Sida 1 av 2
Destinationsladdare gnäll
Postat: 15 jul 2025 08:38
av fnils
Nu i sommar har jag jag varit ute och åkt halva Sverige runt och måst gnälla på alla destinationsladdare.
De är oftast dyrare än tex Teslas superchargers.
I Finland låg destinationsladdarna oftast på 3sek men i Sverige var det nästan alltid 4.50 och upp till 5.50.
Det finns ju knappt någon poäng med de priserna ä. Då stannar jag heller 10-15 minuter extra på min resa och laddar på en snabbladdare.
Re: Destinationsladdare gnäll
Postat: 15 jul 2025 09:50
av Jerker
Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.
I helgen var vi på ett ställe och skulle äta och tänkte ställa bilen på laddning under tiden på en 22 kW AC-laddare. Det var nåt nytt bolag som vi inte sett förut. Det visade sig att för att alls kunna ladda så ville de dra 600:- från betalkortet! Nej tack, sade vi, för vi behövde inte ladda just där.
Re: Destinationsladdare gnäll
Postat: 15 jul 2025 09:53
av d3marcus
Simpel utbud och efterfrågan. Om tillräckligt många gör som du sänks priserna (om det fortfarande finns marginaler) alt. så monteras de ner.
Sen ligger väl Vattenfall under 4 SEK med sina destinationsladdare? Iaf i Skåne och på Gotland där jag varit i sommar. Apropå Gotland måste jag säga att laddupplevelsen hos Eviny är klart bättre än hos Teslas SuCs.
Re: Destinationsladdare gnäll
Postat: 15 jul 2025 10:06
av PLA
Jag vägrar helt enkelt att betala 4SEK eller mer för AC-laddning. Det brukar finnas alternativ.
I t.ex. Kramfors kommun finns några eon för mindre än 3Sek och minst en gratis.
Och jag håller med, eviny brukar vara en trevlig upplevelse.
/Peter
Re: Destinationsladdare gnäll
Postat: 15 jul 2025 11:09
av mikebike
d3marcus skrev: ↑15 jul 2025 09:53
Simpel utbud och efterfrågan. Om tillräckligt många gör som du sänks priserna (om det fortfarande finns marginaler) alt. så monteras de ner.
Sen ligger väl Vattenfall under 4 SEK med sina destinationsladdare? Iaf i Skåne och på Gotland där jag varit i sommar. Apropå Gotland måste jag säga att laddupplevelsen hos Eviny är klart bättre än hos Teslas SuCs.
Vattenfall (InCharge) tar 4 :- många andra tar 5 :- eller mer (MER).
Re: Destinationsladdare gnäll
Postat: 15 jul 2025 14:33
av repulsiv
fnils skrev: ↑15 jul 2025 08:38
Det finns ju knappt någon poäng med de priserna ä. Då stannar jag heller 10-15 minuter extra på min resa och laddar på en snabbladdare.
Fast nu blir det väl ofta inte så.
Jag skulle egentligen varit ute på en längre resa nu (som ställdes in i sista sekund), jag valde då ett dyrare hotell med destinationsladdare för att annars hade jag kommit fram till hotellet med typ 10% batteri, jag vill ju ha bilen laddad när jag ska använda den sen dagen efter, om jag skulle ladda på superchargers på väg ner hade jag ju fått ladda säkert en 30-40min extra om jag skulle komma fram med 80% i "tanken"..
Då är det värt några spänn extra för att kunna ligga och sova medans bilen laddas.
Samma sak när man är ute och åker övriga dagar, ska jag lägga tid på att stå och ladda på superchargers när jag egentligen vill göra det jag är där för ? nej, jag vill att bilen ska vara laddad på morgonen när jag ska ha den.
För att inte tala om hemresan, då ska bilen vara laddad till typ 95% vid avfärd för att minimera laddstopp på väg hem.
