Sida 1 av 2

SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 10 jul 2025 08:00
av TiborBlomhall
Bild

Årets upplaga av SECC – Swedish Electric Car Championship bjöd på många nya rekord. För första gången kom vinnaren i mål på mindre än 18 timmar.

De topp 5 placerade kom alla i mål inom loppet av dryga sju minuter. I och med att bilarna släpptes iväg i omgångar från Ystad var inte första bilen i mål i Haparanda som vann tävlingen – utan bilen som kom precis efter.

Filip och Thomas Norén i deras Porsche Taycan tog hem vinsten, efter att ha startat en stund senare än vad den tvåfaldiga mästaren Joacim Eriksson i sin Tesla Model S gjorde.

Vinnartiden blev 17:55:19. Alla på topp 5 placeringarna slog fjolårets rekord.

Även deltagar antalet slog nya rekord med 30 tävlande fordon. Varav en eldriven lastbil från Scania, som klarade sträckan Ystad-Haparanda på strax under ett dygn. Den var inte snabbast, lastbilar får ju inte köra snabbare än 90 km/h men den satte distans rekord då den körde från Ystad hela vägen till Uppsala på en laddning.

Tyvärr drabbades tävlingen även av den första olyckan sedan starten i 2016. Zeeker 7X touchade vägräcket och tvingades avbryta, så även en av deltagarna som fick punktering. Lyckligtvis var båda olyckorna utan personskador.

Resultatlista:

1 C29 Thomas Norén 17:55:19

2 C27 Joacim Eriksson 17:55:52

3 C24 Edvin Jacobsson 17:56:51

4 C25 Åke Englund 18:00:30

5 C19 Team Audi 18:02:38

6 C23 Joel Bergström 18:11:31

7 C22 Ľuboš Petrovič (SVK) 18:23:51

8 C18 Team Xpeng 18:28:07

9 B15 Fredrik Ahlgren 18:37:01

10 B14 Mattias Jansson 18:38:59

11 C30 Jens Lindqvist 18:39:22

12 B13 Anders Krigsman 18:44:49

13 B6 Robin Johansson 18:45:10

14 B11 Martin Bernandersson 18:45:49

15 C17 Per Eriksson 18:50:53

16 B7 Krzysztof Grzybowski 19:01:10

17 B8 Henrik Österlindh 19:04:48

18 C20 Patric Cedergren 19:06:33

19 B4 Conny Nikolaisen 19:11:38

20 B5 Per Bengtson 19:13:53

21 B12 Christer Olsson 19:19:24

22 C26 Lennie Timour 19:22:33

23 C16 Tomas Jansson 19:35:21

24 B9 Lars Pettersson 19:43:24

25 B3 Lars-Erik Stenlund 20:34:53

26 B10 Anders Höglund 22:04:08

27 C21 Niklas Zetterling 22:35:30

28 A1 Richard Österlindh 23:38:16



Source: https://teslaclubsweden.se/secc-2025-va ... he-taycan/

Re: SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 10 jul 2025 10:06
av fth
Jättekul att följa som vanligt, stort tack och grattis till alla arrangörer och deltagare! :) :)

Finns det en resultatlista där även bilmodell framgår?

/fth

Re: SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 10 jul 2025 10:12
av Fredrik j
fth skrev: 10 jul 2025 10:06
Jättekul att följa som vanligt, stort tack och grattis till alla arrangörer och deltagare! :) :)

Finns det en resultatlista där även bilmodell framgår?

/fth
Letar också efter en sån lista. Vilken bil som används är ju intressantare för oss betraktare än vem som körde.

Re: SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 10 jul 2025 10:43
av fnystrom
Jag undrar vad som hände med ID 7 GTX. Tror det var ekipage B3 och den borde kommit fram snabbare.

