Sida 1 av 1

ABRP och referensförbrukning

Postat: 08 jul 2025 09:55
av frippe
Var på en liten resa till och från Berlin via broarna och får helt plötsligt inte ABRP funka bra med hur bilen drar energi.

Sträckor som Teslas navigator säger vi klarar av gillar inte ABRP vilket vi innan oftast använt till planering. Vi klarar oftast sträckan som Teslas navigator säger så den verkar ha mest rätt.

Ni som använder ABRP vilken referensförbrukning har ni inlagt? Min står på 180wh/km vid 110km/h vilket är plockat direkt från bilen enligt ABRP.

Min gissning är att denna siffran är lite väl hög. Men osäker på vad jag borde skifta till för att få det att bli bättre.

Re: ABRP och referensförbrukning

Postat: 08 jul 2025 10:00
av enoch85
Varför använda ABRP när Teslas egen navigation är så perfekt? Teslas egna ljuger aldrig btw. Står det 2% vid ankomst så är det så.

Re: ABRP och referensförbrukning

Postat: 08 jul 2025 10:02
av themax
Jag använde ABRP både på resan till Frankrike i maj och på resan på 200 mil med husvagn nu i juni och den stämde på båda profilerna (standard/husvagn). Använde ABRP eftersom den är bättre att navigera med släp (Teslas laddare vägrar välja finfina Circle K-laddare med gott om plats till exempel).

Dock har jag varit tvungen att avinstallera och installera igen nyligen då den fick nån bugg och inte kunde hämta uppdaterad info från bilen. Så testa med det först och ser om det hjälper.

Re: ABRP och referensförbrukning

Postat: 08 jul 2025 10:45
av tnjo
enoch85 skrev: 08 jul 2025 10:00
Varför använda ABRP när Teslas egen navigation är så perfekt? Teslas egna ljuger aldrig btw. Står det 2% vid ankomst så är det så.
För man blir ledd på omvägar många gånger när det finns bättre placerade laddare än teslas

Re: ABRP och referensförbrukning

Postat: 08 jul 2025 10:51
av frippe
enoch85 skrev: 08 jul 2025 10:00
Varför använda ABRP när Teslas egen navigation är så perfekt? Teslas egna ljuger aldrig btw. Står det 2% vid ankomst så är det så.
ABRP är bra för att i lugn och ro hemma kunna planera resorna. Det är inte lika smidigt att göra sittandes i bilen eller när resan väl påbörjats.

Teslas är inte heller korrekt alltid, kan variera en del mellan planerad SoC vid ankomst och faktisk, speciellt på autobahn.

Re: ABRP och referensförbrukning

Postat: 08 jul 2025 10:56
av frippe
themax skrev: 08 jul 2025 10:02
Jag använde ABRP både på resan till Frankrike i maj och på resan på 200 mil med husvagn nu i juni och den stämde på båda profilerna (standard/husvagn). Använde ABRP eftersom den är bättre att navigera med släp (Teslas laddare vägrar välja finfina Circle K-laddare med gott om plats till exempel).

Dock har jag varit tvungen att avinstallera och installera igen nyligen då den fick nån bugg och inte kunde hämta uppdaterad info från bilen. Så testa med det först och ser om det hjälper.
Kanske skulle satsat på ABRP premium för att få en bättre referensförbrukning, den har lite dåliga värden vid hög hastighet ser jag.

Innan tycker jag att ABRP funkade toppen och var väldigt exakt, är först nu under året den glidit bort från sin tidigare exakthet.

Kan kanske ha att göra med att jag slutade prenumerera vid årsskiftet.

Re: ABRP och referensförbrukning

Postat: 08 jul 2025 12:21
av enoch85
Kan man inte koppla sitt Tesla-konto till ABRP för att få exakt mätning?

Angående planera... Jag brukar använda mobilen "Plats". Funkar super och man kan på så sätt få hela resan plottad innan avfärd. Sen använder jag strictly Teslas Supercharger även på min andra VW. Det är vad som funkar bäst efter alla triljoner appar jag provat tidigare.

Ska man köra Autobahn så får man ju fylla nån extra procent om man är tung på foten.

Är just nu på 300 mil roadtrip i Norge, och var i Italien 400 mil 2023 - så det har blivit mer än bara fram och tillbaka till jobbet så att säga. 🙂

Re: ABRP och referensförbrukning

Postat: 08 jul 2025 12:53
av Skyltspurtaren
Med Premium kan man ansluta bilen mot ABRP och få exakt förbrukning. Jag har dock stängt av det för jag glömmer byta profil i ABRP när tex takboxen eller cyklarna åker på och då blir värdet alldeles för högt.

Jag planerar normalt med 143 Wh/km @ 110 km/h för vår Model 3 SR+, räcker om vi kör försiktigt, default ABRP är 160. För Model Y LR 2021 visas 179 som default, ganska nära ditt 180. Testa o sänk det så beräkningen i appen stämmer med din senaste resa?

Re: ABRP och referensförbrukning

Postat: 08 jul 2025 16:45
av Ilduce77
Behöver man ha premium ABRP för att koppla den till bilen nu?

Jag gav den bara tillåtelse att logga in på mitt teslakonto och jag hade inte premium.. 🤔

Re: ABRP och referensförbrukning

Postat: 09 jul 2025 06:32
av frippe
Det går utmärkt att koppla bilen till ABRP även utan att betala för en premiumprenumeration. Men innan tyckte jag att ABRP hade väldigt bra siffror på bilen, att planeringar där stämde väldigt bra med utfallet, och att Teslas navigator var dels väldigt försiktig och även planerade stoppen lite galet.

Men med den konstiga referensförbrukningen som ABRP använt på min bil så har det plötsligt blivit tvärt om.

Med lite mickel på de sträckor jag körde och gjorde planering av de i ABRP landar jag in på en referensförbrukning på 170wh/km @ 110 km/h. Jämfört med de 180 som ABRP hade innan på min bil. Får testa detta lite i jämförelse när jag kör för att se om det stämmer bättre.

Re: ABRP och referensförbrukning

Postat: 09 jul 2025 11:12
av xms67
Jag gillar ABRP som planeringsverktyg men har problem med att den "drar för mycket". Detta trots att jag ställt ned förbrukningen en hel del.