Sida 1 av 1

Rost M3P 2021

Postat: 30 maj 2025 08:59
av Teslaaa
Upptäckte att vänster framskärm inte såg något vidare ut och att det har börjat rosta.

Övriga skärmar ser bra ut.

PPF och stänkskydd beställt men lär behöva laga först.

Någon som varit med om liknande? Känns sjukt dåligt för en bil från 2021.

Någon idé att försöka ta det via garantin, erfarenheter någon?

Re: Rost M3P 2021

Postat: 30 maj 2025 10:26
av SwedishAdvocate
Teslaaa skrev: 30 maj 2025 08:59
…] Någon som varit med om liknande? Känns sjukt dåligt för en bil från 2021.

Någon idé att försöka ta det via garantin, erfarenheter någon?
Medans vi väntar på mer feedback…

viewtopic.php?t=29571

Re: Rost M3P 2021

Postat: 30 maj 2025 10:31
av manneson
Titta på några bilar på kvd.
De flesta som rullat några år har avskavd lack vid skärmkanterna.
Tyvärr är det något man får räkna med på denna bilmodell.
De är inte byggda för grusvägar eller överhuvudtaget nordiska vägar med småstenar som flyger kors och tvärs.

Särskilt de som är byggda i USA är inte sällan monterade dåligt dessutom, så vissa delar skaver mot varandra. Tex bakluckan, där brukar lacken skavs bort så rostangrepp uppstår.

Garantin är bara att glömma. De skyddar aldrig mot sånt här som räknas som slitage.
Se till att få det lagat ordentligt(dvs all rost måste 100% bort med en säkerhetsmarginal runt om) annars kommer det sprida sig under lacken och skapa bubblor som till slut spricker.

Den här poppade förresten upp på min YouTube nyss. Perstad på joootooob. :lol:

Re: Rost M3P 2021

Postat: 30 maj 2025 10:56
av SwedishAdvocate
manneson skrev: 30 maj 2025 10:31
…] Den här poppade förresten upp på min YouTube nyss. Perstad på joootooob. :lol: […
Här är artikeln hos Carup som Perstad pratar om i videon. Enligt uppgift i den artikeln så kan bultarna som håller fast batteripacket få riktigt grava rostangrepp också. Framgår dock inte om det finns fler årsmodeller utöver '6 år gamla' som kan vara drabbade…

https://carup.se/sa-rostar-en-tesla-eft ... verraskad/

Har inte sett något om det här med grav rost på bultarna till batteripacket på Model 3 på forumet så här långt…

Re: Rost M3P 2021

Postat: 30 maj 2025 15:07
av manneson
Inte mkt bättre på Y.

https://carup.se/norskt-larm-rost-pa-te ... en-vinter/
Bland annat täcks inte utsatta områden av innerskärmar, chassit är inte galvaniserat och underredsbehandling saknas helt. Lacken är också betydligt tunnare än på de flesta andra bilar. Där stål och aluminium möts kan det dessutom uppstå galvanisk korrosion.
– Vi ser att det inte finns någon PVC-slitbeläggning i varken fjädertorn eller chassit. Och vi märker plåtskarvarna här. Det finns ingen tätning i plåtens fogar, vilket gör att salt och vatten kan sippra emellan.

Resultatet är att de ser de första tecknen pågå rost redan på en ett år gammal Tesla Model Y. På en två år gammal bil är rosten ännu värre. Problem som snart kommer att förvärras enligt det norska rostskyddsföretgaet.
– Konsekvensen av bristen på tätning ser vi i denna plåtskarv. Bakom hjulhuslisten fram syns det rost redan efter en vinter. Här bakom hjulhuslisten vid vänster framhjul, ser vi ett allvarligt rostangrepp på skärmfästet. Det kommer inte att dröja länge innan kraftig rost sprider sig på utsidan av skärmen.
Ännu ett kul problem för de bilhandlare med massa Y på lager som de inte får sålda.
Snart börjar rosten komma fram i gliporna..