Re: SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 10 jul 2025 11:06
av Robin_j
fnystrom skrev: 10 jul 2025 10:43
Jag undrar vad som hände med ID 7 GTX. Tror det var ekipage B3 och den borde kommit fram snabbare.
Den var följebil till Scania så dom kunde ha 4st förare till lastbilen

Re: SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 10 jul 2025 11:18
av itr888

Re: SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 10 jul 2025 11:50
av fnystrom
Robin_j skrev: 10 jul 2025 11:06
fnystrom skrev: 10 jul 2025 10:43
Jag undrar vad som hände med ID 7 GTX. Tror det var ekipage B3 och den borde kommit fram snabbare.
Den var följebil till Scania så dom kunde ha 4st förare till lastbilen
Det förklarar saken. Tack.

Re: SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 10 jul 2025 13:26
av manneson
Intressant strategi från Audi:


– Vi hade en något annorlunda approach, många går all in för att få kortaste tiden, de tejpar skarvar, stänger av ac och pumpar däcken. Och optimerar laddstoppen. Det gjorde inte vi. När vi var i Ystad skrev vi in Haparanda i navigeringen och lät bilen bestämma laddstoppen. Vi körde med 21 grader i kupén, hade inte pumpat däcken. Och använde Audis Charging med ett laddkort på laddstationerna, säger Pontus Lamberg.”

Inte många minuter efter trots det.

Re: SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 10 jul 2025 13:38
av Gustafsson
manneson skrev: 10 jul 2025 13:26
Intressant strategi från Audi:


– Vi hade en något annorlunda approach, många går all in för att få kortaste tiden, de tejpar skarvar, stänger av ac och pumpar däcken. Och optimerar laddstoppen. Det gjorde inte vi. När vi var i Ystad skrev vi in Haparanda i navigeringen och lät bilen bestämma laddstoppen. Vi körde med 21 grader i kupén, hade inte pumpat däcken. Och använde Audis Charging med ett laddkort på laddstationerna, säger Pontus Lamberg.”

Inte många minuter efter trots det.
Vore intressant om alla gjorde så. Teslas planeringsmetod är på tok för konservativ. Hur är Audis?

Re: SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 10 jul 2025 13:48
av Esterox
Gustafsson skrev: 10 jul 2025 13:38
manneson skrev: 10 jul 2025 13:26
Intressant strategi från Audi:


– Vi hade en något annorlunda approach, många går all in för att få kortaste tiden, de tejpar skarvar, stänger av ac och pumpar däcken. Och optimerar laddstoppen. Det gjorde inte vi. När vi var i Ystad skrev vi in Haparanda i navigeringen och lät bilen bestämma laddstoppen. Vi körde med 21 grader i kupén, hade inte pumpat däcken. Och använde Audis Charging med ett laddkort på laddstationerna, säger Pontus Lamberg.”

Inte många minuter efter trots det.
Vore intressant om alla gjorde så. Teslas planeringsmetod är på tok för konservativ. Hur är Audis?
Det tror jag verkligen inte. Många i toppen har nog räknat, funderat, pekat ut laddare, maximerat osv. Audi är riktigt bra att navigera fram en.

Re: SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 10 jul 2025 14:10
av BrooklynS
manneson skrev:
Intressant strategi från Audi:


– Vi hade en något annorlunda approach, många går all in för att få kortaste tiden, de tejpar skarvar, stänger av ac och pumpar däcken. Och optimerar laddstoppen. Det gjorde inte vi. När vi var i Ystad skrev vi in Haparanda i navigeringen och lät bilen bestämma laddstoppen. Vi körde med 21 grader i kupén, hade inte pumpat däcken. Och använde Audis Charging med ett laddkort på laddstationerna, säger Pontus Lamberg.”

Inte många minuter efter trots det.
Vilka tejpar skarvar, pumpar högre tryck i däcken och stänger av AC? Vore kul att veta.

21 grader låter högt, brukar själv köra med 19.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 10 jul 2025 15:07
av AAKEE
BrooklynS skrev: 10 jul 2025 14:10
Vilka tejpar skarvar, pumpar högre tryck i däcken och stänger av AC? Vore kul att veta.
Jag har bytt hjul till 20” lättrullande med aerodynamik i fälgarna och sänkt bil ~30mm under tävlingen. Kör med högt däckstryck enligt det forskningen visar ger lägst rullmotstånd.

