Sida 1 av 1

Tjänstevikt MY SR LFP CATL 6M 62,5kwh

Postat: 24 jun 2025 16:01
av Lastugglan
Någon på forumet som har info om korrekt tjänstevikt för 2025 Model Y (Juniper) standard range LFP CATL 6M 62,5kwh version som Tesla säljer idag.
Min MY tillverkades i Juni.
Har ej hämtat ut bilen ännu.

På Teslas hemsida står tjänstevikt 1928kg.
När jag surfar in på transportstyrelsen med regnummer, står tjänstevikt 2011kg.

Har haft mailkonversation med Tesla där de menar att min bil har tjänstevikt 2011kg, att det står fel på hemsidan.

Men jag har svårt att tro att denna model är 102kg tyngre än motsvarande föregående version.
Med Teslas svar så tyder det på att denna är tyngre än Juniper LR AWD samt LR RWD.

Varför ställa frågan?
Jo max lastvikt minskar i motsvarande grad.
83kg mindre om nu Tesla registrerat bilen fel.
I annat fall så har de skrivit ut fel tjänstevikt på Teslas hemsida.

Någon som har denna MY och kan delge sin tjänstevikt?

Re: Tjänstevikt MY SR LFP CATL 6M 62,5kwh

Postat: 24 jun 2025 16:48
av Tellus
Teslabjorn testade nyss juniper, den hade ökat 60kg i vikt.
LFP batteriet tror jag är lite tyngre än LR batteriet också, tror jag såg det på teslas sida

Re: Tjänstevikt MY SR LFP CATL 6M 62,5kwh

Postat: 24 jun 2025 16:56
av Lastugglan
Aha. Tack.
Då är nog 2011kg rimligt att anta vara korrekt.
Lite surt då man vill lasta mer, för nya modeller.
Men här verkar Tesla backa i utvecklingen.

Re: Tjänstevikt MY SR LFP CATL 6M 62,5kwh

Postat: 24 jun 2025 16:56
av Tellus
1928kg på teslas sida är kanske vanliga vikten, på transportstyrelsen plus 75kg(tjänstevikt)
Det skulle förklara skillnaden

På teslas sida
RWD 1928kg
RWD LR 1901kg
AWD LR 1997kg

Plus 75kg hos transportstyrelsen.
Det stämmer då också bra med Teslabjorns vikt mätning.
Tjänstevikt är vikten plus 75kg(förare)

Re: Tjänstevikt MY SR LFP CATL 6M 62,5kwh

Postat: 24 jun 2025 17:01
av Lastugglan
Ja rimligt att det är så.
Men lite fel av Tesla att skriva tjänstevikt på det sättet.
Tj.vikt är väl per definition +75kg i angivelsen…

Re: Tjänstevikt MY SR LFP CATL 6M 62,5kwh

Postat: 24 jun 2025 17:29
av AAKEE
Testvikter under WLTP/Eu-certifieringen:
IMG_6307.jpeg
Det är nog inte tom bil utan med en viss last för testningen.

Man kan dock jämföra.

”Juniper”, alla tre.

Från vänster SR RWD med 62.5 kWh.
Mitten LR RWD
Höger LR AWD.


Tjänstevikten bör skilja lika som viktskillnaden ungefär.

Re: Tjänstevikt MY SR LFP CATL 6M 62,5kwh

Postat: 24 jun 2025 18:19
av Lastugglan
Då är förhållandet testlast WLTP för bilarna rätt i förhållande gentemot Teslas spec för respektive bil, gällande tjänstevikt. Symmetri.

Data enligt Teslas hemsida gentemot WLTP testbilar.
SR RWD 2108-1928=180
LR RWD 2081-1901=180
LR AWD 2177-1997=180

Men min MY blir förhållandet annat i vad Transportstyrelsen registrerar, vikt 2011.

Enligt Teslas email för min bil nedan.

SR RWD 2108-2011 (Transp.styr)=97

Då är det lite spännande om de med MY:
AWD LR och
RWD LR
får förhållande 97, gentemot testlast för WLTP EU certifieringen.
Förmodligen blir det så.

Skulle vara inteessant om någon kan vara vänlig att skriva sin tjänstevikt enligt transportstyrelsen registrering och se om årets bilar stämmer gällande den vikten som står skriven på deras hemsida.

Re: Tjänstevikt MY SR LFP CATL 6M 62,5kwh

Postat: 24 jun 2025 19:03
av Lastugglan
Fick svar och bekräftat av Tesla att min tjänstevikt är 2011kg för min SR RWD.
Det kommer från CoC.
Likaså att det står fel på Teslas hemsida, gällande tjänstevikt.
De som hanterar hemsidan skall vara informerade gällande detta.
För mig är ju tjänstevikt viktigt, som allt annat.
Men jag kan leva med lite högre värde än man läst in sig på. Tacksam att jag nu förstår vilken siffra som är korrekt. Utrett.