar.
7. Over the air updates. Kanske inget att vara upphetsad över egentligen eftersom det är något man kan förvänta sig av en modern elbil. Men det står inget om det i produktinformationen och inte ens säljaren verkade vara medveten om att det fanns när jag frågade. Och så tre dagar efter jag fått bilen låg det en uppdatering och väntade på mig.
Neutralt
1. Köregenskaper. Det är en 7-sitsig familje-SUV med 213 hästar. Att gå från först en Kia EV6 GT och sen en i4 M50 till det blir såklart alltid en kompromiss. I normalläget är mappingen av gaspedalen bedrövlig. I sportläget känns den ändå hyfsat responsiv. Inte i närheten av mina tidigare bilar givetvis men ändå dugligt och nu när jag vant mig funkar det bra. Jag har lärt mig att istället för att dutta på gasen för att komma först upp på Öresundsbron efter betalstationen så behöver jag nu trycka ner gasen. Så i vardagskörning fungerar det utmärkt och det är ändå inte en bil som inbjuder till inspirerad körning. Kommande AWD version med ca 320 hästar kan nog bli trevlig om förbrukningen inte sticker iväg! Fjärdring/stötdämpare är förvånansvärt hårda, utan att bilen för den skull blir stötig. Jag gillar det och bilen gungar inte eller lutar som ett skepp i kurvorna, men hade jag fått välja hade jag nog valt en liten mjukare fjädring, i och med att det ändå inte är en bil man kör hårt.
2. Ljudnivå. Helt ok skulle jag säga. Ungefär på samma nivå som i4:an och Kia EV6, dock med en lite annan ljudbild som domineras av vägljud som transporteras in i kupén via chassit, medan övriga ljudföroreningar är låga.
3. ADAS. Igen, helt ok men inte lika bra som VWs eller framförallt BMWs. Bilen håller sig i filen men gör det inte lika ”mänskligt” som i BMW:n och har lättare att tappa linjen. Ungerfär samma nivå som Kias system skulle jag säga. Den adaptiva farthållaren är dock riktigt bra och de automatiska filbytena är riktigt bra. Men som vanligt inte lika bra som om jag byter fil själv, så ändå en ganska meningslös funktion. Ett plus också för den kapacitiva ratten som känner av händerna.
4. Stereo. En medioker standardstereo som duger gott åt mig men skulle slaktas av såna som bryr sig om sånt. Själv gör jag inte det, då ljudet ändå alltid blir kass i bilar på grund av bakgrundsljud.
Negativt (utan inbördes ordning)
1. Appen. Den får dåligt betyg av två anledningar. Dels för att det inte finns så mycket funktioner att styra med den, men framförallt att det tar en evighet innan kommandon når bilen.
2. Processor/datorkraft. Hur har de tänkt här? De har byggt ett fantastiskt user interface/infotainmentsystem, och så slänger de in slö hårdvara som gör att allting laggar några tiondelar. En genomkorkad kostnadsbesparing enligt mig. Jag hade gladeligen betalat ett par tusenlappar till för en snabbare processor. Det funkar och jag har vant mig och lider egentligen inte av det längre. Men jag tror de riskerar förlora kunder på det redan vid provkörningen.
3. Ingen frunk. Med tanke på att det inte är jättemycket bagageutrymme med alla tre sätesraderna uppfällda hade en frunk varit passande. Utrymme finns under huven ändå valde Peugeot bort det. Det finns dock en tredjepartslösning att skaffa för ett par tusenlappar. Tror jag kommer inhandla en sån.
4. Bara två isofixfästen. Jag förstår prioriteringen att göra ytterplatserna i andra raden bekvämare och ha en smalare mittplats jämfört med föregående generation. Mittplatsen är ändå fortfarande helt ok och inte ens med fyra ungar utnyttjas den särskilt ofta. Men varför inte slänga in isofixfästen i passagerarsätet fram då? Idiotiskt, i min mening.
Återstår att testa
1. Ledmatrix. Bilen är utrustad med det men jag har inte haft möjlighet att testa hur bra de fungerar eller hur starkt helljuset är.
2. Laddning. En potentiell akilleshäl. I tester laddar den bara något långsammare än Model Y till 70-80%. Men det är för dåligt i en ny elbilsplattform. Återstår att se hur jag upplever det i realiteten. När barnen är med lär det inte vara ett problem, men om det bara är jag och jag vill komma fram så snabbt som möjligt kan det bli det.