Re: Rost M3P 2021

Postat: 30 maj 2025 18:01
av SwedishAdvocate
manneson skrev: 30 maj 2025 15:07
Inte mkt bättre på Y.

https://carup.se/norskt-larm-rost-pa-te ... en-vinter/
Bland annat täcks inte utsatta områden av innerskärmar, chassit är inte galvaniserat och underredsbehandling saknas helt. Lacken är också betydligt tunnare än på de flesta andra bilar. Där stål och aluminium möts kan det dessutom uppstå galvanisk korrosion.
– Vi ser att det inte finns någon PVC-slitbeläggning i varken fjädertorn eller chassit. Och vi märker plåtskarvarna här. Det finns ingen tätning i plåtens fogar, vilket gör att salt och vatten kan sippra emellan.

Resultatet är att de ser de första tecknen pågå rost redan på en ett år gammal Tesla Model Y. På en två år gammal bil är rosten ännu värre. Problem som snart kommer att förvärras enligt det norska rostskyddsföretgaet.
– Konsekvensen av bristen på tätning ser vi i denna plåtskarv. Bakom hjulhuslisten fram syns det rost redan efter en vinter. Här bakom hjulhuslisten vid vänster framhjul, ser vi ett allvarligt rostangrepp på skärmfästet. Det kommer inte att dröja länge innan kraftig rost sprider sig på utsidan av skärmen.
Ännu ett kul problem för de bilhandlare med massa Y på lager som de inte får sålda.
Snart börjar rosten komma fram i gliporna..
…och den artikeln om Y är nu lite drygt 1 år och fyra månader gammal.

Finns för övrigt en tråd om den artikeln på forumet. Här:
viewtopic.php?t=34893

Re: Rost M3P 2021

Postat: 30 maj 2025 20:00
av Dinsdale
Teslaaa skrev: 30 maj 2025 08:59
Upptäckte att vänster framskärm inte såg något vidare ut och att det har börjat rosta.

Övriga skärmar ser bra ut.

PPF och stänkskydd beställt men lär behöva laga först.

Någon som varit med om liknande? Känns sjukt dåligt för en bil från 2021.

Någon idé att försöka ta det via garantin, erfarenheter någon?
Den bilden visar ett antal designbrister på model 3:
1: det finns inget originaltillbehör som skyddar det utsatta stället från framhjulens blästring (åtgärdat på highland)
2: Stänkskydden täcker nedre delen men som syns på din bild sitter de inte fast i ovankant. Därför släpper de och hänger så som det ser ut på din bild, sen samlas sten och grus bakom dem så det inte går att klämma tillbaka dem utan att demontera och rengöra först. (Delvis åtgärdat på highland)
3: plastinnerskärmen ligger innanför metallen istället för utanför, vilket gör att vatten leds leds ner på insidan av den undre delen. (Delvis åtgärdat på highland, plasten ligger nu utanför men det finns en jättemärklig springa mellan de båda metalldelarna som gör att vatten tränger in mellan dem. Springan används ej till att häkta upp stänkskydden så jag vet inte varför det ser ut så.)

Tredjepartsstänkskydd skyddar den blästrade delen vilket löser 1 och 2 men inte 3.

Re: Rost M3P 2021

Postat: 30 maj 2025 23:11
av Electron
Dinsdale skrev: 30 maj 2025 20:00
Teslaaa skrev: 30 maj 2025 08:59
Upptäckte att vänster framskärm inte såg något vidare ut och att det har börjat rosta.

Övriga skärmar ser bra ut.

PPF och stänkskydd beställt men lär behöva laga först.

Någon som varit med om liknande? Känns sjukt dåligt för en bil från 2021.

