Sida 1 av 1

Bilen begränsar laddning

Postat: 19 jul 2025 12:03
av maangee
Började ladda M3 Highland LR här på förmiddagen och ställde in 9a och bilen tog emot ca 5kw.

Helt plötsligt så får jag notis om att bilen begränsar laddningen. Jag var upp i 57% och hade satt gränsen till 70%.

Klarar den inte att laddas en varm dag som denna med runt 26° i skuggan?
IMG_1626.png
IMG_1625.png

Re: Bilen begränsar laddning

Postat: 19 jul 2025 20:20
av Kronberg
Verkar som att laddningen växlat över till en-fas. Förmodligen inte relaterat till bilen, verkar vara något som (o)smarta laddboxar ofta gör. Och sen är de för dumma för att växla tillbaka till tre-fas.

Prova ryck ur sladden och starta om laddning.

Re: Bilen begränsar laddning

Postat: 20 jul 2025 08:38
av MY_piraya
Någon annat i huset som drar mycket ström samtidigt?

Re: Bilen begränsar laddning

Postat: 20 jul 2025 13:12
av maangee
MY_piraya skrev: 20 jul 2025 08:38
Någon annat i huset som drar mycket ström samtidigt?
Det var inget annat energikrävande igång samtidigt. Tror som andra att det är en ”buggig” elladdare. Idag fungerar det som det ska igen :)

Re: Bilen begränsar laddning

Postat: 03 aug 2025 14:20
av maangee
Hände samma igen idag att den började ladda långsamt. Tar ett tag att ladda med 1.2kw. Är det dålig mjukvara i Easee eller vad kan det bero på?

Re: Bilen begränsar laddning

Postat: 03 aug 2025 14:27
av AAKEE
maangee skrev: 03 aug 2025 14:20
Hände samma igen idag att den började ladda långsamt. Tar ett tag att ladda med 1.2kw. Är det dålig mjukvara i Easee eller vad kan det bero på?
Det beror med 99.9% säkerhet inte på bilen.
Det är vanligt med trådar på Facebook om strul med div laddare, speciellt de som har lastbalansering av något slag.

Du skulle kunna gå in i service mode (googla hur) om du inte ser någon varning på vanliga platsen i vsnliga menyn.

Har du någon felkod som handlar om batteri eller ombordladdare får du göra ett serviceärende.
Har du inte är det till 99.9% din Ease som är problemet.

Re: Bilen begränsar laddning

Postat: 03 aug 2025 14:29
av maangee
AAKEE skrev: 03 aug 2025 14:27
maangee skrev: 03 aug 2025 14:20
Hände samma igen idag att den började ladda långsamt. Tar ett tag att ladda med 1.2kw. Är det dålig mjukvara i Easee eller vad kan det bero på?
Det beror med 99.9% säkerhet inte på bilen.
Det är vanligt med trådar på Facebook om strul med div laddare, speciellt de som har lastbalansering av något slag.

Du skulle kunna gå in i service mode (googla hur) om du inte ser någon varning på vanliga platsen i vsnliga menyn.

Har du någon felkod som handlar om batteri eller ombordladdare får du göra ett serviceärende.
Har du inte är det till 99.9% din Ease som är problemet.
Provade igen att dra ut/i laddkabeln och efter stund kom det igång igen.

Förutom att det är lite trist, framförallt om man inte är hemma så kanske det sliter på batteriet?

Re: Bilen begränsar laddning

Postat: 03 aug 2025 15:10
av AAKEE
maangee skrev: 03 aug 2025 14:29
AAKEE skrev: 03 aug 2025 14:27
maangee skrev: 03 aug 2025 14:20
Hände samma igen idag att den började ladda långsamt. Tar ett tag att ladda med 1.2kw. Är det dålig mjukvara i Easee eller vad kan det bero på?
Det beror med 99.9% säkerhet inte på bilen.
Det är vanligt med trådar på Facebook om strul med div laddare, speciellt de som har lastbalansering av något slag.

Du skulle kunna gå in i service mode (googla hur) om du inte ser någon varning på vanliga platsen i vsnliga menyn.

Har du någon felkod som handlar om batteri eller ombordladdare får du göra ett serviceärende.
Har du inte är det till 99.9% din Ease som är problemet.
Provade igen att dra ut/i laddkabeln och efter stund kom det igång igen.

Förutom att det är lite trist, framförallt om man inte är hemma så kanske det sliter på batteriet?
Nej, det lär inte slita på batteriet.