Re: Destinationsladdare gnäll
Postat: 15 jul 2025 15:55
av manneson
d3marcus skrev: ↑15 jul 2025 09:53
Simpel utbud och efterfrågan. Om tillräckligt många gör som du sänks priserna (om det fortfarande finns marginaler) alt. så monteras de ner.
Sen ligger väl Vattenfall under 4 SEK med sina destinationsladdare? Iaf i Skåne och på Gotland där jag varit i sommar. Apropå Gotland måste jag säga att laddupplevelsen hos Eviny är klart bättre än hos Teslas SuCs.
Problemet är väl att de finansierats med diverse stöd och sen har laddoperatören satt ett pris med säg 30% marginal.
De flesta höjde ju i samband med prisökningarna 2022, sen har de struntat i att sänka.
Jag tror det är liknande problem som med fastigheter, ingen kan sänka för då sjunker värdet på investeringen. Man jämför sig med sina konkurrenter bara, och alla tar typ samma. Så de står, likt många butikslokaler, tomma istället. Sen blir det konkurs/uppköp av nån annan.
Re: Destinationsladdare gnäll
Postat: 15 jul 2025 15:56
av mikebike
repulsiv skrev: ↑15 jul 2025 14:33
fnils skrev: ↑15 jul 2025 08:38
Det finns ju knappt någon poäng med de priserna ä. Då stannar jag heller 10-15 minuter extra på min resa och laddar på en snabbladdare.
Fast nu blir det väl ofta inte så.
Jag skulle egentligen varit ute på en längre resa nu (som ställdes in i sista sekund), jag valde då ett dyrare hotell med destinationsladdare för att annars hade jag kommit fram till hotellet med typ 10% batteri, jag vill ju ha bilen laddad när jag ska använda den sen dagen efter, om jag skulle ladda på superchargers på väg ner hade jag ju fått ladda säkert en 30-40min extra om jag skulle komma fram med 80% i "tanken"..
Då är det värt några spänn extra för att kunna ligga och sova medans bilen laddas.
Samma sak när man är ute och åker övriga dagar, ska jag lägga tid på att stå och ladda på superchargers när jag egentligen vill göra det jag är där för ? nej, jag vill att bilen ska vara laddad på morgonen när jag ska ha den.
För att inte tala om hemresan, då ska bilen vara laddad till typ 95% vid avfärd för att minimera laddstopp på väg hem.
Ja, visst vore det trevligt. Vi är dock snåla/fattiga och bor i regel på B&B eller hyr ett Attefall. De har (nästan) aldrig laddmöjlighet.
I fjol köpte vi en sommarstuga med trefasuttag, så för vår del är problemet löst nu. Mamma har också ett trefasuttag.

Re: Destinationsladdare gnäll
Postat: 15 jul 2025 19:27
av jonasl
Fast de måste ju tjäna pengar på sina laddare. Till skillnad från snabbladdare blir det inga dramatiska effektavgifter men istället blir intäkten över tid klart lägre. Tjänar de 1 kr / kWh så blir maximala intäkten från en 11kW laddpunkt bara runt 250 kr per dygn.
Destinationsladdare som inte är till för att vara en intäkt utan som en service och fördel mot andra för gäster t.ex. på hotell osv brukar ofta vara vettigare prissatta. Bodde på Gamla Kvarn i Gästrike-Hammarby (finrestaurang med övernattningsmöjlighet) i vintras t.ex. och det kostade bara 2 kr / kWh. En väldigt glad överraskning att det ens fanns destinationsladdare när vi kom dit.
Spahotellet som jag bor näst intill granne med tar 6 kr/kWh. De har 12 laddplatser tror jag och det är ytterst sällan man ser nån ladda där. De har inte förstått vad de har att tjäna på ett lägre pris helt klart - å andra sidan så brukar vanliga parkeringen vara ganska frekventerad av elbilar ändå, få kanske använder mer än 50% av sin räckvidd för att nå dit.