Slutsats
Summa summarum är jag positivt överraskad av bilen. Det finns nästan ingenting att välja på om man vill ha en 7-sitsig elbil. EQS SUV gick bort på grund av priset, EV9 är för stor för min smak, är 200 kkr dyrare och erbjuder inte mycket mer utrymme invändigt, och EQB är trång invändigt och har både kort räckvidd och dålig laddning. Så är man ute efter en 7-sitsig SUV med gott om utrymmen till ett bra pris så är den svårslagen. Visst blir det en kompromiss jämfört med biltypen jag föredrar, men en förvånansvärt trevlig sådan och på vissa sätt till och med bättre!
Positivt (utan inbördes ordning)
1. Stolarna. De är fantastiska! Gott om med inställningsmöjligheter, justerbart lårstöd och sidostöd och flera massageprogram att välja mellan. De klart bästa stolar jag suttit i.
2. Interiördesign och materialval. Sett till priset tycker jag Peugeot lyckats väldigt bra med sin interiördesign. Den är ergonomisk genomtänkt och känns modern och ombonad med jättefin ”backlit” ambientbelysning, och det finns gott om förvaring. Materialvalen är bra till mycket bra. Jag gillar verkligen textilen på mittkonsolen och instrumentbrädan och alcantaran och syntetlädret på stolarna känns som högsta klass. Jag skulle sammanfatta interiören som till stora delar premium, framförallt där fram, med en avskalad men ändå mjuk och inbjudande design. Lite klassiskt skandinavisk skulle jag säga.
3. User interface/infotainment. Det här blev den största överraskningen för mig. Det är jättebra! Kanske delvis för att jag hade låga förväntningar, men jag tror inte det. Såväl instrumentklustret som mittskärmen och en tredje liten skärm under mittskärmen (där man kan lägga in genvägar) är väldigt konfigurerbara. Det finns i princip ingen funktion eller skärmvy som inte kan konfigureras att vara mer än ett digitalt knapptryck bort. Mycket uppskattat, i alla fall av mig!
4. i-Cockpit. Det här är en vattendelare kan jag tänka mig, med en liten lågt placerad ratt som man tittar över för att se instrumentklustret. Men för just mig funkar Peugeots uppdaterade i-Cockpit jättebra. Den lilla och lite fyrkantiga ratten ger till och med intrycket av en direkt och ganska sportig och responsiv styrning, trots att den nog egentligen inte är det. Jag har haft HUD i mina fyra senaste bilar och saknat det när jag kört bilar utan. Så jag var lite orolig för det. Men Peugeots design där man tittar över ratten är en bra kompromiss. Det är inte lika bra som en HUD i och med att man måste fokusera om ögonen lite mer med Peugeots lösning, men klart bättre än vanliga lösningar. Säkerligen en smaksak dock.
5. Förbrukning. Den är förvånansvärt låg, sett till biltypen. Bilen är hög och ganska bred, ändå drar den ungefär lika mycket eller max 5% mer än min i4 M50 gjorde de 13 milen fram och tillbaka till jobbet, där det mestadels går i 110-125 km/h. I lägre hastigheter betydligt mindre än i4:an. Och i4 är ingen jättestor energislukare. När versionen med 98 kWh användbart batteri väl släpps kommer den bli ett räckviddsmonster i SUV klassen.
6. Utrymmen och bagage. Bilen är bara 1 cm längre än den BMW i4 jag körde innan och 22 cm kortare än Kia EV9. Ändå erbjuder den otroligt mycket utrymme. Jag fattar inte hur de lyckats får till det. Jag är 177 cm och sitter hyfsat bekvämt bakom mig själv i alla tre sätesraderna om jag ställer in andra raden så jag har några centimeters knäutrymme mot förarsätet. Fäller man mittsätet i andra raden (vilket i princip gör bilen till 6-sitsig) känns det inte heller allt för klaustrofobiskt i tredje raden. Jag upplevde inte att man satt mycket bättre i tredje raden på en Kia EV9, vilket förvånade mig. Dessutom har den 348 liter bagageutrymme med alla 3 sätesrader uppfällda. vilket är mer än Kia EV9. Dock måste man packa smart i låga mjuka väskor om man vill utnyttja hela utrymmet, då en del det är placerat under sittdynorna i den tredje sätesraden. Med tredje sätesraden fälld blir bagaget jättestort, och med andra raden fälld enormt och väldigt användbart, i och med att bakrutan inte sluttar så mycket som i många andra bilar.
7. Over the air updates. Kanske inget att vara upphetsad över egentligen eftersom det är något man kan förvänta sig av en modern elbil. Men det står inget om det i produktinformationen och inte ens säljaren verkade vara medveten om att det fanns när jag frågade. Och så tre dagar efter jag fått bilen låg det en uppdatering och väntade på mig.