Tejpade på skoj skarven mellan vindruta & tak men inget annat.
IMG_6638.jpeg

Re: SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 10 jul 2025 15:40
av Gustafsson
Esterox skrev: 10 jul 2025 13:48
Gustafsson skrev: 10 jul 2025 13:38
manneson skrev: 10 jul 2025 13:26
Intressant strategi från Audi:


– Vi hade en något annorlunda approach, många går all in för att få kortaste tiden, de tejpar skarvar, stänger av ac och pumpar däcken. Och optimerar laddstoppen. Det gjorde inte vi. När vi var i Ystad skrev vi in Haparanda i navigeringen och lät bilen bestämma laddstoppen. Vi körde med 21 grader i kupén, hade inte pumpat däcken. Och använde Audis Charging med ett laddkort på laddstationerna, säger Pontus Lamberg.”

Inte många minuter efter trots det.
Vore intressant om alla gjorde så. Teslas planeringsmetod är på tok för konservativ. Hur är Audis?
Det tror jag verkligen inte. Många i toppen har nog räknat, funderat, pekat ut laddare, maximerat osv. Audi är riktigt bra att navigera fram en.
Inte riktigt klar över vad du menar. Vad är det du inte tror?

Re: SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 10 jul 2025 18:28
av Holve
manneson skrev: 10 jul 2025 13:26
Intressant strategi från Audi:


– Vi hade en något annorlunda approach, många går all in för att få kortaste tiden, de tejpar skarvar, stänger av ac och pumpar däcken. Och optimerar laddstoppen. Det gjorde inte vi. När vi var i Ystad skrev vi in Haparanda i navigeringen och lät bilen bestämma laddstoppen. Vi körde med 21 grader i kupén, hade inte pumpat däcken. Och använde Audis Charging med ett laddkort på laddstationerna, säger Pontus Lamberg.”

Inte många minuter efter trots det.
Lite töntigt av team Audi kan man tycka. Det var ju bevisligen bilar som inte hade gjort några modifieringar. Nu försöker man hävda att de minsann är lite bättre än dessa.
Hoppas de inte är med nästa år.

Re: SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 10 jul 2025 18:30
av AAKEE
Holve skrev: 10 jul 2025 18:28
manneson skrev: 10 jul 2025 13:26
Intressant strategi från Audi:


– Vi hade en något annorlunda approach, många går all in för att få kortaste tiden, de tejpar skarvar, stänger av ac och pumpar däcken. Och optimerar laddstoppen. Det gjorde inte vi. När vi var i Ystad skrev vi in Haparanda i navigeringen och lät bilen bestämma laddstoppen. Vi körde med 21 grader i kupén, hade inte pumpat däcken. Och använde Audis Charging med ett laddkort på laddstationerna, säger Pontus Lamberg.”

Inte många minuter efter trots det.
Lite töntigt av team Audi kan man tycka. Det var ju bevisligen bilar som inte hade gjort några modifieringar. Nu försöker man hävda att de minsann är lite bättre än dessa.
Hoppas de inte är med nästa år.
Jag tycker det är bra.

Det är en Audi från Audi med deras stöd.
Audi gör rätt som visar att bilen är väldigt konkurennskraftig exakt som den kommer från fabriken. Inklusive människa-maskin-interface osv.

Jag kan tänka mig att gå Audi igen, och tycker Audi gjorde exakt som de borde.

Re: SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 10 jul 2025 19:26
av Holve
AAKEE skrev: 10 jul 2025 18:30
Holve skrev: 10 jul 2025 18:28
manneson skrev: 10 jul 2025 13:26
Intressant strategi från Audi:


– Vi hade en något annorlunda approach, många går all in för att få kortaste tiden, de tejpar skarvar, stänger av ac och pumpar däcken. Och optimerar laddstoppen. Det gjorde inte vi. När vi var i Ystad skrev vi in Haparanda i navigeringen och lät bilen bestämma laddstoppen. Vi körde med 21 grader i kupén, hade inte pumpat däcken. Och använde Audis Charging med ett laddkort på laddstationerna, säger Pontus Lamberg.”