Re: Destinationsladdare gnäll
Postat: 15 jul 2025 23:26
av d3marcus
mikebike skrev: ↑15 jul 2025 11:09
d3marcus skrev: ↑15 jul 2025 09:53
Simpel utbud och efterfrågan. Om tillräckligt många gör som du sänks priserna (om det fortfarande finns marginaler) alt. så monteras de ner.
Sen ligger väl Vattenfall under 4 SEK med sina destinationsladdare? Iaf i Skåne och på Gotland där jag varit i sommar. Apropå Gotland måste jag säga att laddupplevelsen hos Eviny är klart bättre än hos Teslas SuCs.
Vattenfall (InCharge) tar 4 :- många andra tar 5 :- eller mer (MER).
Detta är lögn, jag betalade 3:-/kWh på Gotland när jag laddade med InCharge, enkelt att verifiera i deras app eller i ChargeFinder.
Re: Destinationsladdare gnäll
Postat: 15 jul 2025 23:52
av StureP
Jerker skrev: ↑15 jul 2025 09:50
Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.
I helgen var vi på ett ställe och skulle äta och tänkte ställa bilen på laddning under tiden på en 22 kW AC-laddare. Det var nåt nytt bolag som vi inte sett förut. Det visade sig att för att alls kunna ladda så ville de dra 600:- från betalkortet! Nej tack, sade vi, för vi behövde inte ladda just där.
Det är en standard deposition som endast reserveras. Sen dras det du laddat för. Varför är vissa människor så paranoida.
Re: Destinationsladdare gnäll
Postat: 16 jul 2025 07:02
av Jerker
StureP skrev: ↑15 jul 2025 23:52
Jerker skrev: ↑15 jul 2025 09:50
Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.
I helgen var vi på ett ställe och skulle äta och tänkte ställa bilen på laddning under tiden på en 22 kW AC-laddare. Det var nåt nytt bolag som vi inte sett förut. Det visade sig att för att alls kunna ladda så ville de dra 600:- från betalkortet! Nej tack, sade vi, för vi behövde inte ladda just där.
Det är en standard deposition som endast reserveras. Sen dras det du laddat för. Varför är vissa människor så paranoida.
Nej, så är det inte alltid. Vissa drar en summa som du sen har resten av innestående som disponibel när du laddar nästa gång. Men vi såg det inte som sannolikt att vi skulle ladda där igen, så vi avstod.
Re: Destinationsladdare gnäll
Postat: 16 jul 2025 08:10
av RareEarth
d3marcus skrev: ↑15 jul 2025 23:26
mikebike skrev: ↑15 jul 2025 11:09
d3marcus skrev: ↑15 jul 2025 09:53
Simpel utbud och efterfrågan. Om tillräckligt många gör som du sänks priserna (om det fortfarande finns marginaler) alt. så monteras de ner.
Sen ligger väl Vattenfall under 4 SEK med sina destinationsladdare? Iaf i Skåne och på Gotland där jag varit i sommar. Apropå Gotland måste jag säga att laddupplevelsen hos Eviny är klart bättre än hos Teslas SuCs.
Vattenfall (InCharge) tar 4 :- många andra tar 5 :- eller mer (MER).
Detta är lögn, jag betalade 3:-/kWh på Gotland när jag laddade med InCharge, enkelt att verifiera i deras app eller i ChargeFinder.
De Incharge jag laddat på (Stockholm och Västervik) har kostat 5 kr/kWh.
Edit: var inne i appen och kollade. Det varierar stort över landet, men vanligt är att InCharge kostar 5 - 6,40 kr/kWh.
Re: Destinationsladdare gnäll
Postat: 16 jul 2025 08:15
av xms67
Jerker skrev: ↑16 jul 2025 07:02
StureP skrev: ↑15 jul 2025 23:52
Jerker skrev: ↑15 jul 2025 09:50
Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.
I helgen var vi på ett ställe och skulle äta och tänkte ställa bilen på laddning under tiden på en 22 kW AC-laddare. Det var nåt nytt bolag som vi inte sett förut. Det visade sig att för att alls kunna ladda så ville de dra 600:- från betalkortet! Nej tack, sade vi, för vi behövde inte ladda just där.