Någon idé att försöka ta det via garantin, erfarenheter någon?
Den bilden visar ett antal designbrister på model 3:
1: det finns inget originaltillbehör som skyddar det utsatta stället från framhjulens blästring (åtgärdat på highland)
2: Stänkskydden täcker nedre delen men som syns på din bild sitter de inte fast i ovankant. Därför släpper de och hänger så som det ser ut på din bild, sen samlas sten och grus bakom dem så det inte går att klämma tillbaka dem utan att demontera och rengöra först. (Delvis åtgärdat på highland)
3: plastinnerskärmen ligger innanför metallen istället för utanför, vilket gör att vatten leds leds ner på insidan av den undre delen. (Delvis åtgärdat på highland, plasten ligger nu utanför men det finns en jättemärklig springa mellan de båda metalldelarna som gör att vatten tränger in mellan dem. Springan används ej till att häkta upp stänkskydden så jag vet inte varför det ser ut så.)

Tredjepartsstänkskydd skyddar den blästrade delen vilket löser 1 och 2 men inte 3.
”-Houston, we have a problem.”

Re: Rost M3P 2021

Postat: 01 jun 2025 20:25
av Dinsdale
Electron skrev: 30 maj 2025 23:11
Dinsdale skrev: 30 maj 2025 20:00
Teslaaa skrev: 30 maj 2025 08:59
Upptäckte att vänster framskärm inte såg något vidare ut och att det har börjat rosta.

Övriga skärmar ser bra ut.

PPF och stänkskydd beställt men lär behöva laga först.

Någon som varit med om liknande? Känns sjukt dåligt för en bil från 2021.

Någon idé att försöka ta det via garantin, erfarenheter någon?
Den bilden visar ett antal designbrister på model 3:
1: det finns inget originaltillbehör som skyddar det utsatta stället från framhjulens blästring (åtgärdat på highland)
2: Stänkskydden täcker nedre delen men som syns på din bild sitter de inte fast i ovankant. Därför släpper de och hänger så som det ser ut på din bild, sen samlas sten och grus bakom dem så det inte går att klämma tillbaka dem utan att demontera och rengöra först. (Delvis åtgärdat på highland)
3: plastinnerskärmen ligger innanför metallen istället för utanför, vilket gör att vatten leds leds ner på insidan av den undre delen. (Delvis åtgärdat på highland, plasten ligger nu utanför men det finns en jättemärklig springa mellan de båda metalldelarna som gör att vatten tränger in mellan dem. Springan används ej till att häkta upp stänkskydden så jag vet inte varför det ser ut så.)

Tredjepartsstänkskydd skyddar den blästrade delen vilket löser 1 och 2 men inte 3.
”-Houston, we have a problem.”
Det finns fler designmissar på model 3:

Bakhjulen blästrar lacken på bakre kofångaren (som är av plast så det rostar inte men lacken blir över tid matt och försvinner väl antagligen till slut helt). Det finns inga originalstänkskydd som skyddar mot detta och Tesla tar det inte på garantin pga att de anser det är "road debris". Som privatköpare borde det dock gå att reklamera som ursprungsfel med hänvisning till att de inte säljer några bakre stänkskydd, alltså ska lacken stå emot däcksprutet. Förmodligen ej åtgärdat på Highland, det är säkert samma dåliga lack. Lackskyddsfilm eller tredjepartsstänkskydd krävs för fullgott skydd.

Motorn till bakluckan går sönder efter ett år (iaf om man har barnvagn som ständigt ska i och ur). Den orkar helt enkelt inte lyfta luckan ensam. Gäller förstås bara Model 3 med motoriserad baklucka, de som har manuell lucka har inte detta problem. Förhoppningsvis åtgärdat på Highland, den har två motorer.

Glastaket vetter framåt vilket gör att hamnar i en utsatt position för stenskott. Det hade varit bättre om framrutan gått upp längre för att skydda glastaket (eftersom glastaket räknas som vagnskada och har svindyr självrisk de första tre åren pga vagnskadegarantin). Farthållarens längsta avstånd är inte tillräckligt långt för att hålla sig borta från stenskott heller. Samma fel på highland (och Y, men den är högre så kanske något mindre utsatt pga det). Går att delvis skydda sig mot genom att teckna självriskförsäkring.