Inte många minuter efter trots det.
Lite töntigt av team Audi kan man tycka. Det var ju bevisligen bilar som inte hade gjort några modifieringar. Nu försöker man hävda att de minsann är lite bättre än dessa.
Hoppas de inte är med nästa år.
Jag tycker det är bra.

Det är en Audi från Audi med deras stöd.
Audi gör rätt som visar att bilen är väldigt konkurennskraftig exakt som den kommer från fabriken. Inklusive människa-maskin-interface osv.

Jag kan tänka mig att gå Audi igen, och tycker Audi gjorde exakt som de borde.
Visst med de insinuerar att de andra inte gjorde så.
Dessutom vet ingen hur de har planerat stoppen och om de hade 21 grader i kupén.

Re: SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 10 jul 2025 20:09
av backe
Holve skrev: 10 jul 2025 19:26
AAKEE skrev: 10 jul 2025 18:30
Holve skrev: 10 jul 2025 18:28
manneson skrev: 10 jul 2025 13:26
Intressant strategi från Audi:


– Vi hade en något annorlunda approach, många går all in för att få kortaste tiden, de tejpar skarvar, stänger av ac och pumpar däcken. Och optimerar laddstoppen. Det gjorde inte vi. När vi var i Ystad skrev vi in Haparanda i navigeringen och lät bilen bestämma laddstoppen. Vi körde med 21 grader i kupén, hade inte pumpat däcken. Och använde Audis Charging med ett laddkort på laddstationerna, säger Pontus Lamberg.”

Inte många minuter efter trots det.
Lite töntigt av team Audi kan man tycka. Det var ju bevisligen bilar som inte hade gjort några modifieringar. Nu försöker man hävda att de minsann är lite bättre än dessa.
Hoppas de inte är med nästa år.
Jag tycker det är bra.

Det är en Audi från Audi med deras stöd.
Audi gör rätt som visar att bilen är väldigt konkurennskraftig exakt som den kommer från fabriken. Inklusive människa-maskin-interface osv.

Jag kan tänka mig att gå Audi igen, och tycker Audi gjorde exakt som de borde.
Visst med de insinuerar att de andra inte gjorde så.
Dessutom vet ingen hur de har planerat stoppen och om de hade 21 grader i kupén.
Dom insinuerar ingenting, det är du som läser in något i texten som inte finns där. Testa att läs igen så ofärgad som möjligt så ska du se att det står att dom respekterar alla som gjorde på ett annat sätt men att dom som team valde en annan väg. Den vägen är ganska rimlig också om man som bilmärke vill göra reklam för att man har en bra långfärdsbil helt utan specialkunskaper som förare eller behov av att modifiera med annan Aero eller liknande.
Jag ser ingenting där man försöker ta ära från någon annan.

Ingen vet(alla vet egentligen) säkert om någon av dessa bilar var moddade med större batterier, andra motorer, mjukvaror, körde mot rött eller gjorde nån annan oschysst manöver, men man kanske bara kan lita på deras ord?

I årets upplaga var flera biltillverkare med själva, bland annat Xpeng, Audi och Scania. Och en annorlunda strategi valde teamet från Audi, som bestod av Pontus Lamberg och Kim Ivarsson. De körde en Audi A6 Sportback e-tron quattro.

– Vi hade en något annorlunda approach, många går all in för att få kortaste tiden, de tejpar skarvar, stänger av ac och pumpar däcken. Och optimerar laddstoppen. Det gjorde inte vi. När vi var i Ystad skrev vi in Haparanda i navigeringen och lät bilen bestämma laddstoppen. Vi körde med 21 grader i kupén, hade inte pumpat däcken. Och använde Audis Charging med ett laddkort på laddstationerna, säger Pontus Lamberg.


Audi bidrog med en Audi A6 Sportback e-tron quattro.
– Jag är imponerad över bilens prestation, med tanke på de förutsättningarna. Vi kom sju minuter efter vinnarbilen på en sträcka på 160 mil. Och vi gick i mål utan fönster nedvevade med sju procent kvar i batteriet och 21 grader på ac:n. Vi är väldigt nöjd med vår produkt, och vi ville visa att vem som helst kan ge sig ut på långresor. Samtidigt har vi stor respekt för de som preppat bilarna och kapat tiderna, det är otroligt imponerande med den dedikeringen. Men för oss var vinkeln att vi ville visa att man som privatperson kan göra en sådan här resa.

