Sida 1 av 1
Ingen regen efter snigelladdning under natt till 100%
Postat: 25 jun 2025 22:17
av T4s
Varför saknas regen när man laddar till 100% över natten?
Aldrig upplevt detta tidigare då jag typ aldrig laddar över 50% om jag inte är på SuC och ska iväg långt.
Har tidigare endast upplevt avsaknad av regen vid typ -10 grader när man glömt förvärmning så varför fick jag det nu i juni och bara när laddaren sitter i under natten utan maxgräns.
Re: Ingen regen efter snigelladdning under natt till 100%
Postat: 25 jun 2025 22:21
av frippe
T4s skrev: ↑25 jun 2025 22:17
Varför saknas regen när man laddar till 100% över natten?
Aldrig upplevt detta tidigare då jag typ aldrig laddar över 50% om jag inte är på SuC och ska iväg långt.
Har tidigare endast upplevt avsaknad av regen vid typ -10 grader när man glömt förvärmning så varför fick jag det nu i juni och bara när laddaren sitter i under natten utan maxgräns.
För att regen ska fungera behöver batteriet kunna ta emot den laddning som skapas vid regen. Vid fullladdat batteri kan inte batteriet ta emot någon laddning och därför fungerar inte regen.
Samma sak när det är för kallt, då kan det inte heller ta emot laddning och regen minskar.
Re: Ingen regen efter snigelladdning under natt till 100%
Postat: 25 jun 2025 22:23
av T4s
frippe skrev: ↑25 jun 2025 22:21
T4s skrev: ↑25 jun 2025 22:17
Varför saknas regen när man laddar till 100% över natten?
Aldrig upplevt detta tidigare då jag typ aldrig laddar över 50% om jag inte är på SuC och ska iväg långt.
Har tidigare endast upplevt avsaknad av regen vid typ -10 grader när man glömt förvärmning så varför fick jag det nu i juni och bara när laddaren sitter i under natten utan maxgräns.
För att regen ska fungera behöver batteriet kunna ta emot den laddning som skapas vid regen. Vid fullladdat batteri kan inte batteriet ta emot någon laddning och därför fungerar inte regen.
Samma sak när det är för kallt, då kan det inte heller ta emot laddning och regen minskar.
Ahh såklart! Tack
Inser att jag nog aldrig laddat till 100% tidigare.
Re: Ingen regen efter snigelladdning under natt till 100%
Postat: 26 jun 2025 00:04
av AAKEE
T4s skrev: ↑25 jun 2025 22:23
frippe skrev: ↑25 jun 2025 22:21
T4s skrev: ↑25 jun 2025 22:17
Varför saknas regen när man laddar till 100% över natten?
Aldrig upplevt detta tidigare då jag typ aldrig laddar över 50% om jag inte är på SuC och ska iväg långt.
Har tidigare endast upplevt avsaknad av regen vid typ -10 grader när man glömt förvärmning så varför fick jag det nu i juni och bara när laddaren sitter i under natten utan maxgräns.
För att regen ska fungera behöver batteriet kunna ta emot den laddning som skapas vid regen. Vid fullladdat batteri kan inte batteriet ta emot någon laddning och därför fungerar inte regen.
Samma sak när det är för kallt, då kan det inte heller ta emot laddning och regen minskar.
Ahh såklart! Tack
Inser att jag nog aldrig laddat till 100% tidigare.
Exakt.
För att kunna göra regen måste batteriet kunna ta emot Hyffsat hög ström. Men när batteriet är på 100% så håller det redan 4.20V/cell.
Eftersom 4.20V/cell är absolut max tillåten spänning så kan man inte öka spänningen över 4.20V för att skapa en ström.
Matar man ett batteri som håller 4.20V med 4.20V kommer ingen ström att flöda.
Efter som effekt = spänning x ström blir det i princip 0kW eftersom strömmen blir noll.
Re: Ingen regen efter snigelladdning under natt till 100%
Postat: 26 jun 2025 00:25
av Olten
En viss egenförbrukning främst värme/kyla finns så regen finns alltid om än minimal, höj till max värme så bromsar det (lite) bättre.....