Det är en standard deposition som endast reserveras. Sen dras det du laddat för. Varför är vissa människor så paranoida.
Nej, så är det inte alltid. Vissa drar en summa som du sen har resten av innestående som disponibel när du laddar nästa gång. Men vi såg det inte som sannolikt att vi skulle ladda där igen, så vi avstod.
Aldrig hört talas om det här tidigare. Stämmer verkligen detta?
Re: Destinationsladdare gnäll
Postat: 16 jul 2025 08:19
av jpetters
xms67 skrev:Jerker skrev: ↑16 jul 2025 07:02
StureP skrev: ↑15 jul 2025 23:52
Jerker skrev: ↑15 jul 2025 09:50
Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.
I helgen var vi på ett ställe och skulle äta och tänkte ställa bilen på laddning under tiden på en 22 kW AC-laddare. Det var nåt nytt bolag som vi inte sett förut. Det visade sig att för att alls kunna ladda så ville de dra 600:- från betalkortet! Nej tack, sade vi, för vi behövde inte ladda just där.
Det är en standard deposition som endast reserveras. Sen dras det du laddat för. Varför är vissa människor så paranoida.
Nej, så är det inte alltid. Vissa drar en summa som du sen har resten av innestående som disponibel när du laddar nästa gång. Men vi såg det inte som sannolikt att vi skulle ladda där igen, så vi avstod.
Aldrig hört talas om det här tidigare. Stämmer verkligen detta?
Ja, det har jag själv råkat ut för på ett par olika leverantörer.
Re: Destinationsladdare gnäll
Postat: 16 jul 2025 08:20
av Tellus
Jerker skrev: ↑15 jul 2025 09:50
Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.
I helgen var vi på ett ställe och skulle äta och tänkte ställa bilen på laddning under tiden på en 22 kW AC-laddare. Det var nåt nytt bolag som vi inte sett förut. Det visade sig att för att alls kunna ladda så ville de dra 600:- från betalkortet! Nej tack, sade vi, för vi behövde inte ladda just där.
För 3 år sedan var Teslas destinationsladdaren vid böda forfarande gratis, även parkeringen blev då gratis.
Re: Destinationsladdare gnäll
Postat: 16 jul 2025 08:20
av Esterox
xms67 skrev: ↑16 jul 2025 08:15
Jerker skrev: ↑16 jul 2025 07:02
StureP skrev: ↑15 jul 2025 23:52
Jerker skrev: ↑15 jul 2025 09:50
Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.
I helgen var vi på ett ställe och skulle äta och tänkte ställa bilen på laddning under tiden på en 22 kW AC-laddare. Det var nåt nytt bolag som vi inte sett förut. Det visade sig att för att alls kunna ladda så ville de dra 600:- från betalkortet! Nej tack, sade vi, för vi behövde inte ladda just där.
Det är en standard deposition som endast reserveras. Sen dras det du laddat för. Varför är vissa människor så paranoida.
Nej, så är det inte alltid. Vissa drar en summa som du sen har resten av innestående som disponibel när du laddar nästa gång. Men vi såg det inte som sannolikt att vi skulle ladda där igen, så vi avstod.
Aldrig hört talas om det här tidigare. Stämmer verkligen detta?
Eon låser exempelvis 200kr. Säg att du laddar för 201 kr så låser det 200 nya (eller ja 199 kr kvar)
Re: Destinationsladdare gnäll
Postat: 16 jul 2025 08:49
av fnils
d3marcus skrev: ↑15 jul 2025 09:53
Simpel utbud och efterfrågan. Om tillräckligt många gör som du sänks priserna (om det fortfarande finns marginaler) alt. så monteras de ner.
Sen ligger väl Vattenfall under 4 SEK med sina destinationsladdare? Iaf i Skåne och på Gotland där jag varit i sommar. Apropå Gotland måste jag säga att laddupplevelsen hos Eviny är klart bättre än hos Teslas SuCs.