Re: Rost M3P 2021

Postat: 01 jun 2025 21:29
av Electron

Re: Rost M3P 2021

Postat: 02 jun 2025 07:40
av Claes_B
Dinsdale skrev: 01 jun 2025 20:25
Electron skrev: 30 maj 2025 23:11
Dinsdale skrev: 30 maj 2025 20:00
Teslaaa skrev: 30 maj 2025 08:59
Upptäckte att vänster framskärm inte såg något vidare ut och att det har börjat rosta.

Övriga skärmar ser bra ut.

PPF och stänkskydd beställt men lär behöva laga först.

Någon som varit med om liknande? Känns sjukt dåligt för en bil från 2021.

Någon idé att försöka ta det via garantin, erfarenheter någon?
Den bilden visar ett antal designbrister på model 3:
1: det finns inget originaltillbehör som skyddar det utsatta stället från framhjulens blästring (åtgärdat på highland)
2: Stänkskydden täcker nedre delen men som syns på din bild sitter de inte fast i ovankant. Därför släpper de och hänger så som det ser ut på din bild, sen samlas sten och grus bakom dem så det inte går att klämma tillbaka dem utan att demontera och rengöra först. (Delvis åtgärdat på highland)
3: plastinnerskärmen ligger innanför metallen istället för utanför, vilket gör att vatten leds leds ner på insidan av den undre delen. (Delvis åtgärdat på highland, plasten ligger nu utanför men det finns en jättemärklig springa mellan de båda metalldelarna som gör att vatten tränger in mellan dem. Springan används ej till att häkta upp stänkskydden så jag vet inte varför det ser ut så.)

Tredjepartsstänkskydd skyddar den blästrade delen vilket löser 1 och 2 men inte 3.
”-Houston, we have a problem.”
Det finns fler designmissar på model 3:

Bakhjulen blästrar lacken på bakre kofångaren (som är av plast så det rostar inte men lacken blir över tid matt och försvinner väl antagligen till slut helt). Det finns inga originalstänkskydd som skyddar mot detta och Tesla tar det inte på garantin pga att de anser det är "road debris". Som privatköpare borde det dock gå att reklamera som ursprungsfel med hänvisning till att de inte säljer några bakre stänkskydd, alltså ska lacken stå emot däcksprutet. Förmodligen ej åtgärdat på Highland, det är säkert samma dåliga lack. Lackskyddsfilm eller tredjepartsstänkskydd krävs för fullgott skydd.

Motorn till bakluckan går sönder efter ett år (iaf om man har barnvagn som ständigt ska i och ur). Den orkar helt enkelt inte lyfta luckan ensam. Gäller förstås bara Model 3 med motoriserad baklucka, de som har manuell lucka har inte detta problem. Förhoppningsvis åtgärdat på Highland, den har två motorer.

Glastaket vetter framåt vilket gör att hamnar i en utsatt position för stenskott. Det hade varit bättre om framrutan gått upp längre för att skydda glastaket (eftersom glastaket räknas som vagnskada och har svindyr självrisk de första tre åren pga vagnskadegarantin). Farthållarens längsta avstånd är inte tillräckligt långt för att hålla sig borta från stenskott heller. Samma fel på highland (och Y, men den är högre så kanske något mindre utsatt pga det). Går att delvis skydda sig mot genom att teckna självriskförsäkring.
Jag försvarar inte dåliga eller udda konstruktioner men i nästan allt du tar upp och som nämns i tråden finns ju på många andra bilar med, det enda jag inte hört är vekt på andra är väl just bakluckemotorn. Min byttes i förebyggande syfte när en tekniker var hemma och fixade annat, han sa nåt i stil med att den kommer ändå gå sönder inom garanti så det är lika bra att byta den nu.

