Sida 1 av 1

74000 mil

Postat: 08 jun 2025 18:02
av Arn
Detta får man ju trots allt betraktas som en positiv artikel för Tesla.

https://carup.se/sa-klarade-tesla-74-000-mil-som-taxi/

Förstår inte varför man vill byta ut batteriet. Har den fortfarande 60 % kapacitet kvar går den ju ungefär lika bra som en standard range med några år på nacken. Jag fick själv en låna bil från Tesla som var en standard range från 2019 med runt 250km verklig räckvidd och det är ju på inget sätt bra men fullt dugligt för vardaglig körning och jobbpendling.

Skulle vara intressant veta vad andrahandsvärdet för en sådan bil skulle vara i Sverige om man fixar till luftkonditioneringen, fjädringen mm.

Känns det som behöver vara en bit under 100 000kr oavsett så blir nog svårt räkna hem batteribytet oavsett

Re: 74000 mil

Postat: 08 jun 2025 23:16
av enoch85
#goals

Det vore ju coolt att komma upp i de miltalet. Vet inte om jag orkar innan jag byter bil dock.

Re: 74000 mil

Postat: 08 jun 2025 23:31
av Teslasemitruck
När batteriet väl gått ner till 70 procent eller mindre tror jag det var chans att det typ slutar fungera bra. Har för mig att jag läst att teslas batterier inte brukar fortsätta degraderas ner till 40% och liknande

Re: 74000 mil

Postat: 09 jun 2025 07:50
av pejvic
Tror helt enkelt de beter sig som skit runt 70.
Min frus Iphone har 74% och den kan dö runt 12% - ELLER så funkar den en timme med 1%.

@aake kanske har koll men BMS kanske får spelet när det närmar sig 70?

Re: 74000 mil

Postat: 09 jun 2025 08:12
av Jerker
Det verkar som att bilen inte varit inne på en enda service heller. En hel del som hade behövt åtgärdas under tiden. Frågan är vad de har för regler kring besiktning i Spanien? Fjädringen ska vara helt slut, är det nåt de skulle anmärka på vid en besiktning här i Sverige?

Re: 74000 mil

Postat: 09 jun 2025 09:09
av tesla newbie
enoch85 skrev: 08 jun 2025 23:16
#goals

Det vore ju coolt att komma upp i de miltalet. Vet inte om jag orkar innan jag byter bil dock.
Håller med, men med mina årliga körsträckor så skulle jag då behöva behålla bilen i över 40 år!

Re: 74000 mil

Postat: 09 jun 2025 22:21
av tor-ake
En bil som har gått 74.000 är i allmänhet helt ekonomiskt slut. Gamla dieselmercor (från den tiden mercedes prioriterade kvalitet ~1980-1995) var populära att köpa som avrustade taxi och fortsätta köra med, men man behöver massor av tid och en hel del pengar för att snoka fram fräsh inredning och all möjligt annat smått och gott som var utslitet utöver det uppenbara som drivlina och hjulupphängningar.

Jag ägde ett sånt lik (ej taxi) för några år sedan, motorn (om601 diesel) gick som en klocka men allt från lyktor till stolar till tändningslås var finito. Mitt i allt kom det något nytt missljud och så ramlade t.ex. styrservopumpen bort från motorn (metallutmattning) eller så gick någon dörr inte att öppna (eller stänga). Det var mer som en hobby än ett fortskaffningsmedel.

Absolut inte värd 100.000 den teslan, möjligen 10.000

Besikting i spanien är f.ö efter 4 år och sedan vartannat till bilen är 10, så bilen i artikeln torde ha besiktats 2 ggr totalt.

I väntan på AAKEE så kan jag också säga att i allmänhet brukar inre resistansen gå upp kraftigt när batteriet är så degraderat, det gör att det är svårt för BMS:en att korrekt bedöma hur mycket energi som finns kvar, om temperaturen är rätt och man smyger fram (eller på iphone, har den i fickan med airplane mode, typ) så får man ut all kvarvarande energi, men om man drar släp i uppförsbacke (tar upp telefonen en kall vinterdag och försöker ringa facetime) så dyker spänningen och det blir svart.

Re: 74000 mil

Postat: 09 jun 2025 23:07
av alseC
tesla newbie skrev: 09 jun 2025 09:09
enoch85 skrev: 08 jun 2025 23:16
#goals

Det vore ju coolt att komma upp i de miltalet. Vet inte om jag orkar innan jag byter bil dock.
Håller med, men med mina årliga körsträckor så skulle jag då behöva behålla bilen i över 40 år!
Vår MX 75D från 2017 är nu uppe i 70800mil, när den fyller 8 år om 3 veckor en bit över 71000mil. Originalbatteriet klarar över 25 mil så det får hänga med ännu en tid. Kör en hel del med fullastade släp utan problem.

Re: 74000 mil

Postat: 10 jun 2025 07:30
av enoch85
tesla newbie skrev: 09 jun 2025 09:09
enoch85 skrev: 08 jun 2025 23:16
#goals

Det vore ju coolt att komma upp i de miltalet. Vet inte om jag orkar innan jag byter bil dock.
Håller med, men med mina årliga körsträckor så skulle jag då behöva behålla bilen i över 40 år!
Haha, Tesla veteran!

Re: 74000 mil

Postat: 10 jun 2025 10:48
av Teslasemitruck
alseC skrev: 09 jun 2025 23:07
tesla newbie skrev: 09 jun 2025 09:09
enoch85 skrev: 08 jun 2025 23:16
#goals

Det vore ju coolt att komma upp i de miltalet. Vet inte om jag orkar innan jag byter bil dock.
Håller med, men med mina årliga körsträckor så skulle jag då behöva behålla bilen i över 40 år!
Vår MX 75D från 2017 är nu uppe i 70800mil, när den fyller 8 år om 3 veckor en bit över 71000mil. Originalbatteriet klarar över 25 mil så det får hänga med ännu en tid. Kör en hel del med fullastade släp utan problem.
Häftigt. Kan inte vara många i Sverige som gått så långt. Hur mycket har den degraderats ? Intressant och veta hur mycket den har superchargat?

Re: 74000 mil

Postat: 10 jun 2025 18:26
av alseC
Teslasemitruck skrev: 10 jun 2025 10:48
Häftigt. Kan inte vara många i Sverige som gått så långt. Hur mycket har den degraderats ? Intressant och veta hur mycket den har superchargat?
Mest superchargat och bara enfasladdning hemma vid behov inför långresor. Degradering är ca 1 mil per år kortare räckvidd, dvs nu går det att ladda strax under 30mil (37mil - 8 mil (8år)).