Re: Ingen regen efter snigelladdning under natt till 100%
Postat: 26 jun 2025 14:52
av Teslasemitruck
Med lfp batteri är det bra regen med fullt batteri.
Re: Ingen regen efter snigelladdning under natt till 100%
Postat: 26 jun 2025 14:55
av mikebike
Teslasemitruck skrev: ↑26 jun 2025 14:52
Med lfp batteri är det bra regen med fullt batteri.
Jaså, vart tar energin vägen då?
Re: Ingen regen efter snigelladdning under natt till 100%
Postat: 26 jun 2025 15:12
av manneson
mikebike skrev: ↑26 jun 2025 14:55
Teslasemitruck skrev: ↑26 jun 2025 14:52
Med lfp batteri är det bra regen med fullt batteri.
Jaså, vart tar energin vägen då?
Buffer?
Tesla har ju traditionellt inte haft någon toppbuffer men det kanske ändrats?
Låter lite tveksamt dock, särskilt just med LFP där det rimligen bör vara tvärtom. Bra att ladda fullt ibland för kalibrering.
Re: Ingen regen efter snigelladdning under natt till 100%
Postat: 26 jun 2025 15:13
av tnjo
Teslasemitruck skrev: ↑26 jun 2025 14:52
Med lfp batteri är det bra regen med fullt batteri.
Intressant, jag brukar ha ingen regen tillgänglig varning när jag laddat till 100% på min lfp..
Jag läste fel, läste som full regen

Re: Ingen regen efter snigelladdning under natt till 100%
Postat: 26 jun 2025 15:25
av AAKEE
mikebike skrev: ↑26 jun 2025 14:55
Teslasemitruck skrev: ↑26 jun 2025 14:52
Med lfp batteri är det bra regen med fullt batteri.
Jaså, vart tar energin vägen då?
Det är inte för mycket energi som är problemet.
Laddar man till 100% och fart ut och kör har man ju förbrukat minst lika mycket som det finns rörelse-energi.
För en bil med vanlig lithiumion är problemet att battericellen inte får utsättas för mer än 4.2V per cell.
Batteriet kan leverera väldigt mycket strömmen inte ta emot nästan någon ström alls vid tex 99%.
Det begränsar regen väldigt mycket.
För en LFP så sjunker batterispänningen ganska mycket efter laddningen och det går därför regenerera tillbaka strömmen med en hyffsad ström.
Det är inget hokus pokus

Re: Ingen regen efter snigelladdning under natt till 100%
Postat: 26 jun 2025 21:18
av mikebike
AAKEE skrev: ↑26 jun 2025 15:25
mikebike skrev: ↑26 jun 2025 14:55
Teslasemitruck skrev: ↑26 jun 2025 14:52
Med lfp batteri är det bra regen med fullt batteri.
Jaså, vart tar energin vägen då?
Det är inte för mycket energi som är problemet.
Laddar man till 100% och fart ut och kör har man ju förbrukat minst lika mycket som det finns rörelse-energi.
Det stämmer inte om man bor högt. Jag var inblandad i ett projekt med elektriska golfbilar vars batterier exploderade.
Det visade sig att den aktuella golfklubben låg på en kulle och alla bilar laddades fullt under natten. Sedan stack golfarna ut på sin runda och började med att motorbromsa.
Jag byggde enheter som brände upp överskottsenergin i speciella enheter som internt kallades "brödrostar".
Även hybridbussarna som gick i Stockholm förseddes med "brödrostar". I båda fallen var det NiMH-batterier i fordonen.
Re: Ingen regen efter snigelladdning under natt till 100%
Postat: 26 jun 2025 21:24
av AAKEE
mikebike skrev: ↑26 jun 2025 21:18
Det stämmer inte om man bor högt.
Jag funderade om jag skulle skriva om det också, men sen tänkte att det förstår nästan alla ändå
Är du högt upp med 100% kommer inte en LFP regenerera något heller till batteriet men all elektrisk åtgång, att bilen är vaken, värme/kyla etc. Resten får man ta med bromsen.
Re: Ingen regen efter snigelladdning under natt till 100%
Postat: 26 jun 2025 23:07
av Teslasemitruck
tnjo skrev: ↑26 jun 2025 15:13
Teslasemitruck skrev: ↑26 jun 2025 14:52
Med lfp batteri är det bra regen med fullt batteri.
Intressant, jag brukar ha ingen regen tillgänglig varning när jag laddat till 100% på min lfp..
Jag läste fel, läste som full regen
Är lite sämre men vid 98 eller så. Min tidigare tesla med nmc batteri fick bra regen senare.
Re: Ingen regen efter snigelladdning under natt till 100%
Postat: 27 jun 2025 07:15
av Arctic Drifter
Jag gjorde bort mig i början på det här, när vi var i fjällstugan och man bara skulle en kort tripp så struntade jag i att förvärma...
Eftersom bolaget ligger 300 höjdmeter lägre så fick jag bromsa hela vägen ner, så nu förvärmer jag alltid. Det är verkligen "gratis" eftersom bilen indikerar upp till +2 % SOC på regenereringen om batteriet är förvärmt.