Jonny Smith (Late Brake Show) köper SP90D med fri Supercharging för ~£5K
Postat: 30 jun 2025 20:45
av SwedishAdvocate
500bhp and FREE FUEL FOREVER for £5k - Why I bought the UK's Cheapest Tesla. In this episode Jonny Smith is tipped off about a Tesla Model S P90D that's going through auction at a bargain price. Traders were scared of the dash warnings [Battery fuse replacement required (My edit.)], but Jonny knows who to take it to after his EV buying guru mate helps him snap up what was a £105,800 car in 2016 for less than £5000. Is there a cheaper Tesla? Who wouldn't want free vend [sic] Supercharging forever?! […]
Re: Jonny Smith (Late Brake Show) köper SP90D med fri Supercharging för ~£5K
Postat: 06 jul 2025 01:15
av NiklasTesla
Tack för tipset.
Det börjar dra ihop sig för en bil nr 2 till familjen och funderar på en äldre Model S med gratis SUC själv.
Har skrivit lite vad jag hittills tagit reda på man skall tänka på inför köp:
Tesla model S att tänka på:
-Gratis SuC (finns fram till 2017 på Model S 100 som bäst men kanske ej kan överföras (bil fram till och med 2016 som Tesla inte själva tagit tillbaka bör alltså generellt ha gratis SUC som toppar på 150kw?)).
Bilen bör i övrigt ha följande:
-MCU2.
-CCS konvertering.
kända fel:
-Drive unit (drivenhet alltså motor brukar gå sönder).
-Dörrhandtagen.
-länkarmar.
-baklampor kan läcka vatten in till bagageluckans dörr,
Har jag missat några andra generella problem?
Andra tips att tänka på inför begagnatköp?
Tanken är att använda bilen på långresor då vi kör minst 3000mil per år och till jobbet som jag har 7 mil till men passerar Supercharger mellan hemmet och jobbet.
Med vänliga hälsningar
Re: Jonny Smith (Late Brake Show) köper SP90D med fri Supercharging för ~£5K
Postat: 06 jul 2025 13:33
av DanneB
MCU1 eller två är en smaksak enligt mig.
MCU 2 är snabbare så det är ju trevligt, men om du lyssnar på radio så mister du den funktionen. Har själv en från 2016 med MCU1 och det fungerar alldeles utmärkt.
CCS är däremot nödvändigt idag om du vill ta dig längre sträckor.
Min har gått ca: 40000 mil och har inte bytt någon motor förutom motorn till vindrutetorkarna.
Dörrhandtagen är bedrövliga och bör vara bytta på en så gammal bil.
Länkarmar får man kolla själv. Av alla gånger jag lämnat in min bil hos Tesla och även besiktigat den, så har ingen nämnt något om dåliga länkarmar, förens jag lämnade in den hos en däckfirma för att göra en hjulinställning. De sa att dom bakre var helt slut.
Re: Jonny Smith (Late Brake Show) köper SP90D med fri Supercharging för ~£5K
MCU 2 är snabbare så det är ju trevligt, men om du lyssnar på radio så mister du den funktionen. Har själv en från 2016 med MCU1 och det fungerar alldeles utmärkt.
CCS är däremot nödvändigt idag om du vill ta dig längre sträckor.
Min har gått ca: 40000 mil och har inte bytt någon motor förutom motorn till vindrutetorkarna.
Dörrhandtagen är bedrövliga och bör vara bytta på en så gammal bil.
Länkarmar får man kolla själv. Av alla gånger jag lämnat in min bil hos Tesla och även besiktigat den, så har ingen nämnt något om dåliga länkarmar, förens jag lämnade in den hos en däckfirma för att göra en hjulinställning. De sa att dom bakre var helt slut.
Toppen tack för bra info.
Re: Jonny Smith (Late Brake Show) köper SP90D med fri Supercharging för ~£5K
Postat: 06 jul 2025 14:25
av Remuz
Batteriet tar in vatten = vanligt fel
Nästan 300k för att fixa
Re: Jonny Smith (Late Brake Show) köper SP90D med fri Supercharging för ~£5K
Postat: 06 jul 2025 14:48
av Klintan
Framlyktor på facelift (2016-), varselljus slocknar helt eller delvis.
Re: Jonny Smith (Late Brake Show) köper SP90D med fri Supercharging för ~£5K
…] Länkarmar får man kolla själv. Av alla gånger jag lämnat in min bil hos Tesla och även besiktigat den, så har ingen nämnt något om dåliga länkarmar, förens jag lämnade in den hos en däckfirma för att göra en hjulinställning. De sa att dom bakre var helt slut.