Sammanlagt blev det fem laddstopp för Audin. Ett laddstopp från 10–80 procent på 21 minuter och fyra laddstopp på tio minuter vardera. Sammanlagd laddtid var 64 minuter.

– Det blev korta stopp, man stannade för en kisspaus och sedan var det dags att köra vidare.

Ställer ni upp nästa år?

– Vi får se, man får ju blodad tand av det här, nästa år kanske vi ställer upp med en Audi e-tron GT …

Re: SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 10 jul 2025 22:25
av linkopia013
Audin verkade riktigt trevlig och är helt klart en grym bil.

De gjorde dock en liten modifikation - De sänkte landsgränsen för vad de får/ska komma fram med vid laddstolpen till 2%.

Med det sagt, så är jag riktigt imponerad av den bilen. Audinkillarna tillsammans med oss från Xpeng var nog de enda som sprang in på lokala Ican och köpte på oss kylbox och massa is inför starten. Kall dryck är viktigare än att ha en lättviktig bil ;)

Re: SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 11 jul 2025 08:59
av Esterox
Gustafsson skrev: 10 jul 2025 15:40
Esterox skrev: 10 jul 2025 13:48
Gustafsson skrev: 10 jul 2025 13:38
manneson skrev: 10 jul 2025 13:26
Intressant strategi från Audi:


– Vi hade en något annorlunda approach, många går all in för att få kortaste tiden, de tejpar skarvar, stänger av ac och pumpar däcken. Och optimerar laddstoppen. Det gjorde inte vi. När vi var i Ystad skrev vi in Haparanda i navigeringen och lät bilen bestämma laddstoppen. Vi körde med 21 grader i kupén, hade inte pumpat däcken. Och använde Audis Charging med ett laddkort på laddstationerna, säger Pontus Lamberg.”

Inte många minuter efter trots det.
Vore intressant om alla gjorde så. Teslas planeringsmetod är på tok för konservativ. Hur är Audis?
Det tror jag verkligen inte. Många i toppen har nog räknat, funderat, pekat ut laddare, maximerat osv. Audi är riktigt bra att navigera fram en.
Inte riktigt klar över vad du menar. Vad är det du inte tror?
Nu i efterhand inser jag att jag läste ditt inlägg helt fel.
Läste det första mer som en fråga. Jag menade att jag tror inte många i racet gick efter navigationen utan har planerat i ABRP och räknat en del innan och haft reservplaner.

Re: SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 11 jul 2025 23:27
av iAkita
linkopia013 skrev: 10 jul 2025 22:25
Audin verkade riktigt trevlig och är helt klart en grym bil.

De gjorde dock en liten modifikation - De sänkte landsgränsen för vad de får/ska komma fram med vid laddstolpen till 2%.

Med det sagt, så är jag riktigt imponerad av den bilen. Audinkillarna tillsammans med oss från Xpeng var nog de enda som sprang in på lokala Ican och köpte på oss kylbox och massa is inför starten. Kall dryck är viktigare än att ha en lättviktig bil ;)
Japp, vi lite mer rutinerade hade med det hemifrån. Iallafall jag :D Men ja, både Audin och Xpeng imponerade. Med tillräckligt stort batteri och en hyfsat platt laddkurva med hög effekt behöver man inte planera att komma in till laddstationen med så låg state of charge som möjligt eller plugga ut tidigt och köra vidare till nästa stopp så snart laddeffekten börjar sjunka.

Re: SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 12 jul 2025 10:28
av manneson
iAkita skrev: 11 jul 2025 23:27
linkopia013 skrev: 10 jul 2025 22:25
Audin verkade riktigt trevlig och är helt klart en grym bil.

De gjorde dock en liten modifikation - De sänkte landsgränsen för vad de får/ska komma fram med vid laddstolpen till 2%.