Små cykler och låg laddeffekt är det som söiter minst på batteriet så det är ingen fara.

Alla cykler, dvs körning och laddning kanske degraderar ditt batteri 0.5-1% per år medan bara tiden i sig tar 10% på fyra år.

Re: Bilen begränsar laddning

Postat: 14 aug 2025 16:07
av maangee
Har ingen tidigare erfarenheter av easee men nu tycker jag laddningen är ostabil.

Ställde in bilen att ta emot laddning om 8 ampere, vilket blir ca 5kw. Efter ca en timma går laddningen ner till 1.8kw.

Det är ju ngt som inte fungerar som det ska antar jag? Känns som att detta sker vid varannan laddning. Har 20A huvudsäkring och kan inte förstå vad som begränsar? Uppenbart går laddningen över på 1 fas, men undrar varför.

Bilderna kanske inte säger ngt…..
IMG_1681.jpeg
IMG_1680.jpeg

Re: Bilen begränsar laddning

Postat: 14 aug 2025 17:31
av msb
Om du klickar på ikonen (där det står 38%) i effektvakten så får du upp aktuell last per fas.

Re: Bilen begränsar laddning

Postat: 14 aug 2025 17:33
av Falcon_b
maangee skrev: 14 aug 2025 16:07
Har ingen tidigare erfarenheter av easee men nu tycker jag laddningen är ostabil.

Ställde in bilen att ta emot laddning om 8 ampere, vilket blir ca 5kw. Efter ca en timma går laddningen ner till 1.8kw.

Det är ju ngt som inte fungerar som det ska antar jag? Känns som att detta sker vid varannan laddning. Har 20A huvudsäkring och kan inte förstå vad som begränsar? Uppenbart går laddningen över på 1 fas, men undrar varför.

Bilderna kanske inte säger ngt…..

IMG_1681.jpegIMG_1680.jpeg
Jag hade strul med 1-fas och 3-fas för nåt år sen, och med en annan elbil. Lösningen var att låsa laddaren till att bara köra i 3-fasläge i inställningarna:
Screenshot_20250814-172341~2.png

Sen är effektvakten/"lastbalanseraren" hos i Easee väldigt seg. När väl nån fas når upp i maxeffekt så stryper den effekten helt korrekt. Men sen tar det en evighet, typ ~5 minuter, efter det att effektuttaget minskat innan den börjar rampa upp effekten för laddaren igen. Och sen så kan laddaren endast få den effekt som finns tillgänglig genom att Equalizern utgår från den fas som är högst belastad, dvs om en fas är maxad så startar inte laddaren (i låst 3-fasläge) även om de två andra faserna inte nyttjas fullt. Den fas som är högst belastad styr. Tror det måste finnas minns 6A tillgängligt för att det ska laddas.

Re: Bilen begränsar laddning

Postat: 14 aug 2025 21:19
av jonasl
Fast det är väl helt enligt standard, 6A är lägsta laddström och alla faser belastas jämnt. Inget Easee hittat på.

Edit: Teslas bilar kan dock laddas med lägre ström men det är inte riktigt by the book.

Re: Bilen begränsar laddning

Postat: 14 aug 2025 21:28
av Falcon_b
jonasl skrev: 14 aug 2025 21:19
Fast det är väl helt enligt standard, 6A är lägsta laddström och alla faser belastas jämnt. Inget Easee hittat på.

Edit: Teslas bilar kan dock laddas med lägre ström men det är inte riktigt by the book.
Ja, jag uppfattar också att minst 6A är nån form av standard för laddning och inte specifikt för Easee (vet dock ej hur formell den är).

Hade inte koll på att det går att ladda Teslan med lägre ström, bra info! 👍🏻

Re: Bilen begränsar laddning

Postat: 15 aug 2025 17:51
av andersd
Falcon_b skrev:
Ja, jag uppfattar också att minst 6A är nån form av standard för laddning och inte specifikt för Easee (vet dock ej hur formell den är).
Det är en formel produktstandard, så den gäller alla AC-laddstationer. För att precisera, så gäller den vid analog kommunikation mellan station och bil, vilket är vad alla AC- stationer stödjer.

Sedan finns det ett fåtal AC-stationer som har fungerande digital kommunikation, då kan den styra ut en lägre ström. (Dock är det inte säkert att alls gaskrisen stödjer det, vare sig stationer eller bilar).

Den senaste versionen av den digitala kommunikationen topper även olika strömtilldelning per fas, dock finns denna i praktiken inte skarpt i fält ännu.