Framgår väl inte uttryckligen i texterna ovan, men alla kanske redan har koll på den här biten nu…
Hur som helst… Som jag förstått det så kan man ju enligt en 'inte så gammal' servicebulletin få länkarmarna utbytta kostnadsfritt till smidda av Tesla. Gäller för S/X t.o.m årsmodell -21 i Sverige och Norge. viewtopic.php?t=37460
Re: Jonny Smith (Late Brake Show) köper SP90D med fri Supercharging för ~£5K
EDIT:
Finns som jag förstår det en servicebulletin som berättigar till reparation av drivknutar för ~4K. Se mer info i inlägg nedan i tråden.
Re: Jonny Smith (Late Brake Show) köper SP90D med fri Supercharging för ~£5K
Postat: 06 jul 2025 16:20
av SwedishAdvocate
@NiklasTesla:
Om bilen har det öppningsbara soltaket så kan det som jag förstår det bli relativt dyrt att åtgärda ifall det skulle uppstå vattenläckage som skadar krockskyddsgardinerna… I alla fall om man åtgärdar hos Tesla. Vet inte om det finns andra verkstäder som fixar sånt här och i så fall vad det skulle kunna kosta…
Finns åtm. en tråd på forumet där en forummedlem beskrivit ovanstående problematik på den S hen hade då.
Re: Jonny Smith (Late Brake Show) köper SP90D med fri Supercharging för ~£5K
Postat: 06 jul 2025 16:26
av SwedishAdvocate
@NiklasTesla:
Vet inte hur vanligt det är i Sverige, men verkar som det har förekommit att en div. fel 'resettas' innan försäljning med ngn slags toolbox… viewtopic.php?p=816785#p816785
Re: Jonny Smith (Late Brake Show) köper SP90D med fri Supercharging för ~£5K
Postat: 06 jul 2025 16:27
av SwedishAdvocate
Apropå det brittiska temat i tråden…
Re: Jonny Smith (Late Brake Show) köper SP90D med fri Supercharging för ~£5K
Postat: 06 jul 2025 16:33
av SwedishAdvocate
@NiklasTesla:
Som jag förstår det, så gäller den här infon för drivknutar, luftfjädring och PTC-element även S.
EDIT:
Antar att du inte är intresserad av bilar med den mekaniska fjädringen. Annars fick väl den rätt bra recensioner när dom bilarna var nya. Minns inte nu ifall det är möjligt att efterkonventera bilar med luftfjädring till mekanisk. Men det kanske inte funkar om bilarna med 90- och 100-batterier är tyngre än bilarna med 85-batteriet…
Re: Jonny Smith (Late Brake Show) köper SP90D med fri Supercharging för ~£5K
MCU 2 är snabbare så det är ju trevligt, men om du lyssnar på radio så mister du den funktionen. Har själv en från 2016 med MCU1 och det fungerar alldeles utmärkt.
CCS är däremot nödvändigt idag om du vill ta dig längre sträckor.
Min har gått ca: 40000 mil och har inte bytt någon motor förutom motorn till vindrutetorkarna.
Dörrhandtagen är bedrövliga och bör vara bytta på en så gammal bil.
Länkarmar får man kolla själv. Av alla gånger jag lämnat in min bil hos Tesla och även besiktigat den, så har ingen nämnt något om dåliga länkarmar, förens jag lämnade in den hos en däckfirma för att göra en hjulinställning. De sa att dom bakre var helt slut.
Mkt intressant att höra om långmilare från verkligheten och hur dom håller ihop.
Rent interiört, säten, mittkonsoll, skärm osv., hur är dom delarna i bilen?
Re: Jonny Smith (Late Brake Show) köper SP90D med fri Supercharging för ~£5K
MCU 2 är snabbare så det är ju trevligt, men om du lyssnar på radio så mister du den funktionen. Har själv en från 2016 med MCU1 och det fungerar alldeles utmärkt.
CCS är däremot nödvändigt idag om du vill ta dig längre sträckor.
Min har gått ca: 40000 mil och har inte bytt någon motor förutom motorn till vindrutetorkarna.
Dörrhandtagen är bedrövliga och bör vara bytta på en så gammal bil.
Länkarmar får man kolla själv. Av alla gånger jag lämnat in min bil hos Tesla och även besiktigat den, så har ingen nämnt något om dåliga länkarmar, förens jag lämnade in den hos en däckfirma för att göra en hjulinställning. De sa att dom bakre var helt slut.