Neutralt
1. Köregenskaper. Det är en 7-sitsig familje-SUV med 213 hästar. Att gå från först en Kia EV6 GT och sen en i4 M50 till det blir såklart alltid en kompromiss. I normalläget är mappingen av gaspedalen bedrövlig. I sportläget känns den ändå hyfsat responsiv. Inte i närheten av mina tidigare bilar givetvis men ändå dugligt och nu när jag vant mig funkar det bra. Jag har lärt mig att istället för att dutta på gasen för att komma först upp på Öresundsbron efter betalstationen så behöver jag nu trycka ner gasen. Så i vardagskörning fungerar det utmärkt och det är ändå inte en bil som inbjuder till inspirerad körning. Kommande AWD version med ca 320 hästar kan nog bli trevlig om förbrukningen inte sticker iväg! Fjärdring/stötdämpare är förvånansvärt hårda, utan att bilen för den skull blir stötig. Jag gillar det och bilen gungar inte eller lutar som ett skepp i kurvorna, men hade jag fått välja hade jag nog valt en liten mjukare fjädring, i och med att det ändå inte är en bil man kör hårt.
2. Ljudnivå. Helt ok skulle jag säga. Ungefär på samma nivå som i4:an och Kia EV6, dock med en lite annan ljudbild som domineras av vägljud som transporteras in i kupén via chassit, medan övriga ljudföroreningar är låga.
3. ADAS. Igen, helt ok men inte lika bra som VWs eller framförallt BMWs. Bilen håller sig i filen men gör det inte lika ”mänskligt” som i BMW:n och har lättare att tappa linjen. Ungerfär samma nivå som Kias system skulle jag säga. Den adaptiva farthållaren är dock riktigt bra och de automatiska filbytena är riktigt bra. Men som vanligt inte lika bra som om jag byter fil själv, så ändå en ganska meningslös funktion. Ett plus också för den kapacitiva ratten som känner av händerna.
4. Stereo. En medioker standardstereo som duger gott åt mig men skulle slaktas av såna som bryr sig om sånt. Själv gör jag inte det, då ljudet ändå alltid blir kass i bilar på grund av bakgrundsljud.
Negativt (utan inbördes ordning)
1. Appen. Den får dåligt betyg av två anledningar. Dels för att det inte finns så mycket funktioner att styra med den, men framförallt att det tar en evighet innan kommandon når bilen.
2. Processor/datorkraft. Hur har de tänkt här? De har byggt ett fantastiskt user interface/infotainmentsystem, och så slänger de in slö hårdvara som gör att allting laggar några tiondelar. En genomkorkad kostnadsbesparing enligt mig. Jag hade gladeligen betalat ett par tusenlappar till för en snabbare processor. Det funkar och jag har vant mig och lider egentligen inte av det längre. Men jag tror de riskerar förlora kunder på det redan vid provkörningen.
3. Ingen frunk. Med tanke på att det inte är jättemycket bagageutrymme med alla tre sätesraderna uppfällda hade en frunk varit passande. Utrymme finns under huven ändå valde Peugeot bort det. Det finns dock en tredjepartslösning att skaffa för ett par tusenlappar. Tror jag kommer inhandla en sån.
4. Bara två isofixfästen. Jag förstår prioriteringen att göra ytterplatserna i andra raden bekvämare och ha en smalare mittplats jämfört med föregående generation. Mittplatsen är ändå fortfarande helt ok och inte ens med fyra ungar utnyttjas den särskilt ofta. Men varför inte slänga in isofixfästen i passagerarsätet fram då? Idiotiskt, i min mening.
Återstår att testa
1. Ledmatrix. Bilen är utrustad med det men jag har inte haft möjlighet att testa hur bra de fungerar eller hur starkt helljuset är.
2. Laddning. En potentiell akilleshäl. I tester laddar den bara något långsammare än Model Y till 70-80%. Men det är för dåligt i en ny elbilsplattform. Återstår att se hur jag upplever det i realiteten. När barnen är med lär det inte vara ett problem, men om det bara är jag och jag vill komma fram så snabbt som möjligt kan det bli det.
Slutsats
Summa summarum är jag positivt överraskad av bilen. Det finns nästan ingenting att välja på om man vill ha en 7-sitsig elbil. EQS SUV gick bort på grund av priset, EV9 är för stor för min smak, är 200 kkr dyrare och erbjuder inte mycket mer utrymme invändigt, och EQB är trång invändigt och har både kort räckvidd och dålig laddning. Så är man ute efter en 7-sitsig SUV med gott om utrymmen till ett bra pris så är den svårslagen. Visst blir det en kompromiss jämfört med biltypen jag föredrar, men en förvånansvärt trevlig sådan och på vissa sätt till och med bättre!