Vad det gäller lacken så är den inte av sämre än nån annan bil jag haft, jag har snarare färre genomslag av stenskott och mindre blästrad stötfångare bak sett till milen.
Tror inte jag haft nån bil tillverkad på den här sidan millennieskiftet som haft originalmonterade stänkskydd bak.
Inte en ursäkt men jag är kanske lite mer pragmatisk, vill jag ha stänkskydd för att jag tycker det är tråkigt med blästrad bakstötfångare så får jag väl fixa det själv eftersom jag är medveten om vad det är jag köper.

Re: Rost M3P 2021

Postat: 02 jun 2025 15:12
av Airlift
Har haft dessa sedan ny, med tjock ppf mellan stänkskydd och lack. Plockar av efter vintern och gör rent, inte sett några bekymmer.
IMG_0558.jpeg

Re: Rost M3P 2021

Postat: 02 jun 2025 16:43
av ducce916m
”-Houston, we have a problem.”
[/quote]
Det finns fler designmissar på model 3:

Bakhjulen blästrar lacken på bakre kofångaren (som är av plast så det rostar inte men lacken blir över tid matt och försvinner väl antagligen till slut helt). Det finns inga originalstänkskydd som skyddar mot detta och Tesla tar det inte på garantin pga att de anser det är "road debris". Som privatköpare borde det dock gå att reklamera som ursprungsfel med hänvisning till att de inte säljer några bakre stänkskydd, alltså ska lacken stå emot däcksprutet. Förmodligen ej åtgärdat på Highland, det är säkert samma dåliga lack. Lackskyddsfilm eller tredjepartsstänkskydd krävs för fullgott skydd.

Motorn till bakluckan går sönder efter ett år (iaf om man har barnvagn som ständigt ska i och ur). Den orkar helt enkelt inte lyfta luckan ensam. Gäller förstås bara Model 3 med motoriserad baklucka, de som har manuell lucka har inte detta problem. Förhoppningsvis åtgärdat på Highland, den har två motorer.

Glastaket vetter framåt vilket gör att hamnar i en utsatt position för stenskott. Det hade varit bättre om framrutan gått upp längre för att skydda glastaket (eftersom glastaket räknas som vagnskada och har svindyr självrisk de första tre åren pga vagnskadegarantin). Farthållarens längsta avstånd är inte tillräckligt långt för att hålla sig borta från stenskott heller. Samma fel på highland (och Y, men den är högre så kanske något mindre utsatt pga det). Går att delvis skydda sig mot genom att teckna självriskförsäkring.
[/quote]
Jag försvarar inte dåliga eller udda konstruktioner men i nästan allt du tar upp och som nämns i tråden finns ju på många andra bilar med, det enda jag inte hört är vekt på andra är väl just bakluckemotorn. Min byttes i förebyggande syfte när en tekniker var hemma och fixade annat, han sa nåt i stil med att den kommer ändå gå sönder inom garanti så det är lika bra att byta den nu.

Vad det gäller lacken så är den inte av sämre än nån annan bil jag haft, jag har snarare färre genomslag av stenskott och mindre blästrad stötfångare bak sett till milen.
Tror inte jag haft nån bil tillverkad på den här sidan millennieskiftet som haft originalmonterade stänkskydd bak.
Inte en ursäkt men jag är kanske lite mer pragmatisk, vill jag ha stänkskydd för att jag tycker det är tråkigt med blästrad bakstötfångare så får jag väl fixa det själv eftersom jag är medveten om vad det är jag köper.
[/quote]

Har nu kört snart 6000 mil med min M3 -21 utan stänkskydd bak och kan knappt se ett enda märke i lacken. Har heller knappt några stenskott någonstans, förutom två minimala på huven som jag fyllde i häromdagen samt ett par som jag tidigare fixat. Beror kanske på att jag i princip aldrig behöver köra grusvägar. Tycker lacken (vit) håller lika bra kvalitet som lacken på mina tidigare bilar. Motorn till bakluckan har jag heller inga som helst problem med trots frekvent användning, däremot byttes kablaget när bilen var ca ett år.

