Sida 1 av 1
Rotationsriktning 21" turbinfälgar
Postat: 02 mar 2016 12:46
av aikalex
Monterade på mina nya 21” turbin igår och då slog det mig att alla 4 ser lika ut vilket gör att rotationsriktningen på bladet får olika verkan på höger och vänster sida, om de nu fyller någon funktion. Skrev inte Tesla någonstans att med deras fälgar var mest aerodynamiska för bilen och borde de inte då gjort en för var sida?
Re: Rotationsriktning 21" turbinfälgar
Postat: 02 mar 2016 12:50
av jonas
På i3 som har en turbinfälg är det olika på höger och vänster sida dessutom olika bredd fram och bak så det är totalt fyra olika fälgar på bilen.

Re: Rotationsriktning 21" turbinfälgar
Postat: 02 mar 2016 12:50
av Bjelke
aikalex skrev:Monterade på mina nya 21” turbin igår och då slog det mig att alla 4 ser lika ut vilket gör att rotationsriktningen på bladet får olika verkan på höger och vänster sida, om de nu fyller någon funktion. Skrev inte Tesla någonstans att med deras fälgar var mest aerodynamiska för bilen och borde de inte då gjort en för var sida?
Det första "min" däck-kille" påpekade...
Re: Rotationsriktning 21" turbinfälgar
Postat: 02 mar 2016 13:16
av lator
aikalex skrev:Monterade på mina nya 21” turbin igår och då slog det mig att alla 4 ser lika ut vilket gör att rotationsriktningen på bladet får olika verkan på höger och vänster sida, om de nu fyller någon funktion. Skrev inte Tesla någonstans att med deras fälgar var mest aerodynamiska för bilen och borde de inte då gjort en för var sida?
Att den mest aerodynamiska utformningen av en fälg skulle vara att utforma den som en propeller har jag svårt att hålla med om. Oavsett om den pumpar luft in eller ut från navet (bromsarna) så blir det ju en turbulens i onödan. En helt slät form måste ju vara det bästa i förhållande till luftmotstånd. Däremot kommer utseendet att spela större roll för flertalet Tesla-ägare så egentligen kan de väl se ut hur som helst...

Re: Rotationsriktning 21" turbinfälgar
Postat: 02 mar 2016 13:20
av 12man
är relativt ovanligt med asymmetriks fälgar, men jag antar att bmw har bättre koll på aerodynamiken än mig i alla fall..
även i8 har asymmetriska fälgar, tyvärr fel bultmönster för tesla, i3's är lite smala också, men de flesta är smidda så vikten är bra, på i8's runt 10-11kg för en 20",
luften dras/pumpas från under bilen och ut, typ skapar en luftkudde vid hjulhuset...funkar? ingen aning
till 7 serien hybrid finns en 19"asymm fälg också, har 4 sådana som väntar på bättre väder
Re: Rotationsriktning 21" turbinfälgar
Postat: 02 mar 2016 14:21
av jjmaskin
Det måste ju suga mycket mer skit till bromsarnaa oavsett vilket håll dom suger åt samt lite energi. Björn Nyland hade ju några som nästan var täckta men tesla har inte kvar dom. Tävlingscyklister har inte stora fläktar till hjul utan helt släta sidor, möjligen kan fläktutseendet kyla bromsarna om man kör en räserbil men annars har jag svårt att se någon vitts med turbinhjul , vissa fossilbilar har ju haft liknande föratt det är coolt med turbo i motorn eller något. Det vore bra om man kunde köpa smalare hjul med mindre rullmotstånd. Turbinfälgarna är jättesnygga men funktionen fattar jag inte.
Re: Rotationsriktning 21" turbinfälgar
Postat: 02 mar 2016 14:23
av danni
lator skrev:aikalex skrev:Monterade på mina nya 21” turbin igår och då slog det mig att alla 4 ser lika ut vilket gör att rotationsriktningen på bladet får olika verkan på höger och vänster sida, om de nu fyller någon funktion. Skrev inte Tesla någonstans att med deras fälgar var mest aerodynamiska för bilen och borde de inte då gjort en för var sida?
Att den mest aerodynamiska utformningen av en fälg skulle vara att utforma den som en propeller har jag svårt att hålla med om. Oavsett om den pumpar luft in eller ut från navet (bromsarna) så blir det ju en turbulens i onödan. En helt slät form måste ju vara det bästa i förhållande till luftmotstånd. Däremot kommer utseendet att spela större roll för flertalet Tesla-ägare så egentligen kan de väl se ut hur som helst...