Mkt intressant att höra om långmilare från verkligheten och hur dom håller ihop.
Rent interiört, säten, mittkonsoll, skärm osv., hur är dom delarna i bilen?
Min var helt fantastisk fram till 27000 mil, sedan började problemen komma. Ena efter det andra. Nu körde jag många mil varje år, så det kan ju ha med saken att det kändes som att man fick ett nytt problem så fort man lagat det andra.
De dyraste posterna har varit luftfjädring och AC. 52000kr respektive 24000kr, på ett ungefär vad jag kommer ihåg.
Nu har luftfjädringen gått igen, så jag är inte så där glad..
Invändigt beror ju mycket på tidigare ägaren, men min ser helt okej ut. Skärmen har som det ser ut som en spricka i överkant, men tror det är som ett laminat invändigt som släppt. Gör inget för funktionen, men ser lite tråkigt ut. Funderar därför på om jag ska uppgradera till MCU2.
Det jag insåg väldigt snabbt efter att ha plöjt genom internet innan köp, var att bilen kan spara många kronor om man reser mycket. Men om den behöver reparationer, så blir det snabbt höga summor. Därför bra att ha en buffert för detta.
Re: Jonny Smith (Late Brake Show) köper SP90D med fri Supercharging för ~£5K
@NiklasTesla:
Om bilen har det öppningsbara soltaket så kan det som jag förstår det bli relativt dyrt att åtgärda ifall det skulle uppstå vattenläckage som skadar krockskyddsgardinerna… I alla fall om man åtgärdar hos Tesla. Vet inte om det finns andra verkstäder som fixar sånt här och i så fall vad det skulle kunna kosta…
Finns åtm. en tråd på forumet där en forummedlem beskrivit ovanstående problematik på den S hen hade då.
Tack för tipset
Re: Jonny Smith (Late Brake Show) köper SP90D med fri Supercharging för ~£5K
EDIT:
Antar att du inte är intresserad av bilar med den mekaniska fjädringen. Annars fick väl den rätt bra recensioner när dom bilarna var nya. Minns inte nu ifall det är möjligt att efterkonventera bilar med luftfjädring till mekanisk. Men det kanske inte funkar om bilarna med 90- och 100-batterier är tyngre än bilarna med 85-batteriet…
Kan absolut tänka mig en Model S utan luftfjädring och tack för övriga tips.
Re: Jonny Smith (Late Brake Show) köper SP90D med fri Supercharging för ~£5K
MCU 2 är snabbare så det är ju trevligt, men om du lyssnar på radio så mister du den funktionen. Har själv en från 2016 med MCU1 och det fungerar alldeles utmärkt.
CCS är däremot nödvändigt idag om du vill ta dig längre sträckor.
Min har gått ca: 40000 mil och har inte bytt någon motor förutom motorn till vindrutetorkarna.
Dörrhandtagen är bedrövliga och bör vara bytta på en så gammal bil.
Länkarmar får man kolla själv. Av alla gånger jag lämnat in min bil hos Tesla och även besiktigat den, så har ingen nämnt något om dåliga länkarmar, förens jag lämnade in den hos en däckfirma för att göra en hjulinställning. De sa att dom bakre var helt slut.
Mkt intressant att höra om långmilare från verkligheten och hur dom håller ihop.
Rent interiört, säten, mittkonsoll, skärm osv., hur är dom delarna i bilen?
Min var helt fantastisk fram till 27000 mil, sedan började problemen komma. Ena efter det andra. Nu körde jag många mil varje år, så det kan ju ha med saken att det kändes som att man fick ett nytt problem så fort man lagat det andra.
De dyraste posterna har varit luftfjädring och AC. 52000kr respektive 24000kr, på ett ungefär vad jag kommer ihåg.
Nu har luftfjädringen gått igen, så jag är inte så där glad..
Invändigt beror ju mycket på tidigare ägaren, men min ser helt okej ut. Skärmen har som det ser ut som en spricka i överkant, men tror det är som ett laminat invändigt som släppt. Gör inget för funktionen, men ser lite tråkigt ut. Funderar därför på om jag ska uppgradera till MCU2.
Det jag insåg väldigt snabbt efter att ha plöjt genom internet innan köp, var att bilen kan spara många kronor om man reser mycket. Men om den behöver reparationer, så blir det snabbt höga summor. Därför bra att ha en buffert för detta.
Tack för tipsen. Jo vi kör över 4000mil per år vissa år varför en Model S med gratis SUC är intressant och planerar att ha en rejäl reparationsbudget.