Med det sagt, så är jag riktigt imponerad av den bilen. Audinkillarna tillsammans med oss från Xpeng var nog de enda som sprang in på lokala Ican och köpte på oss kylbox och massa is inför starten. Kall dryck är viktigare än att ha en lättviktig bil ;)
Japp, vi lite mer rutinerade hade med det hemifrån. Iallafall jag :D Men ja, både Audin och Xpeng imponerade. Med tillräckligt stort batteri och en hyfsat platt laddkurva med hög effekt behöver man inte planera att komma in till laddstationen med så låg state of charge som möjligt eller plugga ut tidigt och köra vidare till nästa stopp så snart laddeffekten börjar sjunka.
Grejen är ju att tillverkarna måste välja antingen eller. Dagens celler klarar inte max effekt en längre tid.
Dvs antingen kan de maxa ett tag och sedan skruva ner effekten. Alternativt hålla effekten nånstans mitt emellan en längre period. Snitthastigheten blir densamma.

Se på VWs två olika 82kwh-batterier tex.
Det ena har en platt laddkurva som peakar runt 135kw. Det andra toppar runt 180kw.
Båda laddar lika snabbt till 80%.
Fördelen med den som toppar på 180kw är ju just att man då kan välja att plugga ur tidigare och därmed resa snabbare om man så önskar.
Fördelen med 135kw är vadå? Att den är ”platt”? Det har liksom ingen relevans.

Eller med andra ord, bilar med platt laddkurva kommer aldrig vinna SECC. 😉
(* med dagens typ av battericeller)

Re: SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 12 jul 2025 11:50
av Niklas Z
Det beror ju lite på hur man använder bilen. Jag som gör många långfärder med bilen har egentligen bara två scenarier för snabbladdning. Endera laddar jag medan jag t ex äter lunch. Då hinner de M3LR jag haft gott och väl ladda tillräckligt. Det händer också ibland att jag t ex vill gå på toa och köpa något att dricka. Detta inträffar uteslutande vid låg SoC, så då är det viktigare med bra effekt i den delen av registret.

Re: SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 12 jul 2025 16:29
av wheels
manneson skrev: 12 jul 2025 10:28
iAkita skrev: 11 jul 2025 23:27
linkopia013 skrev: 10 jul 2025 22:25
Audin verkade riktigt trevlig och är helt klart en grym bil.

De gjorde dock en liten modifikation - De sänkte landsgränsen för vad de får/ska komma fram med vid laddstolpen till 2%.

Med det sagt, så är jag riktigt imponerad av den bilen. Audinkillarna tillsammans med oss från Xpeng var nog de enda som sprang in på lokala Ican och köpte på oss kylbox och massa is inför starten. Kall dryck är viktigare än att ha en lättviktig bil ;)
Japp, vi lite mer rutinerade hade med det hemifrån. Iallafall jag :D Men ja, både Audin och Xpeng imponerade. Med tillräckligt stort batteri och en hyfsat platt laddkurva med hög effekt behöver man inte planera att komma in till laddstationen med så låg state of charge som möjligt eller plugga ut tidigt och köra vidare till nästa stopp så snart laddeffekten börjar sjunka.
Grejen är ju att tillverkarna måste välja antingen eller. Dagens celler klarar inte max effekt en längre tid.
Dvs antingen kan de maxa ett tag och sedan skruva ner effekten. Alternativt hålla effekten nånstans mitt emellan en längre period. Snitthastigheten blir densamma.

Se på VWs två olika 82kwh-batterier tex.
Det ena har en platt laddkurva som peakar runt 135kw. Det andra toppar runt 180kw.
Båda laddar lika snabbt till 80%.
Fördelen med den som toppar på 180kw är ju just att man då kan välja att plugga ur tidigare och därmed resa snabbare om man så önskar.
Fördelen med 135kw är vadå? Att den är ”platt”? Det har liksom ingen relevans.

Eller med andra ord, bilar med platt laddkurva kommer aldrig vinna SECC. 😉
(* med dagens typ av battericeller)
Vet inte om jag håller med dig, min EV6a drattar i sig 230 kW + ända tills 55-60%
Den är dock i inte lika snål

Re: SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 12 jul 2025 18:35
av manneson
wheels skrev: 12 jul 2025 16:29
manneson skrev: 12 jul 2025 10:28
iAkita skrev: 11 jul 2025 23:27
linkopia013 skrev: 10 jul 2025 22:25
Audin verkade riktigt trevlig och är helt klart en grym bil.