Tesla erbjöd ju i ett tag fälgar som de kallade Aero, men de togs bort pga sålde för dåligt:

Re: Rotationsriktning 21" turbinfälgar
Postat: 02 mar 2016 14:52
av Mistafrizz
danni skrev:lator skrev:aikalex skrev:Monterade på mina nya 21” turbin igår och då slog det mig att alla 4 ser lika ut vilket gör att rotationsriktningen på bladet får olika verkan på höger och vänster sida, om de nu fyller någon funktion. Skrev inte Tesla någonstans att med deras fälgar var mest aerodynamiska för bilen och borde de inte då gjort en för var sida?
Att den mest aerodynamiska utformningen av en fälg skulle vara att utforma den som en propeller har jag svårt att hålla med om. Oavsett om den pumpar luft in eller ut från navet (bromsarna) så blir det ju en turbulens i onödan. En helt slät form måste ju vara det bästa i förhållande till luftmotstånd. Däremot kommer utseendet att spela större roll för flertalet Tesla-ägare så egentligen kan de väl se ut hur som helst...

Tesla erbjöd ju i ett tag fälgar som de kallade Aero, men de togs bort pga sålde för dåligt:

Jag har sett en med den uppsättningen - inte vackert.

Re: Rotationsriktning 21" turbinfälgar
Postat: 02 mar 2016 14:53
av 12man
och i indycar blev wheelcovers förbjudna, de reducerade drag med 2-3%,under givna förutsättningar, men bromskylning kan bli problem, inte tesla men
man vill hellre ha bort luften utåt än inåt och ev,, kvadda downforce, tesla har väl? en fungerande diffuser där bak
Re: Rotationsriktning 21" turbinfälgar
Postat: 02 mar 2016 14:55
av lator
danni skrev:lator skrev:aikalex skrev:Monterade på mina nya 21” turbin igår och då slog det mig att alla 4 ser lika ut vilket gör att rotationsriktningen på bladet får olika verkan på höger och vänster sida, om de nu fyller någon funktion. Skrev inte Tesla någonstans att med deras fälgar var mest aerodynamiska för bilen och borde de inte då gjort en för var sida?
Att den mest aerodynamiska utformningen av en fälg skulle vara att utforma den som en propeller har jag svårt att hålla med om. Oavsett om den pumpar luft in eller ut från navet (bromsarna) så blir det ju en turbulens i onödan. En helt slät form måste ju vara det bästa i förhållande till luftmotstånd. Däremot kommer utseendet att spela större roll för flertalet Tesla-ägare så egentligen kan de väl se ut hur som helst...

Tesla erbjöd ju i ett tag fälgar som de kallade Aero, men de togs bort pga sålde för dåligt:

Som sagt, utseendet är viktigare än förbrukningen!

Re: Rotationsriktning 21" turbinfälgar
Postat: 07 mar 2016 23:17
av Challe76a
En kul grej är att kollar man på Teslas hemsida så har bilen i konfiguratorn olika fälgar men i verkligheten lika.
Re: Rotationsriktning 21" turbinfälgar
Postat: 08 mar 2016 16:47
av Pontus
Challe76a skrev:En kul grej är att kollar man på Teslas hemsida så har bilen i konfiguratorn olika fälgar men i verkligheten lika.
Dom sitter på höger sida finns alltså inte i verkligheten? Varför har man gjort en modell på en fälg som inte finns?
Re: Rotationsriktning 21" turbinfälgar
Postat: 08 mar 2016 16:50
av e5m1r
Pontus skrev:Challe76a skrev:En kul grej är att kollar man på Teslas hemsida så har bilen i konfiguratorn olika fälgar men i verkligheten lika.
Dom sitter på höger sida finns alltså inte i verkligheten? Varför har man gjort en modell på en fälg som inte finns?
Ser bättre ut på bild om de är böjda åt samma håll på båda sidor