Re: Rost M3P 2021

Postat: 02 jun 2025 19:43
av manneson
Stänkskydd, särskilt bak, är så äckligt fult IMO.
Inte gör det någon större nytta heller då det bara är några millimeter plast det skulle skydda(samt då potentiellt bakomvarande fordon..).
Monterar man det utan PPF under så kommer det göra mer skada än nytta då det kommer skava bort underliggande lack.
Det försämrar dessutom aerodynamiken.

Re: Rost M3P 2021

Postat: 02 jun 2025 20:02
av SwedishAdvocate
manneson skrev: 02 jun 2025 19:43
Stänkskydd, särskilt bak, är så äckligt fult IMO.
Inte gör det någon större nytta heller då det bara är några millimeter plast det skulle skydda(samt då potentiellt bakomvarande fordon..).
Monterar man det utan PPF under så kommer det göra mer skada än nytta då det kommer skava bort underliggande lack.
Det försämrar dessutom aerodynamiken. [Min u.]
Undrar hur mycket det påverkar. Luftströmmen lär ju inte direkt ligga dikt an över hjulen/hjulhusen…

Re: Rost M3P 2021

Postat: 02 jun 2025 22:11
av Dinsdale
Claes_B skrev: 02 jun 2025 07:40
Dinsdale skrev: 01 jun 2025 20:25
Electron skrev: 30 maj 2025 23:11
Dinsdale skrev: 30 maj 2025 20:00
Teslaaa skrev: 30 maj 2025 08:59
Upptäckte att vänster framskärm inte såg något vidare ut och att det har börjat rosta.

Övriga skärmar ser bra ut.

PPF och stänkskydd beställt men lär behöva laga först.

Någon som varit med om liknande? Känns sjukt dåligt för en bil från 2021.

Någon idé att försöka ta det via garantin, erfarenheter någon?
Den bilden visar ett antal designbrister på model 3:
1: det finns inget originaltillbehör som skyddar det utsatta stället från framhjulens blästring (åtgärdat på highland)
2: Stänkskydden täcker nedre delen men som syns på din bild sitter de inte fast i ovankant. Därför släpper de och hänger så som det ser ut på din bild, sen samlas sten och grus bakom dem så det inte går att klämma tillbaka dem utan att demontera och rengöra först. (Delvis åtgärdat på highland)
3: plastinnerskärmen ligger innanför metallen istället för utanför, vilket gör att vatten leds leds ner på insidan av den undre delen. (Delvis åtgärdat på highland, plasten ligger nu utanför men det finns en jättemärklig springa mellan de båda metalldelarna som gör att vatten tränger in mellan dem. Springan används ej till att häkta upp stänkskydden så jag vet inte varför det ser ut så.)

Tredjepartsstänkskydd skyddar den blästrade delen vilket löser 1 och 2 men inte 3.
”-Houston, we have a problem.”
Det finns fler designmissar på model 3:

Bakhjulen blästrar lacken på bakre kofångaren (som är av plast så det rostar inte men lacken blir över tid matt och försvinner väl antagligen till slut helt). Det finns inga originalstänkskydd som skyddar mot detta och Tesla tar det inte på garantin pga att de anser det är "road debris". Som privatköpare borde det dock gå att reklamera som ursprungsfel med hänvisning till att de inte säljer några bakre stänkskydd, alltså ska lacken stå emot däcksprutet. Förmodligen ej åtgärdat på Highland, det är säkert samma dåliga lack. Lackskyddsfilm eller tredjepartsstänkskydd krävs för fullgott skydd.

Motorn till bakluckan går sönder efter ett år (iaf om man har barnvagn som ständigt ska i och ur). Den orkar helt enkelt inte lyfta luckan ensam. Gäller förstås bara Model 3 med motoriserad baklucka, de som har manuell lucka har inte detta problem. Förhoppningsvis åtgärdat på Highland, den har två motorer.

