Sida 1 av 1

BMS_W163 - diagnos?

Postat: 18 jul 2025 09:48
av krabbanidag
Model S Performance 2020 med 12 700 mil. Stått inne hos Tesla nu tredje dygnet utan att kunna hitta diagnos. De har tagit in sin ”bästa tekniker” och funderar på att eskalera det vidare till ”ingenjörerna”?

BMS_W163 som uppkom plötsligt för 5-6 veckor sedan i samband med acceleration (fullt gaspådrag) från ca 20 till 100km/h på motorväg.
Bilen har fungerat normalt/tagit emot ladd sen dess.

Bilen varnade med orange skylt ”service krävs”. Servicetid fick jag 5-6 veckor fram i tiden, och nu är den alltså inlämnad utan något besked än dygn 3.

HV fail? HV-contactors??
Någon ingenjörsmässig här inne? :P

Re: BMS_W163 - diagnos?

Postat: 18 jul 2025 10:00
av lawgiver
Antar att du hittat denna tråd?
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 63.265870/

....och från en annan repairsida:
BMS_W163
The battery management system (BMS) has detected that contactors have undergone stress from a wide-open throttle (WOT) event.

Re: BMS_W163 - diagnos?

Postat: 18 jul 2025 10:04
av krabbanidag
lawgiver skrev: 18 jul 2025 10:00

Yep det enda jag hittat. Har hänvisat Tesla till den infon redan för ett par dagar sedan, de sa att de skulle kolla på det. Inga besked än.

Hoppas det bara rör sig om dessa HV contractors.

Hittade serviceinstrultioner på Teslas hemsida, byte av dessa var inte heller helt okomplicerat enl instruktionen.

Re: BMS_W163 - diagnos?

Postat: 18 jul 2025 22:32
av krabbanidag
Tredje dagen: diagnos klar och problem åtgärdat. Gick på garantin. 0kr. Problem som misstänkt: contactors (relä) utbytt.

Så om någon mer är tungfotad med sin Model S och får bms_w163 felkoden - kika på contactors!

Nu är bilen hemma igen utan felkoder. Trevlig helg.

:)

Re: BMS_W163 - diagnos?

Postat: 19 jul 2025 14:48
av Airlift
Kul att man kallar det WOT och inte full accelerator pedal demand eller nåt sånt. Inte mycket trottel att finna.

Re: BMS_W163 - diagnos?

Postat: 19 jul 2025 23:07
av enoch85
Airlift skrev: 19 jul 2025 14:48
Kul att man kallar det WOT och inte full accelerator pedal demand eller nåt sånt. Inte mycket trottel att finna.
Kanske för att man lite lite "w(h)0000t" när man provar. :)