Jag gillar också Eviny (även om jag har svårt för namnet, jag vill gärna lägga till ett n så det blir Enviny, vet inte varför).
Dock betalar jag 5,50 där och i snitt betalar jag 3,87 på Tesla.
Re: Destinationsladdare gnäll
Postat: 16 jul 2025 11:36
av SIR N
Esterox skrev: ↑16 jul 2025 08:20
xms67 skrev: ↑16 jul 2025 08:15
Jerker skrev: ↑16 jul 2025 07:02
StureP skrev: ↑15 jul 2025 23:52
Jerker skrev: ↑15 jul 2025 09:50
Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.
I helgen var vi på ett ställe och skulle äta och tänkte ställa bilen på laddning under tiden på en 22 kW AC-laddare. Det var nåt nytt bolag som vi inte sett förut. Det visade sig att för att alls kunna ladda så ville de dra 600:- från betalkortet! Nej tack, sade vi, för vi behövde inte ladda just där.
Det är en standard deposition som endast reserveras. Sen dras det du laddat för. Varför är vissa människor så paranoida.
Nej, så är det inte alltid. Vissa drar en summa som du sen har resten av innestående som disponibel när du laddar nästa gång. Men vi såg det inte som sannolikt att vi skulle ladda där igen, så vi avstod.
Aldrig hört talas om det här tidigare. Stämmer verkligen detta?
Eon låser exempelvis 200kr. Säg att du laddar för 201 kr så låser det 200 nya (eller ja 199 kr kvar)
Det stämmer med E.ON. De tar 200 när du registerar dig sen dras laddningarna från det. När du kommer under 100 i saldo drar de 200 till så du har 300 i saldo som du sen laddar för.
Knepigt när man ville avsluta. Fick man först låsa (ta bort kopplade kortet) så de inte fyllde på med en ny 200-lapp när man kom under 100. Sen fick man ladda precis lagom för att komma ner till 0 i saldo. Jag tror jag lämnade E.ON med nån enstaka krona kvar på saldot.
Det var ett par år sen jag hade E.ON så det kan ju ha ändrats.
Re: Destinationsladdare gnäll
Postat: 16 jul 2025 12:09
av jonasl
Man kan komma runt det genom att roama med ett OKQ8-kort istället. Det funkar både med Eon och Virta som båda kräver en förskottsbetalning annars.
Re: Destinationsladdare gnäll
Postat: 16 jul 2025 12:21
av SIR N
jonasl skrev: ↑16 jul 2025 12:09
Man kan komma runt det genom att roama med ett OKQ8-kort istället. Det funkar både med Eon och Virta som båda kräver en förskottsbetalning annars.
Jag hade ett ICA-kort som egentligen var ett E.ON med ICA-logga på. Med det kunde man ladda gratis på laddarna vid ICA Maxi medans man var inne och handlade. Men 200-kronan och de reglerna var samma som för vanliga E.ON-kortet. Men när ICA tog bort gratisladdningen så fanns ingen anledning att ha kortet kvar eftersom man laddar billigare hemma.
Re: Destinationsladdare gnäll
Postat: 16 jul 2025 15:56
av StureP
Jerker skrev: ↑16 jul 2025 07:02
StureP skrev: ↑15 jul 2025 23:52
Jerker skrev: ↑15 jul 2025 09:50
Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.
I helgen var vi på ett ställe och skulle äta och tänkte ställa bilen på laddning under tiden på en 22 kW AC-laddare. Det var nåt nytt bolag som vi inte sett förut. Det visade sig att för att alls kunna ladda så ville de dra 600:- från betalkortet! Nej tack, sade vi, för vi behövde inte ladda just där.
Det är en standard deposition som endast reserveras. Sen dras det du laddat för. Varför är vissa människor så paranoida.
Nej, så är det inte alltid. Vissa drar en summa som du sen har resten av innestående som disponibel när du laddar nästa gång. Men vi såg det inte som sannolikt att vi skulle ladda där igen, så vi avstod.