Glastaket vetter framåt vilket gör att hamnar i en utsatt position för stenskott. Det hade varit bättre om framrutan gått upp längre för att skydda glastaket (eftersom glastaket räknas som vagnskada och har svindyr självrisk de första tre åren pga vagnskadegarantin). Farthållarens längsta avstånd är inte tillräckligt långt för att hålla sig borta från stenskott heller. Samma fel på highland (och Y, men den är högre så kanske något mindre utsatt pga det). Går att delvis skydda sig mot genom att teckna självriskförsäkring.
Jag försvarar inte dåliga eller udda konstruktioner men i nästan allt du tar upp och som nämns i tråden finns ju på många andra bilar med, det enda jag inte hört är vekt på andra är väl just bakluckemotorn. Min byttes i förebyggande syfte när en tekniker var hemma och fixade annat, han sa nåt i stil med att den kommer ändå gå sönder inom garanti så det är lika bra att byta den nu.

Vad det gäller lacken så är den inte av sämre än nån annan bil jag haft, jag har snarare färre genomslag av stenskott och mindre blästrad stötfångare bak sett till milen.
Tror inte jag haft nån bil tillverkad på den här sidan millennieskiftet som haft originalmonterade stänkskydd bak.
Inte en ursäkt men jag är kanske lite mer pragmatisk, vill jag ha stänkskydd för att jag tycker det är tråkigt med blästrad bakstötfångare så får jag väl fixa det själv eftersom jag är medveten om vad det är jag köper.
Det är helt klart så att mycket av dessa problem finns även hos andra tillverkare, tråden handlade dock specifikt om Model 3.

Det finns två till designmissar kom jag på:
Stiften i kabeln som sitter mellan ladduttaget och batteriet kryper med tiden ur pga vibrationer. Man får då ett fel av typen "kan inte snabbladda, ac-laddning fungerar". Förhoppningsvis löst på utbyteskabeln.
Vintertid fastnar is på vindrutetorkarna vid körning i ymnigt snöfall, klumparna växer tills det tillslut knappt går att se ut. Problemet finns troligen inte på de årsmodeller som har en värmeslinga där vindrutetorkaren parkeras, men det är riktigt störande om man inte har de slingorna.

Re: Rost M3P 2021

Postat: 03 jun 2025 08:06
av Airlift
manneson skrev: 02 jun 2025 19:43
Stänkskydd, särskilt bak, är så äckligt fult IMO.
Inte gör det någon större nytta heller då det bara är några millimeter plast det skulle skydda(samt då potentiellt bakomvarande fordon..).
Monterar man det utan PPF under så kommer det göra mer skada än nytta då det kommer skava bort underliggande lack.
Det försämrar dessutom aerodynamiken.
Upplever mindre smuts bak på bilen. Model3 är inte snygg så allt är en förbättring 🤣

Re: Rost M3P 2021

Postat: 03 jun 2025 10:03
av Freez
Jag tänker att rost på en bil som är 4 år gammal också kan bero på hur bilen är omhändertagen Hur ofta har man tvättat bilen, har man fyllt i lackskador osv.

Re: Rost M3P 2021

Postat: 06 jun 2025 01:17
av Skyvandrare
Airlift skrev: 02 jun 2025 15:12
Har haft dessa sedan ny, med tjock ppf mellan stänkskydd och lack. Plockar av efter vintern och gör rent, inte sett några bekymmer.
Vilket skydd är det du har?

Jag ska troligen lacka om framskärmarna pga rosten och att jag har en annan repa, då vore det ju fint att få på skydd.

Re: Rost M3P 2021

Postat: 06 jun 2025 08:02
av Airlift
Skyvandrare skrev: 06 jun 2025 01:17
Airlift skrev: 02 jun 2025 15:12
Har haft dessa sedan ny, med tjock ppf mellan stänkskydd och lack. Plockar av efter vintern och gör rent, inte sett några bekymmer.
Vilket skydd är det du har?

Jag ska troligen lacka om framskärmarna pga rosten och att jag har en annan repa, då vore det ju fint att få på skydd.
Dessa https://www.greendrive-accessories.com/ ... _2017_2023