De gjorde dock en liten modifikation - De sänkte landsgränsen för vad de får/ska komma fram med vid laddstolpen till 2%.

Med det sagt, så är jag riktigt imponerad av den bilen. Audinkillarna tillsammans med oss från Xpeng var nog de enda som sprang in på lokala Ican och köpte på oss kylbox och massa is inför starten. Kall dryck är viktigare än att ha en lättviktig bil ;)
Japp, vi lite mer rutinerade hade med det hemifrån. Iallafall jag :D Men ja, både Audin och Xpeng imponerade. Med tillräckligt stort batteri och en hyfsat platt laddkurva med hög effekt behöver man inte planera att komma in till laddstationen med så låg state of charge som möjligt eller plugga ut tidigt och köra vidare till nästa stopp så snart laddeffekten börjar sjunka.
Grejen är ju att tillverkarna måste välja antingen eller. Dagens celler klarar inte max effekt en längre tid.
Dvs antingen kan de maxa ett tag och sedan skruva ner effekten. Alternativt hålla effekten nånstans mitt emellan en längre period. Snitthastigheten blir densamma.

Se på VWs två olika 82kwh-batterier tex.
Det ena har en platt laddkurva som peakar runt 135kw. Det andra toppar runt 180kw.
Båda laddar lika snabbt till 80%.
Fördelen med den som toppar på 180kw är ju just att man då kan välja att plugga ur tidigare och därmed resa snabbare om man så önskar.
Fördelen med 135kw är vadå? Att den är ”platt”? Det har liksom ingen relevans.

Eller med andra ord, bilar med platt laddkurva kommer aldrig vinna SECC. 😉
(* med dagens typ av battericeller)
Vet inte om jag håller med dig, min EV6a drattar i sig 230 kW + ända tills 55-60%
Den är dock i inte lika snål
Du missar poängen. Kia kunde istället valt att ha ännu högre peak, säg 300kw, men då gå ner mkt lägre än nuvarande på sluttampen. Alternativt lägre peak än 230kw, men hållt den upp till säg 80% eller ännu högre.
Så länge snitteffekten är ungefär samma.
(Sen finns det givetvis massa beroenden kopplat till hur kylsystemet är designat, hur många celler och total nivå i volt osv).

Re: SECC 2025 vanns av Porsche Taycan

Postat: 12 jul 2025 22:59
av iAkita
manneson skrev: 12 jul 2025 10:28
iAkita skrev: 11 jul 2025 23:27
linkopia013 skrev: 10 jul 2025 22:25
Audin verkade riktigt trevlig och är helt klart en grym bil.

De gjorde dock en liten modifikation - De sänkte landsgränsen för vad de får/ska komma fram med vid laddstolpen till 2%.

Med det sagt, så är jag riktigt imponerad av den bilen. Audinkillarna tillsammans med oss från Xpeng var nog de enda som sprang in på lokala Ican och köpte på oss kylbox och massa is inför starten. Kall dryck är viktigare än att ha en lättviktig bil ;)
Japp, vi lite mer rutinerade hade med det hemifrån. Iallafall jag :D Men ja, både Audin och Xpeng imponerade. Med tillräckligt stort batteri och en hyfsat platt laddkurva med hög effekt behöver man inte planera att komma in till laddstationen med så låg state of charge som möjligt eller plugga ut tidigt och köra vidare till nästa stopp så snart laddeffekten börjar sjunka.
Eller med andra ord, bilar med platt laddkurva kommer aldrig vinna SECC. 😉
(* med dagens typ av battericeller)
Fast det var ju exakt det som skedde. Porschen har en platt laddkurva jämfört med Tesla och många andra bilar som deltog, likaså audin, och det gör att man kan få en topplacering i SECC utan att med nödvändighet vara en skicklig förare som kommer in med noll procent vid varje stopp och sen pluggar ur och hoppar till nästa laddare så snart laddeffekten avtar.