Billig pickup från Bezos-backade Slate på ingång. Lär sälja bra om priset är rätt.
Jag tror du sammanfattade det hela bra. Blir det verkligen billigt kommer det kanske gå bra. Undrar dock hur de ska lyckas med det. Och om marknaden verkligen nöjer sig med en 2-sitsig pick-up.
Hiskeligt stor motorhuv förresten för att vara en elbil.
Billig pickup från Bezos-backade Slate på ingång. Lär sälja bra om priset är rätt.
Jag tror du sammanfattade det hela bra. Blir det verkligen billigt kommer det kanske gå bra. Undrar dock hur de ska lyckas med det. Och om marknaden verkligen nöjer sig med en 2-sitsig pick-up.
Hiskeligt stor motorhuv förresten för att vara en elbil.
"Slate Auto is tackling a big goal: an affordable two-seat electric pickup truck for around $25,000, according to two sources who were granted anonymity to speak about the company’s internal discussions. Leaders inside the company have mentioned the Ford Model T or Volkswagen Beetle as a North Star for the project, according to the people."
"Slate hopes to get its vehicle into production as soon as late 2026 at a manufacturing facility somewhere near Indianapolis, Indiana,"
Billig pickup från Bezos-backade Slate på ingång. Lär sälja bra om priset är rätt.
Jag tror du sammanfattade det hela bra. Blir det verkligen billigt kommer det kanske gå bra. Undrar dock hur de ska lyckas med det. Och om marknaden verkligen nöjer sig med en 2-sitsig pick-up.
Hiskeligt stor motorhuv förresten för att vara en elbil.
Dom kanske har batteriet under huven?
Re: Slate Auto-prototyp
Postat: 12 apr 2025 00:19
av HenrikC
Det där ser ut som en kopia på den första serietillverkade eldrivna pickupen, Chevrolet S-10 EV:
The Slate EV's power train is set to feature a 52.7 kWh battery pack and a 201-horsepower electric motor driving the rear wheels. It has a target range of 150 miles and should be able to recharge overnight using a household socket.
Customers needing more range can upgrade to a larger 84.3 kWh pack, which should be able to travel up to 240 miles.
Re: Slate Auto pickup
Postat: 26 apr 2025 09:34
av Klintan
Ingen radio? Äntligen kan jag få användning för den gamla pioneeren som skräpar i garaget.
The Slate EV's power train is set to feature a 52.7 kWh battery pack and a 201-horsepower electric motor driving the rear wheels. It has a target range of 150 miles and should be able to recharge overnight using a household socket.
Customers needing more range can upgrade to a larger 84.3 kWh pack, which should be able to travel up to 240 miles.
Ja fler billiga bilar utan lull lull!!
Har en Seat Mii som pendlarbil och den är också ganska avskalad
Re: Slate Auto pickup
Postat: 26 apr 2025 10:03
av tor-ake
Om man surfar till alibaba.com och söker efter "pickup truck ev" så hittar man massor av dylika, billiga. Kinesiska tillverkare har så klart redan för länge sedan kommit på att det är något som kan sälja bra till småjordbruk etc.
Frågan är vad Slate Ev skulle ha kommit på som gör att affärsplanen för billiga bilar går att räkna hem? Eller har de helt enkelt anpassat en av dessa alibabapickisarna till USA-regler? Som Wheego eller Coda ungefär.
Billig pickup från Bezos-backade Slate på ingång. Lär sälja bra om priset är rätt.
Jag tror du sammanfattade det hela bra. Blir det verkligen billigt kommer det kanske gå bra. Undrar dock hur de ska lyckas med det. Och om marknaden verkligen nöjer sig med en 2-sitsig pick-up.
Hiskeligt stor motorhuv förresten för att vara en elbil.
Dom kanske har batteriet under huven?
Nej, men en rejäl frunk. Det är så här Tesla borde ha gjort Cybertruck…
Re: Slate Auto pickup
Postat: 26 apr 2025 11:22
av spacecoin
Jag tror att det här blir en succé
Jag tycker det är ett innovativt och smart koncept att kunna personalisera och bygga om till SUV.
Billig pickup från Bezos-backade Slate på ingång. Lär sälja bra om priset är rätt.
Jag tror du sammanfattade det hela bra. Blir det verkligen billigt kommer det kanske gå bra. Undrar dock hur de ska lyckas med det. Och om marknaden verkligen nöjer sig med en 2-sitsig pick-up.
Hiskeligt stor motorhuv förresten för att vara en elbil. [Min u.]
Om marknaden är USA så måste en sån där bil sannolikt ha minst en så stor motorhuv för att få till rätt proportioner… Och utan rätt proportioner kommer den inte kunna sälja i några större volymer. Om inget annat så är ju Elons egen lilla personliga Darling Cybertrucken ett riktigt praktexempel på när bl.a. design helt dödar försäljningen av sådana här fordon…
Utifrån bilden längst upp i tråden så tycker jag även designteamet lyckats få in så mkt Ute som de antagligen kan komma undan med i Amerikat och ändå kunna sälja. Synd att de inte kunde blivit en riktig Ute, men antagligen så behöver väl en sån här bil för den amerikanska marknaden ha en viss markfrigång…
EDIT:
Hade den här Slate-pickisen haft ett lägre/tunnare plåttak hade den haft rätt bra proportioner. Som det är nu tycker jag den delen ser för hög ut…
Re: Slate Auto pickup
Postat: 26 apr 2025 17:13
av SwedishAdvocate
forts.
Ok… Den här Toyota-pickisen från ~'85 (SR5?) har ju tydligen en lite mindre motorhuv. Det skulle väl antagligen också ha kunnat funka om de hade designat den med lite vinkel som Toyota gjorde…
Re: Slate Auto pickup
Postat: 26 apr 2025 17:55
av jonasl
Perfekt andrabil för väldigt många om inte annat. Men jag blir förvånad om den når Europa till rimligt pris.
Kommer väl även erbjudas i 2(?) rena SUV-versioner. Som t.ex. den här. Vet dock inte om just den här bilden är ett riktigt fordon eller en datorrendering… The Bezosmobile…
Kommer väl även erbjudas i 2(?) rena SUV-versioner. Som t.ex. den här.
Nej det finns bara en modell. Man kan montera på ett SUV-kit i efterhand om man vill ha den som SUV senare.
Hela konceptet är rätt revolutionerande.
"So wait, there’s only one Slate model?
Yes. We’re all about doing one thing really well, and that thing is making a single vehicle that’s built to last, made in the USA, meets the highest safety standards and can be updated, accessorized and transformed at any time. So, when your needs change, you don’t need to buy a new truck, you can make your Slate into something new. It’s a two-door pickup that you have the option to change into a 5-seat SUV, for example."
Nej, men en rejäl frunk. Det är så här Tesla borde ha gjort Cybertruck…
Ja, hade man designat konventionellt, hållt ner priset och gjort den praktisk hade det troligen varit en succe. I synnerhet på den amerikanska marknaden.
Jag vet egentligen inte vem man ville nå med uglytrucken, soccermoms ?
Nej, men en rejäl frunk. Det är så här Tesla borde ha gjort Cybertruck…
Ja, hade man designat konventionellt, hållt ner priset och gjort den praktisk hade det troligen varit en succe. I synnerhet på den amerikanska marknaden.
Jag vet egentligen inte vem man ville nå med uglytrucken, soccermoms ?
Fanboys, vilket man trodde man hade miljarder (Elon trodde)
Ingen vågade säga nej till elon nån gång under hela processen, säger mycket om kulturen på tesla