Nej. Jag kan lova att i det scenariot du beskrev så är det endast en deposition.
Re: Destinationsladdare gnäll
Postat: 17 jul 2025 06:51
av Jerker
StureP skrev: ↑16 jul 2025 15:56
Jerker skrev: ↑16 jul 2025 07:02
StureP skrev: ↑15 jul 2025 23:52
Jerker skrev: ↑15 jul 2025 09:50
Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.
I helgen var vi på ett ställe och skulle äta och tänkte ställa bilen på laddning under tiden på en 22 kW AC-laddare. Det var nåt nytt bolag som vi inte sett förut. Det visade sig att för att alls kunna ladda så ville de dra 600:- från betalkortet! Nej tack, sade vi, för vi behövde inte ladda just där.
Det är en standard deposition som endast reserveras. Sen dras det du laddat för. Varför är vissa människor så paranoida.
Nej, så är det inte alltid. Vissa drar en summa som du sen har resten av innestående som disponibel när du laddar nästa gång. Men vi såg det inte som sannolikt att vi skulle ladda där igen, så vi avstod.
Nej. Jag kan lova att i det scenariot du beskrev så är det endast en deposition.
Så bra! Då är du villig att ge tillbaka de pengarna till mig om det visar sig att ditt löfte inte håller?
Som du ser i kommentarerna ovan så är det inte bara jag utan även andra som vet att vissa bolag verkligen tar denna "deposition" och behåller den tills du laddar där igen, så ditt löfte lugnar iaf inte mig. Du vet ju inte ens vilket bolag det är frågan om och vilken plats det gäller.
Re: Destinationsladdare gnäll
Postat: 17 jul 2025 08:07
av Sarlacc
E-on drive använder deposition.
Blev varse om det när jag skulle ladda i Ullared.
200kr sattes in. Laddade för ca 55kr. 145kr är nu låsta hos e-on.
Re: Destinationsladdare gnäll
Postat: 17 jul 2025 08:58
av RareEarth
Jerker skrev: ↑17 jul 2025 06:51
StureP skrev: ↑16 jul 2025 15:56
Jerker skrev: ↑16 jul 2025 07:02
StureP skrev: ↑15 jul 2025 23:52
Jerker skrev: ↑15 jul 2025 09:50
Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.
I helgen var vi på ett ställe och skulle äta och tänkte ställa bilen på laddning under tiden på en 22 kW AC-laddare. Det var nåt nytt bolag som vi inte sett förut. Det visade sig att för att alls kunna ladda så ville de dra 600:- från betalkortet! Nej tack, sade vi, för vi behövde inte ladda just där.
Det är en standard deposition som endast reserveras. Sen dras det du laddat för. Varför är vissa människor så paranoida.
Nej, så är det inte alltid. Vissa drar en summa som du sen har resten av innestående som disponibel när du laddar nästa gång. Men vi såg det inte som sannolikt att vi skulle ladda där igen, så vi avstod.
Nej. Jag kan lova att i det scenariot du beskrev så är det endast en deposition.
Så bra! Då är du villig att ge tillbaka de pengarna till mig om det visar sig att ditt löfte inte håller?
Som du ser i kommentarerna ovan så är det inte bara jag utan även andra som vet att vissa bolag verkligen tar denna "deposition" och behåller den tills du laddar där igen, så ditt löfte lugnar iaf inte mig. Du vet ju inte ens vilket bolag det är frågan om och vilken plats det gäller.
Det bör vara så här: om du måste registrera dig som användare med namn, adress, tel etc, och godkänner ett användaravtal, så KAN det vara så att pengarna dras och läggs i en pott. Det står i så fall i användaravtalet du godkänner.
Om du bara laddar och betalar med kort så är det helt säkert bara att pengarna reserveras på kortet och sedan släpps, precis som på vissa bensinstationer när man tankar. Om det inte finns ett användarkonto att knyta debiteringen till så finns det heller ingen möjlighet att lägga pengarna i en pott till senare.